Inlägg från: AnnaStjärnhök |Visa alla inlägg
  • AnnaStjärnhök

    Tror ni jag får ensam vårdnad?

    Carlabrunita skrev 2016-12-22 18:46:40 följande:
    Att han har en skev kvinnosyn där kvinnan endast ska stanna i hemmet och pyssla medan mannen jobbar. Mannen ska aldrig byta blöja eller mata barnet osv utan det är kvinnans jobb.

    Och nej han var inte sån förut.
    Det BLIR tyvärr ofta så när dessa män får en egen familj. När de är unga och umgås i blandade gäng med svenskar vill de flyta in och vara som vem som helst, så de håller tyst om sin kultur och sin religion. Men när de väl fått fast en kvinna och fått egna barn, så blir det superviktigt igen med allt det där patriarkala. Sönerna ska omskäras, döttrarna ska uppfostras lika strängt som de egna systrarna blev uppfostrade, o.s.v..

    Men detta är för sent att berätta för dig nu; du har ju lärt dig den hårda vägen...
  • AnnaStjärnhök
    Froken Lokens skrev 2016-12-22 19:51:33 följande:
    Det är Din åsikt, inget faktum.
    Fast VÄLDIGT OFTA blir det så, i min erfarenhet (och jag har hört mycket från kvinnor). Naturligtvis beroende på VAR mannen kommer ifrån, och hur fundamentalistisk hans ursprungsfamilj är/var. 

    Jag upplevde detta redan på 1980-talet, när några av mina kompisar blev tillsammans med spanjorer, italienare och greker. Dom är ju nästan som vi nu, i alla fall generationerna födda från 1970-talet och framåt. Men då var det fortfarande nästan-hederskultur i länderna i sydeuropa. D.v.s. rena hedersmord förekom väl inte, men det var stor skillnad mellan hur mycket frihet pojkarna respektive flickorna fick, och arrangerade äktenskap var det normala även för ungdomar som bodde i Sverige. (Även där hade dock pojkarna större möjlighet att bryta med detta och välja en svensk tjej i stället för en från hemlandet.)
  • AnnaStjärnhök
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-22 20:22:19 följande:
    Fast VÄLDIGT OFTA blir det så, i min erfarenhet (och jag har hört mycket från kvinnor). Naturligtvis beroende på VAR mannen kommer ifrån, och hur fundamentalistisk hans ursprungsfamilj är/var. 

    Jag upplevde detta redan på 1980-talet, när några av mina kompisar blev tillsammans med spanjorer, italienare och greker. Dom är ju nästan som vi nu, i alla fall generationerna födda från 1970-talet och framåt. Men då var det fortfarande nästan-hederskultur i länderna i sydeuropa. D.v.s. rena hedersmord förekom väl inte, men det var stor skillnad mellan hur mycket frihet pojkarna respektive flickorna fick, och arrangerade äktenskap var det normala även för ungdomar som bodde i Sverige. (Även där hade dock pojkarna större möjlighet att bryta med detta och välja en svensk tjej i stället för en från hemlandet.)
    Tillägg till detta: jag känner även svenskar som gift sig med ortodoxa judar - i Stockholm, inte i Tel Aviv -  som fått problem med detta. Trots att knappast någon i gänget tänkt på att killen eller tjejen var jude innan. Men när de själva bildade familj så skulle samma regler gälla som i ursprungsfamiljen, vare sig den svenska parten var troende jude eller inte. 
Svar på tråden Tror ni jag får ensam vårdnad?