• nokitus

    Påkörd katt

    Ja. Som rubriken lyder har min katt blivit påkörd och dragit på sig någon form av rygg/höftskada.vi besökte veterinären med honom och han sa att om det inte ha blivi bättre på 3 dagar blir han nog inte bättre. Nu har det gått 3 dagar. Och jag tycker han går bättre, men han skriker när han reser sig. Jag ska ringa till veterinären ige i morgon ( en annan vet. För ytterligare ett utlåtande) men jag undrar bara. Finns det någon här som har haft en katt som repat sig från sånthär?? Hur länge har det dröjt i såfall? Jag vill bara veta om jag ännu vågar hoppas......på veterinären lät det inte så vidare ljust....

  • Svar på tråden Påkörd katt
  • nokitus

    Så nu en fråga till, det har gått två veckor sedan han blev påkörd, han kan nu gå nästan som normalt. Han får inte längre värkmedicin. Men. Hans svans är helt orörlig. Den liksom bara hänger där. Veterinären tyckte vi skulle avvakta eftersom han inte verkar ha ont, och eftersom svansen inte verkar ha "dött" . Någon som har erfarenheter av detta? Har era katters svansar blivit okej?

  • Domesticgoddess

    Ingen erfarenhet av just det slaget men däremot av högt älskade katter som blivit sjuka så..känner med dig väldigt mycket och hoppas innerligt att allt ordnar sig!

  • nokitus

    Tack! Jag väntar ännu. Han verkar inte ha ont och börjar bli lite rastlös här inne, han vill så gärna ut. Ska prova ringa veterinären idag igen och fråga om jag ska komma in med honom, för nu tror jag inte det kommer att läka sig själv längre....så antingen måste de göra något annat eller amputera svansen, för jag vill ju bara att han ska få tillbaka sitt liv, och han är en riktig utekatt som nu blivit tvungen att va inne sedan dagen före julafton, det är en låång tid för en liten katt....

  • Weazeel79

    Hej,jag har haft en katt som för många år

    sedan förmodligen blev påkörd av skadorna

    att döma.När jag kom till Djursjukhuset tyckte veterinären att det var nog bäst att han fick somna in.Han stod och tänkte ett tag och sa:nej sådan livskraft denna katt har som har släpat sej hem

    förmodligen långväga och så starkt psyke så måste vi ge honom en chans. Så det blev en operation skadat knä och höft .Pento som min katt hette fick gå med upp bundet ben i ca två månader..Och det var en svår tid.Men veterinären

    hade rätt långsamt men stabilt återhämtade han sina krafter och blev den stolta vackra stora katt han var.Älskade katt Pento.Tack veterinär

    Lennart Garmer.

  • Anonym (Sara)

    Har du (TS) läst något om berikning för katter på senaste tiden? Det har kommit mycket ny kunskap om hur man ägnar tid åt sin katt, aktiverar den och samtidigt stärker banden till den. Man inreder hemma med höga utsiktsplatser, klösträd mm. Och för att slippa få ihjälkörda katter kan man näta in trädgården eller altan eller balkong.

    Det som gör din katt till typisk utekatt är att han är van vid att patrullera sitt revir. Men med tanke på olyckan bör han ju inte släppas ut lös igen. Eller åtminstone låta honom läka och vara inne till våren.

  • nokitus
    Anonym (Sara) skrev 2017-01-20 06:02:05 följande:

    Har du (TS) läst något om berikning för katter på senaste tiden? Det har kommit mycket ny kunskap om hur man ägnar tid åt sin katt, aktiverar den och samtidigt stärker banden till den. Man inreder hemma med höga utsiktsplatser, klösträd mm. Och för att slippa få ihjälkörda katter kan man näta in trädgården eller altan eller balkong.

    Det som gör din katt till typisk utekatt är att han är van vid att patrullera sitt revir. Men med tanke på olyckan bör han ju inte släppas ut lös igen. Eller åtminstone låta honom läka och vara inne till våren.


    Jo, han har varit innekatt förut, men jag märkte att han aldrig riktigt trivdes som det, och när vi flyttade till landet så fick han börja gå ut, det är ett bra ställe vi bor på, långt till närmaste landsväg, har själv växt upp här och haft flera katter, aldrig att ens en har blivit påkörd tills nu...och jag räknar ju helt med att han kommer att bli försiktigare nu....att stänga in honom skulle jag inte ha hjärta till, han måste ju vara inne tills han blir bra, men att börja stäng in honom för gott kan jag inte, han vill ju bara ut, trots att han har en vän här inne som absolut inte alls vill ut.
  • Anonym (Sara)
    nokitus skrev 2017-01-20 08:07:07 följande:

    Jo, han har varit innekatt förut, men jag märkte att han aldrig riktigt trivdes som det, och när vi flyttade till landet så fick han börja gå ut, det är ett bra ställe vi bor på, långt till närmaste landsväg, har själv växt upp här och haft flera katter, aldrig att ens en har blivit påkörd tills nu...och jag räknar ju helt med att han kommer att bli försiktigare nu....att stänga in honom skulle jag inte ha hjärta till, han måste ju vara inne tills han blir bra, men att börja stäng in honom för gott kan jag inte, han vill ju bara ut, trots att han har en vän här inne som absolut inte alls vill ut.


    Varför skulle han bli mer försiktig?

    Tycker du på allvar att hundar och katter själva ska vara ansvariga för så svår olycka som din katt varit med om?

    Jag menar inte att du ska stänga in din katt.

    Bara att du skulle kunna ta till dig ny kunskap som finns om katter.

    T ex att inreda ditt hem till katten.

    Näta in trädgården, större revir behöver inte en katt.

    Lär dig mer om din katt, engagera dig och fastna inte i gamla föreställningar som att han måste vara "fri" osv.

    Vi skulle aldrig släppa lös en hund som varit påkörd i tron att hunden lärt sig.

    Hur många gånger måste din katt bli påkörd innan du kollar runt på hur andra har katter idag.

    Den här tjejen tänkte om i alla fall:

    www.kattstatus.se/sida47.html
  • nokitus
    Anonym (Sara) skrev 2017-01-20 21:16:09 följande:

    Varför skulle han bli mer försiktig?

    Tycker du på allvar att hundar och katter själva ska vara ansvariga för så svår olycka som din katt varit med om?

    Jag menar inte att du ska stänga in din katt.

    Bara att du skulle kunna ta till dig ny kunskap som finns om katter.

    T ex att inreda ditt hem till katten.

    Näta in trädgården, större revir behöver inte en katt.

    Lär dig mer om din katt, engagera dig och fastna inte i gamla föreställningar som att han måste vara "fri" osv.

    Vi skulle aldrig släppa lös en hund som varit påkörd i tron att hunden lärt sig.

    Hur många gånger måste din katt bli påkörd innan du kollar runt på hur andra har katter idag.

    Den här tjejen tänkte om i alla fall:

    www.kattstatus.se/sida47.html


    Jag har mitt hem inrett för katter, och jagg känner min katt, men att näta in min trädgård går inte, den är för stor.

    Jag har haft katt i hela mitt liv, och tänker faktiskt inte börja "näta" in min katt i något litet område, för jag känner min katt så pass bra att jag vet att han bara skulle skada sig genom att försöka ta sig över, runt och igenom nätet.

    Jag säger väl för i helvete inte att han är ansvarig för detta, jag menar bara att han kanske kommer vara mera rädd för bilar nu.

    Jag försöker ju få honom frisk.

    Och det är precis vad du säger att jag ska stänga in honom.

    Jag känner min katt, jag har haft honom i nio år. Och han kommer inte bli påkörd igen. Jag vill bara han ska bli frisk.
  • Harvester

    Om svansen fortfarande hänger måste du såklart boka in ett återbesök så de får bedömma om svansen måste amputeras. Röntgades svansen också? Lär vara fraktur eller nervskada. Gå inte till "kvartersveterinären" utan boka tid till ortoped eller neurolog så du får en ordentlig bedömning..

  • nokitus
    Harvester skrev 2017-01-21 00:09:51 följande:

    Om svansen fortfarande hänger måste du såklart boka in ett återbesök så de får bedömma om svansen måste amputeras. Röntgades svansen också? Lär vara fraktur eller nervskada. Gå inte till "kvartersveterinären" utan boka tid till ortoped eller neurolog så du får en ordentlig bedömning..


    Jag ska in med honom igen på måndag. Jag har som inte så jättestort val dit jag kan åka med honom....det finns bara stadsveterinären häromkring, och två små djurkliniker utan röntgen... men vi sku se på måndag tyckte han, eftersom han inte har ont och annars är som vanligt. Det är alltså en annan veterinär vi ska till nu än den senaste. Men svansen hänger inte lika mycket längre, han kan lyfta den, men bara en bit, resten hänger. Så den är ju högst troligen bruten. Men resten av hans skador har läkt och han är helt sej själv, bortsett från svansen då. Dom dirigerar nog mig vidare därifrån, måste jag via en större klinik med honom, så är det 2 timmars bilresa dit, och då bör han nog få nåt lugnande, för han blir så stressad av bilen. Men han har inte heller ont i svansen, för han busar för fullt med min andra katt, och när jag rör svansen bryr han sig inte. Värkmedicin får han inte längre heller. Men jag börjar åka dit på måndag, om dom då inte ser precis vad som är fel får de ge honom lite lugnande så åker jag iväg med honom till storstan och har dom att reda ut det. Hursomhelst kommer han ju bli bra.
  • Glinda från Oz

    Hoppas din katts svans blir bra snart! Det var en extremt oseriös veterinär ni har i byn. Min katt kom hem en morgon och kunde knappt gå, jag trodde han hade blivit påkörd (det visade sig att han hade fastnat i något och skadat ledbandet) han sövdes och röntgades på djursjukhuset, de kände igenom honom noggrant och kollade så han inte hade några andra skador. Han fick smärtstillande och blev bra efter en månad.

  • nokitus
    Harvester skrev 2017-01-21 00:09:51 följande:

    Om svansen fortfarande hänger måste du såklart boka in ett återbesök så de får bedömma om svansen måste amputeras. Röntgades svansen också? Lär vara fraktur eller nervskada. Gå inte till "kvartersveterinären" utan boka tid till ortoped eller neurolog så du får en ordentlig bedömning..


    Alltså detta kommer att bli tredje veterinären jag visar honom för.....den förra då sa att inget var brutet han hade inte heller någon röntgen, han bara sa " inget brutet och inga inreskador" när jag sa det åt veterinären jag pratade med idag blev han lite arg nästan. För tydligen borde den andra veteinären skickat mig vidare. Ja, jag börjar själv bli lite upprörd över det hela, mest dum känner jag mig för att jag inte ifrågasatt utan bara lyssnat helt blint.
  • evaper

    Hej! Läste att din katt lätt blir stressad i bilen, det var min också tills jag fick tips om att lägga hans filt som han gärna sover på över buren så att han inget ser. Detta funkar fantastiskt bra, han sover nu hela bilresan till veterinär och andra bilturer till stugan och så. Dock är jag lite nojig och lyfter o tittar till honom emellanåt????

  • nokitus
    evaper skrev 2017-01-22 19:27:16 följande:

    Hej! Läste att din katt lätt blir stressad i bilen, det var min också tills jag fick tips om att lägga hans filt som han gärna sover på över buren så att han inget ser. Detta funkar fantastiskt bra, han sover nu hela bilresan till veterinär och andra bilturer till stugan och så. Dock är jag lite nojig och lyfter o tittar till honom emellanåt????


    Ahaaa...tack! Det ska jag definitivt testa. :)
  • Harvester
    nokitus skrev 2017-01-22 21:50:10 följande:

    Ahaaa...tack! Det ska jag definitivt testa. :)


    Finns också en feromonspray som heter Feliway du kan spraya i buren typ 20 min innan du åker. Tycker det funkar lite på mina iaf. Finns i djuraffärer och på vetkliniker.

    Håller med om att den första veterinären inte verkade vara så seriös..

    Jag jobbar på ett stort djursjukhus och vet hur mycket man kan hitta med röntgen, ultraljud osv som man inte ser vid första anblicken. Dessutom kan det ju ta några timmar innan man märker av inre blödningar, spruckna urinblåsor etc.

    Vad gäller humanvården brukar folk ha koll på att det är stor skillnad på olika läkare med olika specialområden och de skulle sannolikt inte gå till vårdcentralen om de blivit påkörda av en bil. När det gäller veterinärer däremot verkar folk tycka att alla ska kunna allting oavsett erfarenhet, vidareutbildning eller resurser. Det är lite konstigt..
  • Harvester
    nokitus skrev 2017-01-21 01:07:31 följande:

    Alltså detta kommer att bli tredje veterinären jag visar honom för.....den förra då sa att inget var brutet han hade inte heller någon röntgen, han bara sa " inget brutet och inga inreskador" när jag sa det åt veterinären jag pratade med idag blev han lite arg nästan. För tydligen borde den andra veteinären skickat mig vidare. Ja, jag börjar själv bli lite upprörd över det hela, mest dum känner jag mig för att jag inte ifrågasatt utan bara lyssnat helt blint.


    Det är ju å andra sidan inte din uppgift att kunna bedömma lämplig vård. Det gör mig upprörd när folk blir felaktigt behandlade då de ju litar på vad veterinären sagt.

    Sen ska man ju fundera lite över vad jag skrev ovan om vårdcentralen, alla kan inte vara traumaexperter, dock ska man vara medveten om sin kompetens/resursvinå och REMITTERA om man inte kan ta hand om fallet själv, det gör jag hela tiden (men då till andra kollegor i huset pga min lokalisation).
  • Loppan i Solberga

    vacker eller ful. allt sånt ligger i betraktarens ögon. Alla Säger om mina katter hur fina dom är... och ja, det är dom. Jag har 2 bengaler som är jättefina, och en huskatt som har en personlighet som är utöver det vanliga. men mitt hjärta bara smälter för en rysk sfynx fold. den har ett helt annat namn men kommer inte ihåg i skrivande stund. Ärligt den är så ful att jag bara ÄLSKAR den. Vill ta hand om den. Skydda den från allt ont och ha ett underbart liv i min familj. Men den här katten är inte godkännd i Sverige...   och jag är inte rik nog att käpa en   (savannah släng dej i väggen prismässigt) och man ska inte uppmuntra avel på mutation. det har vi sett för mycket av på både hundar och katter. mutationer som är HELT ofarliga - OK men hårlös katt i Ryssland kan nog inte räknas som naturlig utveckling.
    Jag tycker det är fel att avla på¨mutationer, men utseendet avlat på mutation eller inte spelar väl ingen roll. Du fattar kärlek till en annan individ, och den kan ingen ta ifrån någon. DU är RIK:

    Loppan i Solberga
    loppanisolberga.blogspot.se/p/bengaler_13.html

  • Loppan i Solberga

    OJ, genom att svara tråden fick jag helt plåtsligt början på den EN PÅKÖRD KATT. min 13 åriga utekatt blev påkörd och DROG sej hem. Men tyvärr använde sina sista krafter och dog med krossat bäcken och ryggslut hos veterinären fast vi bad om ALLT dom kunde gära för att rädda livet på honom.. När min nuvarande huskatt hade kommit hem med allvarliga skador 2 ggr, byggde jag en utegård. Jag bor på landet men riskerna kommer man inte ifrån och hans liv är värt mer än misshandel el. bilkrock igen. måste tillägga att jag haft förmånen att ge honom stor utegård med naturliga klätterträd.

Svar på tråden Påkörd katt