• Stolt Farsa

    Vi har inte skapat könsrollerna

    Nej jag håller inte med dem som påstår att kön är en social konstruktion. Jag tycker det faller på sin egen orimlighet. Jag håller med om att jämställdhet är något viktigt som är värt att kämpa för men de olika könsrollerna som män och kvinnor lever med vilar på en biologisk grund enligt mig.

    Alla verkar ju vara hyfsat överens om att könsrollerna är dåliga och inget vi vill ha kvar. Sen säger oftast samma personer att vi själva har skapat dessa könsroller.

    MEN. Om vi nu är så överens om att de inte är bra och att ingen tjänar på dem så varför har vi då skapat dem?

  • Svar på tråden Vi har inte skapat könsrollerna
  • Anonym (Fast)

    De som redan är typiskt manliga/typiskt kvinnliga skadas inte av de typiska könsrollerna. Folk verkar dock glömma att det är ganska vanligt att folk inte är typiskt manliga/kvinnliga. Ex min man. Han älskar barn (har velat ha sen han var 16) han hatar sport och bilar (har inte ens körkort) han gillar blommor och inredning. Han städar hemma,nattar barnen, tar all vab, mer än hälften av fl, lagar mat och jobbar dessutom som "mat-tant" på gymnasie-skola. Han har även jobbat inom vården på äldreboende samt hemtjänsten. Etc. Hur många gånger trorni att han fått höra att han är bög, något fel på han etc? Han är inte bög. Han indetifierar sig som man. Han har en snopp mellan benen. Samtidigt har jag alltid fått höra att jag är en pojk-flicka. Gillar tv-spel, hatar smink, hatar shopping, bryr mig inte om utseende, svär, rapar, fiser, tar plats, hatar blommor etc. Känner mig som en kvinna. har en snippa mellan benen.kvinnligt/manligt är inte dåligt i sig. Men att förutsätta att tex alla män är på ett visst sätt är ganska vidrigt..

  • Palestrina
    Anonym (Könsroll) skrev 2017-02-10 10:50:22 följande:
    Fast Familjeliv är inte forskning, så förstår inte allergin mot ordet.
    Förvisso inte, men i trådar av det här slaget brukar krav på vetenskapliga referenser komma som ett brev på posten, förr eller senare. Visst kan du tycka till vad du vill om könsroller, men för mig är det nonsens.
  • Anonym (Könsroll)
    Anonym (Fast) skrev 2017-02-10 10:50:46 följande:

    De som redan är typiskt manliga/typiskt kvinnliga skadas inte av de typiska könsrollerna. Folk verkar dock glömma att det är ganska vanligt att folk inte är typiskt manliga/kvinnliga. Ex min man. Han älskar barn (har velat ha sen han var 16) han hatar sport och bilar (har inte ens körkort) han gillar blommor och inredning. Han städar hemma,nattar barnen, tar all vab, mer än hälften av fl, lagar mat och jobbar dessutom som "mat-tant" på gymnasie-skola. Han har även jobbat inom vården på äldreboende samt hemtjänsten. Etc. Hur många gånger trorni att han fått höra att han är bög, något fel på han etc? Han är inte bög. Han indetifierar sig som man. Han har en snopp mellan benen. Samtidigt har jag alltid fått höra att jag är en pojk-flicka. Gillar tv-spel, hatar smink, hatar shopping, bryr mig inte om utseende, svär, rapar, fiser, tar plats, hatar blommor etc. Känner mig som en kvinna. har en snippa mellan benen.kvinnligt/manligt är inte dåligt i sig. Men att förutsätta att tex alla män är på ett visst sätt är ganska vidrigt..


    Får man fråga om det var just av de anledningarna du föll för honom?
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Könsroll) skrev 2017-02-10 10:53:27 följande:
    Får man fråga om det var just av de anledningarna du föll för honom?
    jag föll för honom för 11 år sen när vi båda var tonåringar. blev blixtförälskad då han var väldigt snygg, snäll och hade världens sötaste leende.(så rätt ytligt då) Vi blev ihop ganska snabbt efteråt och har så klart lärt känna honom gradvis och bara älskat honom mer och mer för varje dag.

    Men största anledningen till att jag älskar honom är för att han är så snäll, rolig, underbar pappa och tar alltid hand om mig och familjen, Men allt detta kan man ju vara trots att man är "traditionellt manlig".
  • Anonym (Fast)

    Sen funderar jag ju på - det som är biologiskt går ju sällan att ändra på, Kvinnor kan ju tex föda barn, det kan inte män hur de än gör. Det är lixom kört.

    Så ni som säger att folk försöker "ändra på barnens biologiska kön" hur bär de sig åt då? För biologiska saker går ju inte att ändra på? 

    Har ex en dotter. Hon har aldrig intresserat sig mer för rosa än för någon annan färg. hon föredrar ex bilar framför dockor. När folk frågar henne vad en docka är och visar henne säger hon "bebis" men det är inget hon leker med.

    Hon blir alltid helt galen när hon tex ser en traktor. Vad beror detta på tror ni? Har hon något "fel" eller, då hon verkar avvika biologiskt?

  • Anonym (Könsroll)
    Palestrina skrev 2017-02-10 10:52:52 följande:

    Förvisso inte, men i trådar av det här slaget brukar krav på vetenskapliga referenser komma som ett brev på posten, förr eller senare. Visst kan du tycka till vad du vill om könsroller, men för mig är det nonsens.


    Det är typ det all jämställdhetspolitik går ut på, att syna könsrollerna och vad de har för betydelse för hur olika kvinnor och män bemöts i vardagen. Märkligt att en genusforskare som du kallar det nonsens.
  • Anonym (Könsroll)
    Anonym (Fast) skrev 2017-02-10 11:15:10 följande:

    Sen funderar jag ju på - det som är biologiskt går ju sällan att ändra på, Kvinnor kan ju tex föda barn, det kan inte män hur de än gör. Det är lixom kört.

    Så ni som säger att folk försöker "ändra på barnens biologiska kön" hur bär de sig åt då? För biologiska saker går ju inte att ändra på? 

    Har ex en dotter. Hon har aldrig intresserat sig mer för rosa än för någon annan färg. hon föredrar ex bilar framför dockor. När folk frågar henne vad en docka är och visar henne säger hon "bebis" men det är inget hon leker med.

    Hon blir alltid helt galen när hon tex ser en traktor. Vad beror detta på tror ni? Har hon något "fel" eller, då hon verkar avvika biologiskt?


    Ingen aning, men häftigt med en dotter som är normbrytande redan vid bebisstradiet. :P
  • Anonym (Könsroll)
    Anonym (mm) skrev 2017-01-01 10:04:36 följande:

    Läs gärna den här texten som skrevs för nån vecka sen (och ni män som slår bort den just för att skribenten är en ung tjej, visar redan där att ni i så fall tillhör just den kategorin män hon skriver om) 

    www.expressen.se/kronikorer/clara-lidstrom/fullt-mojligt-for-man-att-aldrig-lyssna-pa-kvinnor/


    Kul förresten att den där tjejen du länkade till ljuger om sin ålder i krönikan. "Ett par år över 20". 30 är hon, "ung tjej" som du säger stämmer inte heller.
  • sextiotalist

    Könsroller är en social konstruktion, det finns självklart en lång historia varför det ser ut som det ser ut.
    Men könsidentiteten är medfödd.

    Jag ser det som så. Alla har vi en könsidentitet, för den absolut största majoriteten så är den könsidentiteten kopplat tills ens biologiska kön. När man börjar hitta sin könsidentitet, så söker man som barn gör, sin identitet delvis i den omgivning man har. En pojke kommer härma sin pappa, en flicka härma sin mamma, periodvis kommer en flicka härma sin pappa och en pojke härma sin pappa. Omgivningen påverkar självklart.

    Så det är ett klart samband mellan könsidentitet och könsroller, men könsrollerna är det vi skapat själva och har möjlighet att förändra, men könsidentiteten, den är medfödd.

  • cosinus
    Anonym (Fast) skrev 2017-02-10 11:15:10 följande:

    Sen funderar jag ju på - det som är biologiskt går ju sällan att ändra på, Kvinnor kan ju tex föda barn, det kan inte män hur de än gör. Det är lixom kört.

    Så ni som säger att folk försöker "ändra på barnens biologiska kön" hur bär de sig åt då? För biologiska saker går ju inte att ändra på? 

    Har ex en dotter. Hon har aldrig intresserat sig mer för rosa än för någon annan färg. hon föredrar ex bilar framför dockor. När folk frågar henne vad en docka är och visar henne säger hon "bebis" men det är inget hon leker med.

    Hon blir alltid helt galen när hon tex ser en traktor. Vad beror detta på tror ni? Har hon något "fel" eller, då hon verkar avvika biologiskt?


    Har två döttrar och två söner. Min erfarenhet är att barnen intresserar sig för vad föräldrarna uppmuntrar (något förenklat). Men har man ett barn och stannar och tittar på en traktor som skottar så blir barnen som regel ganska hänförda. Om man däremot som förälder inte ids stanna och se på med dottern (för hon ska ju ändå inte bry sig om sånt) men däremot med sonen så ja då blir sonen intresserad av traktorer och man har liksom skapat sin egen sanning.

    Alla min 4 har haft en rosa princessfas vid 3-4 års ålder. Tjejerna något längre än killarna men alla har varit där. 8-åringen (kille) gillar fortfarande rosa, 10-åringen (kille) väljer det inte aktivt men väljer numera inte bort något han vill ha bara för att de är rosa (det gjorde han under en period). T ex köpte han ett par rosa jeans förra sommaren för att de var de skönaste han kunde hitta.

    Dottern på 6 sa i höstas "mamma, nu ska jag inte ha klänning föränn det blir sommar igen, det var så jobbigt stoppa in i skalkläderna" och jag tänkte att äntligen har någon form av logik trillat ner i det rara barnet för hon har haft klänning non stop sen hon kunde gå fram till lådan och plocka ur något själv. Vägrat alla typer av kläder och hon har fått hållas men jag har aldrig uppmuntrat klänning mer än något annat och förr eller senare vann tydligen förnuftet. Klänning är inte i alla sammanhang det mest praktiska.

    Dottern som nu är 12 valde som enda barn på mellanstadiet overall när hon gick i fyran för att hon tyckte det var praktiskt. Sånt gör mig så sjukt stolt. Att barnen värdesätter praktiskt, eller skönt före vad andra anser att de borde ha på sig.

    Jag tror man som förälder förmedlar en massa saker både medvetet och omedvetet. Det där med att praktiskt alltid vinner är nog något jag inte ens behövt säga. Det märker de på mina egna val. Däremot har jag försökt vara väldigt noga med just intressen och lek att inte förutsätta att barnen ska vilja eller ogilla något baskerat på kön. Och inget har liksom varit fel. Ena sonen lekte jättemycket med vårt dockskåp under en period. Hela blixten mc queen familjen bodde där. Något okonventionellt men varför inte liksom.
Svar på tråden Vi har inte skapat könsrollerna