• flygrl

    Skär iPhone 6 ihop av iOS 10?

    Tihi skrev 2017-01-13 20:12:32 följande:

    Funderar på att uppdatera min 6:a från 9 till 10 men är lite rädd för att jag inte kommer att gilla 10. Buggarna har säkert försvunnit efter så många månader sen det släpptes men orkar en så "gammal" mobil med 10 eller kommer den att skära ihop och bli seg?

    Gillar du 10 och vad är dom största skillnaderna tycker du?


    Jag hade det på min 5s och på nuvarande SE (som ju i stort sett e en 6s i 5s format). Funkar fint. Tycker inte du behöver oroa dig faktiskt.

    Kommer faktiskt inte på så där på rak arm va som ändrades när jag fick iOS 10. Har för mig 'strömsparläge' kom med iOS 10 och det e ju en bra grej. Nåt jag vet ändrades va man inte längre skulle dra åt höger för låsa upp mobilen utan nu trycker man på hemknappen. Fast där använder jag 'Touch ID' så mycket det går. :)
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-13 22:37:16 följande:
    flygrl skrev 2017-01-13 22:31:36 följande:Jag hade det på min 5s och på nuvarande SE (som ju i stort sett e en 6s i 5s format). Funkar fint. Tycker inte du behöver oroa dig faktiskt. smile1.gif Kommer faktiskt inte på så där på rak arm va som ändrades när jag fick iOS 10. Har för mig 'strömsparläge' kom med iOS 10 och det e ju en bra grej. Nåt jag vet ändrades va man inte längre skulle dra åt höger för låsa upp mobilen utan nu trycker man på hemknappen. Fast där använder jag 'Touch ID' så mycket det går. :)
    Thank you my friends!

    Då är det bara att tuta och köra och börja uppdatera mina Äpplen. Fast jag avskyr att uppdatera för jag är alltid rädd att allt ska gå käpprätt åt helvete. Död

    Alla buggar är ju borta nu väl eftersom att det har gått flera månader sen det släpptes?

    Som sagt det funkar bara fint för min del. Sen tycker jag absolut du ska göra backup innan uppdatering precis som Fia 28 skriver. Jag gör alltid backup inför uppdateringar. Har hittills aldrig blivit av med data vid uppdatering men u never know...my friend...
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-13 22:57:51 följande:
    Det har alltid gått bra för mig också förut men nångång blir väl den första när det går åt skogen och jag bävar inför det. Fast då spelar det väl ingen roll egentligen så länge man har en backup? Fast tänk om backupen har något strul också? SpökeDöd
    Jag förstår din oro också att backupen ska strula. Själv brukar jag också ta egen manuell backup på bilder och filer och dessutom göra screenshots på varje skärm så jag vet hur det såg ut.

    Fördelen med egen manuell backup e ju man själv enkelt kan kolla så allt kom med. Varenda bild och fil. Lättast återställa e ju från Apples/iClouds backup men skiter den sig har du ju din egen och ta till.

    Har du flera enheter för du skriver "äpplen"? Uppdatera inte alla exakt samtidigt. Då har du ju antar jag alla bilder i varje enhet (bildström typ) som en 3e backup.

    Se också till och ansluta enheten till elnätet så det inte avbryts för batteriet plötsligt e tomt.
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-16 02:24:11 följande:

    Uppdateringen är klar och det tog 40 timmar kändes det som. Obestämd Tänkte på det här med integritet vad stänger ni av som bryr er om sånt?

    Det verkade inte vara så stor skillnad från 9 förresten. Håller ni med om det?


    Tog det verkligen 40 timmar???
    Håller med om att skillnaden inte e jättestor MEN en del e det och du kanske inte upptäckt alla förändringar än?!
    Det med integritet. Där tillåter jag nog så gott som allt. Har kapitulerat inför spionerna. :/
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-16 22:15:43 följande:

    Behöver lite hjälp igen.

    Om man pratar i telefon och låser skärmen så syntes det förut att någon hade skickat ett sms. Nu hör jag pipet men det syns inget på skärmen och det stör mig. Går det att fixa så att det syns på skärmen att någon har messat?

    Sen tycker jag att batteriet går åt mycket snabbare än förut. Jag skickade och fick kanske sammanlagt 25 korta sms under 20 minuter och batteriet gick ner 18% fast jag hade dragit ner skärmstyrkan till 80% under tiden och låst skärmen emellan messen. Tumme ner på det säger jag bara.


    Kan det va så notiser e avstängda för sms i din mobil? Kanske så per default efter uppdateringen. Kolla det i inställningar för jag får upp nya sms på skärmen precis som förut. Sen kan man se dom och annat om man swipar åt höger (beroende på va man godkänt för notiser).

    Möjligt den drar mer batteri nu. Har du testat strömsparläge som väl kom med iOS 10? Då stryps prestanda lite så den drar mindre ström MEN det mesta funkar faktiskt ändå. Har för mig en iPhone 6 stryps till 5s prestanda processor mässigt. Du hittar strömsparläge under Inställningar -> Batteri. ;)
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-16 23:56:40 följande:
    Det tog inte så länge men det kändes som det.
    flygrl skrev 2017-01-16 22:59:21 följande:Kan det va så notiser e avstängda för sms i din mobil? Kanske så per default efter uppdateringen. Kolla det i inställningar för jag får upp nya sms på skärmen precis som förut. Sen kan man se dom och annat om man swipar åt höger (beroende på va man godkänt för notiser). Möjligt den drar mer batteri nu. Har du testat strömsparläge som väl kom med iOS 10? Då stryps prestanda lite så den drar mindre ström MEN det mesta funkar faktiskt ändå. Har för mig en iPhone 6 stryps till 5s prestanda processor mässigt. Du hittar strömsparläge under Inställningar -> Batteri. ;)
    Jag kollade och allt är på, banners, ljud och allt vad det heter. Får du upp sms även om du pratar i telefon? Att smset lägger sig ovanpå samtalet liksom?

    Strömsparläge har jag inte testat men är det inte samma som ios9 hade att när man hade 20% kvar så frågade den om man ville lägga på strömsparläge?

    Vilka widgets använder du? Jag tog bort allt utom väder, påminnelser och kalender men så är jag ju en bakåtsträvare också. Tungan ute

    Ja det e en del svara på & blev lite rörigt i min ADD hjärna...
    Men...vet faktiskt inte om sms notiserna fortfarande kommer upp under samtal men det tror & hoppas jag. Men alltså jag får upp sms på låst skärm när det inte e samtal i gång iaf. :)

    Fanns strömsparläge i iOS 9 med? Min nuvarande uppdaterade till 10 direkt när jag startade den första gången (har en iPhone SE = iPhone 6 Plus i mindre format). Använder det mycket iaf (gillar koppla på det via Siri :)

    Att du e en bakåtsträvare vet jag. Fast jag kan nog också va det ibland. Jag rensade också bland widgets. Ingen översikt om man har massa liggande där. Jag kör kalender, väder (Klart.se), Hitta, Favoriter.
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-17 03:51:30 följande:

    Det är officiellt! Jag H A T A R 10!!! Skrikandes Jag använder Viber dagligen och nu så integreras vibersamtalen med den vanliga riktiga telefon-appen. Fuck that! Demon

    Tydligen går det inte att stänga av integreringen heller, call kit kallas det visst. Efter mycket googlande så verkar Skype ha lagt till en avstängningsfunktion för det i höstas men inte Viber och har den inte kommit nu efter drygt 5 månader så lär den väl aldrig komma. Skrikandes Jag vill verkligen inte ha vibersamtalen i min "vanliga" telefon. Jag vill ha det som förut när Viber var en app som höll sig i sitt eget hörn. Går det verkligen inte att ändra på något sätt? Gråter

    Vad skulle hända om jag la in min senaste backup som fortfarande hade 9? Fast jag antar att det inte är någon lösning i förlängningen för jag kommer ju inte att kunna använda 9 i 10 år till liksom.

    Kanske dags att gå till den mörka sidan och skaffa en android eller är den likadan gällande Viber?

    Hur funkar Skype eller någon annan Viber-liknande tjänst? Helst vill jag slippa skapa konton för att kunna använda tjänsten. Jag har bara haft Viber men tänkte börja titta efter någon annan där appen håller sig för sig själv och inte integreras med vanliga telefonen.

    Helt ot för tråden men om jag köper en android kan jag lägga ner all min itunes musik på den då? Jag har hur mycket musik som helst på itunes som jag skulle vilja ha med mig om jag böt telefon. Mest troligt skulle jag fortsätta att ladda ner musik på itunes även i fortsättningen men är det bara att hiva över det på en android ibland genom datorn eller funkar inte det?


    Förstår lite din irritation över det där när Apple ska va så jävla smarta och "förenkla" fast man själv tyckte det funkade fint som det va. Men har dom inte bara bakat in Viber så det ska bli enklare komma åt det. Vem äger Viber egentligen? Kan Apple ha köpt det?

    Jag kör iaf Skype i min och det håller sig i sitt hörn iaf (ägs ju av arga konkurrenten Microsoft också ;)
    Har du testat radera Viber och sen återinstallera? Va vaksam om det kommer integritetsfrågor!

    Tror faktiskt inte du kan återgå till iOS 9 bara så där från backup. Vet ej hur Viber funkar i Android faktiskt. Tror Whatsapp håller sig i sitt hörn i iPhone men inte 100% säker.

    När jag hade iRiver mp3 spelare när jag va ganska liten la jag över musik från iTunes utan problem så det borde inte va nåt problem. Fast jag skulle inte byta till Android faktiskt. Varför kör du inte Spotify ist?
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-17 22:27:16 följande:
    Det är lugnt. Jag skrev ju en hel uppsats i min ilska. Oskyldig

    Blev irriterad igen när jag kollade inställningar nyss och såg under Integritet att "Meddelanden" har begärt åtkomst till Hälsa-appen?  Vad ska den göra det för?! {#emotions_dlg.djavulsk} Det stod bara Meddelanden och jag blev tvungen att trycka på den för att se vad den gjorde och då kom "heart rate" upp och jag stängde av den förstås. Men jag skulle bra gärna vilja veta varför Meddelanden ska in i hälso-appen för? Det är hälso-appen som ingår i iPhone och räknar steg etc som det gäller för jag har ingen annan hälso-app. Lättare förklaring om jag villar bort er in my rant:

    Integritet
    Hälsa
    Meddelanden har begärt åtkomst till hälsa och heart rate.
    Det stängde jag av nu men den måste ha fått automatisk tillgång tidigare för jag skulle aldrig ha godkänt något sånt själv.

    Ja, om man va terr*orist eller nåt skulle väl mobilen va värsta mardrömmen med all info den sänder iväg. :/

    Misstänker Meddelanden + Hälsa kan hänga ihop med dels Medicinskt ID och ICE som man kan lägga in där (jag har det!). Sen tror jag det finns möjlighet mobilen kan skicka sms till ens läkare eller nåt om blodtrycket blir för högt eller så. Typ. Aja.

    Hoppas du kan vänja dig vid 10 och kanske rentav kan hitta fördelar med det. Men förstår dina synpunkter gör jag absolut.
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-17 23:30:18 följande:
    Viber ägs av någon israel så det är inte Apples bolag. Tydligen gjorde 10 det lättare för alla VOIP-appar genom att lägga till "callkit" så att VOIP blir integrerat som ett vanligt samtal. Skype var ju hyggliga nog läste jag att lägga till en avstängningsfunktion i en uppdatering så att Skype höll sig för sig själv om användaren ville det. Viber har inte gjort det än och 10 kom ju i september så jag tvivlar på att dom tänker lägga till en sån funktion.  

    Funkar Skype som Viber? Hur mycket info måste man ge om sig själv för att sätta igång ett sånt konto?

    Jag vill inte byta till android egentligen men jag var så arg när jag skrev om det.
    Jag använder inte Viber så kan inte göra nån jämförelse. Men ja jag använder Skype en del och det ligger ju då i en fristående app. Så länge du håller dig till gratis tjänsten i Skype kan du nog va helt anonym med påhittat namn och så MEN vill du också kunna ringa utanför Skype till vanliga telefoner måste du betala för det och då e du väl inte längre anonym.

    Förresten. Har du tänkt på iPhone mfl Apple produkter har en sorts gratis telefoni tjänst inbyggd från start? Tänker på FaceTime som ju erbjuder gratis samtal mellan Apple användare (förutsättning: wifi). :)

    Och man kan alltså välja om man vill ringa video eller rena röst samtal tvärtemot va många tror. Inte alltid man vill visa upp sig för den man pratar med (bad hair day, man e inte klädd än osv ;). Fast FaceTime kände du kanske redan till?! :)
  • flygrl
    Tihi skrev 2017-01-17 23:39:09 följande:
    Jag har ingen aning om vad meddelanden och hälsa har med varandra att göra eller om det är som din teori. Jag använder inte Medicinskt ID men who knows? Kanske vet någon annan av dom tusentals som verkar läsa den här tråden och kan upplysa oss om vad det är frågan om?

    Ta mig tillbaka till 2006 när man kunde ringa, skicka sms och ta några foton med mobilen men inget mer!
    Som sagt så bygger ICE funktionen ju på Kontakter och man kan kanske där också lägga in det ska gå skicka sms till närstående istf ringa dom. Medicinskt ID e fö en bra grej för den händelse man råkar ut för nåt & ambulanspersonal eller andra behöver info om en och kontakta närstående.

    Jag såg en sån där telefon du pratar om när jag va på Medeltidsmuseet nyligen. Arkeologerna hade hittat en.
Svar på tråden Skär iPhone 6 ihop av iOS 10?