Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Någon mer med särbegåvat barn?

    Tänkte höra om det finns någon mer här på forumet som har ett eller flera särbegåvade barn? Ett av mina barn är särbegåvat och det kan ju låta lyxigt med ett supersmart barn - men det har varit en krokig väg fram till att få vårt barn välfungerande i skolan. Nu har hen hoppat över ett år i skolan och har vissa lektioner med tre år äldre elever och det börjar fungera riktigt bra, men särbegåvade barn kan ha andra problem som tex konflikter med kamrater och vuxna så det vore intressant att diskutera med någon annan.

  • Svar på tråden Någon mer med särbegåvat barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (huy) skrev 2017-01-14 20:55:53 följande:

    Jag har inte ett särbegåvat barn, men jobbar i en klass där det finns en särbegåvad elev så vissa frågor kanske jag kan svara på ändå


    Funderar på om det bara är en tillfällighet att det finns en personal som heter samma sak som din signatur på mitt barns skola? Heter du så?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (qwerty) skrev 2017-01-14 21:49:13 följande:

    Har ett barn som säkert kan räknas som särbegåvat. Började också prata väldigt tidigt, vid 6 mån kom de första fullt begripliga orden (mamma, pappa, titta) och vid 10 mån kom 2-ordsmeningar.

    Även annat som tex att räkna kom tidigt.

    Så det är kanske ett tecken på särbegåvning?


    Vårt barn var inte extremt tidig med något, har dock alltid varit väldigt verbal. Det gjordes tester för något halvår sedan, vårt barn är snart 10 år.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ellie) skrev 2017-01-14 22:00:28 följande:

    Vet inte riktigt vad som är definitionen på "särbegåvat" men kan tänka mig att jag var ett sådant barn. Hade extremt lätt för allting i skolan. Detta märktes tidigt och såhär i efterhand har jag fått reda på att man pga detta satte mig i en 1-3 klass (nåt sorts experiment de gjorde på den tiden att ha 1or, 2or och 3or i samma klass) På så sätt kunde jag få fortsätta umgås med mina jämnåriga vänner men kunde utmanas mer i skolan. Minns dock fortfarande att jag i lågstadiet blev förbjuden att räkna vidare på 6ans mattebok. De tyckte jag hade kommit för långt... Så mina föräldrar köpte massa extra matteböcker till mig jag hade både hemma och i skolan. Jag älskade matte kan väl tilläggas. Jag är otroligt tacksam att mina föräldrar alltid stöttat mig och låtit mig arbeta vidare i min takt. Fram till gymnasiet kan jag bara minnas att jag varit "extralärare" i mina klasser. Självklart har man blivit kallad plugghäst. Blivit retad etc. Men har även varit duktig i sport (är tjej) och det har på nåt sätt ändå fått folk att se upp till mig och jag har fått respekt. Så tycker ändå inte det bara varit dåligt.

    Minns också i högstadiet när jag inte nöjde mig med MVG utan skulle ha alla rätt för att vara nöjd med mitt resultat.

    Det stora negativa jag kan komma på är att min självkänsla har utvecklats till att bli riktigt dålig. Jag har alltid varit duktig på saker jag tagit mig för och har kommit att identifiera mig själv med att vara duktig. Mår väldigt dåligt när jag misslyckas och känner mig värdelös som person då. Detta har lett till att jag nu i vuxen ålder inte ens försöker mig på saker som jag tror att jag är dålig på.

    Har du nån fundering eller fråga från ett barns perspektiv kan jag försöka svara så gott jag kan och det jag minns.


    Jag har också haft väldigt lätt för mig i skolan, tror dock inte jag varit/är särbegåvad. Om du är det är ju svårt att säga men det är också ganska stor skillnad på att vara högpresterande och särbegåvad. Att vara särbegåvad är på sätt och vis en gåva, men för tyvärr också med sig många svårigheter. På mensa.se finns en sida där man kan läsa om särbegåvade barn och den texten är väldigt bra tycker jag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jonna) skrev 2017-01-14 21:17:56 följande:

    Jag har inga direkta erfarenheter ännu att dela med mig av, men har däremot funderingar kring om mina småbarn är särbegåvade. Hur märkte ni det till att börja med? Min man tycker att våra barn är helt normala men han har inte så mycket att jämföra med och jag märker ju att andra reagerar på deras verbala förmåga tex.


    Vårt barn hade svårt att fungera i olika sammanhang, kom i många diskussioner med vuxna på skolan, kom i bråk med andra elever. Har i stort sett alltid rätt i sak (om det till exempel blir bråk om regler) men hanterar det inte så bra. Vi fick hjälp med diverse utredningar av skolhälsovården och eftersom psykologen tidigt misstänkte att det var något helt annat än tex adhd eller något inom autismspektrat så gjordes det en hel del intelligenstester och då låg vår nioåring på över gymnasienivå. Men jag har fått veta nu i efterhand att en del barn med särbegåvning felaktigt får diagnoser som adhd, trotssyndrom eller tvångssyndrom så vi hade tur som träffade en klok skolpsykolog.

    Hoppas era barn "bara" har lätt för sig, samhället är tyvärr inte alltid så anpassat för barn med särbegåvning även om vi haft väldigt tur med personalen i skolan.
  • Anonym (Mamma)

    Jag känner att den här tråden spårar ur lite. Den är inte till för att försöka diagnostisera barn med olika saker - jag söker efter föräldrar som har särbegåvade barn (och vet om det) och är intresserad av hur man tacklar det hemma och i skolan. Och även om det är intressant att höra hur ni hade det i skolan som barn så är det tyvärr inte det jag efterfrågar, mer hur det fungerar i skolan idag för ett barn med särbegåvning.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (huy) skrev 2017-01-15 07:03:03 följande:

    Jag kan uppleva att många barn som är särbegåvade lider av att inte vara så socialt kompetenta. Många av dem kommer dock till sin rätt när de får träffa likasinnade som faktiskt förstår vad de pratar om.

    Min elev är arrogant, precis som någon här i tråden beskriver och vill gärna knäppa andra på näsan. (Tyvärr även andra elever vilket så klart leder till bråk). Förmodligen av total tristess och understimulans. Hen har också svårt att sitta still emellanåt och har tillstånd att gå ut och hoppa runt lite i korridoren så länge hen inte står andra. Detta är givetvis också pga understimulans då hen är klar med kapitlet nästan innan genomgången är gjord. Vi hoppas på att få föräldrarna med oss så att eleven iaf kan hoppa upp en klass eller att de för barnets skull byter skola. Att hoppa upp en klass fungerar här på vår skola då klassen över är ganska barnslig så hen skulle fortfarande kunna få leka, men hur det blir när de blir äldre är en annan fråga, så helst byta skola för barnets egen skull.

    Vi i skolan får dock inte säga att vi inte klarar av att ge eleven det som eleven skulle behöva, alla ska ju kunna få det de behöver. Mycket dumt, men jag förstår varför. Hur många skolor skulle inte annars pga ekonomiska skäl säga att de inte klarar barn med adhd, ast etc? Men de särbegåvade barnen hamnar i kläm här.

    Så i nuläget gör vi vad vi kan, ger eleven klurigare uppgifter etc.


    Vi har haft en väldig tur då skolan var de första att fånga upp det här och aldrig har pratat om brist på resurser. De tycker att det är spännande och en utmaning. Mitt barn är inte arrogant och upplevs aldrig som en besserwisser, hen är helt enkelt inte intresserad av att skylta med sina kunskaper. Det som blir problem är vid konflikter eller när hen väljer att ifrågasätta regler (typ att man inte får ha keps inne eller att alla barn måste gå ut på rasten) men skolan är suveräna på att hantera det. Hen behöver heller inte pauser, men det som blir väldigt tydligt är att hen kan hamna efter i skolarbetet när det är lätta uppgifter, men är klar först när hen har lektioner med tre år äldre elever.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jag var) skrev 2017-01-15 08:36:24 följande:

    Du har skrivit en väldigt generell trådstart med en rubrik som egentligen bara kan besvaras på två sätt ("ja" eller "nej"). Skriver man inte en tydlig frågeställning när du är ute efter en specifik diskussion får man kanske räkna med att tråden "spårar ur lite".


    "Tänkte höra om det finns någon mer på forumet med ett eller flera särbegåvade barn?" känns som en ganska specifik fråga tycker jag.

    Hade jag ställt samma fråga men bytt ut ordet särbegåvad mot DS/gomspalt/kortväxt osv så hade ju knappast folk börjat spåna kring om deras barn eventuellt hade det?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (huy) skrev 2017-01-15 08:29:50 följande:

    Hos oss handlar det inte om brist på resurser som så, men det är en liten skola och eleven kommer inte i längden att få tillräcklig stimulans hos oss då vi bara har upp till klass 6.

    Eleven ligger nog eg redan i klass 5 på vissa ämnen men går i lågstadiet fortfarande.

    Vad är det som gör att ditt barn har problem med regler? Att hen inte förstår varför reglerna finns? Ang keps kan man säga att det är för att man då kan 'gömma' sig med skärmen så att läraren inte kan se om man hänger med eller inte, ang att gå ut kan man förklara och även ta fram material som visar att alla bör vara ute en viss tid varje dag för att må bra. Hur skolan läger upp det hela beror så klart på hur ditt barn är, men viktigt är ju att ditt barn trivs och fungerar i skolan även om hen upplever att vissa uppgifter är enkla och understimulerande = ingen motivation att göra dem.

    Vi har en annan elev som jag hjälper ibland som också är begåvad. Hen har dock också diagnos. Där förklarar jag utefter hens önskeyrke varför hen måste lära sig en viss sak.


    Jodå, hen förstår reglerna men tycker inte att de är bra . Hen tycker inte att det finns tillräckliga argument för att reglerna ska följas, tyvärr har vi även den diskussionen om trafikregler ibland. Att barnen ska vara ute på rasterna tycker hen känns orimligt om inte alla lärare måste det, att det är oartigt att ha keps inne är inget argument då hen inte håller med osv. Som tur är har hen en toppenbra speciallärare som hen har samtal med varje vecka, det ger jättemycket.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jag var) skrev 2017-01-15 09:39:11 följande:

    Plus: jodå, nog brukar trådar som berör till exempel vuxenadhd locka människor som funderar på kännetecken - för att de funderar på om det kan beröra dem själva. Downs, gomspalt och kortvuxenhet är betydligt konkretare och med tydliga diagnoskriterier, så beröringspunkterna är få och jämförelsen är en aning fånig ärligt talat.


    Jag tänkte mer att om man inte vet om man har ett särbegåvat barn eller inte så har man förmodligen inte jobbat på något särskilt sätt med det i skolan och hemma och det var sådant jag ville diskutera. Mitt inlägg om att tråden spårade lite var inte tänkt som kritik utan ett förtydligande av tanken med tråden eftersom jag inte lyckas ändra i trådstartaren från mobilen.
  • Anonym (Mamma)
    S c h n a skrev 2017-01-15 12:28:22 följande:

    Jag har en (enligt psykolog) särbegåvad tonåring. Han tror/trodde själv på ADD och har blivit ordentligt utredd men utan diagnos. Största problemet är perfektionism och att hitta likasinnade vänner men han har hög social kompetens så det beror inte på någon brist där.

    Vid 10 års ålder (som din som, TS) argumenterade han mycket med lärare, ifrågasatte regler och var klassens clown. Bokmal. Låg inte före i några ämnen, avskydde läxor. Alltid haft svårt med grovmotorik, lärde sig simma sent och ogillar idrott rent allmänt. Stillsam.

    Som barn pratade han tidigt, läste tidigt, målade realistiskt mycket tidigt och hängde med i resonemang långt över jämnåriga barns nivå.

    Nu går han i gymnasiet, har bra betyg, skolkar inte, röker inte, dricker inte. Har en flickvän som han varit tillsammans med i några år. Men som sagt perfektionist, har höga ideal och blir lätt uttråkad med sina jämnåriga.


    Jag tänker att grundskolan borde vara den största utmaningen, sen har man ju lite mer möjligheter att välja efter intressen. Så jag hoppas vi lyckas hålla vårt barn på rätt spår med rätt utmaningar några år framöver så hen inte tappar sugen. Det är väldigt intressant det där att högpresterande barn kan hamna efter i skolan om det är för lätt, tror att jag till en början blandade ihop högpresterande och särbegåvad. Vad roligt att det går bra i skolan för din son nu!
Svar på tråden Någon mer med särbegåvat barn?