Anonym (N) skrev 2017-01-15 02:36:58 följande:
Jo det är det. Mitt barn lider verkligen av det.
Jag kan uppleva att många barn som är särbegåvade lider av att inte vara så socialt kompetenta. Många av dem kommer dock till sin rätt när de får träffa likasinnade som faktiskt förstår vad de pratar om.
Min elev är arrogant, precis som någon här i tråden beskriver och vill gärna knäppa andra på näsan. (Tyvärr även andra elever vilket så klart leder till bråk). Förmodligen av total tristess och understimulans. Hen har också svårt att sitta still emellanåt och har tillstånd att gå ut och hoppa runt lite i korridoren så länge hen inte står andra. Detta är givetvis också pga understimulans då hen är klar med kapitlet nästan innan genomgången är gjord. Vi hoppas på att få föräldrarna med oss så att eleven iaf kan hoppa upp en klass eller att de för barnets skull byter skola. Att hoppa upp en klass fungerar här på vår skola då klassen över är ganska barnslig så hen skulle fortfarande kunna få leka, men hur det blir när de blir äldre är en annan fråga, så helst byta skola för barnets egen skull.
Vi i skolan får dock inte säga att vi inte klarar av att ge eleven det som eleven skulle behöva, alla ska ju kunna få det de behöver. Mycket dumt, men jag förstår varför. Hur många skolor skulle inte annars pga ekonomiska skäl säga att de inte klarar barn med adhd, ast etc? Men de särbegåvade barnen hamnar i kläm här.
Så i nuläget gör vi vad vi kan, ger eleven klurigare uppgifter etc.