• Anonym (Mamma)

    Någon mer med särbegåvat barn?

    Tänkte höra om det finns någon mer här på forumet som har ett eller flera särbegåvade barn? Ett av mina barn är särbegåvat och det kan ju låta lyxigt med ett supersmart barn - men det har varit en krokig väg fram till att få vårt barn välfungerande i skolan. Nu har hen hoppat över ett år i skolan och har vissa lektioner med tre år äldre elever och det börjar fungera riktigt bra, men särbegåvade barn kan ha andra problem som tex konflikter med kamrater och vuxna så det vore intressant att diskutera med någon annan.

  • Svar på tråden Någon mer med särbegåvat barn?
  • Anonym (Skillnad?)

    En liten undran kring det här. Var går liksom gränsen mellan särbegåvad och "bara" hög iq? När jag läser kännetecken för särbegåvade barn så stämmer allting in på mig (och antagligen på min dotter också). Som vuxen har jag gjort en del ordentligt djupa intelligenstester i jobbsammanhang och alltid fått alla rätt och bedömningen att höra till den översta percentilen rent intelligensmässigt.

    Men jag skulle ändå inte placera in mig själv som särbegåvad utan mer på gränsen till att vara det. Jag tror att det kommer från att jag vet två personer (en ingift släkting plus hans dotter) som definitivt är särbegåvade (inga tester har gjorts men det är "typ uppenbart") och det känns som att de ligger på en helt annan nivå än vad jag och mina barn gör.

    Mina barn är väldigt lika mig också och skulle klassa de som mig, väldigt intelligenta men inte riktigt särbegåvade.

  • Anonym (huy)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-14 21:05:50 följande:
    Funderar på om det bara är en tillfällighet att det finns en personal som heter samma sak som din signatur på mitt barns skola? Heter du så?
    Nej Jag bara drog med fingrarna över tangenterna för att få fram något
  • Anonym (huy)
    Anonym (N) skrev 2017-01-15 02:36:58 följande:
    Jo det är det. Mitt barn lider verkligen av det.
    Jag kan uppleva att många barn som är särbegåvade lider av att inte vara så socialt kompetenta. Många av dem kommer dock till sin rätt när de får träffa likasinnade som faktiskt förstår vad de pratar om.

    Min elev är arrogant, precis som någon här i tråden beskriver och vill gärna knäppa andra på näsan. (Tyvärr även andra elever vilket så klart leder till bråk). Förmodligen av total tristess och understimulans. Hen har också svårt att sitta still emellanåt och har tillstånd att gå ut och hoppa runt lite i korridoren så länge hen inte står andra. Detta är givetvis också pga understimulans då hen är klar med kapitlet nästan innan genomgången är gjord. Vi hoppas på att få föräldrarna med oss så att eleven iaf kan hoppa upp en klass eller att de för barnets skull byter skola. Att hoppa upp en klass fungerar här på vår skola då klassen över är ganska barnslig så hen skulle fortfarande kunna få leka, men hur det blir när de blir äldre är en annan fråga, så helst byta skola för barnets egen skull.

    Vi i skolan får dock inte säga att vi inte klarar av att ge eleven det som eleven skulle behöva, alla ska ju kunna få det de behöver. Mycket dumt, men jag förstår varför. Hur många skolor skulle inte annars pga ekonomiska skäl säga att de inte klarar barn med adhd, ast etc? Men de särbegåvade barnen hamnar i kläm här.

    Så i nuläget gör vi vad vi kan, ger eleven klurigare uppgifter etc.
  • Anonym (Mamma)

    Jag känner att den här tråden spårar ur lite. Den är inte till för att försöka diagnostisera barn med olika saker - jag söker efter föräldrar som har särbegåvade barn (och vet om det) och är intresserad av hur man tacklar det hemma och i skolan. Och även om det är intressant att höra hur ni hade det i skolan som barn så är det tyvärr inte det jag efterfrågar, mer hur det fungerar i skolan idag för ett barn med särbegåvning.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (huy) skrev 2017-01-15 07:03:03 följande:

    Jag kan uppleva att många barn som är särbegåvade lider av att inte vara så socialt kompetenta. Många av dem kommer dock till sin rätt när de får träffa likasinnade som faktiskt förstår vad de pratar om.

    Min elev är arrogant, precis som någon här i tråden beskriver och vill gärna knäppa andra på näsan. (Tyvärr även andra elever vilket så klart leder till bråk). Förmodligen av total tristess och understimulans. Hen har också svårt att sitta still emellanåt och har tillstånd att gå ut och hoppa runt lite i korridoren så länge hen inte står andra. Detta är givetvis också pga understimulans då hen är klar med kapitlet nästan innan genomgången är gjord. Vi hoppas på att få föräldrarna med oss så att eleven iaf kan hoppa upp en klass eller att de för barnets skull byter skola. Att hoppa upp en klass fungerar här på vår skola då klassen över är ganska barnslig så hen skulle fortfarande kunna få leka, men hur det blir när de blir äldre är en annan fråga, så helst byta skola för barnets egen skull.

    Vi i skolan får dock inte säga att vi inte klarar av att ge eleven det som eleven skulle behöva, alla ska ju kunna få det de behöver. Mycket dumt, men jag förstår varför. Hur många skolor skulle inte annars pga ekonomiska skäl säga att de inte klarar barn med adhd, ast etc? Men de särbegåvade barnen hamnar i kläm här.

    Så i nuläget gör vi vad vi kan, ger eleven klurigare uppgifter etc.


    Vi har haft en väldig tur då skolan var de första att fånga upp det här och aldrig har pratat om brist på resurser. De tycker att det är spännande och en utmaning. Mitt barn är inte arrogant och upplevs aldrig som en besserwisser, hen är helt enkelt inte intresserad av att skylta med sina kunskaper. Det som blir problem är vid konflikter eller när hen väljer att ifrågasätta regler (typ att man inte får ha keps inne eller att alla barn måste gå ut på rasten) men skolan är suveräna på att hantera det. Hen behöver heller inte pauser, men det som blir väldigt tydligt är att hen kan hamna efter i skolarbetet när det är lätta uppgifter, men är klar först när hen har lektioner med tre år äldre elever.
  • Anonym (huy)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-15 07:55:12 följande:
    Vi har haft en väldig tur då skolan var de första att fånga upp det här och aldrig har pratat om brist på resurser. De tycker att det är spännande och en utmaning. Mitt barn är inte arrogant och upplevs aldrig som en besserwisser, hen är helt enkelt inte intresserad av att skylta med sina kunskaper. Det som blir problem är vid konflikter eller när hen väljer att ifrågasätta regler (typ att man inte får ha keps inne eller att alla barn måste gå ut på rasten) men skolan är suveräna på att hantera det. Hen behöver heller inte pauser, men det som blir väldigt tydligt är att hen kan hamna efter i skolarbetet när det är lätta uppgifter, men är klar först när hen har lektioner med tre år äldre elever.
    Hos oss handlar det inte om brist på resurser som så, men det är en liten skola och eleven kommer inte i längden att få tillräcklig stimulans hos oss då vi bara har upp till klass 6.
    Eleven ligger nog eg redan i klass 5 på vissa ämnen men går i lågstadiet fortfarande.

    Vad är det som gör att ditt barn har problem med regler? Att hen inte förstår varför reglerna finns? Ang keps kan man säga att det är för att man då kan 'gömma' sig med skärmen så att läraren inte kan se om man hänger med eller inte, ang att gå ut kan man förklara och även ta fram material som visar att alla bör vara ute en viss tid varje dag för att må bra. Hur skolan läger upp det hela beror så klart på hur ditt barn är, men viktigt är ju att ditt barn trivs och fungerar i skolan även om hen upplever att vissa uppgifter är enkla och understimulerande = ingen motivation att göra dem.

    Vi har en annan elev som jag hjälper ibland som också är begåvad. Hen har dock också diagnos. Där förklarar jag utefter hens önskeyrke varför hen måste lära sig en viss sak.
  • Anonym (Jag var)

    Du har skrivit en väldigt generell trådstart med en rubrik som egentligen bara kan besvaras på två sätt ("ja" eller "nej"). Skriver man inte en tydlig frågeställning när du är ute efter en specifik diskussion får man kanske räkna med att tråden "spårar ur lite".

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jag var) skrev 2017-01-15 08:36:24 följande:

    Du har skrivit en väldigt generell trådstart med en rubrik som egentligen bara kan besvaras på två sätt ("ja" eller "nej"). Skriver man inte en tydlig frågeställning när du är ute efter en specifik diskussion får man kanske räkna med att tråden "spårar ur lite".


    "Tänkte höra om det finns någon mer på forumet med ett eller flera särbegåvade barn?" känns som en ganska specifik fråga tycker jag.

    Hade jag ställt samma fråga men bytt ut ordet särbegåvad mot DS/gomspalt/kortväxt osv så hade ju knappast folk börjat spåna kring om deras barn eventuellt hade det?
  • Anonym (Jag var)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-15 09:03:21 följande:
    "Tänkte höra om det finns någon mer på forumet med ett eller flera särbegåvade barn?" känns som en ganska specifik fråga tycker jag.

    Hade jag ställt samma fråga men bytt ut ordet särbegåvad mot DS/gomspalt/kortväxt osv så hade ju knappast folk börjat spåna kring om deras barn eventuellt hade det?
    "med en rubrik som egentligen bara kan bevaras på två sätt"
  • Anonym (Jag var)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-15 09:03:21 följande:
    "Tänkte höra om det finns någon mer på forumet med ett eller flera särbegåvade barn?" känns som en ganska specifik fråga tycker jag.

    Hade jag ställt samma fråga men bytt ut ordet särbegåvad mot DS/gomspalt/kortväxt osv så hade ju knappast folk börjat spåna kring om deras barn eventuellt hade det?
    Plus: jodå, nog brukar trådar som berör till exempel vuxenadhd locka människor som funderar på kännetecken - för att de funderar på om det kan beröra dem själva. Downs, gomspalt och kortvuxenhet är betydligt konkretare och med tydliga diagnoskriterier, så beröringspunkterna är få och jämförelsen är en aning fånig ärligt talat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (huy) skrev 2017-01-15 08:29:50 följande:

    Hos oss handlar det inte om brist på resurser som så, men det är en liten skola och eleven kommer inte i längden att få tillräcklig stimulans hos oss då vi bara har upp till klass 6.

    Eleven ligger nog eg redan i klass 5 på vissa ämnen men går i lågstadiet fortfarande.

    Vad är det som gör att ditt barn har problem med regler? Att hen inte förstår varför reglerna finns? Ang keps kan man säga att det är för att man då kan 'gömma' sig med skärmen så att läraren inte kan se om man hänger med eller inte, ang att gå ut kan man förklara och även ta fram material som visar att alla bör vara ute en viss tid varje dag för att må bra. Hur skolan läger upp det hela beror så klart på hur ditt barn är, men viktigt är ju att ditt barn trivs och fungerar i skolan även om hen upplever att vissa uppgifter är enkla och understimulerande = ingen motivation att göra dem.

    Vi har en annan elev som jag hjälper ibland som också är begåvad. Hen har dock också diagnos. Där förklarar jag utefter hens önskeyrke varför hen måste lära sig en viss sak.


    Jodå, hen förstår reglerna men tycker inte att de är bra . Hen tycker inte att det finns tillräckliga argument för att reglerna ska följas, tyvärr har vi även den diskussionen om trafikregler ibland. Att barnen ska vara ute på rasterna tycker hen känns orimligt om inte alla lärare måste det, att det är oartigt att ha keps inne är inget argument då hen inte håller med osv. Som tur är har hen en toppenbra speciallärare som hen har samtal med varje vecka, det ger jättemycket.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jag var) skrev 2017-01-15 09:39:11 följande:

    Plus: jodå, nog brukar trådar som berör till exempel vuxenadhd locka människor som funderar på kännetecken - för att de funderar på om det kan beröra dem själva. Downs, gomspalt och kortvuxenhet är betydligt konkretare och med tydliga diagnoskriterier, så beröringspunkterna är få och jämförelsen är en aning fånig ärligt talat.


    Jag tänkte mer att om man inte vet om man har ett särbegåvat barn eller inte så har man förmodligen inte jobbat på något särskilt sätt med det i skolan och hemma och det var sådant jag ville diskutera. Mitt inlägg om att tråden spårade lite var inte tänkt som kritik utan ett förtydligande av tanken med tråden eftersom jag inte lyckas ändra i trådstartaren från mobilen.
  • S c h n a

    Jag har en (enligt psykolog) särbegåvad tonåring. Han tror/trodde själv på ADD och har blivit ordentligt utredd men utan diagnos. Största problemet är perfektionism och att hitta likasinnade vänner men han har hög social kompetens så det beror inte på någon brist där.

    Vid 10 års ålder (som din som, TS) argumenterade han mycket med lärare, ifrågasatte regler och var klassens clown. Bokmal. Låg inte före i några ämnen, avskydde läxor. Alltid haft svårt med grovmotorik, lärde sig simma sent och ogillar idrott rent allmänt. Stillsam.

    Som barn pratade han tidigt, läste tidigt, målade realistiskt mycket tidigt och hängde med i resonemang långt över jämnåriga barns nivå.

    Nu går han i gymnasiet, har bra betyg, skolkar inte, röker inte, dricker inte. Har en flickvän som han varit tillsammans med i några år. Men som sagt perfektionist, har höga ideal och blir lätt uttråkad med sina jämnåriga.

  • Anonym (Mamma)
    S c h n a skrev 2017-01-15 12:28:22 följande:

    Jag har en (enligt psykolog) särbegåvad tonåring. Han tror/trodde själv på ADD och har blivit ordentligt utredd men utan diagnos. Största problemet är perfektionism och att hitta likasinnade vänner men han har hög social kompetens så det beror inte på någon brist där.

    Vid 10 års ålder (som din som, TS) argumenterade han mycket med lärare, ifrågasatte regler och var klassens clown. Bokmal. Låg inte före i några ämnen, avskydde läxor. Alltid haft svårt med grovmotorik, lärde sig simma sent och ogillar idrott rent allmänt. Stillsam.

    Som barn pratade han tidigt, läste tidigt, målade realistiskt mycket tidigt och hängde med i resonemang långt över jämnåriga barns nivå.

    Nu går han i gymnasiet, har bra betyg, skolkar inte, röker inte, dricker inte. Har en flickvän som han varit tillsammans med i några år. Men som sagt perfektionist, har höga ideal och blir lätt uttråkad med sina jämnåriga.


    Jag tänker att grundskolan borde vara den största utmaningen, sen har man ju lite mer möjligheter att välja efter intressen. Så jag hoppas vi lyckas hålla vårt barn på rätt spår med rätt utmaningar några år framöver så hen inte tappar sugen. Det är väldigt intressant det där att högpresterande barn kan hamna efter i skolan om det är för lätt, tror att jag till en början blandade ihop högpresterande och särbegåvad. Vad roligt att det går bra i skolan för din son nu!
  • Anonym (N)
    Anonym (huy) skrev 2017-01-15 07:03:03 följande:

    Jag kan uppleva att många barn som är särbegåvade lider av att inte vara så socialt kompetenta. Många av dem kommer dock till sin rätt när de får träffa likasinnade som faktiskt förstår vad de pratar om.

    Min elev är arrogant, precis som någon här i tråden beskriver och vill gärna knäppa andra på näsan. (Tyvärr även andra elever vilket så klart leder till bråk). Förmodligen av total tristess och understimulans. Hen har också svårt att sitta still emellanåt och har tillstånd att gå ut och hoppa runt lite i korridoren så länge hen inte står andra. Detta är givetvis också pga understimulans då hen är klar med kapitlet nästan innan genomgången är gjord. Vi hoppas på att få föräldrarna med oss så att eleven iaf kan hoppa upp en klass eller att de för barnets skull byter skola. Att hoppa upp en klass fungerar här på vår skola då klassen över är ganska barnslig så hen skulle fortfarande kunna få leka, men hur det blir när de blir äldre är en annan fråga, så helst byta skola för barnets egen skull.

    Vi i skolan får dock inte säga att vi inte klarar av att ge eleven det som eleven skulle behöva, alla ska ju kunna få det de behöver. Mycket dumt, men jag förstår varför. Hur många skolor skulle inte annars pga ekonomiska skäl säga att de inte klarar barn med adhd, ast etc? Men de särbegåvade barnen hamnar i kläm här.

    Så i nuläget gör vi vad vi kan, ger eleven klurigare uppgifter etc.


    Det låter klokt, hoppas de går med på att hoppa upp en klass eller byta skola. Det känns hopplöst ibland.
  • Anonym (huy)
    Anonym (N) skrev 2017-01-15 23:03:00 följande:
    Det låter klokt, hoppas de går med på att hoppa upp en klass eller byta skola. Det känns hopplöst ibland.
    Ja vi hoppas Vi förstår helt klart att föräldrarna helst har kvar eleven här eftersom det är enda skolan på orten. Dels för kompisarnas skull och dels för resvägens skull. Det kan bli drygt att resa en bit varje dag.
  • Anonym (Alex)

    Hej! Inte läst hela tråden. Men jag har en sexåring (sju i mars), som är sk särbegåvad. Minns att jag blev så arg på vår BVC sköterska när hon först yttrade orden (då var hon tre år) haha, för jag trodde det betydde något helt annat.

    Vi har löst det så att vår flicka går i en 1-2a och läser engelska ihop med fyrorna, samt matematik med årskurs 3. Hon spelar tennis fyra dagar i veckan, dubbelpass på söndagar och spelar mot tjejer mellan 10-12 år.

    Anledningen till den "hårda" träningen är att hon har extremt mycket energi att göra av med och i tennisen får hon utlopp för detta. Hon stormtrivs med det och det är absolut inget som vi tvingar henne till.

    Hon kan absolut uppfattas som en liten besserwisser ibland, men det beror på att hennes sociala skills fortfarande ligger på en sjuårings nivå. Lärarna säger att man lätt glömmer bort hennes riktiga ålder, vilket är synd, då hennes personlighet ändå är åldersadekvat.

    Varför hon är så "speciell" vet jag inte, varken jag eller min sambo är speciellt översmarta haha.

  • Anonym (Jag med)

    Hej!

    Min son (9 år) är särbegåvad. Han presterar dåligt i skolan (utom vad gäller matte) men är besatt av lego och bygger i timtal egna avancerade modeller. Han är på en abstrakt nivå i resonemang och dylikt vilket gör att det går att ha en vuxenkonversation med honom. Han har svårt med grovmotorik. Är extremt glömsk och disträ. Vill hellre vara ensam och fundera över rymden än att leka med kompisar.

  • Anonym (Funderar)

    Har en son som går i förskoleklass (är 6½ år) och vi funderar lite på om han kan vara särbegåvad. Han har lätt för allting han tar sig för i princip. Speciellt inom matematik ligger han i framkant. När han började i förskoleklass testades han och han nådde då målen för matematik åk 1, detta var det som han testades för. Han klarar dock begrepp som procent, han förstår sambandet att 1/4 är detsamma som 25 %, klarar multiplikation i alla fall upp till femmans tabell, fattar sambandet mellan mm/cm/meter/km/mil och andra måttenheter. Så han klarar svårare matte än ettans. 

    Språkligt så kan han läsa enklare böcker, knäckte läskoden vid 3½ års ålder. Hans storebror började skolan då och de lärde sig läsa samtidigt. Han klarar inte textremsan på TV helt än, men han är nog snart där.

    Han kan mycket engelska som han lär sig själv t.ex. genom att spela Minecraft eller andra spel. Han skriver i spelen med engelsktalande spelare också.

    Han började prata några ord vid precis ett års ålder, och vid 14 månader kunde han säga 2-ordssatser, vid 18 månader satser med flera ord. Började också gå vid 9 månaders ålder, han är tidig motoriskt också med allt han försöker sig på.

    Är intresserad av mer avancerad fakta, som t.ex. samhället på vikingatiden och dess struktur, utrikespolitik som t.ex. Nordkorea och USA och annat som inte känns aktuellt för en 6-åring.

    Han leker med jämnåriga men det är lite svårt då han lätt blir frustrerad då kompisarna inte fattar vad han pratar om och de inte kan läsa/skriva och spela mer avancerade spel som han kan.

    Ni med begåvade barn, är min son "bara" begåvad eller kan han vara särbegåvad? Nästan så jag hoppas han inte är det för det verkar svårt i många fall....

  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jag med) skrev 2018-03-03 22:26:08 följande:

    Hej!

    Min son (9 år) är särbegåvad. Han presterar dåligt i skolan (utom vad gäller matte) men är besatt av lego och bygger i timtal egna avancerade modeller. Han är på en abstrakt nivå i resonemang och dylikt vilket gör att det går att ha en vuxenkonversation med honom. Han har svårt med grovmotorik. Är extremt glömsk och disträ. Vill hellre vara ensam och fundera över rymden än att leka med kompisar.


    Vi har en äldre son också som ska utredas för Aspergers syndrom. Han är lite så som du beskriver din son. Tror han också är väldigt intelligent precis som sin lillebror, men hans svårigheter maskerar och håller honom tillbaka =/ Lillebror är "bara" smart, har inga misstänkta diagnoser.
Svar på tråden Någon mer med särbegåvat barn?