• Annaelisabeth

    Ålderskrav på 25 år vid IVF

    Hej, 


     


    Jag har börjat få lite panik. Jag och min sambo har genomgått en fertilitetsutredning, utan att något fel hittades. Vi har gått till en privat klinik. Läkaren sa att vi skulle fortsätta försöka så länge vi orkar (pga min låga ålder samt att inga fel hittades) och sedan höra av oss så skulle han sända en remiss så att vi skulle få påbörja landstingsfinansierad IVF. 


     


    Detta var under december 2016 då det inte fanns någon åldersgräns. Jag har dock hittat en uppdaterad version där det anges i grundkravet att kvinnan måste vara 25 år för att få göra IVF.
    Källa: http://vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland/Medicinska-PM/Assisterad-befruktning/. Jag tillhör även denna region. 


     


    Vet ni någon som har kommit runt detta ålderskrav? Jag är så otroligt besviken på mig själv att jag inte stod på mig och bad läkaren skicka en remiss innan ålderskravet tillkom. Till saken hör att det verkar som att denna läkare nu har gått i pension... Jag ska ringa imorgon och höra mig för på kliniken såklart. Vet dock inte om jag gör mig själv en otjänst genom att nämna ålderskravet. Kanske missar de detta och skickar en remiss ändå. Någon med någon slags erfarenhet kring detta?


     


    I maj har vi visserligen råd att göra ivf privat (även om det såklart kommer svida i plånboken), men självklart vill vi gå via landstinget först. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta försökande. Hur har ni andra i liknande situation gjort? Jag har saker att göra hela tiden. Jag studerar, vilket tar upp väldigt mycket tid. Jag har även tagit upp träningen ordentligt igen som jag lägger mycket fokus vid, men jag kan aldrig riktigt släppa dessa barntankar ändå. 


     


    Allmänna reflektioner och råd är även välkomna. Kanske har någon gjort privata ivf-försök på en klinik som rekommenderar det? 

  • Svar på tråden Ålderskrav på 25 år vid IVF
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 17:57:20 följande:
    Vissa använder nog läkemedel vid insemination också! ;) Väldigt konstigt att vi fått den infon! Tur vi pratade med dig nu, annars kanske vi hade bestämt något som inte skulle gå genomföra! :o undra varför inte alla gör med donerade spermier?
    Det är utvecklingen som inte kommit så långt. Det blev ju precis tillåtet för ensamstående att få inseminationer med donator. Så så småningom kanske det även gäller IVF. Men än så länge är det bara universitetssjukhusen som är godkända att genomföra det. Tar ju tid sånt där.
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-23 10:53:17 följande:

    Hur har det gått för dig fritil9? <3


    Fick en glad gubbe lördag kväll, så det blev inget försök denna månaden! :( eftersom att ägglossningen var sen denna månaden, och för att minska risken att den blir en lördag skulle jag eventuellt få stimulera ägglossning nästa månad, samt göra vul innan!

    Vi skulle höras senare om det! Hur går det för er? Något nytt? <3
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-23 14:42:52 följande:
    Fick en glad gubbe lördag kväll, så det blev inget försök denna månaden! :( eftersom att ägglossningen var sen denna månaden, och för att minska risken att den blir en lördag skulle jag eventuellt få stimulera ägglossning nästa månad, samt göra vul innan!

    Vi skulle höras senare om det! Hur går det för er? Något nytt? <3
    Okej. Då hoppas vi på nästa månad! Hade ni gjort ett försök tidigare också eller hur var det?

    Nej nej, inget nytt här. Vi kommer rida ur vår sorg först innan vi ger oss på något. Det kommer ta tid.
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-23 15:17:25 följande:

    Okej. Då hoppas vi på nästa månad! Hade ni gjort ett försök tidigare också eller hur var det?

    Nej nej, inget nytt här. Vi kommer rida ur vår sorg först innan vi ger oss på något. Det kommer ta tid.


    Ja, ett i december gjorde vi! Får se hur det blir!

    Då förstår jag <3
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-23 15:26:20 följande:
    Ja, ett i december gjorde vi! Får se hur det blir!

    Då förstår jag <3
    Ja okej, då vet ni ju hur det funkar i alla fall. Det är ju bra! <3
    Känns lite knäppt att troligen behöva lära sig allt om insemination sen för oss. När man kan alla detaljer i ivf-processen typ. Men insemination verkar oerhört mycket enklare på alla vis.
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-23 17:04:34 följande:

    Ja okej, då vet ni ju hur det funkar i alla fall. Det är ju bra! <3

    Känns lite knäppt att troligen behöva lära sig allt om insemination sen för oss. När man kan alla detaljer i ivf-processen typ. Men insemination verkar oerhört mycket enklare på alla vis.


    Ja men precis! Insemination är väldigt smidigt! "Enda" man ska kolla innan är ägglossning, sen är det bara få en tid och få spermier insprutade i livmodern, tar några minuter, sen är det klart! :) <3
  • Anonym (Liknande)

    Hej trådstartare.

    Jag var 23 eller 24 när vi gjorde utredning och vi fick också fortsätta till jag var 25. Dels hade vårt landsting den regeln och dels när de inte hittade några fel skulle man försökt i 3 år innan de ville bekosta IVF. Så vi fick vänta. Efter tre år blev jag gravid. Svävade på moln. Gifte oss. En vecka före bröllopet, när vi hade bokad tid till ivfplanering så skulle vi istället göra tidigt ultraljud i v 12. Det var ingen bebis kvar. Absorberad av kroppen. En vecka senare började det blöda. Och det blödde.

    Ett drygt år senare blev jag gravid igen. Vi skulle nämligen vänta 3 nya år eftersom jag blivit gravid själv. Andra gången kom blodet två dagar efter testet.

    Sen blev det aldrig igen.

    Och när jag var 29 för åren gick, så gjorde vi ivf. Äggen utvecklades väldigt dåligt efter befruktning. Jag hade normal mängd men de var av dålig kvalité. Det gick inte att se innan. Och läkaren (hemort) pratade om att äggdonation kanske vore ett alternativ. Vi gjorde fler ivf-behandlingar. På sjätte blev jag gravid och när som helst kan den komma. Men det tog 9 år, det jag trodde skulle ta 9 månader. Men jag var lugn första året för det kan ta ett år.. Sen kom sorgen och livet blev väldigt jobbigt.

    Jag skulle inte rekommendera någon att vänta flera år för att de är unga. För tyvärr kan det finnas fel som inte syns. Och alla år som går är jobbiga.

    Skulle verkligen rekommendera IVF-kliniken i Falun för den är jättebra och testar allt och dessutom billigare än mååånga andra. Om allt ser bra ut kanske ni kan bli beviljade garantiförsök. Det kostar mycket men om ingen graviditet uppstår får man tillbaka största delen. Men det ska beviljas och man får nog inte gjort försök tidigare. 60000 för det samt också 60000 för trepack eller 30000 för en. Har samarbete med många hemortsläkare och avtal med mysigt hotell i staden. Blir extra kostnad om det är långt dit men det finns mycket att se. Eller tja, en guidad tur i Falu gruva. Men det var intressant. Det är mysigt med några dagar i Dalarna med sin man. :) Vi gjorde 6 behandlingar och var alltså dit många gånger. Bra för förhållandet med tid tillsammans på annat sätt än hemma.

  • Annaelisabeth
    Anonym (Liknande) skrev 2017-01-23 20:57:18 följande:

    Hej trådstartare.

    Jag var 23 eller 24 när vi gjorde utredning och vi fick också fortsätta till jag var 25. Dels hade vårt landsting den regeln och dels när de inte hittade några fel skulle man försökt i 3 år innan de ville bekosta IVF. Så vi fick vänta. Efter tre år blev jag gravid. Svävade på moln. Gifte oss. En vecka före bröllopet, när vi hade bokad tid till ivfplanering så skulle vi istället göra tidigt ultraljud i v 12. Det var ingen bebis kvar. Absorberad av kroppen. En vecka senare började det blöda. Och det blödde.

    Ett drygt år senare blev jag gravid igen. Vi skulle nämligen vänta 3 nya år eftersom jag blivit gravid själv. Andra gången kom blodet två dagar efter testet.

    Sen blev det aldrig igen.

    Och när jag var 29 för åren gick, så gjorde vi ivf. Äggen utvecklades väldigt dåligt efter befruktning. Jag hade normal mängd men de var av dålig kvalité. Det gick inte att se innan. Och läkaren (hemort) pratade om att äggdonation kanske vore ett alternativ. Vi gjorde fler ivf-behandlingar. På sjätte blev jag gravid och när som helst kan den komma. Men det tog 9 år, det jag trodde skulle ta 9 månader. Men jag var lugn första året för det kan ta ett år.. Sen kom sorgen och livet blev väldigt jobbigt.

    Jag skulle inte rekommendera någon att vänta flera år för att de är unga. För tyvärr kan det finnas fel som inte syns. Och alla år som går är jobbiga.

    Skulle verkligen rekommendera IVF-kliniken i Falun för den är jättebra och testar allt och dessutom billigare än mååånga andra. Om allt ser bra ut kanske ni kan bli beviljade garantiförsök. Det kostar mycket men om ingen graviditet uppstår får man tillbaka största delen. Men det ska beviljas och man får nog inte gjort försök tidigare. 60000 för det samt också 60000 för trepack eller 30000 för en. Har samarbete med många hemortsläkare och avtal med mysigt hotell i staden. Blir extra kostnad om det är långt dit men det finns mycket att se. Eller tja, en guidad tur i Falu gruva. Men det var intressant. Det är mysigt med några dagar i Dalarna med sin man. :) Vi gjorde 6 behandlingar och var alltså dit många gånger. Bra för förhållandet med tid tillsammans på annat sätt än hemma.


    Tack sååå mycket för ditt svar! 

    Det låter som en otroligt jobbig resa. Jag är såå rädd att det ska bli så för oss med. Jag har dock kanske lyckats hitta en utväg. Jag begärde ut grundkraven på ivf för några landsting som är nära oss. Så vi kan skriva oss på en annan ort hos en släkting till min sambo och därmed tillhöra det landstinget, fast att vi i själva verket bor kvar. I det landstinget finns inget krav på att man måste vara 25 år. Problemet är dock fortfarande att läkaren måste skriva en remiss, vilken kan ta tid, men jag ska verkligen ligga på. Det känns som att allting hela tiden kommer att skjutas fram, som att ingenting faktiskt går lätt. Jag är beredd på att göra allt för att komma runt detta krav. 

    Tack för tips på IVF-klinik. Jag har sökt runt lite, men vet inte vilken vi skulle välja. Garantipris låter ändå vettigt, men tanke på att det ändå är någon slags garanti. Annars kan man ju betala väldigt mycket pengar utan att det behöver resultera i en graviditet. Jag förstod dock som att det bara var ett försök, men att man hela summan återbetalas med undantag för förbehandlingen. Kan man bara ta detta en gång alltså? Får man köpa ett paket om det inte fungerar? Du kanske inte har kunnat ta ett sånt paket iofs? Om du har det får du gärna förklara närmare. 

    Stort grattis till din graviditet! Jag blir så glad för de som har försökt länge. Vad underbart för er! 
  • Regnbågsdröm
    Annaelisabeth skrev 2017-01-24 11:30:18 följande:
    Tack sååå mycket för ditt svar! 

    Det låter som en otroligt jobbig resa. Jag är såå rädd att det ska bli så för oss med. Jag har dock kanske lyckats hitta en utväg. Jag begärde ut grundkraven på ivf för några landsting som är nära oss. Så vi kan skriva oss på en annan ort hos en släkting till min sambo och därmed tillhöra det landstinget, fast att vi i själva verket bor kvar. I det landstinget finns inget krav på att man måste vara 25 år. Problemet är dock fortfarande att läkaren måste skriva en remiss, vilken kan ta tid, men jag ska verkligen ligga på. Det känns som att allting hela tiden kommer att skjutas fram, som att ingenting faktiskt går lätt. Jag är beredd på att göra allt för att komma runt detta krav. 

    Tack för tips på IVF-klinik. Jag har sökt runt lite, men vet inte vilken vi skulle välja. Garantipris låter ändå vettigt, men tanke på att det ändå är någon slags garanti. Annars kan man ju betala väldigt mycket pengar utan att det behöver resultera i en graviditet. Jag förstod dock som att det bara var ett försök, men att man hela summan återbetalas med undantag för förbehandlingen. Kan man bara ta detta en gång alltså? Får man köpa ett paket om det inte fungerar? Du kanske inte har kunnat ta ett sånt paket iofs? Om du har det får du gärna förklara närmare. 

    Stort grattis till din graviditet! Jag blir så glad för de som har försökt länge. Vad underbart för er! 
    Läste inte hela ditt inlägg nu. Men du vet att man måste ha stått skrivna på samma adress i minst två år va? För att få göra ivf. Så ni kan inte bara skriva er hos någon där ni inte bor (vilket dessutom inte är lagligt) och tro att ni ska få rätt till ivf där direkt. Det funkar inte så.
Svar på tråden Ålderskrav på 25 år vid IVF