• Anonym (Asd)

    Varför är det mer synd om sjuksköterskor?

    Läste i tidningen idag där det återigen var sjuksköterskor som grät ut. Det var så synd om dem eftersom de inte hinner äta, gå på toaletten osv. Och det stora, lönen är piss.

    Jag vet inte varför egentligen, men jag blir oerhört provocerad av detta. Här sitter jag som nyexaminerad, har läst ett år mer än alla sjuksköterskor och tjänar exakt lika mycket. Jag har dessutom ingen ob, ingen övertidsersättning och bör vara tillgänglig 24/7. Visst, jag får ta ut den övertid jag jobbar i tid, men när ska jag hinna det? Två veckor i månaden ser det ut som följande: börjar klockan 8, lunch framför datorn, första toabesöket för dagen vid 15.30 och hemgång runt 18-20. De andra två veckorna ser någorlunda normala ut, men jag har fortfarande så pass mycket jobb att jag inte kan ta fyradagars veckor.

    Nu till det intressanta, när folk pratar om sjuksköterskor så är alla eniga om att det är en oacceptabel miljö, lönen ska höjas osv osv osv. Men när det kommer till mitt jobb, ja då har jag valt det själv, jag ska byta jobb, jag har förhandlat dåligt (vilket jag inte har, det ser ut såhär i min bransch precis som vården ser ut som den gör), jag får i alla fall sitta ner om dagarna (som om stillasittande skulle vara bättre då). Och varför då? För att folk tror att jag har ett glamoröst kontorsjobb? News flash: Att jobba på kontor är inte som i the Office, det är minst lika hårt klimat som det är inom vården. Och ändå menar folk att man ska "ta seden dit man kommer" när det kommer till sådana jobb. Så varför gäller det helt plötsligt inte när man pratar om vårdjobb?

  • Svar på tråden Varför är det mer synd om sjuksköterskor?
  • Anonym (Asd)
    sdjfsdjfjf skrev 2017-01-16 20:42:04 följande:

    Jag jobbar som lärare, vilket är oerhört jobbigt med mycket obetalt lvälls- och helgarbete, tidvis krävande arbetsmiljö, och usel lön. Jag tycker absolut att vilkoren för läraren borde vara bättre. 

    Men det innebär väl inte att det är MINDRE synd om vårdpersonal?


    Jag säger inte att det är mindre synd om vårdpersonal. Det jag säger är att de flesta verkar vara eniga om att det inte är synd om kontorspersonal med nästan identiska omständigheter. Varför?
  • Anonym (Asd)
    Anonym (***) skrev 2017-01-16 20:53:09 följande:

    För att bättre kunna jämföra så svara på det här:

    1. Vad hindrar dig från att gå på toa tidigare än 15.30, typ när du hämtar lunch?

    2. Vad händer om du inte jobbar övertid?

    3. Vad händer om du tar en paus och dricker en kopp kaffe, går på toa, tar en riktig lunchpaus?


    Jag tror att jag förstår vad du är ute efter och nej, ingen kommer dö om jag gör dessa tre saker. Men varför gör det någon skillnad egentligen?
  • Anonym (Asd)
    Carambolan skrev 2017-01-16 20:45:10 följande:

    Jag tycker att du och dina kollegor också borde ställa krav på er arbetsgivare TS.


    För det går så bra för vårdpersonalen då tänker du?
  • Anonym (Asd)
    Anonym (ggg) skrev 2017-01-16 20:44:51 följande:

    Fast alla håller verkligen inte med om att det skulle vara så synd om vårdpersonalen, det är mer de själva som vill att alla ska tycka det. Det är snyftiga insändare, vårdvrål och Gud vet allt.

    Visst är det dåligt med delade turer och stress, men allt detta tjat om högre lön och stress gör att jag bemöter dem med en suck.

    Långt ifrån alla tycker så synd om dem egentligen.


    TACK!

    Jag börjar tro att det finns massor med lobbyverksamheter som mutat sig in i media.
  • Anonym (Asd)
    Anonym (***) skrev 2017-01-16 21:04:34 följande:

    Därför att omständigheterna inte är lika. Du kan ta en paus och gå på toa (du vill inte skriva ut konsekvenserna för det så jag antar att de är relativt milda, typ arbetsdagen blir längre om du pausar), du hinner äta lunch. Blir du stressad kan du ta en kort paus, sträcka på dig och t.ex. hämta kaffe.

    En sjuksköterska har inte alls samma frihet att ta dessa pauser. Det är en mycket större skillnad än du verkar förstå


    Okej om jag inte blir färdig med arbetsuppgifterna i tid så kommer det slutligen resultera i att antingen bara jag blir av med jobbet eller att hela arbetsplatsen försvinner. Det skulle inte jag kalla för "relativt milda" konsekvenser.
  • Anonym (Asd)
    Anonym (Lovisa) skrev 2017-01-16 21:06:36 följande:

    Det är inte "vårdjobbare" det är "synd om". Det är specifikt sjuksköterskor. Jag lovar dig att många andra yrkeskategorier i vården är erbarmerligt trött på deras gnäll. Det är alltid de som ska ha högre lön, bättre villkor och de som "jobbar och sliter" och har sååååå stort ansvar hela tiden. Jobbar man i vården får man en annan bild. Skiljer oerhört mycket på olika sjuksköterskors arbetsansvar osv. Och ofta är det de som presterar minst som gnäller mest, helt enkelt för att de andra byter jobb och avancerar, särskilt idag då det råder brist. Att ssk hörs och syns mest är för att de är en stor grupp och får lätt sympatier av allmänheten, dvs sina patienter, som ju är beroende av dem. Min uppfattning är att ssk generellt har ganska bra löner och villkor och framställer sig som offer på ett ibland pinsamt sätt.


    Ja nu när du säger det så. Det är ganska ovanligt att man hör en undersköterska berätta om sina arbetsvillkor...
  • Anonym (Asd)
    Anonym (Ellie) skrev 2017-01-16 21:14:27 följande:

    Fast om du tar en minut att gå på toaletten och går hem en minut senare? Kan väl inte vara hela världen? Eller?


    Fast det brukar normalt inte ta bara 60 sekunder att gå på toaletten. Visst när man väl satt sig på toastolen så kan det väl gå att göra det man ska, knäppa byxor, tvätta händer osv på 60 sekunder. Men man kan tyvärr inte uträtta sina behov i kontorsstolen utan man måste ta sig till själva toaletterna först och på vägen är det alltid minst tre personer som ska stanna och snacka med en och så får man ännu mer jobb. Kommer man undan med tio minuter är det väldigt effektivt. Dessutom är det inte bara jag som det handlar om. Blir jag försenad i 10 minuter innebär det i sin tur att tre andra kollegor också får stanna tio minuter extra och jag har fått tre timmars ytterligare jobb. Kanske inte hela världen enligt dig, där personer dör när du går på toa.
  • Anonym (Asd)
    Anonym (Bm) skrev 2017-01-16 21:21:29 följande:

    Ja och om du funderar riktigt noga så kommer du nog på varför.

    Usk har för det första inga studielån som ska betalas av med en medioker lön. De har heller inte i närheten av ssk ansvar. De kan ej bli av med någon legitimation när de gör ett misstag som får katastrofala följder (pga blodsockernivå noll). Som ssk är man verkligen i mitten. "Spindeln i nätet" som de sa på utbildningen. Är nog svårt att förstå den pressen, ansvaret och rädslan att ha ihjäl någon (pga stress och tidsbrist) som man kan känna på framför allt en vårdavdelning. Klart som fan att man ska klaga och höras när arbetsmiljön till slut gör en sjuk.

    Du får väl också höras om du anser att du har dåliga arbetsvillkor?!


    Höras? Nej, jag kommer som precis alla andra, göra mina fem hundår för att slutligen bli senior som jobbar högt 6-timmarsdagar och säger åt alla andra vad som behöver göras.

    Det kan ju inte vara speciellt ovanligt att en sjuksköterska också "byter upp sig" och får ett bättre jobb någon annanstans än på första arbetsplatsen? Hur många verksamhetschefer är tex inte sjuksköterskor i grunden liksom?
  • Anonym (Asd)
    Anonym (Bm) skrev 2017-01-16 21:33:44 följande:

    Men var gnäller du om då?

    Tror du alla har möjlighet att bli chef eller? Självklart kan man utbilda sig vidare. Bara det ironiska att många då riskerar att få ännu lägre lön så då stannar man kvar istället. Kul va?

    Förstår inte hur man kan sitta och störa sig på andra yrkesgruppers klagan över deras arbetssituation när man är helt oinsatt?

    Som att jag skulle klaga och irritera mig på när piloterna strejkar eller när annat som jag inte har någon inblick eller erfarenhet av.


    Ja, alla har faktiskt möjlighet att bli chef. Däremot har inte alla förutsättningar att bli chef.

    Antar att du var en som glatt tar apostlahästarna genom stan när tunnelbanan/spårvagnen står still samtidigt som det är busstrejk. Ja, här förutsätter jag att du har en inblick i hur infrastrukturen ser ut i Sveriges två största städer :-O

    Eller med ett leende bokar om charterresan när flyget blir inställt pga strejk. Och att du inte har något emot att få könummer 415 när du ringer till försäkringskassan?
Svar på tråden Varför är det mer synd om sjuksköterskor?