• Anonym (Anna)

    Lån på över 4 miljoner?

    Ni med lån på över 4 miljoner - vad har ni för bruttolön?

  • Svar på tråden Lån på över 4 miljoner?
  • Anonym (Anna)

    Jag var nyfiken eftersom vi redan tagit ett rätt stort lån (4,4 milj) med rätt modesta löner (80000 totalt brutto) och jag är lite orolig att vi tagit för stort lån. Det var därför jag frågade! (Och nu kan vän av ordning säga att det borde ni tänkt på innan ni tog lånet men vi är supernöjda med lånet och huset).

  • gbgumman
    TiltOnMe skrev 2017-01-18 14:23:36 följande:

    Det är bara att ansöka om lånelöfte hos någon bank. Beror på driftskostnader, övriga lån, hur stark bostadsmarknaden är på orten osv osv. 

    www.nordea.se/privat/lan/boende/ansokan-lanelofte.html

    Fast det är klart. Nu får alla som tjänar bra sitta och skryta lite igen. Såna trådar är rätt populära här har jag märkt. 


    Jag uppfattade att ts redan hade lån och ville känna hur vanligt eller ovanligt det är samt tankar kring det. Behöver varken vara skryt eller oro. Helt naturligt att vilja känna sammanhang.
  • Anonym (Lm)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-18 14:26:52 följande:

    Jag var nyfiken eftersom vi redan tagit ett rätt stort lån (4,4 milj) med rätt modesta löner (80000 totalt brutto) och jag är lite orolig att vi tagit för stort lån. Det var därför jag frågade! (Och nu kan vän av ordning säga att det borde ni tänkt på innan ni tog lånet men vi är supernöjda med lånet och huset).


    Som sagt, det beror ju helt på en massa saker. Utöver lönerna så spelar det ju in om man har andra skulder, vilka månadskostnader man kommer ha, hur bra/lång relation ni har med banken, vilka andra tillgångar ni har, vad man beräknar att värdet på huset är och kommer stiga med osv. Om lånet är bra upplagt och ni är nöjda med lånet så är det nog ingen fara. Strunta i vad andra säger, de vet ju inget om era andra förutsättningar.
  • gbgumman
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-18 14:26:52 följande:

    Jag var nyfiken eftersom vi redan tagit ett rätt stort lån (4,4 milj) med rätt modesta löner (80000 totalt brutto) och jag är lite orolig att vi tagit för stort lån. Det var därför jag frågade! (Och nu kan vän av ordning säga att det borde ni tänkt på innan ni tog lånet men vi är supernöjda med lånet och huset).


    Helt ok förstår tankar och känslor. Jag är en människa som är bra på att slösa även om det sker medvetet och planerat. Men jag är också en person som kan trixa och knixa med mycket lite pengar. Boendet har blivit mer och mer viktigt och jag älskar Stockholm och skärgården.
  • Anonym (Anna)
    gbgumman skrev 2017-01-18 14:35:29 följande:

    Helt ok förstår tankar och känslor. Jag är en människa som är bra på att slösa även om det sker medvetet och planerat. Men jag är också en person som kan trixa och knixa med mycket lite pengar. Boendet har blivit mer och mer viktigt och jag älskar Stockholm och skärgården.


    Ja precis, tack för svaren, jo boendet är ju viktigt och att man trivs likaså Lycka till med ert hus!!
  • Anonym (Undrande)

    Då kommer min följdfråga, ni som har lån på 4 milj och uppåt. Hur klarar ni det när räntan går upp till 5%?

  • Anonym (Undrande)

    Jag förstår inte hur bankerna kan låna ut dessa summor till er som har lån? 4milj i lån, ränta 5%, 16500 i ränta VARJE månad, hur många "svenssons" klarar det?

  • Anonym (Lm)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-01-18 15:50:38 följande:

    Jag förstår inte hur bankerna kan låna ut dessa summor till er som har lån? 4milj i lån, ränta 5%, 16500 i ränta VARJE månad, hur många "svenssons" klarar det?


    Vet inte riktigt vad medelinkomsten är, det du kallar för "svenssons", men det är väl inte ändå 50-70 000 sek i månaden per person som de flesta verkar röra sig med här i tråden? Vi tog lån på ca 5 miljoner och betalar då inte 16500 kr i ränta varje månad. Med amortering och efter ränteavdrag ligger vår månadskostnad är lånet på ca 12 000 kr. Vilket är mindre än lägenheten vi hyrde för flera år sedan. Sen tror jag (eller hoppas) att de flesta tar i beräkning vad de måste göra om räntan skulle stiga och ser till att man ändå kan klara det utan större problem. Utöver det har vi ju fått löneökning sedan vi tog lånet och kommer fortsätta få det, så även om räntan stiger blir effekten inte lika stor i vår ekonomi, alltså inte någon större skillnad i pengar vi har att röra oss med efter inbetalningar jämfört när vi tog på oss lånet .
  • gbgumman
    Anonym (Undrande) skrev 2017-01-18 15:50:38 följande:

    Jag förstår inte hur bankerna kan låna ut dessa summor till er som har lån? 4milj i lån, ränta 5%, 16500 i ränta VARJE månad, hur många "svenssons" klarar det?


    Många klarar nog det oavsett efternamn. Idag lever vi mycket bra och har en hyra på 11000kr (hyr i andra hand) Vi spar 7000-15000kr i månaden. Så det är bara att fortsätta lyxa eller fortsätta spara.
  • Tobbeee

    Alltid denna rädsla för att ta lån!!!

    Efter 30% avdrag blir ett lån på 4Mkr på 5% runt 11k i månaden, vilket motsvarar en större hyresrätt i en vanlig stad i landet. Finns inget som motiverar varför inte man ska köpa bostadsrätt eller villa idag - kör på!!

Svar på tråden Lån på över 4 miljoner?