• Anonym (Anonym)

    Långt hår

    Kommer aldrig få långt fint hår. Konstigt att det bara växer till en viss längd. Varför har det blivit så att just tjejer har långt hår, och inte tvärtom, tjejer med kort hår och killar med långt. Trender kommer och går förstås men genom historien är väl ändå långt hår som är det "fina".

  • Svar på tråden Långt hår
  • Anonym (Långt)
    Anonym (Tjena') skrev 2017-01-19 08:23:15 följande:

    Vad använder du för oljor? Mina naglar var i uselt skick efter min första vinter i Norrland där jag bor nu. Efter att ha börjat med nagelolja blev de lika starka som innan. Mitt hår är i uselt skick så jag tänkte att det kanske också behöver något liknande.


    Ja du, jag har provat en hel del olika oljor till håret. Vilken hårolja som funkar bäst för dig beror på din hårkvalite. Jag har blonda tunna hårstrån, men många, och det gör att tunga oljeprodukter inte alltid funkar så bra med mitt hår. Har man däremot tjocka kraftiga strån såsom det indiska håret kan tunga oljor funka jättebra.

    Om det gäller "rena" oljor som hårinpackning gillar jag kokosolja bäst. Olivolja, mandelolja etc kan lukta härsket rätt snabbt och ricinolja (tjockare oljor) fick jag utslag av och var helt hopplösa att få ur håret. Jag använder inte oljeinpackning så ofta då det är som sagt rätt besvärligt att få ur håret, och dessutom blir håret av någon anledning rätt känsligt under tiden man har oljan i det. Så ett tips om du gör oljeinpackning är att inte kamma eller borsta håret medans du har oljan i, för dels gör det ont och blir mer tovigt, men även så bryts det lättare av. Gnugga försiktigt in oljan in hår och hårbotten, låt verka minst 2 h och tvätta sedan håret. Var beredd på att det är rätt meckigt och kan vara svårt att få ut oljan utan att behöva shampoonera 2-3 gånger. En annan sak med oljeinpackning är att håret ofta kan upplevas längre när man gjort sådan. Hårstråna rakas ut lite mer och blir tyngre, vilket gör att det känns längre. I vissa fall om man har tunna hårstrån som mig kan hårets elastitet dras ut lite av oljan, och då ska man vara försiktig med borstning och sånt eftersom hårstråna lättare bryts av. Lite som att man har ett blött hår som aldrig torkar, men det händer inte alla :)

    Angående olja som man har i efter tvätt, eller vid behov beror det också mycket på vad för hårkvalite man har. Jag har provat oerhört många olika, men gillar mest lanza keratin healing oil. Maria Nilas true soft argan oil är bra för tunna hårstrån då håret inte blir tungt av det, men av någon anledning gillar jag verkligen inte doften, så använder det rätt sällan. Om mitt hår är väldigt torrt eller flygigt morrocanoil. Den är lite fetare än andra, och jag använder den endast i topparna. De billiga oljorna för hår från matbutiker har jag inte fått bra resultat från. Håret blir klibbigt, eller sprött dagen efter osv. Men de dyrare oljorna varar faktiskt väldigt länge, och många butiker låter dig testa oljan (om du vill) för att se om den funkar för dig.

    Hoppas jag svarade på din fråga :)
  • Anonym (Långt)
    Anonym (hola) skrev 2017-01-19 08:31:00 följande:

    Nej det är fel. 

    Anledningen till att vissa inte får långt hår är att håret har olika livslängd på olika personer. Vissas hår växer bara i 2 år inan de trillar av. Andras kan växa i 6-7 år.


    Det är helt rätt att det ligger mycket i generna om man kan få långt hår eller ej. Håret har tre växtfaser, och den fas där håret växer i kallas anagen växtfas. Nu vet inte jag hur sanningsenligt detta är eftersom jag inte behövt prova det själv, men det sägs finnas ett speciellt kosttillskott som kan förlänga denna växtfasen. Det heter MSM (organisk svavel, engelska organic sulfur). Man får i sig detta genom mycket mat, men eftersom vi tillagar maten på diverse olika sätt tas det inte så lätt upp av kroppen (för att förklara det enkelt och kort). Därför rekommenderas det att man äter det som kostillskott för att då i sig tillräcklig mängd.

    En annan intressant sak är att när man är gravid så "fastnar håret" i den anagena växtfasen pga hormonerna, vilket innebär att fasen då man tappar hårståt och ett nytt växer ut inte sker under graviditeten. Därför får många längre och tjockare hår när de är gravida. Sen när barnet är fött återgår håret till sin vanliga cycel vilket gör att man upplever att man helt plötsligt tappar en massa hår.

    Även tror jag att det är viktigt att ta hand om sin hårbotten om man vill få långt hår. För mycket beläggningar, utslag, mjäll etc kan göra att man tappar hår, så när ni köper shampoo rekommenderar jag att ni väljer efter er hårbotten. Dessutom ska hårbottenmassage vara bra för att stimulera hårrötterna, men om det blir längre av det vet jag ej. Dock så förlorar man inget på att prova :)
  • Kawthar

    -Använd lite schampo , tvätta inte håret så ofta typ 2 ggr /veckan

    -Avsluta alltid med balsam och skölj ur ordentligt , avsluta med kallt vatten

    -Borsta aldrig håret blött, använd tangler när det är torrt

    -Använd sällan produkter i håret o föna/platttånga sällan

    -Argan eller kokosolja använder jag när jag tvättat håret och det är handukstorrt , bara längderna, annars fungerar det som inpackningar i hela håret att sova med över natten och tvätta ut på morgonen

    -klipp håret men mer sällan ,bara för du sparar behöver det inte se slitet ut

    -färga o blek inte håret när du sparar , naturligt hår är alltid vackrast och det sliter mkt

    -när du sätter upp håret, använd plastsnoddar (ser ut som gamla telefonsladdar) finns på typ glitter

    -hört att massera hårbotten med ricinolja ska hjälpa håret att växa snabbare, vet inte om det stämmer, finns på apoteket

    -ha tålamod :)

  • Anonym (Långt)
    Kawthar skrev 2017-01-19 15:20:08 följande:

    -Använd lite schampo , tvätta inte håret så ofta typ 2 ggr /veckan

    -Avsluta alltid med balsam och skölj ur ordentligt , avsluta med kallt vatten

    -Borsta aldrig håret blött, använd tangler när det är torrt

    -Använd sällan produkter i håret o föna/platttånga sällan

    -Argan eller kokosolja använder jag när jag tvättat håret och det är handukstorrt , bara längderna, annars fungerar det som inpackningar i hela håret att sova med över natten och tvätta ut på morgonen

    -klipp håret men mer sällan ,bara för du sparar behöver det inte se slitet ut

    -färga o blek inte håret när du sparar , naturligt hår är alltid vackrast och det sliter mkt

    -när du sätter upp håret, använd plastsnoddar (ser ut som gamla telefonsladdar) finns på typ glitter

    -hört att massera hårbotten med ricinolja ska hjälpa håret att växa snabbare, vet inte om det stämmer, finns på apoteket

    -ha tålamod :)


    Bra tips :) speciellt det här om att inte klippa sig så ofta. Håret slits faktiskt inte så snabbt om man sköter det förutom när det är axellångt (för då slits det från halsdukar, jackor m.m.). Och om man nu är orolig för kluvna hårtoppar och har lite längre hår kan man kolla topparna och klippa av de kluvna hårstrå för hårstrå istället för att klippa hela håret :) Det är en rätt populär metod bland folk som sparar ut hår.

    Det enda jag egentligen tänkte skriva om var angående ricinolja. Vissa funkar det för, men många (liksom jag själv) får kraftiga utslag av oljan, och vissa upplever att håret blir sprött och torrt av oljan. Så prova först för att se om er hårbotten tål det innan ni sätter igång med en kur. Även om det känns motsägelsefullt är faktiskt vissa oljor uttorkande istället för återfuktande, och ricinolja tillhör de oljor som verkar uttorkande. Så var försiktiga :) jag hade blodiga utslag i en månad efter att provat ricinolja en gång i hårbotten :/ men det händer inte alla :)
  • Anonym (J)

    Både kvinnor och män är finast i långt hår. Sen finns det andra som föredrar kort hår. Vad spelar det för roll vad andra tycker? Du får väl acceptera att du inte kan få långt hår och börja tycka att du är fin istället

  • Anonym (Anonym)

    Jag tycker att jag är fin i mitt hår men kul att ha kort hår

  • Anonym (Tjena')
    Anonym (Långt) skrev 2017-01-19 13:27:09 följande:
    Ja du, jag har provat en hel del olika oljor till håret. Vilken hårolja som funkar bäst för dig beror på din hårkvalite. Jag har blonda tunna hårstrån, men många, och det gör att tunga oljeprodukter inte alltid funkar så bra med mitt hår. Har man däremot tjocka kraftiga strån såsom det indiska håret kan tunga oljor funka jättebra.

    Om det gäller "rena" oljor som hårinpackning gillar jag kokosolja bäst. Olivolja, mandelolja etc kan lukta härsket rätt snabbt och ricinolja (tjockare oljor) fick jag utslag av och var helt hopplösa att få ur håret. Jag använder inte oljeinpackning så ofta då det är som sagt rätt besvärligt att få ur håret, och dessutom blir håret av någon anledning rätt känsligt under tiden man har oljan i det. Så ett tips om du gör oljeinpackning är att inte kamma eller borsta håret medans du har oljan i, för dels gör det ont och blir mer tovigt, men även så bryts det lättare av. Gnugga försiktigt in oljan in hår och hårbotten, låt verka minst 2 h och tvätta sedan håret. Var beredd på att det är rätt meckigt och kan vara svårt att få ut oljan utan att behöva shampoonera 2-3 gånger. En annan sak med oljeinpackning är att håret ofta kan upplevas längre när man gjort sådan. Hårstråna rakas ut lite mer och blir tyngre, vilket gör att det känns längre. I vissa fall om man har tunna hårstrån som mig kan hårets elastitet dras ut lite av oljan, och då ska man vara försiktig med borstning och sånt eftersom hårstråna lättare bryts av. Lite som att man har ett blött hår som aldrig torkar, men det händer inte alla :)

    Angående olja som man har i efter tvätt, eller vid behov beror det också mycket på vad för hårkvalite man har. Jag har provat oerhört många olika, men gillar mest lanza keratin healing oil. Maria Nilas true soft argan oil är bra för tunna hårstrån då håret inte blir tungt av det, men av någon anledning gillar jag verkligen inte doften, så använder det rätt sällan. Om mitt hår är väldigt torrt eller flygigt morrocanoil. Den är lite fetare än andra, och jag använder den endast i topparna. De billiga oljorna för hår från matbutiker har jag inte fått bra resultat från. Håret blir klibbigt, eller sprött dagen efter osv. Men de dyrare oljorna varar faktiskt väldigt länge, och många butiker låter dig testa oljan (om du vill) för att se om den funkar för dig.

    Hoppas jag svarade på din fråga :)
    Tack! jag har precis som du blont hår men många men supertunna hårstrån som numera mycket lätt bryts.
  • Anonym (Långt)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-01-20 03:06:04 följande:

    Jag tycker att jag är fin i mitt hår men kul att ha kort hår


    Har du alltid haft kort hår? Hur långt hår har du haft som längst? Jag menar inte bara i vuxen ålder utan som liten med :)
  • Anonym (Långt)
    Anonym (Tjena') skrev 2017-01-20 08:46:13 följande:

    Tack! jag har precis som du blont hår men många men supertunna hårstrån som numera mycket lätt bryts.


    Varsegod och hoppas det hjälper :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Långt) skrev 2017-01-20 13:12:56 följande:

    Har du alltid haft kort hår? Hur långt hår har du haft som längst? Jag menar inte bara i vuxen ålder utan som liten med :)


    Som längst har jag haft tre centimeter nedanför nyckelbenen. Festade mycket och drack öl haha. B-vitaminet? Dricker ingenting nu och har inte gjort på flera år. Står inte ut när det bli till nuddar axlarna, blir liksom poröst och genomskinligt nästan. Men får väl uthärda. 35 år nu. Vad finns det B-vitamin i egentligen, mer än i öl. Det är kanske en nyckel.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Långt) skrev 2017-01-20 13:12:56 följande:

    Har du alltid haft kort hår? Hur långt hår har du haft som längst? Jag menar inte bara i vuxen ålder utan som liten med :)


    Det är inte kul att ha kort, menade kul att ha långt nån gång men tycker att jag passar i detta. Som liten hade jag allt från superkort, till page, till precis längre page som nuddar axlarna. Inte skulderbladen. Nu sov jag med knut. Är jävligt nyfiken på detta, om det blir mindre slitet nu. Blir ju en minimal knut på mitt hår. Vill inte ha löshår.
  • Anonym (Långt)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-01-20 13:34:39 följande:

    Som längst har jag haft tre centimeter nedanför nyckelbenen. Festade mycket och drack öl haha. B-vitaminet? Dricker ingenting nu och har inte gjort på flera år. Står inte ut när det bli till nuddar axlarna, blir liksom poröst och genomskinligt nästan. Men får väl uthärda. 35 år nu. Vad finns det B-vitamin i egentligen, mer än i öl. Det är kanske en nyckel.


    Öl ska ju iallafall vara bra som inpackning, så det kanske ligger något i det :) Jag har inte heller druckit öl på flera år. Angående b-vitamin finns det i frukt och grönsaker, dock försvinner en del av b-vitaminerna vid tilllagning, så bäst att äta dem färska :)

    Jag vet, axellångt hår slits oerhört lätt. Det är en riktigt pärs att gå igenom det, men förr eller senare kommer man förbi axellängden och då blir det enklare :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (hola) skrev 2017-01-19 08:35:13 följande:

    Du har väl vad som klassas som "rätt" långt hår? Om ditt hår är 1 meter så Går det ned till knäna och då är det inte "väl rätt långt" Då är det SÅ JÄVLA LÅNGT. Nej det är fel. 

    Anledningen till att vissa inte får långt hår är att håret har olika livslängd på olika personer. Vissas hår växer bara i 2 år inan de trillar av. Andras kan växa i 6-7 år. 

    Inpackningar hjälper i längden mot dålig kvalitet. Man kan inte tro att håret ska bli bra om man använder det i 2 månader. Det måste du använda i flera år, samtidigt som du ska toppa regelbundet. 

    Det finns även serum för håret. som de där populära fransserumen fast för håret. Då kan du förlänga livslängden på ditt hår.

    Köp även Olaplex som är det bästa på marknaden.


    Inpackning är engångsbehandlingar? Varför tar det månader att få resultat?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Långt) skrev 2017-01-20 15:42:38 följande:

    Öl ska ju iallafall vara bra som inpackning, så det kanske ligger något i det :) Jag har inte heller druckit öl på flera år. Angående b-vitamin finns det i frukt och grönsaker, dock försvinner en del av b-vitaminerna vid tilllagning, så bäst att äta dem färska :)

    Jag vet, axellångt hår slits oerhört lätt. Det är en riktigt pärs att gå igenom det, men förr eller senare kommer man förbi axellängden och då blir det enklare :)


    Får ha flätor i ett år då tills det kommit förbi fasen. Får testa det.
  • Anonym (hola)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-01-21 16:58:39 följande:
    Inpackning är engångsbehandlingar? Varför tar det månader att få resultat?
    För att håret växer 1-1,5 cm per månad, och inpackningar verkar förebyggande tillsammans med regelbundna klippningar. 
    Klart håret kan kännas mer följsamt, men vill du känna skillnad på längd och tjocklek så får du ha tålamod.
  • Kawthar
    Anonym (Långt) skrev 2017-01-19 15:46:51 följande:

    Bra tips :) speciellt det här om att inte klippa sig så ofta. Håret slits faktiskt inte så snabbt om man sköter det förutom när det är axellångt (för då slits det från halsdukar, jackor m.m.). Och om man nu är orolig för kluvna hårtoppar och har lite längre hår kan man kolla topparna och klippa av de kluvna hårstrå för hårstrå istället för att klippa hela håret :) Det är en rätt populär metod bland folk som sparar ut hår.

    Det enda jag egentligen tänkte skriva om var angående ricinolja. Vissa funkar det för, men många (liksom jag själv) får kraftiga utslag av oljan, och vissa upplever att håret blir sprött och torrt av oljan. Så prova först för att se om er hårbotten tål det innan ni sätter igång med en kur. Även om det känns motsägelsefullt är faktiskt vissa oljor uttorkande istället för återfuktande, och ricinolja tillhör de oljor som verkar uttorkande. Så var försiktiga :) jag hade blodiga utslag i en månad efter att provat ricinolja en gång i hårbotten :/ men det händer inte alla :)


    Tack ,du har många bra tips också :)

    Vad läskigt , det hade jag ingen aning om ang ricinoljan. Har aldrig provat det själv, och kommer nog efter detta inte göra det heller.
Svar på tråden Långt hår