• Otit

    Ni som går hemma och väntar på bebis, vad gör ni egentligen?!

    Bebis var beräknad i lördags, men visar inga tecken till att vilja komma ut. Jag gick från jobbet tre veckor innan bf eftersom jag inte orkade jobba. Jobbar inom vården men kan bli omplacerad, fick därför ingen havandeskapspenning. Trots omplacering var det tufft att jobba. Hade inte orkat längre. De första veckorna hemma rensade jag i skåp och förråd, tvättade babykläder och bakade till frysen. Men jag är så uttråkad nu och känner att jag inte står ut i två veckor till utan bebis. Jag äter lunch med familj eller vänner någon gång i veckan, promenerar, städar och tittar på serier. Men dagarna går så segt. Vad gör ni andra som går hemma och väntar egentligen? Förstår inte de som får havandeskapspenning och går hem från jobbet åtta veckor innan bf. Vad satan sysselsätter man sig med egentligen?

  • Svar på tråden Ni som går hemma och väntar på bebis, vad gör ni egentligen?!
  • lompan

    Jag har havandeskapspenning. Ja det är så tråkigt så jag dööör! Jag kan fysiskt inte anstränga mig särskilt mkt så jag är tvingad till soffan. Längtar galet efter att kunna göra saker! 5 dagar till bf nu å tiden går saaaakta.

  • Marte

    Hej Otit,


    Jag hade bf i fredags så jag sitter i samma sits som dig. Är uttråkad, på gränsen till deppig. Varit hemma sedan jul nu... Har svårt att gå så det blir inga promenader heller, bara till och från bilen för att hämta andra barnen på skolan. Ser på skräp på TV och surfar massa på nätet. Orkar inte baka men vill... hade tänkt baka bullar men får inte energi till det. Tufft. Har du några tecken på att bebis vill ut snart? Har du barn sedan tidigare?

  • Birgitta02

    Och laga mat! Stoppa frysen full med matlådor. Den första tiden kan vara lite si och så att hinna med att laga mat. Så stoppa frysen full.

  • KarlssonsKalle

    Jag kan tänka mej att det onaneras ganska friskt när man går hemma...
    Har jag fel?

  • Otit
    Fru Ve skrev 2017-02-14 12:31:35 följande:

    Jag har varit hemma nu sedan mitten av januari p.g.a. foglossning så jag kan knappt gå. Nu har vi två större barn som jag varje dag måste ta till/från förskola och skola samt laga mat åt, så en del tid går åt det. Annat jag gör:

    - Sover på soffan 1-2 timmar per dag, på grund av usel nattsömn är jag ständigt trött

    - Spelar olika spel på mobilen, t.ex. Candy Crush och Backpacker

    - Broderar korsstygn

    - Ser på TV-program

    - Bakar matbröd och lagar mat som jag lägger i frysen

    - Lunchar med vänner och besöker min mamma

    - Plockar med disk och tvätt, det jag orkar

    - Läser gamla tidningar och böcker

    Men visst är det urtråkigt! Man blir lite lätt deppig faktiskt. Hade jag kunnat gå hade jag tagit små promenader men det går absolut inte.


    lompan skrev 2017-02-14 15:59:39 följande:

    Jag har havandeskapspenning. Ja det är så tråkigt så jag dööör! Jag kan fysiskt inte anstränga mig särskilt mkt så jag är tvingad till soffan. Längtar galet efter att kunna göra saker! 5 dagar till bf nu å tiden går saaaakta.


    Marte skrev 2017-02-15 13:18:55 följande:

    Hej Otit,

    Jag hade bf i fredags så jag sitter i samma sits som dig. Är uttråkad, på gränsen till deppig. Varit hemma sedan jul nu... Har svårt att gå så det blir inga promenader heller, bara till och från bilen för att hämta andra barnen på skolan. Ser på skräp på TV och surfar massa på nätet. Orkar inte baka men vill... hade tänkt baka bullar men får inte energi till det. Tufft. Har du några tecken på att bebis vill ut snart? Har du barn sedan tidigare?


    Vad skönt att höra att fler känner samma sak! Jag är glad att kunna gå ut på promenader i alla fall. Speciellt nu när det är så fint väder. Men man orkar ju inte så länge. Jag har inga barn sedan innan, så jag försöker njuta av att inte göra någonting. Nästa graviditet kommer jag ju med största sannolikhet inte kunna vila på samma sätt. Och har inga som helst känningar att bebisen tänker komma någonsin... du då Marte? :)
  • Marte

    Nja, inte haft några känningar egentligen förrän nu ikväll. Jag hade som sagt bf dag i fredags, fick en hinnsvepning gjord av bm i måndags. Kändes obehagligt men ej ont. Trots detta hände inget, inte ens mensliknande värk som är vanligt. Idag onsdag föreslogs hinnsvepning igen... men det gick inte att utföra för det gjorde så enormt ont. Jag sa stopp... Dock var jag öppen 3 cm redan. Nu på kvällen lite mensliknande känsla i nedre delen av magen, men nej, inte mer än så. Det verkar redan börja lugna sig nu dessutom.

  • Otit
    Marte skrev 2017-02-15 22:01:41 följande:

    Nja, inte haft några känningar egentligen förrän nu ikväll. Jag hade som sagt bf dag i fredags, fick en hinnsvepning gjord av bm i måndags. Kändes obehagligt men ej ont. Trots detta hände inget, inte ens mensliknande värk som är vanligt. Idag onsdag föreslogs hinnsvepning igen... men det gick inte att utföra för det gjorde så enormt ont. Jag sa stopp... Dock var jag öppen 3 cm redan. Nu på kvällen lite mensliknande känsla i nedre delen av magen, men nej, inte mer än så. Det verkar redan börja lugna sig nu dessutom.


    Spännande! Jag har haft kraftig mensvärk som har kommit och gått i några timmar nu. Antar att det är typ förvärkar. Men det gör ont och jag blir typ skräckslagen inför vad som väntar rent smärtmässigt. Önskar att jag får sova lite inatt i alla fall...
  • Marte

    Hur har det gått? Du hade ju en hel del förvärkar i förrgår, hann inte in här igår. Jag har fortfarande inga tecken. Var på UL idag pga gått över en vecka. Allt såg bra ut, bebis normal i vikt, skattades till 3500 gram. Lagom med vatten i livmodern. Bra hjärtljud osv. Inget som gör att de tycker jag behöver sättas igång nu... bara att fortsätta vänta. Fick dock en deadline, dvs den 25 feb kommer jag sättas igång om inget häråt innan dess. Alltid skönt att ha ett datum som deadline i alla fall. 

  • Trullemaja

    Båda mina graviditeter har jag haft så jäkla ont, i synnerhet mot slutet, att det inte har varit aktuellt att göra annat än att ligga i soffan och se på TV.

  • Otit
    Marte skrev 2017-02-17 18:53:17 följande:

    Hur har det gått? Du hade ju en hel del förvärkar i förrgår, hann inte in här igår. Jag har fortfarande inga tecken. Var på UL idag pga gått över en vecka. Allt såg bra ut, bebis normal i vikt, skattades till 3500 gram. Lagom med vatten i livmodern. Bra hjärtljud osv. Inget som gör att de tycker jag behöver sättas igång nu... bara att fortsätta vänta. Fick dock en deadline, dvs den 25 feb kommer jag sättas igång om inget häråt innan dess. Alltid skönt att ha ett datum som deadline i alla fall. 


    Jo, det var inga förvärkar utan riktiga värkar. Hade värkar hela onsdag natt, hela dagen på torsdagen och natten mot fredag. Ringde till förlossningen vid 5 i fredags morse. Blev hänvisad till ett mindre sjukhus där dom inte har barnläkare eller gör snitt osv och ligger en bor hemifrån. Jag vägrade och var kvar hemma i 2,5 timmar. Ringde igen och fick komma in. När jag reste mig ur sängen där jag legat i flera timmar kom värkarna häftigare och häftigare. Kom in på fl och var helt öppen. Dock kände bm inger huvud, UL gjordes och bebis låg i säte. Min bm på mvc har varit osäker hela tiden på om hon legat rätt. Hon har alltid fått be andra känna och dom har känt ett fixerat huvud i bäckenet. Och bebis har verkligen inte flyttat sig. Så dom har känt fel. Blev urakut snitt och en timma efter att vi kommit till fl kom hon ut. Jättekonstig upplevelse. Blev sövd också, så träffade bebis först när hon var 2 timmar gammal. Är så glad att jag vägrade åka till det mindre sjukhuset. Har misstänkt att hon legat fel någonstans i mitt undermedvetna. Men man litar ju på vad dom säger. Så nu är jag väldigt funktionshindrad. Kan knappt göra någonting med bebis förutom att amma. Men sambon får lägga henne till bröstet och sedan bära bort henne. Är lite ledsen över att det blev som det blev, trots att jag är superglad över att hon är här och mår bra. Hoppas du får din lille snart! Annars är det ju som du skrev, skönt att veta att innan februari är slut så kommer bebis!
  • BuoBä

    Fyyyyy så dåligt att de missade att hon låg i säte!!! Men skönt att det gick bra ändå. Jättegrattis till lilla tjejen!

  • DevilsDaughter
    Otit skrev 2017-02-19 07:33:31 följande:
    Jo, det var inga förvärkar utan riktiga värkar. Hade värkar hela onsdag natt, hela dagen på torsdagen och natten mot fredag. Ringde till förlossningen vid 5 i fredags morse. Blev hänvisad till ett mindre sjukhus där dom inte har barnläkare eller gör snitt osv och ligger en bor hemifrån. Jag vägrade och var kvar hemma i 2,5 timmar. Ringde igen och fick komma in. När jag reste mig ur sängen där jag legat i flera timmar kom värkarna häftigare och häftigare. Kom in på fl och var helt öppen. Dock kände bm inger huvud, UL gjordes och bebis låg i säte. Min bm på mvc har varit osäker hela tiden på om hon legat rätt. Hon har alltid fått be andra känna och dom har känt ett fixerat huvud i bäckenet. Och bebis har verkligen inte flyttat sig. Så dom har känt fel. Blev urakut snitt och en timma efter att vi kommit till fl kom hon ut. Jättekonstig upplevelse. Blev sövd också, så träffade bebis först när hon var 2 timmar gammal. Är så glad att jag vägrade åka till det mindre sjukhuset. Har misstänkt att hon legat fel någonstans i mitt undermedvetna. Men man litar ju på vad dom säger. Så nu är jag väldigt funktionshindrad. Kan knappt göra någonting med bebis förutom att amma. Men sambon får lägga henne till bröstet och sedan bära bort henne. Är lite ledsen över att det blev som det blev, trots att jag är superglad över att hon är här och mår bra. Hoppas du får din lille snart! Annars är det ju som du skrev, skönt att veta att innan februari är slut så kommer bebis!
    Håller med, fruktansvärt dåligt! Hoppas du kan komma över din besvikelse och att du repar dig snabbt! Grattis till flickan!
  • Marte

    Otis, men oj, vilken upplevelse. Grattis först och främst till din skatt!! Otroligt att de hänvisade dig vidare till ett ställe där det kanske inte hade gått så här bra i ditt fall. Bra att du stod på dig och vägrade åka dit. Läskigt, det hade kunnat gå illa ju. Men vilken tur att det blev som det blev ändå. Dumt att de missat bebisens läge i magen. Eftersom de varit osäkra så borde de ju ha kollat upp det. De var osäkra hos mig också kring vecka 36-37 och skulle skicka mig på ul för att bli säkra men sedan hann jag träffa två andra, en läkare och en mer erfaren bm som var säkra på att bebis ligger med huvudet ner, dock extremt djupt ner vilket gjorde det svårare att känna. Nu var jag dessutom på UL i fredags pga gått över en vecka, då mäter bebis och vi såg att huvudet var ner djupt. Stor kram och ta hand om dig !

Svar på tråden Ni som går hemma och väntar på bebis, vad gör ni egentligen?!