• Queennr1
    Anonym (B) skrev 2017-02-15 14:18:25 följande:

    Får jag fråga varför just v.16? Även andra som svarar baserat på en viss vecka, varför just den veckan? Vad är resonemanget bakom? (Vet redan vad resonemanget är gällande v.22 gränsen för aborter i Sverige - dock oklar på varför det är just efter v.18 man måste söka tillstånd).


    Resonemanget är att jag vill ha en större säkerhetsmarginal till när barnet är livsdugligt då allt tidigare födda barn kan räddas och att jag av egen erfarenhet vet att vården inte är så jäkla skarpa på att göra dateringar på fostret. Min egen graviditet envisades de med att påstå vara 3 veckor senare än vad jag med all säkerhet visste att den var.
    A
  • Queennr1

    Med tillstånd tycker jag man kan få avbryta graviditeten fram till vecka 23 om barnet har så allvarliga skador att livet skulle bli kort och plågsamt. Alltså inte för småsaker som att ungen saknar en arm etc. Abort av sociala skäl skulle överhuvudtaget inte få ske efter v 16 om det inte handlar om överextrema skäl som typ en 13 åring som blivit våldtagen av sin farsa eller nåt.

  • Queennr1
    Anonym (B) skrev 2017-02-15 14:36:13 följande:

    Jag förstår. Blev faktiskt så nyfiken på varför det är just efter vecka 18 man behöver tillstånd att jag startade en ny tråd och eftersökte svar kring det. Jag är för fri abort och håller med om gränsen på vecka 22 i nuläget (kanske senare, oklart), men aldrig riktigt reflekterat över detta med varför man behöver tillstånd i just v.18.

    Jag kan förstå den grejen du pratar om. Men borde det inte istället kunna satsas på bättre verktyg/tekniker för att åldersbestämma mer korrekt? Bara en tanke.Tror att min syn på abort skiljer sig från dig (och andras såklart) angående detta med varför man ska få göra abort. Jag förstår helt och hållet ditt perspektiv med att man inte "ska" få göra sena aborter pga sociala skäl och dyl. Men mitt perspektiv är mer att varför tvinga någon som inte vill att sätta ett barn till världen som denne inte är beredd/villig att ta hand om? Vi är extremt överbefolkade och att tvinga de som inte vill verkar inte som en särskilt bra idé, känns som större sannolikhet att det blir ett barn som far illa på något sätt (emotionellt, ekonomiskt osv). Så på ett vis kan jag egentligen känna att jag är för abort ända fram tills det att fostret själv börjar kunna känna och förstå vad den känner (alltså inte när de endast reagerar reflexivt).


    Min tanke är att jag tänker att barnet vid det laget ÄR en varelse som har förmåga att höra, uppleva och känna smärta och i egenskap av sitt extremt skyddslösa tillstånd behöver större skydd av samhället då barnet (som jag ser det) har noll förmåga att skydda sig själv, tillskillnad från den människa som bär barnet. Även om det antagligen är extremt traumatiserande att behöva slutföra en graviditet mot sin vilja så har en vuxen eller halvvuxen människa ändå hyfsat bra förutsättningar att ta sig igenom det traumat precis som människor tar sig igenom andra svåra saker i livet. Den svaga (barnet) behöver mer skydd och rättigheter än mamman helt enkelt.
  • Queennr1
    Anonym (B) skrev 2017-02-15 15:03:33 följande:

    Fast, rent vetenskapligt/biologiskt så kan den ju inte vid det tillfället känna, höra och uppleva på det sätt som vi menar. Foster så små kan reagera på vad de hör, känner och upplever - men det är reflexiva reaktioner. Det sker utan att de själva tar beslutet eller ens förstår varför de reagerar som de gör. Det är långt senare (vecka 27-28 har man vart inne på) som receptorer utvecklas som ens möjliggör processen att ta emot stimulans och skicka signaler till hjärnan som processar stimulansen. Det är först då man upplever smärta som smärta och dyl. Så även om du tanke är annorlunda, så är det inte riktigt hur det faktiskt är.

    Fast det är barnet jag tänker på (och mamman). Om du tvingar någon som inte vill ha ett barn att ha ett barn är ju sannolikheten större att detta barn på något sätt kommer fara illa. Antingen rent emotionellt om det är så att mamman faktiskt bara inte vill ha barnet och sedan faktiskt inte tar till sig det. Eller om mamman inte vill ha barnet pga sin livssituation, då kan barnet också fara illa om ekonomin för att ta hand om det inte finns. Varför tvinga någon att sätta ett barn till världen som inte är önskat och därmed riskerar att fara illa?


    Förr operadebuterar man även nyfödda och tolkade deras smärtreaktioner som reflexer. Jag är helt övertygad om att ett så pass stort foster känner smärta. Och ingen kan tvinga en att vara förälder. Barnet kan adopteras bort och få ett bra liv även om det var oönskat.
  • Queennr1
    Anonym (B) skrev 2017-02-15 15:28:01 följande:

    Nyfödda (v.40 +/- några veckor) är ju inte vad vi pratar om. Jag skrev precis att denna förmåga att faktiskt känna smärta och annat verkar kunna finnas så tidigt som vecka 27-28, det är ju bra mycket tidigare än en nyfödd. Så det känns ju helt rimligt att en nyfödd skulle känna smärta. Inte helt relevant till diskussionen huruvvida en nyfödd känner smärta eftersom vad vi diakuterar är när de börjar känna smärta och när man då bör sätta gränser för abort. Sen pratar jag heller inte om att tolka reflexer. Det är precis det som är problemet - du gör ju samma sak när du tänker att foster/barn kring vecka 22 faktiskt känner. Jag pratar om att man kollar efter när receptorer utvecklas, receptorer över hela kroppen som är nödvändiga för att hjärnan faktiskt ska kunna processa smärta och annat och inte bara reagera med reflex.

    Adoptionsindustrin är smutsig och inte ett bra eller ens likvärdigt alternativ


    Tja... Jag har ju så pass mycket ego att jag är övertygad om att vetskapen förr eller senare kommer att ge mig rätt gällande vad foster kan uppleva.

    Den inhemska adoptions"marknaden" är inte ett dugg smutsig utan extremt reglerad.
  • Queennr1
    Anonym (Inte preventivmedel) skrev 2017-02-15 17:15:02 följande:

    Bara okej om det är resultat av våldtäkt eller om fostret har allvarlig sjukdom, missbildning eller kromosomavvikelse

    Abort används alldeles för lättvindigt nuförtiden.


    Vad är logiken i det? Är det inte ett liv som har rätt och värnas även det finns sjukdom eller är ett resultat av våldtäkt? Jag är alltså på riktigt intresserad av hur du resonerar? För jag utgår ifrån att du tänker att man ska låta bli att göra abort för att fostret har ett ganska högt värde och egen rätt?
  • Queennr1
    Anonym (H) skrev 2017-02-15 21:07:35 följande:

    Hyckleri är väl en bra förklaring ?


    Skulle man iof kunna säga om alla som sätter en viss gräns för när det är ok eller inte vare sig det handlar om vecka 6 eller 26 rent krasst. De enda som egentligen inte tangerar några hycklerigränser är väl de som kategoriskt säger nej till alla aborter av samtliga skäl..,
Svar på tråden När tycker du att abort är okej?