• moaz

    Vad får du över varje månad?

    Trött på lönetrådarna? Nu startar vi en tråd som undersöker vad folk har kvar i plånboken efter skatt, hyra, vatten, el, blöjor, mat och hela köret. Det vill säga vad ni har över i pengar som ni kan göra vad ni vill med varje månad.

  • Svar på tråden Vad får du över varje månad?
  • Lia4
    moaz skrev 2017-02-23 09:20:34 följande:

    Syftet är att påvisa hur folk bara gnäller och tycker synd om sig själva för att de slarvar med ekonomin. Jag får över cirka 12k varje månad, och då har jag en månadslön på mindre än 30k (innan skatt), dvs låg.

    Jag är absolut inte fattig (men har varit det), men poängen handlar mycket om utgifterna. Oansvariga människor lever över sina tillgångar.


    Att ha en månadslön runt 30 000 är inte att ha en låg lön. Du verkar tro att du har koll men sanningen är troligen att du har mycket liten erfarenhet av vad livet har att bjuda på för överraskningar. Det är helt ok.

    Det som inte är ok är hur du uttrycker dig mot bl.a. Lövet här i tråden. Att skriva så till någon som har det tufft (du har uppenbarligen ingen vetskap om vilken situation hon sitter i) är bara äckligt och visar bara på en fruktansvärd brist på empati och medmänsklighet. Såna människor finns det gott om men brukar försöka hålla mig borta från dom.

    Ditt syfte med tråden var alltså att få trycka ner de som redan lever under stor press? Fina sidor du verkar ha ts.
  • moaz
    Lia4 skrev 2017-02-23 10:54:22 följande:
    Att ha en månadslön runt 30 000 är inte att ha en låg lön. Du verkar tro att du har koll men sanningen är troligen att du har mycket liten erfarenhet av vad livet har att bjuda på för överraskningar. Det är helt ok.

    Det som inte är ok är hur du uttrycker dig mot bl.a. Lövet här i tråden. Att skriva så till någon som har det tufft (du har uppenbarligen ingen vetskap om vilken situation hon sitter i) är bara äckligt och visar bara på en fruktansvärd brist på empati och medmänsklighet. Såna människor finns det gott om men brukar försöka hålla mig borta från dom.

    Ditt syfte med tråden var alltså att få trycka ner de som redan lever under stor press? Fina sidor du verkar ha ts.
    Under 30k sa jag. Det är ni som inte tål kritik.
  • Hanky Panky
    moaz skrev 2017-02-23 00:45:09 följande:
    Hur får man en inkomst på 0 kr i Sverige? Jo, man missköter sig. Annars är det omöjligt.
    När man väntar på att a-kassan ska komma igång efter att ha blivit varslad kan man ha 0 i inkomst några månader. Hur mycket pengar man än har sparade att leva på så ökar inte pengarna. Man går alltså back.

    Där har du ett förslag.
  • Jamesdio

    När jag har betalat boendkostnader, barnomsorg, försäkringar, underhåll, resor till och från jobbet, fackavgift, bilskatt, telefon, TV, internet + skulder har jag 6965 kr kvar. Det ska räcka till mat, kläder, nöjen, fritidsaktiviteter och resor (som inte är jobbrelaterade). Av dessa lägger jag 3300 på djur och fritidsaktiviteter. Dvs 3665 kr kvar till resten för två vuxna och en 5-åring.

  • Jamesdio
    moaz skrev 2017-02-23 00:45:09 följande:
    Hur får man en inkomst på 0 kr i Sverige? Jo, man missköter sig. Annars är det omöjligt.
    På vilket sätt har man misskött sig när jobbet man har (och har haft och skött i över 10 år) kräver att man startar eget företag istället för att få vara kvar och det visar sig att företaget inte bär sig, man blir arbetslös utan ersättning, pluggar till något annat yrke som det sägs vara stor brist inom (med CSN förstås) och sedan inte får jobb? Och fortsätter vara arbetslös år ut och år in med just 0 kr i inkomst?
  • Jamesdio
    Jamesdio skrev 2017-02-23 13:00:08 följande:

    När jag har betalat boendkostnader, barnomsorg, försäkringar, underhåll, resor till och från jobbet, fackavgift, bilskatt, telefon, TV, internet + skulder har jag 6965 kr kvar. Det ska räcka till mat, kläder, nöjen, fritidsaktiviteter och resor (som inte är jobbrelaterade). Av dessa lägger jag 3300 på djur och fritidsaktiviteter. Dvs 3665 kr kvar till resten för två vuxna och en 5-åring.


    Ok, missade att maten skulle vara medräknad. Så eftersom kostanderna för djuren är mat och försäkringar, så har jag då ca 165 kr kvar. Att fördela på 3 personers kläder och nöjen.
  • lövet2
    moaz skrev 2017-02-23 00:16:41 följande:
    Varsågod, gnällspik. Res dig upp från golvet nu och ta tag i ditt liv. Andra kommer inte göra det åt dig.
    Tack, men jag väljer att ligga kvar. Ledsen att du uppfattade mitt svar som gnäll. Det var inte menat så.
  • Mascaraklumpar

    Usch vad jag skäms över mina oansvariga här val i livet. Vi gick back varje månad under 6 år medan jag utbildade mig och mannen var hemma med barnen. För att klara oss valde vi att använda alla våra besparingar. Sen jag blev färdig har vi gått plus 60 000 i månaden och nu på drygt ett halvår har vi betalat tillbaka hela summan. Undrar om lyxfällan kan hjälpa mig också?

  • Erla

    Runt 10 000 kvar varje månad. 
    Har dock också haft några år, under min högskoleperiod, där jag gick back. Ett eget val då jag ville slippa ett stort studentlån. Levde under 3 år på mina tidigare sparpengar + studiebidrag. Troligen tack vare det som jag idag kan spara större delen av min lön då jag fick lära mig att prioritera för att sparpengarna skulle räcka så länge som möjligt. 

Svar på tråden Vad får du över varje månad?