• Iowhannah

    Potträning på 3 dagar

    Jag tar upp en gammal tråd.

    Är det någon som håller på med tredagarsmetoden just nu? Vi började i dag (sonen är ett år och åtta månader) och skulle behöva både råd och stöttning. Även om det stod att första dagen kunde vara riktigt jobbig så var vi inte beredda på exakt HUR jobbig den kunde vara.

  • Iowhannah
    Fjällsippa skrev 2017-06-25 11:49:52 följande:

    Vi tänkte börja om 2-3 veckor. Har läst boken och tycker det låter logiskt och livande om än (skit)jobbigt! Lowhannah uppdatera gärna hur det går!!


    Just nu vill jag inte mer. Han går runt och håller sig tills kisset börjar sippra ut men när vi sätter honom på pottan (eller toan) så blir det bara skrik och panik, trots att vi läser bok och kramar honom och i princip gör ALLT som står i boken! Jag är dessutom gravid och hormonell och hans känslor påverkar mig något enormt så det har liksom blivit så att hans pappa får ta det största ansvaret.

    Jag vet dock inte hur vi skulle göra om vi skulle göra annorlunda, han vägrar verkligen pottan :(
  • Iowhannah

    Efter två dagar av skrik och gråt och pottvägran och allmän frustration från allas håll så bestämde vi oss för att helt enkelt skita i det här just nu. Ingen av oss är rustade för att genomföra potträning till 100 % och då kan det lika gärna vara.

    Barnet visade alla tecken på att han ville sluta med blöja. Så fort han inte hade byxor så skulle blöjan av, han tyckte det var skönare att springa runt näck och protesterade när blöjan skulle på. Han åt bra och sov bra men när blöjorna försvann så gjorde vårt glada charmtroll detsamma. Dessa två dagar kändes som två veckor.

    Hoppas bara att vi kan få det hela avklarat innan bebisen kommer nästa år.

  • Iowhannah
    Sommar15 skrev 2017-06-27 16:35:21 följande:

    Ok! Vi har ständigt kaos hos oss, hon har aldrig sovit bra och sjukt intensiv, sk high need baby, så vi tänker lite att en jobbig grej till spelar liksom ingen roll. Men hon är ju också lite äldre än er son, och vi har inga planer på syskon så ingen "deadline" heller :)


    Vår son är inte riktigt en high need baby, men han är däremot väldigt känslig (precis som jag) och förmodligen blev det en för stor förändring.

    Dessutom slutade han kissa, vilket oroar oss enormt! I går höll han sig i åtta(!) timmar. I dag kissade han när han vaknade och sedan tog det drygt åtta, tio, timmar tills han kissade igen. Så han höll sig trots blöja :( Hoppas han kan slappna av snart, en urinvägsinfektion kommer knappast få honom att vilja kissa.
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2017-06-27 18:49:54 följande:

    Jag får gratulera till graviditeten!  Vår son är ju jämngammal, men vi har inga planer på att försöka. Vi har fullt upp med storasyster på 4 år som äntligen gått med på att bli blöjfri. Kisseriet håller hon oftast inne, men bajsolyckor har vi nästan dagligen. Det svåra är att veta om hon gör det för att hon inte hinner fysiskt eller om hon har för roligt eller inte bryr sig. Om hon har bajsat förnekar hon det tills man kollar, sedan låter hon väldigt förvånad när man har rätt. Så just nu funderar jag på trosskydd i trosan för att minska ner på tvättmängden ... Hon verkar inte heller känna om hon har blöja eller trosa på sig. 


    Tack! :)

    Svårt det där med bajset. Ni kanske kan testa att låta henne gå utan vare sig blöja eller trosa? Så det inte är någon som sitter tight. Det är säkerligen obehagligare om det liksom rinner längs benen (gäller väl att ha muddar på byxorna så att golven skyddas).
  • Iowhannah
    Anonym (Ellen) skrev 2017-06-28 00:13:33 följande:

    Våran dotter var torr efter två dagar. Och totalt de första två dagarna hade vi 3 kissolyckor.

    Hur lyckades vi då med detta?? Jo vi lät henne bli 2.5 år innan vi plockade blöjan.

    Slött av oss? Ja kanske, men vi gjorde likadant med näst yngsta barnet och fann det vara en fridfull metod där barnet har den fysiska och psykiska mognaden, och därför får "lyckas " direkt!


    Jo, vi tänker vänta ett halvår tills vi försöker igen. Vi kände nog att sonen inte var helt mogen än, plus att vi följde boken ganska slaviskt :/

    Nästa gång kommer han vara två år och två månader och förmodligen betydligt mer utvecklad. Dessutom kommer han ju få se hur stora barn gör när han går på förskolan.
  • Iowhannah

    För oss löste det sig automatiskt. En dag fick sonen för sig att bajsa i pottan och sedan har det släppt mer och mer. På tisdag börjar förskolan igen och nu övar vi på att säga till innan det kommer nåt i byxorna. Hemma har han gått med bar underdel hela sommaren så han har ju bara gått och satt sig på pottan när han har behövt det och riktigt så funkar det inte på förskolan.

Svar på tråden Potträning på 3 dagar