• Guppyanka

    Mens, ägglossning efter skrapning

    Fick ett ma i slutet av december, skrapades innan nyår. Efter detta har kroppen krånglat något enormt, jag fick min första mens efter skrapningen den 16e februari, dvs om den hade följt samma cykel som jag hade innan jag blev gravid så borde jag haft äl i början av mars så jag började med äl test den 26e och höll på fram tills den 8e, sen tappade jag orken då jag inte hade de minsta symptom på äl.. Har haft några symptom efteråt och då tagit äl test men ingenting. Jag känner mig förvirrad och trött på det här, jag fick även mycket finnar som gravid som nu bara blivit värre och värre sen skrapningen. Jag känner mig lite vilsen i allt det här, vart vänder jag mig om det fortsätter krångla? Och finns det ens möjlighet att det kan ha vart ägglossning tidigare än den 26e eller är min äl bara enormt sen.

  • Svar på tråden Mens, ägglossning efter skrapning
  • Sofiiaa86

    Jag var med om samma som du precis.

    För att verkligen få ordning på cykel, gå till gyn och be dem se efter om en ägglossning skett. Dom kan (om det var dagarna innan) se det. För att öka säkerheten mer kan de ta ett test för att se om din ägglossning faktisk varit. Det görs då ett blodprov. Viktigt är dock att det är ca 7dagar efter dagen då du tror ägglossning ägt rum.

    Jag gjorde detta och blev glad att den allafall hade kommit igång. Ägglossning test är bra, men det är ingen farstu tyvärr att det faktiskt lossnar ett ägg för att det visas stegring.

    / s

  • Trettitvå

    Hej tjejer! Jag hoppar in här. Fick konstaterad MA i veckan och blev skrapad i torsdags. Hur mådde ni efteråt?

    jag blödde bara samma dag sen har det inte varit något mer, dock är magen svullen. Vet att det är nära inpå, men vill bara att det ska lägga sig.

    Jag och sambon tänkte vänta en mens, mest för att få ett hum om cykeln, för att sedan försöka igen. Hoppas verkligen på en liten bebis 2018. Lycka till till er =)

  • Guppyanka

    #trettiotvå. Beklagar ditt ma och att det känns ok trots omständigheterna. Jag blödde i ca fyra dagar sen slutade ju blöda och så kom det en dag när jag blödde men sen tog det stopp. För mig tog det en och en halv månad innan mensen kom, sen har den lyst med sin frånvaro igen. Hoppas ändå att den är på g eftersom jag har molvärk i magen nu. Tänkte gå till gyn när nästa mens är över för att se över allt, finnarna i ansiktet som blommade upp något enormt börjar lägga sig. På ryggen fortsätter det att blomma upp nya men de går ju att dölja. Får man fråga u vilken vecka du upptäckte ditt ma och hur det upptäcktes. Styrkekramar till dig

  • Trettitvå

    Tack så mycket och detsamma till dig.

    Har du haft problem med oregelbunden mens innan?

    Kan det kanske vara så att finnarna beror på hormoner som inte har hunnit stabilisera sig än? Hoppas i vilket fall att du slipper dom snart.

    Mitt MA upptäcktes i vecka 13 men fostret hade dött i vecka 9. Vi fick det bekräftat när vi skulle på tillväxtUL. Så sjukt att man går dit och tror att man ska få se en liten bebis och så får man ett sådant besked. Usch

    Sköterskan sa: Det här ser ju mörkt ut så ni kan gå nu. Vilket bemötande????

    Hur länge gick du? Kram

  • Guppyanka

    Jag var också i vecka 13, vi skulle göra kub test och då märkte dom att allt stannat av i vecka 8. Jag kände mig så lurad av min egen kropp vi skulle precis som du få se vår lilla för första gången. Finns inga ord som kan beskriva känslan när man får det beskedet.

    Ja förmodligen är det hormonerna som spökar, jag är på dag 34 i cykeln nu, innan jag blev gravid har min cykel alltid varit regelbunden men inte nu. Jag har dock väldigt ont neråt idag så jag antar att mensen kommer snart, har även en del flytningar och började fundera om jag kanske har ägglossning nu, extremt sent dock. Har inte mensen kommit innan april så ska jag absolut uppsöka gyn, problemet är bara att gynekologen i den orten jag bor är inte bra så jag får ringa en annan tror jag.

  • Trettitvå

    Usch, jag förstår precis vad du menar. Varför kunde inte kroppen ha sagt något till oss tidigare?

    Det är jobbigt när kroppen är i obalans. Min mens var också alltid regelbunden. Nu har ju inte jag hunnit få tillbaka min men jag hoppas att den fortsätter att vara det. Har du köpt några ÄL-stickor. Du kanske får lite klarhet i det hela av dom? Hoppas du hittar en läkare som känns bra.

    Hur tänker ni när det gäller att testa igen?

  • maya77

    Hoppar in i den här tråden också. Precis så undrar jag med hur snabbt ägglossning sker efter skrapning / missfall . Fick ju ett missfall i vecka 16 den 23 mars och gjorde en skrapning samma dag då moderkakan satt fast. Blödde 1 vecka. Hade myst med sambon veckan efter och 3 4 7 10 12 och 16 april här nu. Så jag hoppas det tar sig. Fick en lotion flytningar efter sen rosa flytning 4 dagar. Och nu ingenting. Har haft lite stickningar i bröstet yrsel så fort jag reser mig och trött. Ska ha min mens om 2 dagar. Har även haft molande värk. Imorse hade jag ett riktigt hugg i magen. Men ska den 9 maj på återkontroll efter skrapningen som skedde i mars.

  • Guppyanka

    Jag gjorde skrapning i slutet av december, min ägglossning kom igång den 2 februari men allt är jätte oregelbundet, min förra cykel var på 44 dagar... Känns långt ifrån normalt men vad ska jag göra. Fick du råd efter skrapningen att vänta med sex två veckor? Det verkar som många får tillbaka sin cykel som vanligt.. För mig är det kaos, har även kvar acnen sen graviditeten, gissar att hormonerna är rubbade efter det. Hur har det gått,tror du att du är gravid? om bim är imorgon menar jag.

  • maya77
    Guppyanka skrev 2017-04-18 19:12:42 följande:

    Jag gjorde skrapning i slutet av december, min ägglossning kom igång den 2 februari men allt är jätte oregelbundet, min förra cykel var på 44 dagar... Känns långt ifrån normalt men vad ska jag göra. Fick du råd efter skrapningen att vänta med sex två veckor? Det verkar som många får tillbaka sin cykel som vanligt.. För mig är det kaos, har även kvar acnen sen graviditeten, gissar att hormonerna är rubbade efter det. Hur har det gått,tror du att du är gravid? om bim är imorgon menar jag.


    Min läkare avrådde att vänta med sex 1 - 2 veckor då blödning kan vara. Men hade bara 1 veckas blödning efter skrapet. Fick inte heller använda tampong och duscha. Mina gravid symptomen avtog en vecka efter blödningen upphörde. Nej har inte fått min mens än. Den förväntat imorgon. Men har enorma flytningar. Och en lätt molande värk i magen.
  • maya77
    maya77 skrev 2017-04-18 20:20:20 följande:

    Min läkare avrådde att vänta med sex 1 - 2 veckor då blödning kan vara. Men hade bara 1 veckas blödning efter skrapet. Fick inte heller använda tampong och duscha. Mina gravid symptomen avtog en vecka efter blödningen upphörde. Nej har inte fått min mens än. Den förväntat imorgon. Men har enorma flytningar. Och en lätt molande värk i magen.


    Har du barn?
  • Guppyanka

    Nej inga barn, det var första gången jag var gravid tyvärr, jag tror att läkarna rekommenderar att vänta med sex två veckor pga infektionsrisk, det behöver ju inte vara helt läkt bara för det slutar blöda, jag hade slutat blöda och efter två veckor hade vi sex och så blödde jag lite till. Håller tummarna för dig, skriv gärna hur det har gått

  • brennaV

    Jag har tyvärr under de senaste 11 månaderna varit med om 2 ma och en ofostrig graviditet. Alla gångerna har jag valt att skrapas. Första skrapningen var förra året i juni. Då kom mensen tillbaka som vanligt. Andra gången skrapades jag i november och mensen dröjde ca 38 dagar och kom i slutet på december. Sen kom mensen Som "vanligt" med 32 dagars mellanrum och äl på dag 17 i cyklen. Min sista skrapning gjorde jag nu den 27/3 och idag på dag 23 i cyklen (om man räknar skrapningsdagen som senaste mensens första dag) började jag testa med äl stickor och det börjar ge utslag. Gissar min ägglossning kommer ske till helgen runt dag 25-26. Stämmer det kommer min cykel vara på ca 40 dagar, så visst rubbas kroppen av missfall. Kanske inte alltid men ibland.

    Jag har två barn sen innan.

  • maya77
    brennaV skrev 2017-04-18 22:43:06 följande:

    Jag har tyvärr under de senaste 11 månaderna varit med om 2 ma och en ofostrig graviditet. Alla gångerna har jag valt att skrapas. Första skrapningen var förra året i juni. Då kom mensen tillbaka som vanligt. Andra gången skrapades jag i november och mensen dröjde ca 38 dagar och kom i slutet på december. Sen kom mensen Som "vanligt" med 32 dagars mellanrum och äl på dag 17 i cyklen. Min sista skrapning gjorde jag nu den 27/3 och idag på dag 23 i cyklen (om man räknar skrapningsdagen som senaste mensens första dag) började jag testa med äl stickor och det börjar ge utslag. Gissar min ägglossning kommer ske till helgen runt dag 25-26. Stämmer det kommer min cykel vara på ca 40 dagar, så visst rubbas kroppen av missfall. Kanske inte alltid men ibland.

    Jag har två barn sen innan.


    Antingen så har du en kort lutealfas även om du skulle få ägglossning till helgen. Kroppen kan rubbas av missfall.
  • maya77

    Ingen mens idag. Men avvaktar några dagar till. Kanske är det kroppen som krånglar efter en skrapning. Men har aldrig haft så förut. Då har jag fått min mens i tid. jag har haft lätt molande värk sen 1 vecka tillbaka. ????

  • brennaV

    Jag skrapades 27/3. Blödde i en vecka sen försvann allt. Sen förra torsdagen så har jag haft lite bruna flytningar (dvs gammal blod, luktar inget konstigt) och nu har jag strax ägglossning och nu har jag även lite färskt blod. Är det dumt att ha sex då tycker ni? Jag har inte ont på något sätt bara lite segt att ha lite blod när man har sex...

  • Trettitvå

    Min gynläkare sa att man skulle undvika sex så länge som man blödde färskt blod. Är det dock gammalt blod så var det ingen fara. Men det är inte värt att riskera en infektion =(

  • brennaV

    Saken är den att jag slutade blöda 1 vecka efter skrapningen. Men sen kom det lite bruna flytningar (gammalt blod) efter sex förra veckan och de håller i sig. Idag såg jag lite färskt blod. På fredag ska vi påbörja utredning och då ska jag prata med gynekologen om detta. Jag får uppdatera er då


    Trettitvå skrev 2017-04-19 12:52:51 följande:

    Min gynläkare sa att man skulle undvika sex så länge som man blödde färskt blod. Är det dock gammalt blod så var det ingen fara. Men det är inte värt att riskera en infektion =(


  • Anonym (Längtan)

    Hej! Hur har det gått för er i denna tråd?

    Skrapades för drygt en vecka sedan, var i v 13 men fostret hade slutat utvecklas i v 9. Mådde bra efter skrapningen och blödde bara första dagen. Några dagar senare fick jag lite feber och åkte till akuten och de trodde jag hade början på infektion i livmodern, allt såg dock bra ut men började med penicillin och har haft feber och ont i kroppen till och från senaste dagarna, och också lite blodiga flytningar.

    Börjat känna av värk i äggstockarna, vet inte om det är ev infektion eller att kroppen börjar vakna till. Gravtestet blir svagare och svagare åtminstone, hoppas på ett blankt till helgen.

    Många tankar, vill ju inget hellre än att bli gravid igen men det känns långt bort just nu..

Svar på tråden Mens, ägglossning efter skrapning