• hanni00

    känner mig så ful

    Ja som rubriken säger så tycker jag att jag är så ful. Jag känner mig för ful för att någon ska tycka om mig , bli attraherad av mig, vilja vara tillsammans med mig. 

    När jag ser mig själv så äcklas jag av mig. Jag vet inte vad ja ska göra , det största komplexet är mina tänder och det ska ja fixa när jag har råd men det är inte bara tänderna utan det är nästan hela mig jag hatar när det gäller utseendet.

    Det är så himla jobbigt att tycka att man ser ful ut hela tiden, liksom jag tycker inte smink ,frisyrer eller något hjälper.. Jag tycker också det är jättejobbigt att gå ut för vill inte att folk ska se mig, det är lättare att gå med någon än ensam men som t.ex idag , det var marknad i stan och jag ville gå men jag tyckte det var för jobbigt, det är mycket folk där och jag kan inte sluta jämföra mig själv med andra tjejer.. och det är skitjobbigt! :( 

    Jag vet inte vad ja ska göra längre ,sen jag var 13 har jag verkligen hatat mitt utseende och jag är 20 nu .. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-25 18:29
    Vill också tillägga att detta påverkar mig verkligen när det gäller att skaffa vänner osv.. jag kan inte sluta tänka på hur ful jag är och att folk inte vill umgås med mig på grund av det..

  • Svar på tråden känner mig så ful
  • hanni00
    Anonym (zyx) skrev 2017-03-26 20:14:10 följande:

    Jag tror inte att du är ful, jag är 40+ och har bott och/eller semestrat i lite olika storstäder, och har aldrig någonsin gått förbi någon och tänkt "Usch vilken ful människa!".
    Faktum är, de få personerna som gör den typen av bedömningar är de som är "fula" och de är definitivt inte värda din uppmärksamhet, än mindre din vänskap eller omtanke.


    Jag försöker att tänka på att personligheten är viktigare och att det är okej att inte vara vacker , men det håller inte så länge , får tillbaka tankarna om att jag är fulast i världen och att ingen kommer tycka om mig.. 

    Jag tycker alla andra är vackra på sina sätt men att jag inte är det.
  • Anonym (Tjejen)

    Jag tror inte att du är ful. Det är ofta svårt att själv se sina fina sidor. Jag har också fula tänder enligt jag själv men har fått höra av en person att de är jättecharmiga och fina så alla håller inte med...

    Har också känt en person som tyckte att han var jätteful och i början tänkte jag att han inte var så fin. Han hade fluffigt hår och var gänglig och mager och ingen haka för att nämna några saker. Men när vi pratat en del började jag tycka att han var fin och attraktiv så det bara ändrades sådär.

    Vad är fel med dina tänder egentligen?

  • kjellström

    Vilka jobbiga tankar du har, låter som du hamnat i en ond spiral. Jag, precis som många andra, ser mer till personlighet, humor och inteligens än till utseende. Försök fokusera på annat som är kul, har du några intressen? Satsa tid på de istället, gör sånt som du mår bra av.

    Jag är säker på att andra inte uppfattar dig som ful. Jag hade också perioder som ung då jag tyckte att alla andra var så mycket sötare än jag ( uppvuxen på 70-talet ). I dag när jag ser gamla bilder/skolfoton så ser jag en jättesöt men blyg liten flicka.

  • Anonym (oOo)

    Jag tycker inte att någon är ful om de inte är hemska personer. 
    Jag vet en tjej som jobbar på en mataffär där jag handlar, och hon måste ha någon missbildning i ansiktet för hon ser minst sagt annorlunda ut, men hon är så himla fin och trevlig och jag blir så lycklig när jag ser henne. Jag vill bara handla i hennes kassa för hennes fina energier smittar av sig.
    Sedan sitter de där buttra perfekta tonårstjejerna i andra kassor och man blir rent ut sagt självmordsbenägen när man stått och glott in i deras personlighetslösa, sura perfekt sminkade, symetriska ansikten. 

    Jag är heller inte vacker i samhällets ögon. Jag har jättetjocka ben genetiskt och har alltid drömt om att fettsuga dem så de passar in på resten av min kropp. Skulle aldig gå i shorts eller kort kjol. eller tighta byxor. Så sorgligt. Men min sambo älskar mig för mina värderingar och min udda personlighet. Han som kan få precis vilken tjej han vill, han valde mig! 

  • Anonym (Usch)
    Anonym (asd) skrev 2017-03-26 20:54:43 följande:

    Då måste du seriöst gå och kolla ned i marken, för jag ser nästan dagligen kraftigt överviktiga människor som påminner mer om shrek än en människa.


    Och du är den fulaste av dom alla. Vilken hemsk person du måste vara.
  • Anonym (Usch)

    De enda som är fula är de som ser ner på och dömmer andra pga att de inte har ett utseende som tilltalar just dom.

  • Mandel

    Fast vänner dömer väl inte varandra efter utseende!
    Vänner får man om man är snäll och trevlig och utseendet spelar ingen som helst roll. Inte i min värld i alla fall. Det enda som skulle kunna vara ett hinder i vänskapsfrågan är väl om man medvetet går omkring i skitiga kläder, luktar illa osv, men det är ju något man enkelt kan åtgärda. Annars spelar utsidan ingen roll.

    När du kommit över den biten och fått vänner så kommer din självkänsla att stärkas och då kommer du se att även kärleken kommer att komma så småningom. 
    Innan man lärt sig att tycka om sig själv kan man inte älska andra.

    Det finns folk som är gravt vanställda genom olycka eller sjukdom som ändå träffar någon att dela livet med, så är du en normal människa med ett normalt inre så ska det inte vara något problem för dig. Och du är fortfarande ung!

    Och för att vara ärlig så hänger det nog mer på hur du är som person än hur du ser ut. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Celegans

    Jag håller med de flesta i tråden att det förmodligen är en inbillning att du är ful. Du har precis kommit ur tonåren också, den mest självkritiserande tiden i livet, och det man känt under de åren kan sätta djupa spår om man inte försöker ändra sina tankar. Jag kan också känna mig ful och jämför mig mycket med andra tjejer. Mitt tips är att du skriver ner en lista över allt du gillar med dig själv (både personlighet och din kropp), och allt behöver inte ha med ditt utseende att göra. Till exempel försök visa din kropp tacksamhet för att den är frisk. Läs sedan igenom listan flera gånger så att det positiva tar över dina negativa tankar.

    Du skrev även att du har några vänner. Fundera över om det är någon du skulle känna dig bekväm med att anförtro dina känslor till och berätta hur du känner innerst inne. Om det är riktiga vänner kommer de stötta upp dig. Du kan kanske be dem beskriva vad de gillar med dig? Även familjen kan fungera som stöd. Sedan tror jag det är klokt att gå och prata med någon "professionell" som kan hjälpa dig.

    Ofta älskar man personer på grund av deras små egenheter och "flaws" som gör dem unika. Hjärta

  • Anonym (Känner likadant)

    Jag har samma problem. Jag ser ut som fan, men vet du vad? Ansiktet är svårt att göra något åt, men en snygg kropp kan nästan vem som helst få genom hård träning och diet om man är konsistent och ger det lång tid.

    Det finns många killar som väljer en snygg kropp framför ett snyggt ansikte, så att man är ful är inget jättehinder.

  • Anonym (Lev livet)
    MissNastrax skrev 2017-03-25 23:10:28 följande:

    Är 28 och har också problem med att jag känner mig ful, inte så jag begränsas så mycket i många lägen då jag inte har tid att reflektera men känner mig ful tillsammans med andra och ful med min sambo, jag tycker synd om honom när jag står bredvid honom på fester där alla brudar är så sjukt snygga/vackra så de inte behöver ens piffas inför en selfie och de har bra jobb, stora drömmar de förverkligar eller något annat som gör dem till något mer än bara vackra att se på.. jag är fula husmusen utan talang (dock lite smartare oftast) men vad hjälper det när ingen vill ha någon djupare diskussion.. börjat dra mig undan på tillställningar m.m så ingen behöver prata med mig och att sambon inte ska behöva bli förknippad med mig :/


    Så tråkigt att du känner så!


    Nu är jag visserligen kvinna, men jag anser att om det är du på bilden så kan du knappast vara ful. Tycker du ser jättevacker ut, och även om du skulle ha trixat till bilden så kan man knappast ändra på dragen. Jag tror det är vanlig ångest som yngre tjejer har. 


    Jag ansågs (tydligen) vara jättesöt när jag var yngre, men jag fattade det inte själv. Skärmade av mig från folk och kände mig ständigt mindervärdig. Hittade ständigt fel på mig själv och levde inte mitt liv fullt ut. 


    Men nu när jag ser tillbaka på bilder så inser jag att jag faktiskt såg bra ut på riktigt. Lite sent påkommet nu när jag är äldre och inte alls så vacker längre. 


    Nej, lev ditt liv oavsett hur du tycker att du ser ut. Begränsa dig inte. En vacker dag kommer du säkert komma till samma insikt som jag, och jag hoppas det inte blir lika sent som för min del :)

  • Anonym (mella)
    Anonym (zyx) skrev 2017-03-26 20:58:47 följande:
    Och TS, detta är precis det jag menar med "fula" personer. Folk som inte har empati och som anser att skönheten sitter i en vikt, en hårfärg, en rak tandrad osv.

    En normal-begåvad individ utan empatistörningar gör inte den typen av bedömningar.
    asd menade yttre skönhet du pratar om inre.

    TS pratar om sitt yttre utseende det är vad tråden handlar om och det är just det som asd också pratar om.

    tycker det är fel och fördomsfullt av dig att säga att man inte har någon empati bara för att man tycker att någons utseende är fult. Jag menar att asd kanske skulle kunna tycka jättemycket om någon han tycker är en ful shrek-människa, det har du ingen aning om
  • Lisa115
    hanni00 skrev 2017-03-27 00:24:03 följande:

    Jag försöker att tänka på att personligheten är viktigare och att det är okej att inte vara vacker , men det håller inte så länge , får tillbaka tankarna om att jag är fulast i världen och att ingen kommer tycka om mig.. 

    Jag tycker alla andra är vackra på sina sätt men att jag inte är det.


    Du tycker andra människor är vackra det är inte illa. Men är det inte så att du inbillar dig att andra skulle tycka eller tycker du är ful. Visst är du väl också lite vacker. Jag kan ibland tycka människor generellt sett aldrig är perfekt vackra. Alltid något hos en människa som är alldagligt. Kanske tur det...
  • Anonym (asd)
    Anonym (Usch) skrev 2017-03-27 10:07:01 följande:
    Och du är den fulaste av dom alla. Vilken hemsk person du måste vara.

    Ja usch vilken hemsk människa jag är som säger som det är, det du och flera andra gör i denna tråden är att prata om insidan, när det TS mår dåligt och funderar över är utsidan.


    Anonym (Usch) skrev 2017-03-27 10:11:07 följande:

    De enda som är fula är de som ser ner på och dömmer andra pga att de inte har ett utseende som tilltalar just dom.


    Som jag nämnde ovan, sluta koppla ihop insidan med utsidan. 


    Anonym (mella) skrev 2017-03-27 15:58:54 följande:
    asd menade yttre skönhet du pratar om inre.

    TS pratar om sitt yttre utseende det är vad tråden handlar om och det är just det som asd också pratar om.

    tycker det är fel och fördomsfullt av dig att säga att man inte har någon empati bara för att man tycker att någons utseende är fult. Jag menar att asd kanske skulle kunna tycka jättemycket om någon han tycker är en ful shrek-människa, det har du ingen aning om

    Tack, äntligen någon som har lite hjärna!

  • Kodia

    Om man jämför med fotomodeller, skådespelare och andra kändisar är de flesta av oss inte alls lika "perfekta". Vi har inte samma figur, vackra drag, nystylat hår och professionell sminkning. Om du tittar dig omkring en vanlig tisdag på busshållplatsen eller i simhallen så ser du det. 
    De flesta av oss dömer inte folk efter utseendet som sådant, men kanske ändå delvis, för många uppskattar typ en ärlig blick, ett glatt leende, att man visar att man lyssnar uppmärksamt, ett trevligt tonfall, osv. Sådant gör en människa attraktiv!
    Du kanske behöver jobba på din självkänsla, som någon skrev. Om du känner dig nöjd med dig själv och vad du gör i livet kommer det att synas.

  • hanni00
    Anonym (oOo) skrev 2017-03-27 09:56:05 följande:

    Jag tycker inte att någon är ful om de inte är hemska personer. 
    Jag vet en tjej som jobbar på en mataffär där jag handlar, och hon måste ha någon missbildning i ansiktet för hon ser minst sagt annorlunda ut, men hon är så himla fin och trevlig och jag blir så lycklig när jag ser henne. Jag vill bara handla i hennes kassa för hennes fina energier smittar av sig.
    Sedan sitter de där buttra perfekta tonårstjejerna i andra kassor och man blir rent ut sagt självmordsbenägen när man stått och glott in i deras personlighetslösa, sura perfekt sminkade, symetriska ansikten. 

    Jag är heller inte vacker i samhällets ögon. Jag har jättetjocka ben genetiskt och har alltid drömt om att fettsuga dem så de passar in på resten av min kropp. Skulle aldig gå i shorts eller kort kjol. eller tighta byxor. Så sorgligt. Men min sambo älskar mig för mina värderingar och min udda personlighet. Han som kan få precis vilken tjej han vill, han valde mig! 


    hon låter underbar!  Men jag förstår dig precis det här med de perfekta tjejerna.. nästan vart jag än går så möter man såna tjejer, så det är verkligen svårt att inte jämföra sig med dom..

    och jobbigt  blir det också när man ser gamla klasskompisar som ser ursnygga och perfekta ut men jag själv känner mig jätteful,och enligt många ser jag fortfarande ut som att jag vore 15..

    Men jag är glad för din skull att du hittat någon som älskar dig för den du är och hur du ser ut 
Svar på tråden känner mig så ful