• Anonym (Vemsfel (Ts))

    Måste jag betala? (Blocket)

    Hej allesammans,

    För 3 dagar sedan sålde jag en Iphone 6 på Blocket, telefon är använd av mig i ett år och har fungerat utan problem.
    Jag sålde den för 3200:- med alla tillbehör, det kom två araber som inte kunde någon Svenska och testade telefonen i ca 20 min innan dem köpte den.
    Dem testade allt ifrån wifi, bluethooth, byta språk, ladda den, allt fungerade utan problem.

    Nu till problemet, idag ringer en kille som påstår vara köparens kusin och säger att telefonen hänger sig och börjar skrika. Han säger att jag ska betala 800:- för att åtgärda problemet eller så löser han det på ett fult sätt. Då frågar jag vad han menar och han säger att jag får tolka det som jag vill, att jag kommer ångra mig.
    Jag förklarar att hans kusin testade telefonen och jag har aldrig haft problem med den, då säger han" då ska du få se vad jag gör med dig och lägger på"
    Vem har fel, vad borde jag göra?

    Jag är lite irriterad, tycker att han kunde ha pratat lugnare men det kan ju inte dessa araber. Förlåt men jag har alltid haft en uppfattning av att Araber är aggressiva och varje gång har dem bevisat att man har rätt om dem.

    Vad bör jag göra?

  • Svar på tråden Måste jag betala? (Blocket)
  • Anonym (Vemsfel (Ts))
    molly50 skrev 2017-03-27 20:42:36 följande:

    Så TS är rasist för att hon konstaterat att de var araber?

    Oavsett var de kom ifrån så är det aldrig ok att hota folk och bete sig så som de gjorde.

    Men lägger man in en annons på blocket så är det ofta utlänningar som ringer.

    Framförallt om man lägger in annonser om elektronik,telefoner,bilar osv.

    När vi sålde vår förra bil så var 9 av 10 av de som ringde utlänningar.

    Och de nästan krävde att få förtur och försökte bjuda över alla andra trots att det var andra som skulle komma och titta före.

    Jag är absolut inte rasistisk på något sätt.

    Men de som ringde oss betedde sig i alla fall på ett respektlöst sätt.

    Och det hade jag tyckt även om de hade varit svenskar.


    Precis, det är utlänningar som ringer och man vill bara sälja sin produkt. Dem testar går igenom alla funktioner och väljer att köpa. Sen om det ändå visar sig vara strul med det man köpt kan man på ett vänligt sätt höra av sig. Jag kanske hade betalat halva summan för att få telefonen lagad om de bett snällt, även om jag vet att telefonen fungerade. Jag accepterar inte att folk ringer och kräver pengar och är hotfull och säger saker om mitt ofödda barn. Blev en polisanmälan direkt när hab nämnde min graviditet.
  • molly50
    Anonym (suck) skrev 2017-03-27 21:11:34 följande:

    Men är ni bilda eller? "Är TS rasist för att hon konstatera att de är araber" ehm, nej. Ni kanske missade fortsättningen av texten, låt mig hjälpa er:


    "Förlåt men jag har alltid haft en uppfattning av att Araber är aggressiva och varje gång har dem bevisat att man har rätt om dem."


    Det är överhuvudtaget inte relevant.


    Anonym (suck) skrev 2017-03-27 21:12:47 följande:

    Missade: 


    "tycker att han kunde ha pratat lugnare men det kan ju inte dessa araber."


    Ok. Jag har nog missat det där. Ber om ursäkt för det.
    Men jag tycker,precis som du också skriver,att det inte är relevant för historien i sig.
    Så jag tycker vi kan lämna det här med rasism utanför diskussionen.

    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Vemsfel (Ts)) skrev 2017-03-27 21:14:44 följande:
    Tack :)Jag är verkligen inte rasist, hade jag varit det så hade jag inte bett killarna komma och köpa telefonen. Han som ringde sa ju sitt namn också. Trodde bara inte att dem skulle bete sig så och börja hota en tjej.
    Man vill ju inte tro något sådant om någon.
    Man vill ju bara få sålt det man lagt ut på annons.
    Men nu har du kanske lärt dig att alla inte går att lita på. Tyvärr!
    Anonym (Vemsfel (Ts)) skrev 2017-03-27 21:17:55 följande:
    Precis, det är utlänningar som ringer och man vill bara sälja sin produkt. Dem testar går igenom alla funktioner och väljer att köpa. Sen om det ändå visar sig vara strul med det man köpt kan man på ett vänligt sätt höra av sig. Jag kanske hade betalat halva summan för att få telefonen lagad om de bett snällt, även om jag vet att telefonen fungerade. Jag accepterar inte att folk ringer och kräver pengar och är hotfull och säger saker om mitt ofödda barn. Blev en polisanmälan direkt när hab nämnde min graviditet.
    Många gånger så är det så. Och då ofta om man säljer elektronik,bilar osv.
    Men det är ju långt ifrån alla som beter sig så illa,tack och lov.

    Jag tycker absolut inte att du skulle ha betalat ett öre för telefonen när den fungerade när du sålde den. Det finns ingen anledning,även om de hade varit snälla.
    De hade kanske sabbat den själva och försökte få betalt för det.
    Så gör man inte.
    Och framförallt så hotar man inte en person även om man är missnöjd med köpet.
    Men bra att du polisanmälde det.
    Carpe Diem
  • Ascendere

    Låter ju minst sagt skitjobbigt att bli hotad bara för att man säljer en telefon till någon! 

    Jag tror att av någon anledning ska man vara extra försiktig när man säljer bilar och telefoner på Blocket, jämfört med om man säljer till exempel möbler. 

    Mitt knep är att höra på telefon hur personen låter, pratar den inte svenska, engelska eller tyska går den bort direkt som köpare, inte pga rasism utan på grund av att då kan jag inte bedöma den personen tillräckligt bra för att kunna avgöra om det är någon jag vill sälja till eller inte.
    Om det efter en stunds samtal visar sig vara en icke önskvärd köpare (till exempel försöker pruta direkt, är otrevlig, är påstridig, kräver förtur mm) så säger jag att det ska komma en person och titta snart men att jag hör av mig om varan fortfarande finns kvar. Sedan hör jag inte av mig. 
     

  • Anonym (Vemsfel (Ts))
    Ascendere skrev 2017-03-27 22:27:15 följande:

    Låter ju minst sagt skitjobbigt att bli hotad bara för att man säljer en telefon till någon! 

    Jag tror att av någon anledning ska man vara extra försiktig när man säljer bilar och telefoner på Blocket, jämfört med om man säljer till exempel möbler. 

    Mitt knep är att höra på telefon hur personen låter, pratar den inte svenska, engelska eller tyska går den bort direkt som köpare, inte pga rasism utan på grund av att då kan jag inte bedöma den personen tillräckligt bra för att kunna avgöra om det är någon jag vill sälja till eller inte.

    Om det efter en stunds samtal visar sig vara en icke önskvärd köpare (till exempel försöker pruta direkt, är otrevlig, är påstridig, kräver förtur mm) så säger jag att det ska komma en person och titta snart men att jag hör av mig om varan fortfarande finns kvar. Sedan hör jag inte av mig. 

     


    Tack för ditt svar, ska också göra så nästa gång. Ska inte lägga ut mitt nummer, denna gången la jag ut mitt jobb nummer vilket var dumt. Folk får börja med att maila så väljer man själv vem man vill ringa. :) Sen är det mycket lättare att göra affärer med folk som kan Svenska för att då slipper andra(kusiner,brorsor)lägga sig. :)
  • molly50
    molly50 skrev 2017-03-27 22:52:55 följande:
    Ja,men nu är det väl inte det som tråden handlar om utan att TS blev hotad.
    Och det är väl aldrig ok oavsett vilken etnicitet personen har.
    Jag tycker vi kan lämna rasistpropagandan utanför och för den som inte tror på trådens äkthet är det fritt fram att anmäla den.
    Propaganda blev fel ordval. Jag menar naturligtvis rasistspekulationer.
    Sorry för det!
    Carpe Diem
  • EnAnonumius
    Anonym (Vemsfel (Ts)) skrev 2017-03-27 11:11:12 följande:
    Tack så mycket för hjälpen!
    Jag fick ett sms idag, ett vidrigt sms så jag har polisanmält.
    Gott TS..

    Hoppas att det ger en väckarklocka åt dessa killar och lämnar dig i fred nu.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Araber) skrev 2017-03-27 12:32:53 följande:
    Jag är bara nyfiken på hur ts kan skilja på kurder, araber, turkar osv genom att bara se på dem, om hon nu inte kan arabiska. Eller hur hon skiljer på språken.
    ÖH ursäkta.. Jag lade en spekulation.
    Jag kan ju för fan inte sitta och svara för någon annan invid.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Araber)
    EnAnonumius skrev 2017-03-27 23:28:35 följande:
    ÖH ursäkta.. Jag lade en spekulation.
    Jag kan ju för fan inte sitta och svara för någon annan invid.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Men låt ts då förklara istället för att spekulera ifall du inte vill att någon svarar dig när du citerar personen.
    Herregud vad bitter.
  • Hugful80
    Anonym (Vemsfel (Ts)) skrev 2017-03-27 20:35:48 följande:
    Så av hela texten har du hakat upp dig på de och dem?

    Lämna tråden om du inte har något vettigt att komma med, Tack!
    Eftersom du inte kan skilja på de och dem så är hela svenska folket analfabeter. Eller hur?

    Trillar poletten ner?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Vemsfel (Ts)) skrev 2017-03-27 14:00:35 följande:
    Min uppfattning av både araber och kurder är samma, dem är aggressiva, hotfulla och fula i munnen. Har haft kurder i skolan, jobbet som aldrig visat hyfs. Min far jobbade på ett företag med folk från hela världen och gissa vad? Det var tre personer i en grupp, 2 kurder och en arab som nästan mobbade min pappa.

    Min pappa var omtyckt av alla på jobbet, arbetsgivaren uppskattade honom jätte mycket med dessa kurder och araber för avundsjuka. Dem la krokben på min pappa så att han ramlade, vilka vuxna gör så?

    Det ligger i deras blod/kultur att visa sin ilska, missnöje och svartsjuka på detta vis. tyvärr har jag aldrig upplevt något bra med dessa människor och är därför inte för att vi ska ta emot en massa flyktingar i Sverige från Aleppo. Och ja, jag är invandrare, född i ett annat land men uppväxt i Sverige. Jag kommer från ett 100 gånger lugnare land än dessa arab länder och" Kurdistan" som inte ens finns med på kartan. Vi vill behålla lugnet i Sverige!!
    Vart är du född någonstans?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Vemsfel (Ts)) skrev 2017-03-27 11:10:09 följande:
    Tack för dina stöttande ord! :)
    Jag blev ju väldigt nervös när han började hota och höjde rösten men jag sa också att jag kommer ringa polisen om han hör av sig till mig mera.
    Idag skickade han ett sms med texten " kommer knulla sönder dig till din bebis i magen känner min k*k"... jag är nämligen gravid.
    Blir så arg på hans sms, jag har nu ringt och polisanmält idioten.
    Omg detta är ju hot som fan. Bra att du anmält. Vilka jävla idioter.
  • kvarnfot
    Anonym (Ajajajaj) skrev 2017-03-27 20:28:05 följande:
    Det är ju en av grundpelarna i rasism.
    Det är väl tack vare sådana uttalanden som SD har växt sej så starka....

    Att xxx och hans kompisar blåser folk som säljer bilar framför allt och andra tekniska prylar är ett stort problem på blocket.
  • Anonym (Vemsfel (Ts))
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-03-28 07:08:09 följande:
    Vart är du född någonstans?
    Indien :)
  • Anonym (såärdetju)

    Gör aldrig affärer med personer från vissa länder...

  • Anonym (Lägg av!)

    Jag förstår att vi har problem med kriminalitet i Sverige eftersom man försvarar kriminella med rasistkortet. TS, jag förstår att du inte är bekväm med detta så polisanmäl idioten och hoppas på att han får sitt straff.

  • Anonym (Vemsfel (Ts))
    Anonym (Lägg av!) skrev 2017-03-28 12:27:08 följande:

    Jag förstår att vi har problem med kriminalitet i Sverige eftersom man försvarar kriminella med rasistkortet. TS, jag förstår att du inte är bekväm med detta så polisanmäl idioten och hoppas på att han får sitt straff.


    Polisanmälade honom direkt när han skickade ett vidrigt sms igår. Hoppas idioten inte ringer eller smsar igen :)
  • kvarnfot
    Anonym (Lägg av!) skrev 2017-03-28 12:27:08 följande:

    Jag förstår att vi har problem med kriminalitet i Sverige eftersom man försvarar kriminella med rasistkortet. TS, jag förstår att du inte är bekväm med detta så polisanmäl idioten och hoppas på att han får sitt straff.


    Det är väl just därför SD har växt så mycket, folk har tröttnat helt enkelt.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    kvarnfot skrev 2017-03-28 12:36:31 följande:
    Det är väl just därför SD har växt så mycket, folk har tröttnat helt enkelt.
    Självklart, vad skulle det annars vara.
    Det är inte invandringen i sig som är problemet, utan hur sverige har hanterare den.
    Avkastningen på berikningen hittils har ju inte varit så god kan man säga.
    Sverige är för mesigt, invandrare som begår brott borde utvisas lättare från sverige.
    Det borde även vara som med körkort att det kan dras tillbaka inom en viss tid från man fått svenskt medborgarskap om man begår brott.

    Det mår ingen dålgt av och skapar ett bättre samhälle.
  • Anonym (Vemsfel (Ts))
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2017-03-28 18:43:33 följande:

    Självklart, vad skulle det annars vara.

    Det är inte invandringen i sig som är problemet, utan hur sverige har hanterare den.

    Avkastningen på berikningen hittils har ju inte varit så god kan man säga.

    Sverige är för mesigt, invandrare som begår brott borde utvisas lättare från sverige.

    Det borde även vara som med körkort att det kan dras tillbaka inom en viss tid från man fått svenskt medborgarskap om man begår brott.

    Det mår ingen dålgt av och skapar ett bättre samhälle.


    Är som sagt invandrare själv och har inget emot invandring. Jag är absolut inte rasist, umgås med invandrare hela tiden. Det enda jag är emot är kriminella, och håller med det du säger angående utvisning av folk som begår större brott. Hela samhället kommer må bättre av att inte ha mördare/våldtäcksmän i Sverige. Det skulle skapa större trygghet, jag som gravid kvinna skulle slippa blir hotad om att bli våldtagen. Det är inte roligt och tyvärr sticker invandare ut när dem gäller kriminaliteten.
Svar på tråden Måste jag betala? (Blocket)