• Farfallos

    Vad är det enklaste goda ni gör?

    Jag efterfrågar riktigt enkla och goda recept här, och jag startar med att bidra med mina två höjdare:

    1. Örtmargarin
    - 500 gram rumstempererat smör
    - 500 ml olivolja
    - 1 dryg msk torkad timjan
    - 1 dryg msk torkad rosmarin
    - 1 msk salt
    - 4 vitlösklyftor (minst)
    Häll oljan, kryddor, salt och pressad vitlök i en tillbringare någon vecka i förväg. Tillsätt smöret och mixa det slätt. Häll upp i mindre burkar och ställ i kylen. Bredbart direkt från kylen, men lite väl rinnigt när det blivit rumsvarmt. Man käkar superdeluxmackor varje dag efter det!

    2. Pasta, Pesto, Fetaost, Oliver, Tomater, Rostade solrosfrön
    - Pasta för 4 portioner. (Gärna bönbandpastan som är så himla fin i konsistensen och som går att mickra varm utan att den sväller.)
    - 1 tärnad naturell Fetaost (brukar de inte vara på ca 150 gram)
    - ½ burk Pesto.
    - Tomater (små delade, men helst soltorkade)
    - Rostade solrosfrön (lika gott och billigare än pinjenötter)
    Koka upp pastan, häll av vattnet och på med allt annat. Har man vattenkokare (för att snabbare få igång pastan) så står det en superdeluxmiddag färdig på bordet inom 10 minuter. Mer finess blir det med färsk basilika och parmesanost, men det är inte nödvändigt.

  • Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?
  • AniieeHär
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-03-30 16:22:49 följande:

    Uttalas dock "halapenjo" hahaha. Onomatopoetiskt?
    Jag vet. Spanjorer är knäppa som inte kan stava..... fast fransmänen är tusen gånger värre =P
  • Dukanintevinnaövermig
    AniieeHär skrev 2017-03-30 17:41:45 följande:
    Jag vet. Spanjorer är knäppa som inte kan stava..... fast fransmänen är tusen gånger värre =P

    Hihi Boeueueueueuf de Bourgignonignonignone
  • Meriall

    Två pastagratänger:

    1.

    Koka snabbmakaroner och häll i form. Bred ut gräddfil i ett rejält lager på. Stek köttfärs och krydda med peppar/salt/sweet chilisås. Lägg på och strö på lite ost. I ugnen tills osten ser klar ut.

    Extra om man vill: Lägg strimlad paprika mellan gräddfil och köttfärs och tomatskivor under osten.

    2.

    Stek ngn slags grönsaker och lägg i form (krydda med typ anchochili, paprika etc). Stek köttfärs och lägg på. Koka ngn rolig pasta (skruvar, element, hjul eller ngt) och blanda pastan med crème fraiche och riven ost och lägg på. I ugnen tills osten ser klar ut.

    Extra om man vill: Blanda i den brödiga sortens tofu i smulor i pastaröran. Smula fetaost över hela grejen.

  • Meriall

    Enkel borsjtj:

    Strimlad vitkål och strimlad rå rödbeta (ca 1/3 vitkål) och någon hackad lök kokas i vatten med grönsaksbuljong. Peppra och häll i lite vinäger och lagerblad.

    Servera med turkisk yoghurt på.

  • Meriall

    Lyxfredagkväll:

    Köp färdiga crostini och bred på ngn av zetas röror (tex soltorkad tomat eller ngt), toppa med en bit färsk mozzarella, ett ruccolablad och lite crema balsamico. Drick med fördel ngt gott rött vin till.

  • AniieeHär
    Meriall skrev 2017-03-30 18:41:48 följande:

    Två pastagratänger:

    1.

    Koka snabbmakaroner och häll i form. Bred ut gräddfil i ett rejält lager på. Stek köttfärs och krydda med peppar/salt/sweet chilisås. Lägg på och strö på lite ost. I ugnen tills osten ser klar ut.

    Extra om man vill: Lägg strimlad paprika mellan gräddfil och köttfärs och tomatskivor under osten.

    2.

    Stek ngn slags grönsaker och lägg i form (krydda med typ anchochili, paprika etc). Stek köttfärs och lägg på. Koka ngn rolig pasta (skruvar, element, hjul eller ngt) och blanda pastan med crème fraiche och riven ost och lägg på. I ugnen tills osten ser klar ut.

    Extra om man vill: Blanda i den brödiga sortens tofu i smulor i pastaröran. Smula fetaost över hela grejen.


    Varför skulle någon i hela helvetet någonsin få för sig att änvända snabbmakaroner till något annat än hundmat? =P
  • Meriall
    AniieeHär skrev 2017-03-30 19:43:35 följande:

    Varför skulle någon i hela helvetet någonsin få för sig att änvända snabbmakaroner till något annat än hundmat? =P


    Det är ju jättegott ju! Det passar bra när det liksom ska bli en pastamassa av makaronerna men lite luftigt ändå :P

    (är äggallergiker så är färsk pasta mkt godare så är jag lyckligt ovetande ^^ )
  • AniieeHär
    Meriall skrev 2017-03-30 19:53:58 följande:
    Det är ju jättegott ju! Det passar bra när det liksom ska bli en pastamassa av makaronerna men lite luftigt ändå :P

    (är äggallergiker så är färsk pasta mkt godare så är jag lyckligt ovetande ^^ )
    Torr pasta, absolut, men inte snabbmakaroner...... De blir ju överkokta innan du ens haft i dem i vattnet. Ingen har någonsin ätit goda snabbmakaroner, jag lovar.

    Kör på idealmakaroner istället. Helst de gamaldagsa.
  • klyban
    AniieeHär skrev 2017-03-30 19:43:35 följande:
    Varför skulle någon i hela helvetet någonsin få för sig att änvända snabbmakaroner till något annat än hundmat? =P

    Äta dom efter man kokat dom går ju, men sen slabba på gratängsåser, så är det kört.
    De blir bara slabbiga, äter inte snabb makaroner eller köpt dessa sen man var tonåring.

  • Mantrasina

    Mumsiga snacks: 
    Ta nachochips, valfri sort, lägg på en klick tacosås (valfri sort!), och lite ost. Kör i micron nån halvminut så att osten smälter. Ät gärna tillsammans med lite creme fraiche!

Svar på tråden Vad är det enklaste goda ni gör?