• youdontknow

    Laga mat åt min dejt

    Imorgon ska jag till min dejt och medan han kollar på hockey tänkte jag laga mat åt honom för första gången. Han sa att han behöver handla då, så han menar då att han kommer handla det jag behöver.

    Men frågan är vad ska jag laga?!? Som inte kräver för många ingredienser, eftersom jag vill inte ge världens längsta inköpslista åt honom.

  • Svar på tråden Laga mat åt min dejt
  • VxxxV

    Laga något som du gör ofta, så att det inte riskerar att gå åt skogen.

    Att göra något superenkelt drar ner förväntningarna och prestationsångesten. Pannkaka, omelett, pasta med créme fraish och tomater etc.

  • Nandez
    youdontknow skrev 2017-05-19 18:06:45 följande:
    Tack för tipsen. Hade det varit fel att göra tacos?
    Det är en bra ide, enkelt att laga samt att var och en kan plocka det man tycker om.
  • youdontknow
    Nandez skrev 2017-05-19 18:11:34 följande:

    Det är en bra ide, enkelt att laga samt att var och en kan plocka det man tycker om.


    Ja, men det visar inte ens kompetens. Men jag tänkte om man skulle rulla köttbullar eller biffar. Har du nå bra recept på det? Som har en extra touch. Sen kanske spagetti till?

    Men man gör till en sås i köttbullarna när de är klara. Så de får puttra där i sen.
  • Nyfikna72

    Tror inte du behöver överdriva första gången.......det är väl ingen hushållerska du ska bli? Tacos är nog perfekt om han vill se på hockey.

  • blomman 2

    Jag har en enkel och god pasta rätt som inte kräver så mycket tid eller ingredienser . Stek två paket bacon,en stor lök,en stor burk créme fraice,färska champinjoner( eller en stor på burk) och en burk konserverade ärtor. Behöver knappast kryddas alls då baconet är salt. Ev vitlökspulver. Stek allt förutom ärtorna som skall i sist. Tagliatelle är gott till! Bon apetit !

  • Domesticgoddess

    Jag hade kört på något enkelt på gränsen till idiotsäkert men samtidigt gott och "mansvänligt". Entrecote med hasselbackspotatis och sparris inlindad i bacon/pancetta till. Hade satsat på ful bea eller vitlökssmör till snarare än gjort egen sås, iaf bea är lätt att misslyckas med när man är nervös och vill göra gott intryck (talar av erfarenhet där...:)).

  • Maddis70

    Hej,

    Något som definitivt inte är svårt och som kommer slå väl ut är kycklingfajitas.

    Gör såhär:

    Fräs lök och tärna kycklingfiléer i småbitar. När det fått färg så håller du i en stor créme fraiche (feta) och pressar i 1-2 vitlöksklyftor. Peppar o salt efter smak men kan rekommendera limepeppar från santa Maria.

    Lägg lagom mycket blandning i tortillabröd, typ 6 st.

    Lägg lite blandning ovanpå och toppa med en god ost (typ Västerbottenost) Max 10 min i ugnen på 200 grader och en god sallad och ett gott vin till så gör du succé! Enkelt och svingott!! :P

    Lycka till!!

  • klyban
    youdontknow skrev 2017-05-19 18:06:45 följande:
    Tack för tipsen. Hade det varit fel att göra tacos?

    Gör fajitas av lövbiff, nästan exakt samma.
    Enda är det köttet som skiljer.

    Finns många  varianter och krydda, men lime, vitlök, öl, spiskummin och salt.
    Och tar 1h att marinera till nått väldigt gott, steks sen på väldigt hög värme och på en sida.
    Exakt samma tillbehör som tacos, men man kan lägga till lime som kan vara gott och pressa över köttet.

  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-05-19 18:46:06 följande:
    Jag hade kört på något enkelt på gränsen till idiotsäkert men samtidigt gott och "mansvänligt". Entrecote med hasselbackspotatis och sparris inlindad i bacon/pancetta till. Hade satsat på ful bea eller vitlökssmör till snarare än gjort egen sås, iaf bea är lätt att misslyckas med när man är nervös och vill göra gott intryck (talar av erfarenhet där...:)).

    Ja, det kan vara en dum sak och göra första gången.
    Det är enklare och köra utan vattenbad, men det krävs nog man gör det 3-5ggr innan man får lite häng på detta.
    Sen kan man alltid pimpa upp köpebean, det gör jag de ggr jag köper färdigt.
    Det viktigaste då är färsk/inlagd dragon(torkad är värdelös, men såklart bättre än inget), och lite mer syra.
    Sen blir det svartpeppar och kanske lite vitlökspulver i bara farten.

  • youdontknow
    Nyfikna72 skrev 2017-05-19 18:40:12 följande:

    Tror inte du behöver överdriva första gången.......det är väl ingen hushållerska du ska bli? Tacos är nog perfekt om han vill se på hockey.


    Det är väl inte överdrivet om man gör biffar.
  • youdontknow

    Sen så är jag inte nervös när det handlar om att laga mat, eftersom matlagning är något som ligger varmt om hjärtat hos mig.

    Men har några tips på vad jag kan lägga i min biffsmet? Med en god touch.

  • youdontknow

    Hej! :) Det gick jättebra att laga mat. Gjorde köttfärsbiffar med god kryddning och färsk pasta till. Han sa att han tyckte det ar gott :)

    Han kom flera gånger från vardagsrummet och frågade hur det gick för mig. Jag sa att han inte behöver komma, men han sa att han var ovan att inte behöva göra något, vilket jag förstår eftersom han har barn :)

Svar på tråden Laga mat åt min dejt