• WeCitymamma77

    Är ni era barn att svära!

    Hej!

    Jag är en tvåbarns mamma på 30 år.

    Jag har en son som är 1 år år och en treårig dotter.

    Min dotter har precis börjat dagis.

    En dag när hon kommit hem från dagis så satt hon och rita så hörde jag henne små mumla.

    Jag frågade vad hon sa!

    Då fick jag till svars: "den här jävla teckningen blir inte bra"

    Jag har aldrig hört henne svära.

    Jag frågade henne vem hon hört det av då fick jag till svars: "det på dagiset"

    Och ja det kan stämma man hör lite äldre dagis barn på 5 år svära. Jag tycker inte det är så snyggt att små barn svär.

    Bara det att det blivit värre. Hon svär nästan hela tiden.

    Jag har aldrig lärt mina barn svära.

    Visst att det kan slinka ut ett ord som fan men annars så har det inte hänt men jag har hört att dagisbarnen svär väldigt mycket.

    Jag vill inte att mitt barn på tre år svär.

    Det är pinsamt att gå i affären när man hör henne svära för att det inte går som hon vill och alla gammla tanter och gubbar kollar surt på henne och på mig.

    Det är inte roligt att höra henne svära överhuvudtaget.

    Vad ska jag göra för att få henne att sluta?

    Jag har blivit förbannad några gånger men det går inte in i skallen på henne!

    Lär ni era barn att svära?

    Hur gör ni för att era barn ska sluta svära?

    Snälla ge mig tips för det hjälper inte att bli förbannad på henne!

    Vad ska göra?

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Är ni era barn att svära!
  • lop23

    Inte behöver man lära barn att svära! Det lär de sig på egen hand. Från andra barn och vuxna i omgivningen. Det är inte heller förskolans fel, barn snappar upp både här och där, man kan inte skydda dem mot influenser som man ogillar, man får hantera dem. 

    Att försöka skälla på en 3-åring för att den ska sluta svära känns också ganska lönlöst. Istället kan man kanske förklara att orden är fula, att de låter illa, att en del människor blir ledsna av att höra svärord. Tveksamt om det går in hos en 3-åring men man kan ju försöka.

    Sen tycker jag att svärord till viss del är normalt i vokabulären men det finns skillnad i hur det är okej att använda dem. Det är aldrig okej att säga svärord mot någon och som tillmälen, typ "ditt jävla pucko", din helvetes fitta". Men mer okej att svära åt något som händer, typ "jävlars" när man slår sig på tummen eller tappar hela tekoppen i soffan.

    Rasistiska eller sexistiska eller ord som anspelar på funktionshinder är okej för mig att säga eller för mina barn att säga. För dem har jag förklarat vad orden betyder och varför det är elakt och sårande att använda dem. Men jag har äldre barn än 3 år. 

    Många vuxna reagera också mer på vad barn använder för ord men reflekterar inte så mycket över vad de själva säger och på vilket sätt. Där kan man ju börja med sig själv och andra vuxna kring barnet.

  • syntharen

    När min son var yngre 4-5 år eller så och han började använda sig av fula ord som han antingen snappat upp från andra barn eller när vi föräldrar råkat svära så ignorerade vi det bara, då slutade han använda det ordet efter ett tag. Om man säger att så får man inte säga i den åldern så blir det ju genast jätteroligt att säga så. Nu är han snart 7 år och det händer att det kommer fult ord och beroende på vad det är för ord så ignorerar vi det eller förklarar vad ordet betyder och varför det är olämpligt att säga så. Sedan kan jag fnissa lite när det kommer ett oh my god eller ett oh my shit när han spelar nintendo... Tycker inte det är så hemskt med sånt språk men vi vill inte höra fuck och inga nedsättande ord som bög, fitta eller liknande. Men ett jävlar när man blir arg är inte så farligt.

  • LFF

    Har aldrig skällt på mina 3,5-åringar när det hoppat en svordom ur munnen på dem. Uppmärksamhet för fula ord är ju bara att hälla bensin på elden. Orden blir ju jättemycket roligare då! Samma när de säger bajs hela tiden. Då svarar jag att "Om ni säger bajs till allt så slutar mamma att lyssna". 

  • anna0902

    Vi använder inte svordomar och har inte (än) hört våra barn göra det heller. Är ganska noga med vad de får titta på för program osv. när de är hemma. Även TV riktat till vuxna eller större barn påverkar ju små barns ordförråd. Den dagen de börjar testa fula ord kommer jag nog fråga "vad betyder det?" som om jag aldrig hört ordet förut, och sedan fråga "hur kommer det sig att du säger så?". Tror inte att förbud och skäll är rätt väg att gå, och inte heller skuldbeläggande, typ "mamma blir så ledsen när du säger så", om det inte verkligen är något väldigt grovt. Om det är så att personalen på förskolan använder ett väldigt grovt språk så är det ju något du borde kunna ta upp med dem. Jag skulle inte tycka att det var okej. Andra föräldrar och barn kan man ju inte ifrågasätta, alla väljer ju själva vad som är viktigt i just deras uppfostran. 

  • enmamma

    Min dotter svär inte, hennes lillebror svär periodvis som en borstbindare.

    När sonen var 2-3 år bodde vi dessutom utomlands och han gick på kristen barnomsorg.

    Det var inte föräldrarna, syskonen eller dagis som lärde honom. En del barns öron är som stora trattar som bara suger åt sig.

  • pigglet

    Hemma hos oss svär vi inte, varken barn eller vuxna. Tvärt om från de flesta i tråden har jag aktivt påpekat detta för barnen, från det de var små. Att det där låter illa, vi pratar inte på det sättet i vår familj. De är fullt medvetna om att andra regler gäller i andra familjer, som med allt annat. Inget av barnen har ifrågasatt detta, krävt närmare förklaring eller provokativt fortsatt svära.

    När något som i mina öron låter olämpligt "hoppar ut" säger jag typ "Det där låter inte så trevligt, tycker jag. Hur många andra sätt kan vi hitta som säger samma sak?" Om något av barnen sagt "skitvarmt" så hittar vi alltså på synonymer till detta. Hett, kokhett, otroligt varmt, skållhett, enormt varmt, bamsevarmt, omåttligt hett osv. Blir en kul lek samtidigt som det berikar språket.
    (Fånigt pedagogiskt, eller hur)

  • sextiotalist
    WeCitymamma77 skrev 2017-05-30 19:35:17 följande:
    Ja jag vet att jag svär jag med.

    Men hon svär värre. Jag svär sällan eller aldrig. Jag blir förbannad på henne för att hon svär så

    mycket.

    Jag vill inte att hon ska göra det. Det är inte speciellt snyggt när en unge på 3 svär som hon gör.

    Vadå "det är bara ord"

    Det handlar om dåligt ordförråd som jag inte vill att min dotter ska ha. Jag vill bara ha hjälp med att få henne att sluta svära som hon gör.

    Som jag sagt innan, det är inte snyggt när små barn svär
    Enligt flera undersökningar har man konstaterat att de som använder svordomar INTE har sämre ordförråd än andra.

    http://www.amelia.se/artiklar/forskare-personer-som-svar-mycket-har-bra-ordforrad/
    (och så fanns det många fler artiklar, sök på ordförråd  svordomar)
  • scanmia

    När min äldste vid 8-9 årsålder fortfarande inte kunde svära så funderade jag på att lära honom några grundläggande fraser med kraftuttryck. Han lärde sig dock på egen hand med tiden.
    Jag har väl även förklarat innebörden av ett och annat fult ord och varför det anses fult och hur det bör användas (eller inte). Ungarna jonglerar med tre språk och viss förvirring kan ibland uppstå.

  • Mrs Moneybags

    Nej. Jag och min man svär inte själva, så svordomar är inte tillåtna i vårt hem. Man kan uttrycka sig på andra sätt...

    Men det är klart att han kommer att lära sig, förr eller senare! 

  • Queennr1
    WeCitymamma77 skrev 2017-05-30 19:35:17 följande:

    Ja jag vet att jag svär jag med.

    Men hon svär värre. Jag svär sällan eller aldrig. Jag blir förbannad på henne för att hon svär så

    mycket.

    Jag vill inte att hon ska göra det. Det är inte speciellt snyggt när en unge på 3 svär som hon gör.

    Vadå "det är bara ord"

    Det handlar om dåligt ordförråd som jag inte vill att min dotter ska ha. Jag vill bara ha hjälp med att få henne att sluta svära som hon gör.

    Som jag sagt innan, det är inte snyggt när små barn svär


    Hur kan användandet av FLER ord innebära dåligt ordförråd? Det är inte så att ett "jävlar" i vokabulären raderar fem andra ord. Det där är en myt i syfte att förminska de som svär, som helt enkelt inte är ett djävla dugg förenligt med sanningen :)
  • Terabyte

    Nej inte lär vi föräldrar barn att svära de har lärt sig det från internet spel skolan dagis osv. Tips att sluta svära är att säga jag gillar inte när du svär det är fult och helt onödigt så sluta att svära.

  • legomum

    Mina barn har också haft en sådan perid. Många gånger i den åldern när de lär sig abstrakta ord så försöker de hitta vad det betyder och när att använda ordet. Så ordet används ofta. De smakar på orden.

    Mina som inte går på förskola dock tittande på Zack & Quack började använda sig av "creppans" när något gick fel. Rätt gulligt tills jag kom på att de svor men med ett annat ord.

    Så barn hittar sätt ändå för att lära sig och förskolan är inte det enda stället att lära sig.

    Lär dotter något annat ord hon kan använda sig av typ fy bubblan eller liknande. Så varje gång hon säger fel svärord så säg "rätt" svärord. Sluta kommer hon inte göra förrän hon är klar.

Svar på tråden Är ni era barn att svära!