• Hedda85

    Bf feb 2018 (för dig som stannar på FL)

    Hej och välkommen till tråden för alla som väntar barn i februari 2018! Det här är tråden för dig som vill längta, glädjas, våndas och diskutera allt kring graviditeten och det som väntar, med andra här på familjeliv.

    Om du söker facebookgrupper istället kan du hitta info i denna tråd: www.familjeliv.se/forum/thread/77707152-februaribebisar-2018/1

    Tanke; istället för milslånga bf-listor, kan den som vill skriva sitt bf och ev annan info man vill ha med som sidfot i ens inlägg, så blir det lätt att hålla reda på varandra.

    Grattis, och välkomna!

  • Svar på tråden Bf feb 2018 (för dig som stannar på FL)
  • Smka
    Saga92 skrev 2017-06-22 08:55:55 följande:

    Ansluter till tråden. Jag och sambon väntar vårt första barn med BF 28 februari. Plussade för 3 dagar sedan vilket kom lite som en överraskning då vi var inne på första försöket och bara hade hunnit ha sex fem dagar innan äl och på själva äl-dagen. Vi är väldigt glada över att det gick så lätt och hoppas nu på att det växer fint och stannar kvar i magen.

    Jag ser fram emot graviditeten med spänning men är väldigt nervös över det där illamåendet alla pratar om. Jag är rädd för att kräkas och brukar i vanliga fall kallsvettas och stressa upp mig bara jag känner en antydan till illamående.. Är orolig för hur jag ska klara mitt arbete (inom vården) när jag mår som sämst. Min fråga till er som har barn sen tidigare eller redan börjat vara illamående är:

    -Lugnar morgonillamåendet ner sig när man väl kräkts?

    -Har ni mått tillräckligt bra för att gå till jobbet precis efteråt?

    -Har ni berättat för chefen och löst det på något bra sätt genom att få börja senare på förmiddagen eller liknande?


    Långt i från alla mår illa så de kräks. Ofta beror illamåendet på att blodsockret är lågt och lindras till skillnad mot tex magsjuka med att du äter. Såklart olika beroende på hur allvarligt illamående man är. Se till att du äter bra mat regelbundet och inte låter det gå för många timmar emellan. Det värsta man kan göra om man blir lite illamående är att typ hoppa över lunchen och äta godis istället. Jag jobbade precis som vanligt dag och kväll. Hade dock några nattpass men mådde verkligen pyton efter det så pratade med chefen så jag slapp. Nu jobbar jag på vårdcentral så har inga oregelbundna tider längre.
    Bf 20 februari andra barnet
  • Iowhannah
    Saga92 skrev 2017-06-22 08:55:55 följande:

    Ansluter till tråden. Jag och sambon väntar vårt första barn med BF 28 februari. Plussade för 3 dagar sedan vilket kom lite som en överraskning då vi var inne på första försöket och bara hade hunnit ha sex fem dagar innan äl och på själva äl-dagen. Vi är väldigt glada över att det gick så lätt och hoppas nu på att det växer fint och stannar kvar i magen.

    Jag ser fram emot graviditeten med spänning men är väldigt nervös över det där illamåendet alla pratar om. Jag är rädd för att kräkas och brukar i vanliga fall kallsvettas och stressa upp mig bara jag känner en antydan till illamående.. Är orolig för hur jag ska klara mitt arbete (inom vården) när jag mår som sämst. Min fråga till er som har barn sen tidigare eller redan börjat vara illamående är:

    -Lugnar morgonillamåendet ner sig när man väl kräkts?

    -Har ni mått tillräckligt bra för att gå till jobbet precis efteråt?

    -Har ni berättat för chefen och löst det på något bra sätt genom att få börja senare på förmiddagen eller liknande?


    Förra graviditeten mådde jag illa från strax innan plus (v 5) till v 13 ellet nåt, men jag spydde aldrig. Jag är också en aning kräkrädd och som tur är så kräks jag knappt ens när jag är magsjuk. Men, som sagt, jag kräktes aldrig och jag upptäckte att om jag åt typ några kex innan jag gick upp så lindrades det hela ordentligt. Jag märkte även att jag inte kunde äta frukost förrän efter 1-2 timmar efter att jag hade vaknat (åt jag direkt på morgonen så mådde jag sedan illa i tre timmar).

    Den här gången har jag inte mått illa alls och jag är i v 8 nu, har du tur så slipper du också att må illa :)

    Sen så blir inte alla illamående just på morgonen heller, kan vara bra att veta.
  • Saga92
    Smka skrev 2017-06-22 09:25:11 följande:
    Långt i från alla mår illa så de kräks. Ofta beror illamåendet på att blodsockret är lågt och lindras till skillnad mot tex magsjuka med att du äter. Såklart olika beroende på hur allvarligt illamående man är. Se till att du äter bra mat regelbundet och inte låter det gå för många timmar emellan. Det värsta man kan göra om man blir lite illamående är att typ hoppa över lunchen och äta godis istället. Jag jobbade precis som vanligt dag och kväll. Hade dock några nattpass men mådde verkligen pyton efter det så pratade med chefen så jag slapp. Nu jobbar jag på vårdcentral så har inga oregelbundna tider längre.
    Bf 20 februari andra barnet
    Jag har oturen att behöva jobba natt flera veckor i sommar med hög arbetsbelastning, både psykiskt och fysiskt. Har inte jobbat natt tidigare så vet inte hur jag kommer klara det. Som tur är går jag på semester om bara 2 veckor så om det blir jobbigt med mitt mående så kommer jag ju inte att behöva arbeta under de veckorna (graviditetsvecka 8-11).

    Skönt att höra att många ändå slipper må så dåligt att de kräks. När man går in på trådarna om grav-illamående får man ju bara höra skräckhistorierna.
  • Iowhannah

    Är det någon mer som har fått kass hy? Jag har fått så jäkla mycket finnar, främst runt käke och haka >.< Visst, jag får PMS-finnar så jag borde varit beredd men ändå. Förra gången kom de på ryggen, det hade iaf gått att dölja med en tröja, ansiktet är svårare. Det går åt en del smink kan man säga :P

  • reptilina

    Hej alla,
    Svarar också i tråden eftersom jag plussade (eller mer korrekt "streckade" :)) förra torsdagen. BF är 18 februari 2018.

    Den gångna veckan har varit lite av en känslotumlare, min sambo och jag kan inte riktigt fatta att det gick så lätt att bli gravida - till saken hör att vi är aningen äldre än många andra härinne: jag är 36 och min kille har just gått över den magiska 50-årsgränsen.

    Det är ju sån skräckpropaganda att fertiliteten störtdyker efter 35 och att äldre pappor har risig sperma och ändå lyckades vi få till det på första försöket efter att jag slutade med p-piller. Det är mitt första barn och hans andra, och jag vet ju inte riktigt hur jag ska må eftersom jag saknar referensramar. Jag känner nog att jag dock har det bättre än många här inne eftersom jag varken mår illa, reagerar på lukter eller är speciellt trött. Däremot kan jag ha djävulusiskt ont i magen vissa dagar, så har det varit sedan ägglossningen.

    Ser fram emot att följas åt på vägen! Och håller tummarna för att alla får behålla sina små liv i magen.

  • Mysmilla
    Smka skrev 2017-06-22 08:10:14 följande:

    Vår son vägde "bara" 4,6 kg men också lite rädd att nästa barn ska bli större. Vet ni varför ert barn blev så stort?


    Nej de visste inte. Graviditetsdiabetes och ärftlighet är tydligen två faktorer som kan spela in men jag hade inte det och varken jag eller min sambo föddes jättestora. Har blivit lovad flera TUL denna graviditet för att hålla bättre koll.
  • Mysmilla
    Iowhannah skrev 2017-06-22 07:44:21 följande:

    Vår son var också stor, dock inte lika stor som er (han vägde 4125 gram och var ca 55 cm lång), och jag är också rädd för att få ett till stort barn. Jag hoppas på att kunna få göra TUL för att få veta.

    Märktes det inte på din mage att bebisen var så stor? Känns som att de borde ha tagit ut honom tidigare.


    Ja Sf-måttet började dra iväg under sista trimrstern och efter det fick jag göra flera TUL men de är ju inte heeeelt tillförlitliga.
  • telly

    Jag känner att jag inte riktigt har någon matlust. Jag har mått lite lätt illa hela dagen. Hoppas det stannar så.

    Vi blev gravida på första försöket vilket känns helt sjukt med tanke på att det tog 1,5 år att bli gravid med första barnet ????


    v6 bf februari 2018
  • Hilda86

    Hej! Jag hoppar in här! Jag och min sambo är 30 år båda två. Har inga barn sedan tidigare! Har haft ett MF och ett utomkvedshavandeskap sedan vi började försöka för drygt ett år sedan. Hoppas på bättre lycka denna gång :) Har än så länge inte särskilt mycket symtom, mer trött än vanligt och ömma bröst. Spännande också att fler fått minskat sötsug, det har jag med märkt av. Hade ingen aning om att man kunde få det, trodde snarare tvärt om :)


    Bf 26 februari 2018
  • Smka
    telly skrev 2017-06-22 21:14:09 följande:

    Jag känner att jag inte riktigt har någon matlust. Jag har mått lite lätt illa hela dagen. Hoppas det stannar så.

    Vi blev gravida på första försöket vilket känns helt sjukt med tanke på att det tog 1,5 år att bli gravid med första barnet ????


    Men samma här. Tog 2år med första och nu blev jag på smällen efter att spiralen råkade åka ut. Hade inte ens en riktigt mens emellan. Kanske har kroppen fattat bättre vad den ska göra.

    Jag har dock tyvärr lite svårt att glädja mig den här gången. Kanske något man egentligen inte får skriva. Den här gången känns dock så overkligt. Dom säger att det blir mer verkligt att man ska få barn andra gången men jag känner precis tvärtom. Som sagt dumt att klaga för det kommer ju vara ett älskat barn och vi vill ju ha fler.
Svar på tråden Bf feb 2018 (för dig som stannar på FL)