• Anonym (Knubbis)

    13kg till idealvikt?

    Räknade idag ut mitt bmi som visade 27,27...övervikt alltså. Är 162,5 cm lång (kort) och väger idag 72kg. Kom inte som en överraskning, tre barn och ingen mer gymnastik än promenader så var väl det väntat. Däremot är msl värdet mer till min fördel, 0,44....vilket ju ändå känns hyfsat ok.

    Kan inte säga att vikten varit nånting jag lägger så stor energi på, men man blir ju äldre och nåt kilo bort hade väl varit ok. Men 13kg? Nånting säger mig att jag inte kommer ha några bröst alls kvar efter det och magen vore en en stor grop.....benen däremot hade säkert blivit snygga. Är alltså liten upptill och "stor" runt lår.

    Så hur tänka? Lägger med några bilder så ser ni hur jag ser ut, kan ju vara jag blivit hemmablind och ser mig själv med lindrigare ögon än vad jag borde.

  • Svar på tråden 13kg till idealvikt?
  • Anonym (Hm)

    Du är rätt lik mig i kroppen, större ben bara. Har du mkt benmuskler som väger, undrar jag. För jag har BMI 22,5 med en liknande kropp!

  • Anonym (Knubbis)
    Anonym (Hm) skrev 2017-06-27 08:25:06 följande:

    Du är rätt lik mig i kroppen, större ben bara. Har du mkt benmuskler som väger, undrar jag. För jag har BMI 22,5 med en liknande kropp!


    Nej, har som sagt aldrig gjort nånting mer än promenerat...visserligen kring 10km varje dag, ibland närmare 20. Men tror nog det bara helt vanligt fett.

    Men hur få bort 13kg bara från benen
  • riboflavin

    Bmi är ett trubbigt mått. Men du har nog mer muskler än du tror. Såklart hade du kunnat tappa något kilo, precis som du säger men 13 låter mycket.

    Jag är enligt BMI överviktig och har 9 kg ner till den sk. idealvikten, men tycker att jag rent utseendemässigt ligger ganska nära "precis lagom" redan nu.

    Skulle såklart kunna gå ner nåt kilo, men tror att 9 kg blir alldeles för mycket då jag inte vill vara smal, har tillräckligt svårt att hitta kläder som det är, upptill M, nertill XS eller barnstorlekar. Min nya diabetessköterska sa per telefon till mig att gå ner i vikt, vid vårt första möte tog hon tillbaka det och sa just att BMI är ett dåligt mått egentligen, för hon hade aldrig gissat att jag vägde mer än 55 kg.

    Stirra dig inte blind på BMI, det funkar sådär på många av oss, speciellt vi som inte är perfekt propotionerliga och har lite muskler.

    Dålig bild egentligen, men ser jag ut att väga 18% utöver den sk. idealvikten? Lägg fokus på att må bra och trivas, oavsett BMI.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lena

    Det är 6kg från övre gränsen för normalvikt vilket du bör gå på eftersom du rör dig mycket.

  • Påven Johanna II

    Jag tycker det är bra som det är. Du alltså. Och du också. Du senare i tråden.

  • Anonym (74)

    Från sidan så ser jag ut som dig Ts. Skillnaden är att jag annars väger 74 kg och är bredare på överkroppen. Har smala handleder och smala vrister. När jag var 20 år så vägde jag 58-59 kg och var då smal. Tänker idag att jag blir glad om jag kommer ner till runt 65 kg.

  • Anonym (asdf)

    Gränsen för övervikt går vid bmi 25 vilket för dig motsvarar 66kg. Du behöver alltså bara gå ner 6kg för att vikten ska falla inom gränserna för normalvikt.

    BMI funkar bra på gruppnivå och man vet på att högre BMI ger en statistiskt ökning av risk för sjukdom och död. Ingen kan veta om just din övervikt är farlig eller om just du kommer att dö i förtid. Det enda vi vet är att du rent statistiskt har en ökad risk för det.

    Gå och mät din kroppssammansättning eller ditt bukomfång så får du ännu större kunskap om din riskprofil.

  • Anonym (asdf)

    Modern forskning visar att kosten är viktigare än motion för vikten. Testa skär ner på skräpmaten ett tag. Kanske det räcker för att du ska gå ner i vikt med tanke på att du rör på dig relativt mycket.

  • Påven Johanna II
    Anonym (asdf) skrev 2017-06-27 10:19:20 följande:

    Modern forskning visar att kosten är viktigare än motion för vikten. Testa skär ner på skräpmaten ett tag. Kanske det räcker för att du ska gå ner i vikt med tanke på att du rör på dig relativt mycket.


    Äter ts skräpmat? Det missade jag att hon skrivit. 
  • Anonym (asdf)
    Påven Johanna II skrev 2017-06-27 10:27:08 följande:

    Äter ts skräpmat? Det missade jag att hon skrivit. 


    Det var en ren gissning baserat på faktum att väldigt många äter skräpmat. Ett väldigt konkret enkelt råd. Men äter ts ingen skräpmat så kan hon ju bara bortse från det.
Svar på tråden 13kg till idealvikt?