• mso

    Hjälpas åt att minska några kg?

    hundtok skrev 2017-09-04 06:43:34 följande:

    Jag kämpar på! Är inne på tredje veckan med 5:2 och allmänt tänk på vad jag stoppar i mig. Tyvärr är resultaten inte så vidare värst :( Ökat träningen från ingenting till dagliga långpromenader och aerobics 2 ggr/vecka men kilona sitter hårt! Vägde 60,3 när jag började och nu 59,6 :(


    Det är svårt att gå ner i vikt när man inte har så mycket att ta utav... :) Sen har jag alltid trott att 5:2 gjorde större nytta för just de med lite mer övervikt. Men jag kanske har fel?
  • mso

    Jag har lite mer än 3 kg att gå ner, men min första åtgärd är samma. Dra ner på intag av snacks och godis. Läsk och alkohol är inget problem då jag oftast föredrar vatten. Jag mäter dock inte viktnedgången i kg, utn i cm då det finns en klänning som jag gärna vill in i igen :)

  • mso

    Vad har ni för målbild? Vad får er att känna er peppade?
    Jag har som sagt den där klänningen, ett helt underbart kornblått fodral Skrattande

  • mso

    Jag har det tufft just nu med motivationen. Jag är jätteförkyld, mat smakar ingenting, så jag glömmer ibland bort att äta. Men det slutar ju då med att jag äter snacks/godis lite senare istället :(
    Måste skärpa mig nu, annars så kommer detta alldrig gå.

  • mso
    hundtok skrev 2017-09-15 09:49:06 följande:
    Samma här! Denna veckan har varit riktigt dålig med vakna nätter pga sjuka barn och för dåligt med energi på dagarna för att laga bra mat. Nya tag nästa vecka!!
    Ja, sover man inte ordentligt så blir det genast svårare att hålla sig. Hoppas på att jag får en lugn och nyttig helg, men med tanke på att halva släkten kommer hit på barnkalas så kommer det nog snarare bli en stressig helg med massa onyttigheter... Nya tag from måndag :)
  • mso
    hundtok skrev 2017-09-18 08:00:22 följande:

    -0,6 kg sista veckan trots fusk. Nöjd!


    Det är ju jättebra =)

    Jag har också fuskat mycket iom förkylningen, men samtidigt rört på mig rätt mycket då maken har varit upptagen på jobbet i helgen. Själv med två barn som är 4 och 7, då blir det inte mycket sitta stilla.... :) Måste komma ihåg att mäte mig bara så att jag ser hur mycket framsteg jag gör (även om jag känner att byxorna sitter lösare osv så är det inte samma sak). Det kanske var en dum idé att sattsa på cm istället för kg... 
  • mso
    Katniss E skrev 2017-09-16 18:19:07 följande:

    Suck nu är det helg. Så himla svårt att hålla sig till dieten då tycker jag. Känner att ja men det är ju helg trots allt och jag skall ju bara vara hemma och mysa, då borde jag få unna mig något, eller hur. Så svårt att hålla emot. Tycker typ "synd" om mig själv. Fast egentligen så är det ju det bästa man kan göra mot sig själv det här.
    Nästan så att hjärnan spelar en ett spratt.
    Jaja bara att hålla ut..


    Absolut svårare på helgerna, men den stora frågan är ju då om man ska ha en diet som fungerar att ha långsiktigt (typ resten av livet) eller en diet som gör att man går ner i vikt snabbt?
    Jag har valt att försöka hitta en diet som fungerar för mig och som jag tror fungerar på lång sikt. Det betyder såklart att det kan ta längre tid att nå mitt mål, men jag tycker att det är värt det just nu :)
  • mso

    Jag har nu lurat med maken i det här också :)
    Vi kommer ha inmätningar på fredagkvällar innan vi hamnar i TVsoffan med snackset, så man vet om man vågar ta något eller inte Tungan ute
    Det känns skönt att ha någon att prata med i verkligheten också. Främst för att jag inte är inne på FL jätteofta...
    Den här helgen kommer min mamma på besök, då blir det aldrig något lyxigt i TVsoffan. Av någon anledning så har jag alltis skämts för att äta sötsaker framför henne. Lite udda, men just nu väldigt användbart.

  • mso

    Kul att så många vill vara med =)

    Min helg har varit ok både rörelsemässigt och matmässigt. Däremot så satte maken fram stora chipsskålen mitt framför näsan på mig i lördags. Vilket såklart slutade med att jag satte i mig halva skålen... Snacka om dålig självkontroll... Men igår blev det ingenting, trots barnkalas med tårta, kakor och allt möjligt gott. Så sammantaget tycker jag att det var en ok helg ändå.

    Jag ser det som att varje dag utan snacks eller godis är en vinst. Siffrorna går sakta neråt, men de går neråt i alla fall :) 

  • mso

    Jag är rätt dålig på att röra mig när det inte är att jag gör saker med barnen. Då blir det både promenader, cyckla, simma, fotboll osv. Men har svårt att hitta motivationen att göra saker utöver det om kvällarna. Vad har ni för saker som ni gör? Vad tycker ni ger bra resultat?

  • mso
    hundtok skrev 2017-09-25 14:45:31 följande:
    Jag promenerar mycket (har motionskrävande hund), kör aerobics 1-2 ggr/vecka och ska nu börja simma en gång i veckan när dottern är på simskola. Gäller att utnyttja tiden :)
    Ja, det har du rätt i. Mina barn går på simskola samtidigt, och den minsta måste man vara med i poolen ännu. Men när hon är lite större så har de ett gym som man får använda gratis medans barnen simmar (hela poolen är upptagen av simskolan). Blir ju inte förrens om något år eller så...
    Kanske dags att försöka sätta igång med aerobics eller liknande igen också. Körde mycket step up tidigare (gör ju mycket för rumpan om inte annat Skrattande)
  • mso

    Vi har inmätning imorgonkväll och jag är lite orolig att jag inte har minskat något alls... Jag har skött mig bättre än tidigare, men fortfarande syndat lite för mycket under veckan.
    Fick dock ett jättebra tips från en bekant igår. Det ligger nämligen ett gym ganska nära där våra döttrar går på dans, och hon brukade alltid gå dit och köra ett pass när dottern var på dansen. Jag brukar oftast gå och storhandla, men det kan man ju göra när som helst egentligen, så nästa vecka är det jag som tar en tur till gymmet istället :)

  • mso
    ellen1980 skrev 2017-09-28 22:36:18 följande:

    Idag känns det sådär, motivationen är inte på topp. Jag har ätit för mycket än vad som känns ok, om än inte "dålig" mat. Ätit smörgåsar till maten vilket är onödigt.

    Har gått mina steg under veckan (20, 20, 15 och idag 10 tusen) men idag har jag ordentligt ont i knäna, så bör nog ta det lite försiktigt en dag eller två. Blä.


    Har du gått 20 000 steg på en dag? Det var riktigt bra jobbat.
    Du måste ha tagit sjukt långa promenader...
  • mso
    hundtok skrev 2017-10-01 19:50:35 följande:

    Hur går helgen för er alla? Här har det blivit en ok helg med renovering, träning och faktiskt väldigt lite onyttigheter!


    Helgen gick rätt bra. På inmätningen i fredags så hade jag minskat en cm i midjan på en vecka. Det känns riktigt bra. Kilomässigt så hade jag inte gått ner så mycket, men jag har lätt för att bygga muskler, en av anledningarna till att jag väljer att ha målet i cm istället för kg :)
    8airam8 skrev 2017-10-02 06:38:46 följande:

    Jag hänger med i den här tråden. Drog just på mig arbetskläder för att gå till jobbet för första gången idag sedan lillan föddes och jag ser gravid ut. Jag mår riktigt dåligt när jag ser mig själv. Jag har förväxlat trötthet och ensamhet och sömnbrist med hunger alldeles för länge och det gör att jag ser bedrövlig ut och jag känner mig bedrövlig. Kanske kan få lite inspiration här.


    Välkommen! Jag hade exakt den känslan när jag skulle börja jobba igen efter barnen. Men med sömnbrist så är det svårt att få ork att göra annat än att sitta i soffan och äta onyttigheter. Det blir bättre snart, bara man inte fastnar i det :)
  • mso
    ellen1980 skrev 2017-10-02 23:26:12 följande:

    Mso och hundtok: tack för beröm för mina många steg! Ja, när jag har kommit upp i 20000 steg har jag varit ute större delen av dagen, är föräldraledig så om vädret är fint och nån kompis vill hänga på så kan det bli mycket promenerande.

    Tyvärr åt jag väldigt onyttigt fredag - söndag, blir verkligen less på mig själv. Massa sötsaker framför allt. Vägde mig imorse och landade på 66 kg precis, så åt rätt håll iaf.

    Nya tag igen idag!!


    Det är väldgt bra gjort att komma upp på så höga siffror. Jag har bara legat däromkring någon enstaka gång. Iom att jag jobbar på kontor och åker bil till och från jobbet så har jag vissa dagar problem att ens komma upp i 7-8 000...
Svar på tråden Hjälpas åt att minska några kg?