• Anonym (Lagom)

    Pengar i bröllopspresent

    Frågan som jämt och ständigt dyker upp känns det som... hur mycket ska man ge?

    Jag och min sambo ska snart på bröllop där paret önskar sig pengar. Vi är lite oense hur mycket vi ska ge. Vill liksom inte va för snåla men samtidigt är det lite knapert just nu.

    Bruden är en gammal vän till mig. Vi träffas inte regelbundet men vi träffas kanske ett par, tre gånger om året. Vi kan ringa varandra när som helst om vi ex har problem så vi är nära vänner men ändå inte jättenära typ...

    När vi hade dop för vårat barn fick barnet en present som kostar runt 170kr från paret (om det nu har någon betydelse).

  • Svar på tråden Pengar i bröllopspresent
  • Anonym (600)

    Jag och mitt ex gav 600 till våra vänner, dock inte jättenära vänner. Mer några som man kan träffa under en parmiddag med flera par.

  • Anonym (hej)

    Tycker det är väldigt mycket "ska och ska" i den här tråden. Man SKA ge si och så mycket osv.

    Visst, man ska inte vara snål. Men man måste ju se till sin egen ekonomi också. Man ska ju inte behöva äta löksoppa i en månad för att man ger bort sina sista pengar, liksom.

    Så, har ni bara råd med en hundring, så är det så. Har ni råd med 500, det räcker absolut! 
    Om man bara har lite pengar (100-200)  kan man "dryga ut" presenten genom att ge något mer som är gratis, erbjuda någon hjälp eller om man har något fint hemma som är ok att ge bort.

    Det viktigaste är ju att man kommer, inte vad man ger. Och får man känslan av att det är tvärtom så kan man faktiskt tacka nej till att komma.

  • Anonym (hej)

    Sen som en parentes förstår jag inte riktigt tänket med "finare fest, finare present". Det är ju inte FESTEN man betalar för, utan presenten är en lyckönskning till brudparet.

    Och de som har råd att lägga 100 000 kr på en bröllopsfest på slottet, ska de vara "värda" mer än det fattiga paret som väljer buffen i trädgården? Varför då? Vill man inte lyckönska båda lika mycket?

  • Anonym (SåÄrDet)
    Anonym (hej) skrev 2017-07-20 09:48:56 följande:

    Tycker det är väldigt mycket "ska och ska" i den här tråden. Man SKA ge si och så mycket osv.

    Visst, man ska inte vara snål. Men man måste ju se till sin egen ekonomi också. Man ska ju inte behöva äta löksoppa i en månad för att man ger bort sina sista pengar, liksom.

    Så, har ni bara råd med en hundring, så är det så. Har ni råd med 500, det räcker absolut! 

    Om man bara har lite pengar (100-200)  kan man "dryga ut" presenten genom att ge något mer som är gratis, erbjuda någon hjälp eller om man har något fint hemma som är ok att ge bort.

    Det viktigaste är ju att man kommer, inte vad man ger. Och får man känslan av att det är tvärtom så kan man faktiskt tacka nej till att komma.


    Jag skulle sagt åt dig att behålla din present , skämma ut sig med 100-200kr.... då kandet lika gärna va
  • Anonym (Karin)

    I vår bekantskapskrets är 500 kr per par standard. Då är vi hyfsat välbetalda akademiker i stockholm.

  • Anonym (hej)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-07-20 10:47:28 följande:
    Jag skulle sagt åt dig att behålla din present , skämma ut sig med 100-200kr.... då kandet lika gärna va
    Okej, på vilket sätt är det att skämma ut sig om man inte har råd med mer?

    Bjuder man in för present, eller bjuder man in för att man vill ha sin släkt/sina vänner där? Gäller det första hade jag inte velat komma ändå, så då är det ju lugnt. 

    Tur att alla är välkomna i min bekantskapskrets! Även de som är fattiga.
  • MajaVira
    Clever12345 skrev 2017-07-19 21:59:37 följande:
    Man behöver inte men det är rimligt att göra det eftersom kostnaderna är vitt skilda.
    Kostnaderna är upp till brudparet att bestämma, present (eller pengar istället för present) är en gåva för att fira att de gift sig.
  • mersi89
    Clever12345 skrev 2017-07-19 22:06:05 följande:

    Att önska sig pengar när man fyller 50 var bland det mest patetiska jag hört. En sak om du är ung och gifter dig med alla utgifter det innebär att bilda familj. Fast om du är 50? Otroligt ohyffsat. Jag hade tackat nej till en sådan fest.


    Konstig kommwntar. Min mamma önska sig pengar när hon fyllde 50 till en resa hon ville göra. Vaeför e det konstigt?
  • Clever12345
    mersi89 skrev 2017-07-20 21:44:43 följande:

    Konstig kommwntar. Min mamma önska sig pengar när hon fyllde 50 till en resa hon ville göra. Vaeför e det konstigt?


    För att du inte ska behövs ta hjälp av vänner för att fira dig vid den åldern. Du har haft ett halvt liv på dig att samla pengar. Oerhört slappt om plånboken är tom. Finns ingen ursäkt för att inte ha bankkontot fullt när man är 50.
  • Anonym (Värde)

    Krast tänker jag värdet av vad ni annars tänk lägga på en present annars. Annars 500 känns som en bra summa för bröllop och dop och liknande större fester.

    Sen ska jag erkänna att hade ett par lagt 170 ihop i dop present hade jag struntat i deras önskemål och köpt något för den summan då det är väldigt snålt av dem om de inte har ekonomiska problem.

  • Anonym (guldsked)
    Clever12345 skrev 2017-07-20 23:06:10 följande:
    För att du inte ska behövs ta hjälp av vänner för att fira dig vid den åldern. Du har haft ett halvt liv på dig att samla pengar. Oerhört slappt om plånboken är tom. Finns ingen ursäkt för att inte ha bankkontot fullt när man är 50.
    Man kanske redan har huset fullt av prylar och bara önskar sig upplevelser/resor?

    Varför skulle det vara fel när folk ändå envisas med att vilja ge en något?
  • nihka

    600, alltså 300 var för vänner och bekanta. 1000, alltså 500 var för nära vänner och släkt. Familj, mer.

Svar på tråden Pengar i bröllopspresent