• Anonym (Proclaimer)

    En fråga till er feminister

    Anser ni att alla som inte kallar sig feminister försvarar kvinnoförtryck?

  • Svar på tråden En fråga till er feminister
  • Anonym (asd)
    Anonym (Bono) skrev 2017-07-21 01:43:26 följande:
    Det stämmer iofs men att man som Aniiee uttrycka sig så klart i feministfrågan är ändå modigt och anmärkningsvärt.
    Krävdes väl bara att Aniiee själv tyckte det var vettigt helt enkelt.
  • Anonym (Bono)
    Anonym (asd) skrev 2017-07-21 02:12:37 följande:

    Krävdes väl bara att Aniiee själv tyckte det var vettigt helt enkelt.


    Förvånas över att Fi-maffian inte hoppat in i detta. Du har såklart rätt.
  • misil

    Eftersom jag är för jämställdhet så är jag inte feminist,självklart är jag emot kvinnoförtryck men även emot förtryck av annat slag t,ex när även män drabbas av detta.

  • Stårschan
    misil skrev 2017-07-21 02:41:31 följande:

    Eftersom jag är för jämställdhet så är jag inte feminist,självklart är jag emot kvinnoförtryck men även emot förtryck av annat slag t,ex när även män drabbas av detta.


    Tack för ditt inlägg. Ett klockrent exempel på när ordet "feminism" har blivit missuppfattat så till den grad att en person med feministiska åsikter själv inte vill kalla sig feminist, för att den tror att feminism = manshat/mansförtryck.
  • Clever12345
    Stårschan skrev 2017-07-21 08:33:15 följande:

    Tack för ditt inlägg. Ett klockrent exempel på när ordet "feminism" har blivit missuppfattat så till den grad att en person med feministiska åsikter själv inte vill kalla sig feminist, för att den tror att feminism = manshat/mansförtryck.


    Det var inte det hon sa utan att hon vill arbeta mot alla former av förtryck.
  • Stårschan
    Clever12345 skrev 2017-07-21 09:41:09 följande:
    Det var inte det hon sa utan att hon vill arbeta mot alla former av förtryck.
    Nja, hon sa "Eftersom jag är för jämställdhet så är jag inte feminist", vilket innebär att hon tror att feminister INTE vill ha jämställdhet, vilket ju är helt befängt. Hon tror alltså att feminism handlar om att kvinnor vill att män ska få det dåligt, medan det ju egentligen går ut på att alla ska få det lika bra, och ha samma rättigheter och skyldigheter.
  • Clever12345
    Stårschan skrev 2017-07-21 10:14:07 följande:

    Nja, hon sa "Eftersom jag är för jämställdhet så är jag inte feminist", vilket innebär att hon tror att feminister INTE vill ha jämställdhet, vilket ju är helt befängt. Hon tror alltså att feminism handlar om att kvinnor vill att män ska få det dåligt, medan det ju egentligen går ut på att alla ska få det lika bra, och ha samma rättigheter och skyldigheter.


    Nej, det innebär inte att hon tror att feminister inte vill ha jämställdhet, utan att hon tror att feminism inte leder till jämställdhet. Jag håller med henne om det eftersom feminismen är separatistisk.
  • Stårschan
    Clever12345 skrev 2017-07-21 10:41:48 följande:
    Nej, det innebär inte att hon tror att feminister inte vill ha jämställdhet, utan att hon tror att feminism inte leder till jämställdhet. Jag håller med henne om det eftersom feminismen är separatistisk.
    OK. Då lämnar jag hennes eventuella tolkning åt henne själv (vilket väl i grund och botten är rimligast).

    Hur anser du att feminismen är separatistisk, och vad grundar du det på? Här har du nu världens chans att övertyga mig om att jag har fel, för det finns ju en liten chans att det är jag och inte du som har fel bild av vad feminism egentligen är.
  • Anonym (Feminist)

    Äh men feminism handlar ju om att kvinnor ska ha det lika bra som män, för idag ser det inte ut så. När det blivit jämställt mellan kvinnor och män så har ju feminismen uppnått sitt syfte (då behövs det ff hållas levande iofs). Visst, ibland finns det såklart lägen när en mindre grupp män missgynnas (och det är ju naturligtvis inte rätt så då får en jobba för jämställdhet i just de fallen) men feminism handlar ju om att se den stora massan och inte titta på enskilda fall.

    Jag tycker inte att de som inte kallar sig för feminister bidrar till kvinnoförtryck, däremot önskar jag mer kunskap till folket om hur kvinnors situation vs män ser ut idag och det är inte jämställt (på många plan). Då kanske fler ögon öppnas, både för kvinnor och män.

    Personligen är mitt skäl att "våga" kalla mig feminist (även om det är så mkt annat som kommer med under titeln som jag kanske inte står för/brinner för) för att hedra de kvinnor och män som genom tiderna plågats och offrat sina liv för saken, för att jag ska kunna ha det så bra som jag har det idag. Det ärnågot som jag tycker flera kan ta sig en funderare över och inte kanske ta allt för givet som vi har idag. Det som vi har idag är dessvärre inte hugget i sten och det finns mycket som kan rivas upp på ett ögonblick, se ex abortlagarna nu under Trumps styre hur svajigt det blir. Därför behövs frågan att hållas aktiv.

    Av samma anledning är jag också med i fackförbund, även om jag inte alltid håller med vad de som styr dessa har för sig...

  • misil

    Relationsvåld.
    Det finns en massa studier som visar att det är lika vanligt med en kvinnlig förövare som en manlig,det förekommer även relationsvåld hos samkönade par t,ex lesbiska.För mig är det en självklarhet att alla oavsett kön eller sexuell läggning som lever i destruktiva förhållanden ska bli sedda,hörda och hjälpta detta tänk arbetar stora delar av feminismen aktivt emot dvs feminism står i denna fråga för ojämställdhet.
    Vi hade för något år sedan en svensk kvinnlig forskare som ville lyfta fram detta jämställda och humanistiska perspektiv gällande relationsvåld,hon fick då massiv kritik från feminister för detta som menade att man endast ska tala om mäns våld mot kvinnor och ingenting annat,tyvärr gjorde denna kritik att den kvinnliga forskaren bad om ursäkt för att hon lyft fram detta och drog sig undan från debatten.Om feminismen stått för jämställdhet så hade man självklart inte aktivt arbetat emot detta jämställda och humanistiska tänk.
    Förövrigt är jag en han inte en hon.

Svar på tråden En fråga till er feminister