• Anonym (.)

    Varför köper ni inte tamponger med maximal uppsugningsförmåga. Inte behöva byta lika ofta = billigare!

    Jag har måttlig menstruation men köper alltid dom tampongerna med högst uppsugningsförmåga och byter bara 1-2 gånger per dygn. Detta blir mycket mer ekonomiskt. Skulle jag ha tamponger för måttlig mens, skulle jag behöva byta kanske 4 gånger dygn vilket skulle bli as dyrt.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Varför köper ni inte tamponger med maximal uppsugningsförmåga. Inte behöva byta lika ofta = billigare!
  • MissNastrax

    Menskopp, kan inte bli billigare. Mindre äckligt att ta ut den och göra rent än tamponger och bindor som bokstavligen stinker på ett sätt som en fylld Menskopp ej gör.

  • Anonym (Men för i helsicke!)

    Är TS helt slut i rutan?

    är min spontana reaktion, vem vill riskera tampongfeber och problem med underlivet över några spänn i tamponger varje månad?

    Jag trodde varenda människa som var läskunnig visste att det är korkat att ha tamponger längre än 4-8 timmar beroende på blödning, men där ser man.

    Min respekt för ssk var i och för sig rätt skamfilad redan men det här sätter nytt bottenrekord.

  • Anonym (C)

    Menskopp är den bästa uppfinningen ever tycker jag! Inte äckligare än att dra i kissiga tampongnören eller hålla på med kladdiga bindor som luktar. Har haft min i tio år nu, kostnad 300 kronor. De håller i tio år om man sköter dom rätt, dessutom bättre för underlivet än tamponger och bindor. Ytterligare plus är att de är miljövänliga. Brottas nu med om jag ska köpa en ny nu efter tio år, är 51 och trodde att jag skulle vara fri från mensen vid det här laget...

  • micromat

    Har man såna problem med ekonomin att man köper modell större tampong för att byta mindre sällan och på så vis spara pengar. Ja då kansle man behöver se över sin ekonomi.

    Jag använder både plus och normal vid varje menstraution, byter som det är tänkt och vid behov. Allt annat känns bara dumt.

  • KlunsSmurfen
    Anonym (.) skrev 2017-07-22 22:00:25 följande:
    Fine, förstår dig, ville bara informera lite om bakterier, är sjuksköterska på infektionsklinik och mirkobiologi är mitt största intresse
    tveksamt, en normal (frisk) sjuksköterska skulle byta tampong oftare.

  • Anonym (Majken)

    Finns inte en chans att du är ssk som jobbar på infektion! Inte en chans. Isf skulle du ha full koll på varför man ska byta tampong.

  • Anonym (Äcklad)
    Anonym (Men för i helsicke!) skrev 2017-07-24 12:39:15 följande:

    Är TS helt slut i rutan?

    är min spontana reaktion, vem vill riskera tampongfeber och problem med underlivet över några spänn i tamponger varje månad?

    Jag trodde varenda människa som var läskunnig visste att det är korkat att ha tamponger längre än 4-8 timmar beroende på blödning, men där ser man.

    Min respekt för ssk var i och för sig rätt skamfilad redan men det här sätter nytt bottenrekord.


    Haha nä men Ts är inte ssk :)
  • Anonym (Isa)

    Varför skulle det vara äckligt att ha fingrarna inne i vaginan? Gynekologer, barnmorskor, ens partner och även en själv när man vill onanera har fingrarna där inne! Man kan absolut vara skeptisk mot menskopp och tycka det är nytt och läskigt, men snälla kalla inte det äckligt. Detta blir en så problematisk bild av det som säger att jag borde skämmas för att jag använder menskopp...för det jag gör är "äckligt". 


    Jag brukar liksom inte köra in hela handen! Menskoppen sitter precis innanför slidöppningen. Däremot när jag byter tampong så måste jag köra in hela fingret för att få den dit den skall vara. 

  • maylesca

    Jag tänker att genom att ha tamponger inne såpass länge så ökar risken för bakterier och det känns som om det skulle vara smärtsamt att sätta in stora tamponger när man inte behöver dom. Det tycker jag om jag använder dessa de sista dagarna på mensen i varje fall. =)


    Men som andra föreslagit så testa att byta till menskopp. Jag har haft min ett par månader nu och jag älskar den! Du kan kolla upp dom här: www.menskopp.se
    Och dom är faktiskt ok att ha inne i upp till 12 timmar! ^^

  • Regndamen

    Jag använder iofs inte tampong mer än i nödfall, men så farligt dyrt är väl ändå inte tamponger? Jag föredrar bindor, blit obekvämt annars.

  • MissNastrax
    Anonym (C) skrev 2017-07-24 13:05:29 följande:

    Menskopp är den bästa uppfinningen ever tycker jag! Inte äckligare än att dra i kissiga tampongnören eller hålla på med kladdiga bindor som luktar. Har haft min i tio år nu, kostnad 300 kronor. De håller i tio år om man sköter dom rätt, dessutom bättre för underlivet än tamponger och bindor. Ytterligare plus är att de är miljövänliga. Brottas nu med om jag ska köpa en ny nu efter tio år, är 51 och trodde att jag skulle vara fri från mensen vid det här laget...


    Du får gärna delge skötselråd hur man får den att hänga med så länge, jag har min första och vill gärna ha samma länge :)
  • Anonym (Pong)
    maylesca skrev 2017-07-25 11:23:30 följande:

    Jag tänker att genom att ha tamponger inne såpass länge så ökar risken för bakterier och det känns som om det skulle vara smärtsamt att sätta in stora tamponger när man inte behöver dom. Det tycker jag om jag använder dessa de sista dagarna på mensen i varje fall. =)

    Men som andra föreslagit så testa att byta till menskopp. Jag har haft min ett par månader nu och jag älskar den! Du kan kolla upp dom här: www.menskopp.se

    Och dom är faktiskt ok att ha inne i upp till 12 timmar! ^^


    Jag har försökt med menskopp då jag är ganska infektionskänslig och lätt får bakteriell vaginos och har långa menstrationer med korta intervall.

    Så jag testade menskoppen men fullkomligt hatar den.

    Omöjlig att få på plats, den skaver och jag blir öm och får ont av den hur jag än sätter den, jag vet inte om den är fullt utvecklad för jag får verkligen inte plats att känna efter och jag har blött igenom ungefär efter varannan gång jag tömt så jag vet inte vad jag gör för fel.

    När jag ska ta ut den så nyper jag mig själv trots att jag har korta naglar för att jag inte får plats med fingrarna inne i slidan.. Jag tycker det är jättejobbigt att gräva inne i slidan varje gång den ska ut eftersom jag måste tömma ganska ofta.

    Jag var jättehypad innan jag fick den och inställd på att pröva fler menstrationsperioder för att få till det.. men nej, nu vill jag inte ens se den där jäkla koppen.
Svar på tråden Varför köper ni inte tamponger med maximal uppsugningsförmåga. Inte behöva byta lika ofta = billigare!