Inlägg från: 33villbligravid |Visa alla inlägg
  • 33villbligravid

    Vi som är på femte försöket till första barnet

    Hejhej!

    Tänkte hänga på här. Har följt med både denna och föregående tråd, men inte skrivit hittills. 

    Har beräknad BIM på må, men känner att mensen antagligen kommer tidigare, typ imorgon. Räknar inte med ngt denna månad i och med missade ÄL och hade sex typ 5-6 dagar före så räknar med att det inte duger...

    Före det försök i 4 månader utan resultat och då har ÄL prickats perfekt med hjälp av Clearblues ÄL-test. Har fått glad gubbe varje månad. Dagen för ÄL kan variera men lutealfasen är alltid 14 dagar. Cykeln 26-28 dagar.

    Borde alltså vara skolboksexemplet för att bli gravid lätt, men icke :/ 

    Har dock redan fått Letrozol utskrivet för nästa cykel, vilket tydligen ska hjälpa ÄL, men fattar inte riktigt vad det gör om man redan har Ägglossning? Kanske den blir starkare eller fler ägg mognar? Någon som vet?

    Är rädd att jag helt enkelt har dålig kvalitet på äggen och det därför inte tar sig.. mannen har barn sedan tidigare och jag har själv blivit gravid i misstag som 20-åring men gjorde då abort.

    Nu 33 och orolig att åldern spelar in ... 

    Men ja när mensen nu kommer blir beräknad ÄL 13.8 och BIM 26.8.

  • 33villbligravid
    Jooosen skrev 2017-07-29 11:37:40 följande:
    Å välkommen! Är oxå ett skolboksexemplar trodde jag! Men icke. Skönt ändå att du har ett bevis på att du faktiskt kan bli gravid. Det är det jag är så rädd för! Att det ens är möjligt liksom. Tror inte din ålder spelar så stor roll alls! Letrozol, fick du det hos gyn? Låter ju konstigt in du har äl!
    Ja - fast jag tänker ju att det bara betyder att jag kunde bli gravid för 13 år sedan - man blir ju helt paranoid här :D 

    Har i perioder festat ganska hårt med mycket alkohol och cigaretter där mellan 20 och 30 och är lite rädd det satt sina spår ...

    Jo, gyn skrev ut Letrozol, tror jag verkade så desperat när jag var där efter fjärde misslyckade försöket.

    Till saken hör också att jag var hos gyn samma dag som hade glad gubbe på ägglossningstestet, men hon såg inte ändå ngn blåsa (kan tydligen vara så att tarmarna skymer sikten så den inte syns på vul), men gissar Letrozolet ändå är för att säkerställa ÄL. Gyn påstod ändå att jag säkert hade ÄL fast hon inte såg någon blåsa eftersom "kanalen" var öppen och sekretet var rätt ..

    Nästa cykel ska jag då äta Letrozol och komma in cykeldag 10 för att se att ÄL säkert inträffar. 

    Sedan har jag en egen teori om att min höger äggstock gått in i viloläge, för känner alltid av ÄL från vänster och senast hos gyn såg hon också definitivt att inget hände på höger sida... så kanske letrozolen kan kicka igång min högra äggstock (jag inbillar mig att de bättre äggen ligger där :D)

    Ursäkta långt inlägg - men är bara så skönt att skriva av sig! Håller tummarna för alla här :D
  • 33villbligravid
    Hormonkarusellen skrev 2017-07-29 11:50:06 följande:
    Jag hsr sett att fler fått det, som har äl. Ingen aning vad det ska göra dock, jag fick det för att Jag inte får äl själv.

    33 är ju ändå ingen ålder, tycker inte du ska oroa dig för just det
    Ja - man oroar sig väl alltid för något ;) 

    Vi får hoppas Letrozolet hjälper för oss båda!
  • 33villbligravid
    Hormonkarusellen skrev 2017-07-29 11:55:31 följande:

    Behöver er hjälp tjejer; fick äl med letrozol förra månaden, hade mens för två veckor sedan. Testade innan, negativt.Minsta tänkbara blödning, vi pratar spottings dag ett, något mer Dag två, och spottings dag tre. Fick inte börja med letrozol för att mottagningen har sommarstängt, så jag går och hoppas på egen äl.. dag 13 nu. Haft lite känningar men inga typiska flytningar, och så nu kommer en blödning :-O skulle nog påstå att den är större än den jag hade för två veckor sedan. Vad i helsike är detta?! Fattar absolut ingenting... mens igen? Missfall? Nidblödning? Inget stämmer in... ska ma. Bara rycka på axlarna eller vad ska man tro?


    Ta ett nytt graviditetstest! Blödningen du hade två veckor sedan kan ju också vara en genombrottsblödning.
  • 33villbligravid
    Hormonkarusellen skrev 2017-07-29 21:51:36 följande:

    Nu blöder jag mer... mycket mer än när jag hade mens. Syns det på ett test fortfarande om detta skulle vara ett missfall?? Det här är i alla fall inte en liten mellanblödning, utan något annat...


    Jag tror att det skulle synas på grav-test ifall det är ett missfall..

    Hoppas det ordnar sig!
  • 33villbligravid
    egalité skrev 2017-07-29 23:52:43 följande:

    Vilken gyn gick ni till som tog emot efter att "bara" försökt fem månader? Min erfarenhet från andra verkar vara att man i princip måste försökt en evighet för att få hjälp, men jag hoppas jag har fel! Är det privat då eller? Skulle gärna vilja ta en titt på mina äggstockar...


    Hej! Ja - jag beställde en tid privat eftersom jag ville checka upp att allt såg ok ut och göra vul. Kan tillägga att bor i Finland. Kanske vi har annorlunda system men här går många hos gyn privat. För direkt utredning måste man här också vänta/försöka ett år,
  • 33villbligravid
    Hormonkarusellen skrev 2017-07-30 09:06:43 följande:

    Testet visar inget. Tempen sätter ut ägglossning. Jag förstår ingenting! Blöder än. Inga mängder men mer än när jag hade min minimala mens, och bara färskt blod...

    Jag har gått på letrozol så jag var inne på undersökning två veckor innan förra blödningen, och vet därför att jag hade äl då - och enligt min matte skulle äl betyda mens efter ca två veckor. Det här känns bara så konstigt, och mottagningen är ju stängd över sommaren (annars hade jag fått letrozol nu med)

    För att besvara den andra frågan i tråden, jag hade gått i två år för min uteblivna mens/äl så jag fick hjälp direkt. Annars kan man säkert gå privat och bara få en besiktning, det är ju inte samma sak som en utredning då man ska ha försökt ett år


    Hej! Kom att tänka på en sak. Som givetvis inte behöver gälla dig men tänkte ändå berätta ..

    Jag fick en gång mens med två veckors mellanrum och när jag gick till gyn och kollade så sa hen att där fanns en vätskefylld cysta på äggstocken som var en äggblåsa som mognat men aldrig släppt och att det antagligen var den som gav extramensen. Den gick sedan bort av sig själv, och var inte farlig på ngt sätt.

    Mycket skumt kan hända i kvinnokroppen ...
  • 33villbligravid
    Ja - det är lätt att känna sig mindre hoppfull, fast det inte egentligen finns orsak! 

    Jag skippade äl-test denna månad eftersom räknade att ändå var borta på tjejresa den veckan. Det var jätteskönt då men NU med bim igår, idag eller imorgon så är det desto mer stress när inte vet när mensen borde komma (får alltid mens 13-14 dagar efter positivt äl-test). 

    Nu inne på dag 27 och börjar hoppas att jag kaanske ändå skulle kunna vara mirakulöst gravid ... men antagligen bara mens lite senare än vanligt..
  • 33villbligravid
    Jooosen skrev 2017-08-01 22:14:46 följande:
    Okej. Fick ni till något kring äl trots allt? Åå håller tummar ändå. För mig innan mens känns det extremt tydligt. Typ tyngd där nere på ett konstigt sätt. Så redan några dagar innan brukar ja veta vad som komma skall :/ uppdatera oss sen!!
    Ja alltså vi fick till det typ 5 dagar före ÄL räknat enligt min 26-dagars cykel, men kan ju ha kommit ett par dagar tidigare eller senare.. så tänkte då att inte finns ngn chans men OM ÄL skulle varit tidigare kan ju ngn spermie ha överlevt..

    Jag brukar också alltid känna väldigt tydlig flera dagar före mens och gjorde detta också hela veckoslutet och igår. Nu har dock alla symptom försvunnit och känns mer som kroppen skulle ha stängt ner helt ...

    Borde säkert testa, men fan det är jobbigt blir så deppad av negativt test så drar ut på det! Men uppdaterar nog :)

    Kämpa på alla!
Svar på tråden Vi som är på femte försöket till första barnet