• Anonym (Pia)

    Varför är folk så konstiga på köp/sälj barnsaker?!

    Är det bara jag som har otur?

    Har inte sålt alls länge och är kanske ovan..

    Får alltid meddelande som "för det priset kan jag köpa det i affären" "för högt pris" JAHA och!? Gå o köp der i affären istället så vem bryr sig? Vad äre för fel på er?

  • Svar på tråden Varför är folk så konstiga på köp/sälj barnsaker?!
  • Anonym (X)

    Nu har jag inte handlat så mycket barnsaker begagnat men får ofta lust att skriva just samma kommentar tillsammans med ett lägre bud då jag kikat på andra saker.

    Min tanke är just att förmedla att det inte är värt att bara komma ner på 2100 när det kostar 2500 i butik oavsett om varan är oöppnad eller ej. Jag vill pruta till ett vad jag anser rimligt pris.

    Kan dock som säljare säga att det alltid är bra att kontra. I mitt exempel skulle jag kanske som säljare svarat att jag kan tänka mig att sälja för 2000 om du kommer senast imorgon. Så får den potentiella köparen göra vad hen vill med det...

  • Anonym (Pia)
    Anonym (X) skrev 2017-07-27 23:33:51 följande:

    Nu har jag inte handlat så mycket barnsaker begagnat men får ofta lust att skriva just samma kommentar tillsammans med ett lägre bud då jag kikat på andra saker.

    Min tanke är just att förmedla att det inte är värt att bara komma ner på 2100 när det kostar 2500 i butik oavsett om varan är oöppnad eller ej. Jag vill pruta till ett vad jag anser rimligt pris.

    Kan dock som säljare säga att det alltid är bra att kontra. I mitt exempel skulle jag kanske som säljare svarat att jag kan tänka mig att sälja för 2000 om du kommer senast imorgon. Så får den potentiella köparen göra vad hen vill med det...


    Fast det är jag som säljare som bestämmer vad mina prylar ska kosta och det är helt okej att ge ett annat bud men att skriva massa skit..förväntar man sig att folk verkligen ska vara trevliga tillbaka då liksom!?

    Skulle aldrig få för mig något sånt. Antingen kommer jag med eget bud eller så scrollar jag vidare. Mina pryar har alltid blivit sålda ändå till det pris jag lagt ut men dessa kommentarer från några pucko börjar störa mig.
  • Almina

    Man kan ju testa att lägga till tex "prutat och klart" i annonsen. Kan nog hjälpa lite i alla fall.

  • Anonym (X)
    Anonym (Pia) skrev 2017-07-27 23:41:41 följande:

    Fast det är jag som säljare som bestämmer vad mina prylar ska kosta och det är helt okej att ge ett annat bud men att skriva massa skit..förväntar man sig att folk verkligen ska vara trevliga tillbaka då liksom!?

    Skulle aldrig få för mig något sånt. Antingen kommer jag med eget bud eller så scrollar jag vidare. Mina pryar har alltid blivit sålda ändå till det pris jag lagt ut men dessa kommentarer från några pucko börjar störa mig.


    Nu vet jag inte hur just din prissättning är men en del verkar inte ens se efter vad saker kostar i butik utan tror att de kan sälja för några hundra under priset de köpt något för för 3 år sedan.

    Påståendet är förmodligen ett argument för ett lägre bud. Men får du varan såld ändå behöver du ju inte bekymra dig. Vill man uppfattas som artig kan det ju vara vettigt att hålla god ton i alla fall.

    Ganska onödigt att hetsa upp sig över och verka förvånad över att folk vill pruta när man säljer något begagnat. Det hör väl till...
  • Anonym (Pia)
    Anonym (X) skrev 2017-07-28 00:15:26 följande:

    Nu vet jag inte hur just din prissättning är men en del verkar inte ens se efter vad saker kostar i butik utan tror att de kan sälja för några hundra under priset de köpt något för för 3 år sedan.

    Påståendet är förmodligen ett argument för ett lägre bud. Men får du varan såld ändå behöver du ju inte bekymra dig. Vill man uppfattas som artig kan det ju vara vettigt att hålla god ton i alla fall.

    Ganska onödigt att hetsa upp sig över och verka förvånad över att folk vill pruta när man säljer något begagnat. Det hör väl till...


    Men pruta och kommentera "det där kan jag köpa i affären för samma pris" är ju inte samma sak.

    För det första, ja jag säljer saker till samma pris eller högre än i affären. Why? Folk efterfrågar det. T ex när det är något som är poppis och tar slut fort. Det finns ju hur mycket folk som helst som vill köpa till högt pris.

    Jag säljer inte för att jag måste utan för att jag vill så varför ska jag så sälja till en summa som passar den som köper "begagnat" alltså då kanske sånt folk istället ska hänga på någon 10 krs marknad???

    Nej usch. Märkes verkligen skillnad på folk och folk i grupperna. Kollar man Mini Rodini grupperna är det aldrig sånt tjaffs.
  • Anonym (X)
    Anonym (Pia) skrev 2017-07-28 00:55:24 följande:

    Men pruta och kommentera "det där kan jag köpa i affären för samma pris" är ju inte samma sak.

    För det första, ja jag säljer saker till samma pris eller högre än i affären. Why? Folk efterfrågar det. T ex när det är något som är poppis och tar slut fort. Det finns ju hur mycket folk som helst som vill köpa till högt pris.

    Jag säljer inte för att jag måste utan för att jag vill så varför ska jag så sälja till en summa som passar den som köper "begagnat" alltså då kanske sånt folk istället ska hänga på någon 10 krs marknad???

    Nej usch. Märkes verkligen skillnad på folk och folk i grupperna. Kollar man Mini Rodini grupperna är det aldrig sånt tjaffs.


    Jag skulle endast fälla den kommentaren när jag vet att jag kan köpa samma sak på stan eller beställa det till samma/lägre pris i samband med att jag pratar. Men det tycker jag inte är konstigt.

    Kan även förstå att du får kommentaren om du säljer till samma eller högre pris. Får du det sålt är det väl inget problem. Du får väl svara att ditt pris är marknadsenligt och be den återkomma ifall varan skulle vara kvar om en vecka.

    Ingen koll på dessa grupper. Vi köper i princip bara nytt förutom en löparvagn som fyndades på blocket.

    Säljer heller inga barnkläder begagnat. Vi ger bort dem till vänner och släkt så vi märker inte av ngt tjaffs. Har dock inte haft ngt problem vid försäljning av annat på blocket.
  • Sisterofthesun

    Kan bli irriterad när man säljer något relativt billigt och folk ändå ska pruta och dessutom vara oförskämda när man inte accepterar deras skambud.

    Själv la jag ut 10 stycken pyjamas till nyfödd (knappt använt skick/ vissa oanvända) på en sida. Skrev att jag gärna ville ha 250kr för alla 10 pyjamaser (nypris runt 2000kr) alltså, ca 25kr stycket ville jag ha nu. Fick ett par bud på 100-150 kronor. Skrev att jag ville ha 250kr och då blev det otrevlig ton direkt. Suck alltså!

  • Physalis

    Min enda tanke är att de vill varna andra att du satt för högt pris enligt dem?

    Jag är med i ett par grupper och ser ofta både säljare och köpare med udda och ganska roande beteenden. Många försöker luras och många leker minipoliser.


    Korrekturläser som en kratta
  • Themis

    Som vanligt när man släpper in hela befolkningen i sin sfär så finns det ca 10-15% puckon.

    Sålde senast ett utemöblemang i fint skick för en tredjedel av nypriset, fick ändå mail av nån som tyckte de skulle betala hälften av det?!

    Svarade "Tack, jag har redan tre köpare på begärt pris men tack för optimismen".


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • nnnnnnnn

    Jag hade tänkt att personerna vill informera mej om att det går att köpa samma sak i affären för det priset...

    Så jag som säljare kunde ändra priset om jag vill få sakerna sålda. (Eller vill de varna andra, det är ju rätt korkat att köpa använda saker om det är samma pris på nytt).

    Det tråkiga med information är att man kan tolka det negativt om man vill.

  • Ascendere

    Det värsta tycker jag är folk som ska hålla på och tjafsa in i det längsta, typ be om fler bilder, ställa 100 frågor om skick, pris etc som redan står i annonsen, säga att de vill köpa men inte kan hämta förrräns om en vecka, fråga om man kan komma till en viss mötesplats, ändra sig fram och tillbaka osv osv.

    Numera är jag alltid tydlig med att det är avhämtning på plats som gäller och att först på plats får köpa.

  • gbgumman

    Min erfarenhet är att mycket säljs väldigt dyrt på köp och sälj ställen. Hos oss var det någon som ville sälja en garderobsdörr för 300kr. Vem vill ha det?

  • Aniiee

    Det är väldigt, väldigt vanligt att folk försöker sälja både 5 och 10 år gamla grejer till nypris, eller det DE köpte det för och sedan inte uppfattat att sakerna gått ner i pris (förmodligen vanligare med elektronik och tv-spel än brio-leksaker....), så det kan vara allt mellan välvilja och varning att folk påpekar sånt. Klart sånna påpekanden är irriterande när man vill sälja saker för mer än det är värt.....

    Men det är bara att sluta störa sig. Kräver för mycket energi att både försöka lura folk på pengar och att bli påkommen. (obs! skämt)


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • noova87

    Brukar mest bara undvika och handla av personer som tar överpriser eller nypris. Skulle köpa grejer för baby tittade ju på begagnat och många tog liksom 200-300 lägre och handla jag nytt med viss rabatterbjudande och lite mer utgående så vart ungefär samma pris som det andra tog för begagnat. Kände då kan jag lika bra köpa nytt. Vart om jag passade på och jämförde och fyndade lite här och var ungefär samma som begagnat i vissa fall.

    Vill inte pruta till vilket pris som helst. Kan i vissa grupper pruta lite grann om det legat uppe ett tag inte direkt 5 minuter som vissa verkar göra utan kanske efter något dygn. Dock kan störa mig på personer som köper nytt av limiterat för att sälja dyrare på tradera och liknande och tar i vissa fall dubbelt så mycket och hoppas tjäna en hacka. 

    Som säljare blir jag trött på skambud och skamförslag försöker skaka av mig och i vissa fall bara ignorera eller avvakta om personer håller på. Dock brukar inte råka ut för att jag avstår blir billigare och köpa nytt eller liknande. Kollar ju upp priset på ungefär lägsta för stunden och lägger väl upp sådant för lite lägre än det i så fall. 

  • Studentpappa

    Testa att lägg ut några billiga mobiler på blocket så får du få se på något roligt. Gärna med ditt riktiga mobilnummer i annonsen.

    Vi säljer bara större saker till barnen, kläder skänker vi till olika hjälporganisationer både en bra sak och man slipper tjafs med folk som vill betala när barnbidraget kommer om två veckor etc.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Varför är folk så konstiga på köp/sälj barnsaker?!