TQR735 skrev 2017-08-16 09:11:29 följande:
Det är en flexifuel jag har.
Om den körs på etanol är den riktigt törstig men det är för att etanol har så dålig energiutväxling.
Men vet inte någon som använder etanol nu för tiden. Kör du på bensin drar den kanske 0.7-0.8l /mil vilket kanske i extremfallet ligger 0.1 -0.2 högre än andra men jag kör 1500 per år och har aldrig sett det som ett problem. Du har å andra sidan kamkedja inte rem i fleximotorerna så där sparar du en ordentlig slant.
Skulle jag långpendla skulle jag möjligen fundera på förbrukningen men då kör man ju ändå med diesel. Men om du bara ska ha den lite som extrabil är det inget att bry sig om.
Se till att den servats ordentligt. Ett problem är att den vill ha service varje år/1000 mil. Men då varannan service endast är ett oljebyte är inte det någon större grej. Detta är för att om den körts på etanol behöver den tätare oljebyten. Fördelen är att du har en bil som hållits efter bättre servicemässigt. Och som dig som beg köpare är detta bara en fördel.
Har för mig att jag såg något om en stor beg test på c30 i någon biltidning. Här under sensommaren.
Min plan var att köra på bensin så det var ju i alla fall fördelaktigt. Tycker att utbudet (bortsett från diesel) verkar betydligt större på flexifuel än vanlig bensin. Men om man kör på bensin och själv fixar oljebyten så blir väl bilen hyggligt billig om man tänker på skatt och service? Eller önsketänker jag nu? Råkade kolla upp nån med 2.4i motor och där var skatten rejält saftig (2600 kr) medan flexifuelen verkar ligga på drygt 1000-lappen.
Vet att man så klart kan skaffa sig en betydligt nyare intetsägande småbil med tråkinteriör i och med att jag inte tänkte lägga någon jättestor inköpssumma, men jag ville ha nåt roligare den här gången och där räknar jag in C30:n.