• Daimstruten

    Hur resonera när man köper begagnat?

    Jag börjar så smått fundera på att göra mig av med andrabilen från -04 här hemma pga att den börjat krångla lite väl mycket.

    Så hur ska man resonera om följande gäller....
    *Bilen får inte kosta alltför mycket 70-80 tkr
    *Den kommer användas mestadels på kortare sträckor typ 5 km ett par ggr i veckan samt ev. några mil på helgerna (fast vanligtvis inga långsträckor då heller)
    *Det finns en kombi så när vi åker hela familjen använder vi den. Den här bilen ska man kunna sitta bra i fram helt enkelt.
    *Automat
    *Bensinare

    Soppaförbrukningen är inte nån jättegrej eftersom jag kör så lite. Frågan blir därmed... Ska man köpa sig en nyare småbil utan lullull som inte gått så långt (ex.vis opel corsa) eller skaffa sig en rejälare äldre bil som gått längre (ex.vis volvo s60)? 

  • Svar på tråden Hur resonera när man köper begagnat?
  • Rabarbapuppa
    Daimstruten skrev 2017-08-16 07:24:46 följande:
    Men då har du kanske koll på C30-motorerna... Ska man akta sig för flexifuelen? Läste nånstans att dom var jättetörstiga om man kötde dom på bensin.
    Etanol är iskallt. Det är ingen som vill ha din flexifuel när du väl vill sälja om några år. Flexifuelbilarna har/hade problem med vanligt förekommande igensatta spridare bl.a. Den ska köras på bensin lite då o då. Vet inte vad den drar på bensin, men etanol lär den dra i alla fall.Det har du ändå igen om du undviker dem eftersom de ska servas var 1000'e mil. 

    /Puppa
  • TQR735

    Det är en flexifuel jag har.

    Om den körs på etanol är den riktigt törstig men det är för att etanol har så dålig energiutväxling.

    Men vet inte någon som använder etanol nu för tiden. Kör du på bensin drar den kanske 0.7-0.8l /mil vilket kanske i extremfallet ligger  0.1 -0.2 högre än andra men jag kör 1500 per år och har aldrig sett det som ett problem. Du har å andra sidan kamkedja inte rem i fleximotorerna så där sparar du en ordentlig slant.
    Skulle jag långpendla skulle jag möjligen fundera på förbrukningen men då kör man ju ändå med diesel. Men om du bara ska ha den lite som extrabil är det inget att bry sig om.

    Se till att den servats ordentligt. Ett problem är att den vill ha service varje år/1000 mil. Men då varannan service endast är ett oljebyte är inte det någon större grej. Detta är för att om den körts på etanol behöver den tätare oljebyten. Fördelen är att du har en bil som hållits efter bättre servicemässigt. Och som dig som beg köpare är detta bara en fördel.

    Har för mig att jag såg något om en stor beg test på c30 i någon biltidning. Här under sensommaren.

  • Treansresa

    Jag älskar Honda civic. Vi är inne på våran andra nu och det är bra med bil för pengarna. Vi har haft små tvådörrars och det funkar riktigt bra sålänge ingen vuxen ska dit bak, för då får man krångla:)

  • Daimstruten
    Rabarbapuppa skrev 2017-08-16 09:03:28 följande:
    Etanol är iskallt. Det är ingen som vill ha din flexifuel när du väl vill sälja om några år. Flexifuelbilarna har/hade problem med vanligt förekommande igensatta spridare bl.a. Den ska köras på bensin lite då o då. Vet inte vad den drar på bensin, men etanol lär den dra i alla fall.Det har du ändå igen om du undviker dem eftersom de ska servas var 1000'e mil. 

    /Puppa
    Jag är inte så brydd om försäljningsvärdet efter jag haft den för jag lär ha den i 7-10 år om den funkar som den ska. Men serviceintervallet är däremot bra att ha i åtanke. Eller om jag ska ha den i 7-10 år så är värdet på den så gott som obefintligt... Går inte den mesta servicen att fixa på hemmaplan då?
  • Daimstruten
    TQR735 skrev 2017-08-16 09:11:29 följande:

    Det är en flexifuel jag har.

    Om den körs på etanol är den riktigt törstig men det är för att etanol har så dålig energiutväxling.

    Men vet inte någon som använder etanol nu för tiden. Kör du på bensin drar den kanske 0.7-0.8l /mil vilket kanske i extremfallet ligger  0.1 -0.2 högre än andra men jag kör 1500 per år och har aldrig sett det som ett problem. Du har å andra sidan kamkedja inte rem i fleximotorerna så där sparar du en ordentlig slant.
    Skulle jag långpendla skulle jag möjligen fundera på förbrukningen men då kör man ju ändå med diesel. Men om du bara ska ha den lite som extrabil är det inget att bry sig om.

    Se till att den servats ordentligt. Ett problem är att den vill ha service varje år/1000 mil. Men då varannan service endast är ett oljebyte är inte det någon större grej. Detta är för att om den körts på etanol behöver den tätare oljebyten. Fördelen är att du har en bil som hållits efter bättre servicemässigt. Och som dig som beg köpare är detta bara en fördel.

    Har för mig att jag såg något om en stor beg test på c30 i någon biltidning. Här under sensommaren.


    Min plan var att köra på bensin så det var ju i alla fall fördelaktigt. Tycker att utbudet (bortsett från diesel) verkar betydligt större på flexifuel än vanlig bensin. Men om man kör på bensin och själv fixar oljebyten så blir väl bilen hyggligt billig om man tänker på skatt och service? Eller önsketänker jag nu? Råkade kolla upp nån med 2.4i motor och där var skatten rejält saftig (2600 kr) medan flexifuelen verkar ligga på drygt 1000-lappen.

    Vet att man så klart kan skaffa sig en betydligt nyare intetsägande småbil med tråkinteriör i och med att jag inte tänkte lägga någon jättestor inköpssumma, men jag ville ha nåt roligare den här gången och där räknar jag in C30:n.
  • Daimstruten
    Treansresa skrev 2017-08-16 09:12:54 följande:

    Jag älskar Honda civic. Vi är inne på våran andra nu och det är bra med bil för pengarna. Vi har haft små tvådörrars och det funkar riktigt bra sålänge ingen vuxen ska dit bak, för då får man krångla:)


    Ska absolut passa på och provköra en sån också. Förhoppningsvis blir det att åka förbi bilfirmor i helgen så man blir lite klokare. Tycker mycket hänger på hur man sitter, hur interiören upplevs och själva körupplevelsen så klart (även om det inte är nån buskörning som gäller för mig).
  • Stårschan

    Vi skaffade en liten enkel och bensinsnål småbil som andrabil, och det är det bästa vi har gjort. Man blir väldigt bortskämd med att den är så underbart lättparkerad.

  • Daimstruten
    Stårschan skrev 2017-08-16 10:02:56 följande:

    Vi skaffade en liten enkel och bensinsnål småbil som andrabil, och det är det bästa vi har gjort. Man blir väldigt bortskämd med att den är så underbart lättparkerad.


    Vilken bilmodell är det? Min andrabil är idag i mitt tycke lättparkerad. Men den ger inte direkt nån kvalitékänsla vare sig vad gäller åkkomfort eller inredning även om den fram tills nyligen varit tämligen problemfri.
  • Rabarbapuppa
    Daimstruten skrev 2017-08-16 09:20:38 följande:
    Jag är inte så brydd om försäljningsvärdet efter jag haft den för jag lär ha den i 7-10 år om den funkar som den ska. Men serviceintervallet är däremot bra att ha i åtanke. Eller om jag ska ha den i 7-10 år så är värdet på den så gott som obefintligt... Går inte den mesta servicen att fixa på hemmaplan då?
    Jo absolut, jag köpte en äldre BMW som redan gått 22 tusen vid inköpet, hade den till drygt 30 tusen mil och gjorde ALL service själv, hemma.

    Bästa bil/bilekonomi jag haft. (även om det var mycket jobb då o då)

    /Puppa
  • TQR735

    Inget är nytt men det kan vara bra att påminnas.

    När du ska välja bil, gör en lista på de modeller du är intresserad av. Därefter sök info på nätet om just de bilar du är intresserade av, gärna begagnade rapporter.

    Därefter sätter du upp en första provkörningsomgång. Testa alla du är intresserad av och kolla de detaljer som är viktiga för just dig. Får du en bra förarställning, ser du ut bra bakåt mm.

    Skriv ner vad du gillar och inte gillar sätt dig sedan och välj ut max två eller tre favoriter, försök sedan om möjligt testköra dessa rygg i rygg för att se vilken som känns bäst.

  • Daimstruten

    Kan nu säga att det blev en Volvo C30 med D2-motor från 2012 med 8700 mil på mätaren och helskinnsklädsel.  Tänkte ju inte ha en diesel, men nu blev det så ändå. Får väl ta ut och köra den längre ibland så partikelfiltret inte sotar igen. Har bara haft den nån vecka men än så länge är jag mycket nöjd med bilens komfort och köregenskaper.

Svar på tråden Hur resonera när man köper begagnat?