• erikaABC

    Är det för mycket begärt att ens man talar om i förväg att han bjuder hem folk och har fest i det gemensamma hemmet?

    Jag är nygift, gravid och bor ihop med min man. I torsdags gick jag på en kvällskurs och kom hem sent. Var jättetrött, ville äta och gå och lägga mig.
     När jag låser upp dörren  är  hallen full av kläder och skor. Hela lägenheten är full med män och kvinnor, bordet är fullt med porslin och rester. Jag blir så förvånad att jag förmodligen bara gapar, tittar och ser heldum ut. Jag känner mig så jävla dum och utanför att det känns som en chock att komma hem till detta. Säger dock inget så länge gästerna är kvar. Han har i  hemlighet bjudit in en massa folk till vårt gemensamma hem vid ett tillfälle när jag inte är hemma. 

    Min fråga till er: Är det för mycket begärt att ens man/sambo talar om i förväg att han bjuder hem folk och har fest i det gemensamma hemmet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-20 17:57
    Detta var inget spontant, min man hade planerat i förväg och bjudit in dessa personer, utan att tala om det för mig.

  • Svar på tråden Är det för mycket begärt att ens man talar om i förväg att han bjuder hem folk och har fest i det gemensamma hemmet?
  • Mortiscia80
    razzmatazz skrev 2017-08-20 17:53:50 följande:
    Ah, jag missförstod dig kanske? - att be mannen avrunda det hela på ett snyggt sätt tycker jag är helt ok. Att däremot få gäster att känna sig ovälkomna eller i vägen, för att inte snacka om att "slänga ut" dem, är däremot aldrig ok..
    Det hade jag gjort om karln inte hade varit just "karl" nog att ordna det på egen hand. Naturligtvis behöver man inte bli rabiat men det är bara att avbryta rakt av om inget annat hjälper.
  • Monchichier
    Mortiscia80 skrev 2017-08-20 17:26:22 följande:
    Fast nu fanns det ju också omständigheter som gör att jag inte riktigt håller med dig. Är man gravid och helt utmattad och kommer hem till nåt jäkla galej så hade då jag tagit mina sista krafter och slängt ut varenda människa där. Sms hade ju varit önskvärt, helt klart!
    Jag vet inte hur det är hos dig. Men min man är ingen tankeläsare, och jag tror att TS man inte är det heller. Han har ingen aning om när jag är "helt utmattad", speciellt inte när jag är borta och han inte kan se mig.

    Dessutom finns det ingen anledning att avbryta något för gästerna. Det funkar faktiskt att säga "vad trevligt att ni är här, men jag måste vara oartig och lämna er. Jag håller på att svimma av utmattning och måste gå och lägga mig". Och så går man bara och lägger sig.
  • razzmatazz
    Monchichier skrev 2017-08-20 19:21:59 följande:

    Jag vet inte hur det är hos dig. Men min man är ingen tankeläsare, och jag tror att TS man inte är det heller. Han har ingen aning om när jag är "helt utmattad", speciellt inte när jag är borta och han inte kan se mig.

    Dessutom finns det ingen anledning att avbryta något för gästerna. Det funkar faktiskt att säga "vad trevligt att ni är här, men jag måste vara oartig och lämna er. Jag håller på att svimma av utmattning och måste gå och lägga mig". Och så går man bara och lägger sig.


    Exakt! Varför skapa drama av en sådan sak, och göra gästerna obekväma till mods på samma gång?

    Om man sedan tycker det är helt oacceptabelt att folk bjuds in utan ens vetskap kan man ju ta den diskussionen på ett sansat sätt med sin partner dagen därpå.
  • Alexi

    Fast det är ju fullständigt självklart i min värld att man talar om det. Innan partnern kommer hem. Alla äger väl en mobil idag, dvs sms!

  • Mortiscia80
    Monchichier skrev 2017-08-20 19:21:59 följande:
    Jag vet inte hur det är hos dig. Men min man är ingen tankeläsare, och jag tror att TS man inte är det heller. Han har ingen aning om när jag är "helt utmattad", speciellt inte när jag är borta och han inte kan se mig.

    Dessutom finns det ingen anledning att avbryta något för gästerna. Det funkar faktiskt att säga "vad trevligt att ni är här, men jag måste vara oartig och lämna er. Jag håller på att svimma av utmattning och måste gå och lägga mig". Och så går man bara och lägger sig.
    De bor i lgh, då hade jag då inte kunnat sova med en fest pågående.
  • bytkarl

    Varför är du tillsammans med ett litet barn som uppför sig som han vore 15 och blev lämnad ensam hemma för första gången? Jag skulle göa slut med idioten varför vara ihop med nån vars hela liv går ut på att supa och festa?

  • Physalis

    Det låter helt tappat att någon kan komma på tanken att bjuda till fest utan att informera alla som bor där.

    Jag vet inte vad jag hade gjort ifall min man visade sig vara så korkad.


    Korrekturläser som en kratta
  • Wench85
    erikaABC skrev 2017-08-20 16:13:47 följande:

    Jag är nygift, gravid och bor ihop med min man. I torsdags gick jag på en kvällskurs och kom hem sent. Var jättetrött, ville äta och gå och lägga mig.
     När jag låser upp dörren  är  hallen full av kläder och skor. Hela lägenheten är full med män och kvinnor, bordet är fullt med porslin och rester. Jag blir så förvånad att jag förmodligen bara gapar, tittar och ser heldum ut. Jag känner mig så jävla dum och utanför att det känns som en chock att komma hem till detta. Säger dock inget så länge gästerna är kvar. Han har i  hemlighet bjudit in en massa folk till vårt gemensamma hem vid ett tillfälle när jag inte är hemma. 

    Min fråga till er: Är det för mycket begärt att ens man/sambo talar om i förväg att han bjuder hem folk och har fest i det gemensamma hemmet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-20 17:57
    Detta var inget spontant, min man hade planerat i förväg och bjudit in dessa personer, utan att tala om det för mig.


    Jag tycker inte att det är för mycket begärt att informera partner om fest i gemensamt hem.

    Jag kan inte se någon situation när min man inte skulle informerat. Vi är verkligen inte kontrollerande, men intresserade. Jag skulle nog smsa efter kursen typ "Äntligen på väg hem... galet trött. Puss/behövs det handlas nåt/finns det middag." Varpå han antagligen skulle svara om det ens var en person på besök att den var hemma. Kommunicerar ni inte alls?

    Skulle det vara en så absurdt unik situation att min telefon var död så jag inte nåtts och fem olika vänner råkat komma över skulle min man antagligen möta mig med en kram i dörren och om jag verklgien, verkligen var helt slut skulle han nog märka av det och vi skulle med max 10 ord kunna bestämma att han skulle tacka och säga hej då inom en kvart. 

    Men samtidigt kan ingen läsa tankar. Detta låter ju som ett jätteviktigt case att ni pratar om och LYSSNAR. Hur tänkte han, hur planerade han, varför sa han inget, hur agerade han när du kom hem, hur kändes det, hur skulle han önska? Hur tänkte du, hur agerade du när du kom hem, hur kändes det, hur skulle du önska? 

  • erikaABC

    Jag ogillar att han i hemlighet har ringt runt till kvinnor och män och bjudit in dom till vårt hem. Jag var inte bara objuden på en tillställning i mitt eget hem, det var dessutom en hemlighet som de alla hade och som jag var utlämnad ifrån. Jag känner mig dum och skäms.

  • Monchichier
    erikaABC skrev 2017-08-23 09:36:52 följande:

    Jag ogillar att han i hemlighet har ringt runt till kvinnor och män och bjudit in dom till vårt hem. Jag var inte bara objuden på en tillställning i mitt eget hem, det var dessutom en hemlighet som de alla hade och som jag var utlämnad ifrån. Jag känner mig dum och skäms.


    Hur länge hade det varit planerat?
  • Stårschan

    Mycket märkligt upplägg! Jag hade till och med skämts om jag hade varit där som gäst och frun i huset kom hem mitt i festen och såg förvånad ut. Vad är det för vänner som inte undrar över varför TS inte var med? Mycket onormal kille.

  • luppisen

    Men gud vilket stolpskott till "karl" !! Må vara om det kommit gäster på spontanbesök, men att göra så här??! Har han gett någon sorts förklaring hur han "tänkte" ? 

  • erikaABC
    Stårschan skrev 2017-08-23 10:12:39 följande:

    Mycket märkligt upplägg! Jag hade till och med skämts om jag hade varit där som gäst och frun i huset kom hem mitt i festen och såg förvånad ut. Vad är det för vänner som inte undrar över varför TS inte var med? Mycket onormal kille.


    Ja han lyckades genera både mig och gästerna.
  • nevermind
    erikaABC skrev 2017-08-23 09:36:52 följande:

    Jag ogillar att han i hemlighet har ringt runt till kvinnor och män och bjudit in dom till vårt hem. Jag var inte bara objuden på en tillställning i mitt eget hem, det var dessutom en hemlighet som de alla hade och som jag var utlämnad ifrån. Jag känner mig dum och skäms.


    Jag hade också ogillat det, väldigt mycket. Min man sms:ade mig på jobbet att skrev att han bjudit in några till en spontankväll. Jag svarade att han måste röja lite hemma först. Vi hade precis kommit hem från en vecka på annan ort och packat upp lite hit och dit.
    När jag kom hem hade han knappt plockat nånting, inte heller dammsugit och då har vi robotdammsugare... Mina trosskydd låg framme till allmän beskådan. Han fick höra kan jag lova...
  • Stårschan
    nevermind skrev 2017-08-23 11:36:50 följande:
    Jag hade också ogillat det, väldigt mycket. Min man sms:ade mig på jobbet att skrev att han bjudit in några till en spontankväll. Jag svarade att han måste röja lite hemma först. Vi hade precis kommit hem från en vecka på annan ort och packat upp lite hit och dit.
    När jag kom hem hade han knappt plockat nånting, inte heller dammsugit och då har vi robotdammsugare... Mina trosskydd låg framme till allmän beskådan. Han fick höra kan jag lova...
    Men varför låg dina trosskydd framme till att börja med?

    *duckar*
Svar på tråden Är det för mycket begärt att ens man talar om i förväg att han bjuder hem folk och har fest i det gemensamma hemmet?