• Paula4983

    Tillväxtultraljud

    Hej

    Undrar kan de tillväxtultraljud stämma?

    Och vad hade era bebisar i magen för vikt i v 34+6.

    Ni som hade låg bebis vikt, hur mycket vägde era barn vid födelsen.

    En orolig mamma, med en liten bebis i magen

  • Svar på tråden Tillväxtultraljud
  • Meriall

    Min skulle varit -20% enligt tillväxtUL men vägde 3,2 kg vid födseln. Känns ju rätt så normalt tycker jag så de måste sett lite fel.

  • Acefi

    Hej! Vi har fått göra tillväxtul på två av våra fyra barn. Båda har gjorts nånstans kring v 32-34 och visat helt fel. Det första var för att barnet verkade väldigt stort och låg på +26% och skulle väga dryga 5 kg, ut kom en unge på 3495g.

    Varför det andra barnet skulle kollas vet jag inte riktigt för sf mått var normalt och inget var egentligen avvikande. Fick veta att barnet beräknades väga 3400-3500 vid bf. Ut kom en liten plutt på 2660g.

    Hoppas allt kommer gå bra för dig! :)

  • preggo02

    Min vägde 2.3 kg i v 38+5. Det stämde väl m TUL, minns inte exakt men diffade bara ett par procent.

    Bebisen var medtagen efter en utdragen förlossning men hämtade sig snabbt! Då bebisen gått ner istället för upp i vikt sista veckorna var dess energireserver som ska användas vid förlossningen helt slut. Är fortf lite mindre än genomsnittet(ffa vikt) men mår i övrigt prima!

    Väntar andra barnet nu som vi misstänker också är tillväxthämmat. Känner ingen större oro denna gången. Det enda jag kommer propsa på är en backup plan om förlossningen drar ut på tiden o bebisen börjar bli slö.

  • Min älskade dotter

    Min dotter föddes i v 32+2 och var 34 cm lång och vägde 865 gram. Hon var extremt tillväxthämmad. De gjorde tillväxt-ul och trodde hon vägde drygt ett kilo.

    Allt gick jättebra!

  • Anotherone

    Gjorde 3st tillväxt -ul nu under min senaste graviditet pga första barnet var väldigt stort.

    Första var i v 33, då var det bara nån % över. Men då sas det att barnen fortfarande växte i ungefär samma takt så det var lite förtidigt.

    Andra gjordes 6v senare och så var det 11% över och bebisen beräknades väga 4kg , plus/minus 200g.

    Sen sista på bf+8 och då skattades han till just 4kg plus/minus 200g. Hon trodde inte att det var någon jättebebis och definitivt inte över 4,5kg.

    Sonen föddes på bf+14 och vägde 4240g så det stämde väldigt bra tycker jag.

  • blomma8
    Paula4983 skrev 2017-08-25 07:42:48 följande:

    De har mätt och kollat, så sa de att min bebis är -19%.

    Är jätte orolig.


    Mitt första barn var -20% på tul gjorde 3 st. föddes i V 39+5 och vägde 2440g och var 45 cm lång. Fullt frisk och vi behövde inte ligga på neo.

    Nu är hon en frisk 8 åring som knappt varit sjuk alls. Tror du kan vara alldeles lugn, blir bara en liten bebis som kommer ut istället för en jätte.
  • mrshudson75

    Mitt tredje barn uppskattades vid tul (som endast gjordes pga komplikationer vid tidigare grav o därav oro) till 22% för liten. Sedan gick jag 17 dagar över tiden p födde en klump på 4900 gt

  • Iden

    Jag gjorde TUL i 40 + 1 som visade 2800 g. Fick en dotter 40 + 3 som vägde 2700. -26%. Så de kan stämma. Första TUL gjordes sent på mig då de inte upptäckte det tidigare. Min mage slutade växa så de kollade först i v 38 första gången och då beräknades hon till 2500 g. Som jag precis skrev i en annan tråd här så var hon väldigt trött i början och medtagen av att ha fått lite näring i magen. Men barn kan födas och väga 2700 och vara pigga och hungriga också.

  • cosinus

    Minns inte men min trea låg nog också där runt -20 då. Slutade på typ -30.

    Frisk 9-åring som alltid varit liten men pigg

  • Stellan11

    Fick börja med tul redan v30 med pojken då sf-måttet inte ökade något. Sista ul innan förlossningen beräknades han till 2600g. Han föddes ett par dagar senare i 39+4 och vägde 3138 å var hur pigg och hungrig som hellst :) navelsträngen visade sig vara väldigt tunn och ovanligt kort men han lyckades få de han behövde ändå :)

  • Jossi

    Min dotter beräknades väga 3200g i v.38 då hon kom, men ut kom en liten fågelunge på exakt 2000g. Trots täta TUL och flödesmätningar var det alltså över ett kilo fel. Tack och lov mådde hon bra ändå, hade bara lite svårt att hålla värmen och fick ligga i värmesäng en vecka på bb. Idag är hon normalstor, om än väldigt smal. Men varken jag eller pappan är särskilt stora så det är nog inte pga födelsevikten.

Svar på tråden Tillväxtultraljud