Inlägg från: Anonym (.......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.......)

    Ställa in umgänge som straff?

    Straff allmänt känns väldigt förlegat, vad hjälper det.

  • Anonym (.......)
    Anonym (Anledning) skrev 2017-08-25 11:35:03 följande:

    Beror kanske lite på varför du fått LVU tänker jag. Har föräldrarna misskött sig så pass att du inte får bo där kanske det inte är helt fel att ha som straff att ställa in träffarna.


    Eh hur tänker du där egentligen?
  • Anonym (.......)
    Anonym (Lagen) skrev 2017-08-25 20:31:43 följande:

    Om barnet själv vill träffa o umgås med sina föräldrar? Får det inte det då?!

    Till trådskaparen.

    Googla på " advokat " i din stad.

    Ring dit och berätta allt.

    Och säg att du behöver hjälp


    Nej, inte alltid. Ibland är det bättre för barnet att inte träffa sina föräldrar, även om barnet själv inte inser det. 
  • Anonym (.......)
    Anonym (Lagen) skrev 2017-08-25 21:06:39 följande:
    Du tycks veta allt? Så himla dumt svar helt enkelt.

    Barnen har rätt till båda sina föräldrar.

    Oavsett vad någon tycker.

    Om barnen är tillräckligt stora, så ska deras röst göras sig hörd.

    Barnen har rätt att få göra sin röst hörd, och att myndigheterna och andra omkring dom, kan beakta detta.

    Det finns en barnkonvention.

    Och i denna kan man läsa vad som gäller.

    Hört talas om dysfunktionella familjer? Föräldrar som missbrukar, är psykisk sjuka etc? Jag skriver bara hur det ser ut - ibland är inte det bästa för barnet att träffa sina föräldrar - då måste andra vuxna kliva in vilket de ofta för och därför träffar många placerade sina barn inte sina föräldrar, eller väldigt sällan. Uppenbarligen bor i TS med sina föräldrar och har bevakat umgänge med dem. Det är därför inte helt omöjligt att det finns en logisk förklaring till att TS familjehem/soc ställer in umgänget. 


    Givetvis ska man lyssna på barnen men barn älskar i princip alltid sina föräldrar oavsett vad, och det är just barn och förstår inte alltid sitt eget bästa. 

  • Anonym (.......)
    Anonym (Lagen) skrev 2017-08-26 13:04:06 följande:

    Och att som fosterhem " höja sig till skyarna" att man är perfekt, och genomgått utredningar, gör inte fosterhemmet till " bättre eller mer kapabel " att veta rätt i frågan.

    När man genomgått utredning som fosterhem, så anser man ofta själv att " man är perfekt förälder. Och vet hur man ska agera i situationen ".

    Det kan inte bli mera fel än så....

    Ingen kan säga att barnen inte tog skada.

    Ingen kan säga att dom gör rätt!

    Intervjua sedan " barnen " om 10 år.

    Och hör deras berättelse om allt.

    Att bli maktgalen o anse sig som en " bättre vårdnadshavare " kan få förödande konsekvenser!


    Det kan givetvis bli fel men familjehem och soc gör i de allra flesta fall sitt bästa för att göra det så bra som möjligt, för de placerade barnen.
  • Anonym (.......)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-08-26 15:15:58 följande:
    Jag som sett alla sidor av myntet anser att du har fel. Den du citerade har däremot helt rätt i sitt inlägg. Familjehem är oftast sämre än biohemmet och de stackars barnen hamnar från en okej tillvaro till ren misär!

    Du menar att barn blir omhändertagna när de har en "helt okej" tillvara hos sina föräldrar? Du kanske inte är medveten om vad det kostar att placera om ett barn?


    Länka gärna källa på att barn "ofta" bor i misär i sina familjehem. 

  • Anonym (.......)
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-27 22:46:53 följande:

    Jag har varit tydlig med att jag vill träffa dom men dom har ändå minskat ner umgänget mer och mer, när det borde vara tvärtom eftersom "målet" är att jag ska flytta hem till mina föräldrar igen. 


    Jag fyller 15 år och bodde med dom till jag var 10 år.


    Varför blev du placerad då? Det måste ju finnas en anledning till att de minskat umgänget även om det kanske är svårt att se som ung.
  • Anonym (.......)
    Anonym (Perpeetum mobile) skrev 2017-09-01 12:20:51 följande:

    Och du tycks inte vara medveten om att det faktiskt händer, och inte så sällan, att felaktiga omhändertaganden görs. Jag vet inte hur många år jag och andra har skrivit om det både här på FL och på andra siter.

    Jag hoppas och tror att de flesta omhändertaganden är rätt, det skulle vara för fruktansvärt annars. Men du skulle bara veta hur ofta soc vrider och vänder på saker för att deras fall ska ha högre chans i domstol, hur ofta folk används som referenter och talar väl och positivt om föräldrarna och deras utsagor på något mystiskt försvinner, eller så kommer bara eventuella negativa saker med. Folk går med på frivillig placering, får ha ett regelbundet umgänge, men plötsligt säger fosterföräldrarna att barnet inte tycks må bra och umgänget stoppas och SoL blir LVU. Vårt fina omhändertagande land har en mörk baksida som jag hoppas de flesta slipper se, men jag blir förbannad när sådana som du kommer och påstår att den inte finns.

    Jag skulle kunna leta fram länkar åt dig, men har inte tid eftersom jag sitter och gör igenom en socutredning där det är tydligt att LVU:et inte borde satts från början. Man kunde tro att du skulle kunna googla fram lite länkar själv. Men jag ska ge dig ett tips: googla på Donia Hassan så får du se åtminstone ett barn som levde i ett för jävligt fosterhem. Jag säger "levde" eftersom hon tack vare fosterföräldrarna inte längre är i livet...

    Donia Hassan


    Jag är medveten om att de som fått sina barn omhändertagna vill få det till att det är soc fel.

    Att det inte finns bra familjehem och att fel kan göras är en helt annan fråga. Jag känner till fallet med flickan som avled i ett familjehem, och där går åsikterna isär vems fel det var. Om familjehemmet hade varit medvetens om hur allvarligt hennes tillstånd var hade de givetvis åkt in med flickan. Men du kapar tråden när du tar upp andra fall. Om du vill kritisera socialtjänsten rekommenderar jag dig att starta ett agent inlägg.
Svar på tråden Ställa in umgänge som straff?