Inlägg från: Virparitakarani |Visa alla inlägg
  • Virparitakarani

    Tredje kuren letrozole, någon som vill följas åt?

    Jag är inne i snurran igen. För mig är det över! Konstaterat MA.

    Ska blöda klart nu och efter nästa mens köra igång med ny letrozol-kur.

  • Virparitakarani

    Detta är riktigt tufft och jag har aldrig varit så besviken på livet förut. Men där finns inget annat att göra än att resa sig upp igen. Fick åka ambulans till akuten inatt pga de värsta smärtor jag varit med om i mitt liv. Bara skrek och skakade. Fick morfin i omgångar vilket hjälpte. Sen kom läkaren och tittade på mig. Hon såg då att en grej (antagligen hela skapelsen) var på väg ut. Hon plockade bort den och då var det över. Nu ska jag ?bara? blöda lite mer än som en mens i ca 1 vecka trodde läkaren. Sen är det på det igen! Min läkare på kliniken sa att jag ska vänta på en mens och då den kommer ska jag testa mig så det är negativt. Är det det så blir det letrozol och ovitrelle igen.

    Detta har knäckt mig rejält och jag är så besviken. Men där finns inget annat att göra än att resa sig igen. Jag vill så gärna ha barn. Jag måste orka detta.

  • Virparitakarani
    minipeach86 skrev 2018-01-11 23:27:59 följande:

    Åh nej, jag beklagar verkligen från djupet av mitt hjärta =( Det måste vara så oerhört tungt för er, förstår att inga ord kan lindra. Men du har verkligen mina tankar och jag lider verkligen med dig =( Stor kram och hoppas hoppas ni har bra stöd i varandra och kan resa er och inte låta något stoppa er. Det är verkligen helt okej och förståeligt att ta en riktig svacka mentalt nu och bara tillåta dig att vara besviken, känn alla känslor och gråt ut alla tårar. Det kommer en dag då du känner dig starkare igen och då hoppet lyser in genom persiennerna och du vågar tro på nya chanser igen <3 Det var av någon outgrundlig anledning inte meningen den här gången, men er tur kommer då det stannar kvar hela vägen <3 


    Jag är såklart jätteledsen och vill gärna gräva ner mig för det skulle vara den lättaste vägen att gå. Men hjärnan säger STOPP till det redan nu! Jag har inget att vinna på att börja deppa nu. Det enda det genererar är mer förlorad tid. Jag vill återgå till det vanliga. Såklart vill jag helst av allt att blödningen ska vara över - den påminner mig hela tiden... Men när den är över är jag på topp igen. Ingen kan ta ifrån mig att jag KAN bli gravid. Vi gjorde det själva (utöver letrozole och ovitrelle) Vi funkar! Det är enormt goda tecken! Jag väljer att sansa mig i denna situation. Eller försöker välja det i alla fall.
  • Virparitakarani

    Hej på er alla.

    Jag har efter mitt MA inte varit här så mycket. Det tär rätt bra det där - när det plötsligt tas ifrån en. Men - upp på hästen igen - säger de ju att man ska. Så där är jag!

    Nu inväntar jag en mens. En sååååååååååååå efterlängtad mens. Läkaren sa att jag ska vänta på den och testa mig då för att se att kroppen inte tror den är gravid. (Det kan den fan inte göra efter detta viktraset och bröst som är mindre än de var från början...)

    Sen får jag äta letrozol igen. Ni anar inte hur jag längtar!

    Hur går det för er alla? Håller mina tummar så hårt för er. All kärlek från mig. <3

  • Virparitakarani

    Hej allihopa. Återigen har tiden gått sen jag skrev. I januari fick jag ju MA och kroppen stötte ut det. Jag blödde en tid och sen var det över. Idag har jag fortfarande inte fått tillbaka någon mens men jag misstänker att jag haft ägglossning. Ni vet när man får sådär as-ont i magen. Har haft det vid några tillfällen när jag vet att jag haft ägglossning pga letrozol & läkarhjälp. Så jag känner igen känslan. Hade så i veckan och även sånt sekret - slajm! Haha!

    Förra helgen testade jag positivt på ägglossningstest - eller i alla fall gav de utslag. Igår ingenting kvar - så ägglossning måste jag väl ha haft?? Vad tror ni?

    Då är ju mensen snart på g. Om den kommer det vill säga. Läkarna sa att vi inte skulle försöka... Gissa 3 gånger hur det blev med den saken. Haha!

    Kram på er alla!

  • Virparitakarani

    Hej på er. Verkar vara ?nya? i tråden för mig.

    Jag gjorde 5 kurer letrozol och pang så blev jag gravid. Slutade som för så många andra i ett MA för mig i början av januari. Nu är jag igång med mitt första nya försök efter detta och ska ta min sista letrozol imorgon.

    I nästa vecka på dag 14 ska jag in på koll och se hur det går med äggen. Har alltid svarat bra på tabletterna så det bör väl inte vara några problem denna gång heller.

    Känner ni av att ni blir mer nedstämda av tabletterna? Att man liksom rent psykiskt mår lite sämre?

    Håller tummarna för er alla!

  • Virparitakarani
    Nilee84 skrev 2018-03-27 11:41:02 följande:

    Jo jag känner absolut att jag blir ovanligt argsint av dubbeldoserna jag tagit...

    Bra att du svarat bra på dem, för mig är det olika, kanske att jag ska gå upp på trippeldos om denna inte funkar. Tänkte ta Ovitrelle imorgon så får vi se.

    Precis som du skriver så tycker jag att det verkar som att fler som stimuleras får missfall, men min gynekolog säger att så inte är fallet. Tror mest att eftersom vi har trådar om Letro så läser vi mer om missfall än de som blir gravida själva och aldrig skriver i en tråd om det inte gått vägen..


    Ja så är det ju alldeles säkert. Jag har rätt många i mim närhet som fick missfall i samma veva som mig, ca 4-5 stycken, och ingen av dem gick på behandling. Så där smälter man ju in mer om man säger så.

    Alla dessa har blivit gravida igen nu. (Gissa hur jobbigt set är) Längtan tills jag skulle få mensen var varit värre än själva missfallet.

    Försöker att inte tänka på fel sätt men det är minsann inte alltid så lätt att vara positiv. Man är ju ständigt rädd för vad framtiden ska komma med. Fler missfall? Usch!

    Jag känner mig annorlunda med tabletterna. Förra omgången - alltså före jag blev gravid i november - så tänkte jag inte så mycket på att det hade med tabletterna att göra. Men nu känns det så. För nu har jag varit utan dem så länge. Inte ätit dem sen början på november, och nu känner jag mig så nere. Hopplös liksom. Sover dåligt och drömmer mardrömmar också.

    Spännande med sprutan nu! Jag minns att det alltid var så jobbigt fram tills man fått ta den. Jag oroar mig mycket för att där inte ska vara några ägg.
  • Virparitakarani
    Nilee84 skrev 2018-03-27 12:04:22 följande:

    Mardrömmar, check på dem!

    Nej det är verkligen inte lätt att ha tålamod och vara positiv. Och så lägger vi på biologisk klocka på det som tickar högt! Men håll ut, snart är du klar med kuren och då känns det iaf för mig bättre väldigt snabbt!


    Får du också mardrömmar?? Jag vaknar flera gånger per natt och är helt genomsvettig. Drömmer de allra knäppaste och mest obehagliga drömmar nu - och de är verkliga! Otroligt verkliga.

    Nej du vet såklart precis vad jag menar. Man pendlar verkligen upp och ner hela tiden. Jag har försökt vända nu idag genom att tänka att jag går här och bakar äggen nu. Så man liksom vänder det negativa.

    Jag vet inte hur gammal du är - men jag är inte ens 30. Dock har vi försökt rätt många år. :(
  • Virparitakarani
    Ida3434 skrev 2018-03-27 16:25:04 följande:

    Håller tummarna att det går bättre denna gången.

    Fick du ägglossning av alla  5 kurer?

    Ja jag blir jättenedstämd av Letrozol. Ångest, ledsen, arg och ont i kroppen. Men det är bara till att bita ihop. 


    Försökte svara innan men svaret försvann, så ber om ursäkt på förhand om det kommer två här nu.

    Jag fick ovitrelle ordinerat av läkaren alla 5 gånger för äggen var stora och fina. Vid två av gångerna hade jag 2 ägg som kunde släppa.

    Så jag antar då att jag mest troligt haft ägglossning alla de gångerna då det väl ska rätt mycket till för äggen att inte släppa med ovitrelle vid rätt tillfälle? Jag har fått komma in ibland flera gånger för att se hur äggen växt innan jag fått sprutan.

    Hur många försök har du gjort med letrozol och ovitrelle?

    Jag har mått riktigt uselt idag med massa ångestpåslag. Nästan obehagligt. Sen på det så har jag varit sjuk sen i söndags och då varit mycket ensam med mina tankar. Försöker trycka bort dessa nu...
  • Virparitakarani
    Ida3434 skrev 2018-03-27 18:48:28 följande:

    Jag har tagit 2 enkelkurer som gav ägg men ingen ägglossning och så har jag tagit 2 dubbelkurer kombinerat med ovitrelle. Tog blodprov förra månden som visade ägglossning och är helt säker på att jag haft det denna gången med. Är ca 7-8 dagar sen jag hade ägglossning. Fick en massa stick i livmodern igår men idag känner jag inga symtom alls så jag är ganska besviken. Fick stora hopp igår. Får se om mensen kommer i  helgen 


    Tror verkligen nyckeln är den där ovitrellen alltså! Jag hade konstaterat ingen ägglossning varje månad innan jag började med letrozol så jag antar att jag därför fick sprutan direkt.

    Har som sagt varit inne ofta på VUL för att kolla läget.

    Ta det lugnt. Du behöver inte känna något alls. Jag kände inget förrän efter 2 veckor. Så försök slappna av. Du har gjort allt du kunnat. (Säger det också till mig själv)

    Hade du varit gravid tidigare? <3
  • Virparitakarani
    Ida3434 skrev 2018-03-27 20:52:51 följande:

    Tack men det är så påfrestande. Sitter hela tiden på jobbet och försöker känna efter om jag känner något. 

     

    Nej det har jag inte, har du?


    Jag vet verkligen hue påfrestande det är. Tro mig. Men ibland kan det hjälpa att någon säger det till en - att det fortfarande KAN vara en graviditet. Kanske ägget fäste där igår när su hade sticken?? :) Det fäster ju ca 7-8 dagar efter ägglossning.

    Jag har varit gravid en gång. Blev i november förra året och det var på mitt 5:e försök. Fick MA i januari och nu först är jag igång igen med ett nytt försök.
  • Virparitakarani
    Ida3434 skrev 2018-03-28 15:42:24 följande:

    Jo jag vet, tack så mycket <3. Man blir ju så knäpp av ovissheten och all väntan. När började du få känningar den gången du blev gravid?

    Hoppas du blir gravid snart igen och att det går vägen. Kramar 


    Jag märkte tidigt att jag var gravid. 1,5 vecka efter att det fäst (vilket ju sker ungefär 7-8 dagar efter ägglossning) till och med. Hade ägglossning 11 november och testade positivt 22. Sjukt! Det var egentligen inte förrän efter det jag började känna i kroppen. Men denna gången var det bara något som sa till mig att du är gravid!! Så då testade jag. Efter år av försökande och negativa tester kände jag det på mig. Helt sjukt!

    Ovissheten är ju helt klart det som knäcker en. Jag hade dessutom oturen att blöda tidigt i graviditeten så gick i princip hela december med ovissheten. Läkarna kunde inte göra utan jag fick vänta. Sen i början av januari när jag ändå fått se ett hjärta som slog - så var det slut.

    Det hoppas jag också. Detta är en riktig prövning men samtidigt kommer det vara så värt det i slutändan! Eller hur?? Man får försöka tänka så. Det är bara en fråga om när nu! <3

    Kram!!
  • Virparitakarani
    imoy skrev 2018-03-29 14:27:22 följande:

    Hej!

     

    Jag är ny och hoppar in här i tråden :) 

     

    Jag har pco och är på min första enkelkur letrozole. Jag är på cd 26 och har precis varit på mitt tredje besök hos min gyn under den här cykeln. 

     

    Vid förra besöket (cd 19) hade äntligen en äggblåsa börjat växa lite. Minns jag rätt var den 9 mm, så fortfarande väldigt liten men nåt hade åtminstone hänt. Vi bestämde att jag skulle tillbaka i dag för att se om den hade blivit större. Men nej, den var fortfarande samma storlek. Nu ska jag vänta åtminstone två veckor, sen ska jag börja äta provera om inte min egen mens har börjat. Nästa gång ska jag ta dubbelkur letrozole. 

     

    Min gyn har däremot redan börjat nämna att jag kan behöva trippelkur eller till och med fortsätta att utredas någon annanstans. Känns tungt att redan prata om att skickas vidare efter att bara ha försökt en cykel med enkelkur. Men hon vill säkert bara informera. Folk kanske brukar tycka att det är skönt att höra vad som händer om det här inte funkar. Jag hade däremot gärna sluppit tänka på det än på ett tag. Hoppas ju så klart att det här kommer att fungera.

     

    Inför nästa cykel ska jag nu börja ta donaferty och försöka gå upp lite i vikt, ligger på gränsen till undervikt. Jag hoppas att allt det här i kombination med dubbelkur letrozole fungerar för mig. Ni som har behövt öka dosen, har biverkningarna blivit värre då jämfört med enkelkuren?

     


    Välkommen!!

    Jag har som tur är endast behövt enkel. De har inte kunnat konstatera Pco på mig - men något släng av det har jag då jag inte fick ägglossning varje månad tidigare. Konstaterades med blodprov. Så en räcker för att kicka igång. Jag har inte mått dåligt varje gång - men nu den senaste mådde jag uruselt av tabletterna... :(

    Tråkigt att du ska behöva känna dig stressad inför nästa steg innan du ens börjat på det första... Min läkare sa att det kan kan ta ett par cykler innan man kommit i fas. Försök att tänka att detta ska funka! Det är ju bara i början av allt! Försök allt vad du kan. Se det mer som att det ju är skönt att där finns fler steg efter detta OM det skulle behövas.

    Imorgon ska jag in & kolla mina ägg första gången efter missfallet! Håll tummarna. Är otroligt nervös!!

    Kram
  • Virparitakarani
    Ida3434 skrev 2018-04-03 19:34:54 följande:

    och idag fick jag mens, exakt 14 dagar efter ägglossningen. Är så otroligt ledsen och besviken på att det inte tog sig denna gången heller.

    På att igen på lördag med ny dubbel kur. Hur länge ska man orkar detta? :(


    Åååååå min vän vad ledsen jag blir att höra. Och ååååå vad jag VET vad du går igenom! Jag började också känna sådär innan jag fick mitt efterlängtade plus. Men då började försökta tänka ?varje mens jag får nu är en mindre.? Att jag liksom för varje mens kommer ett steg närmre och varje mens kan vara den sista. Nu fick ju jag min tillbaka efter missfallet och jag tänker att det kan ha varit den sista innan nästa gång.

    Vet du vad? Man får bryta ihop. Men behöver bryta ihop - men sen kommer man igen. Tänk att du får vara lite ledsen när du har mens men sen när tabletterna ska ätas så är det igång igen - och så precis liks spännande som innan. Tänk vilken resa ni är på väg att starta!! Försök njuta av tiden. (Detta är det jag intalar mig själv varje dag för att orka. Kanske kan det hjälpa dig också?) <3

    Vi kommer fixa detta allihopa! Sen kan vi starta en tråd där vi gnäller över sömnlösa nätter, ömma tuttar och kräk! När vi har barn så kommer detta vara ett minne blott - men som kanske förberedde oss lite extra på att bli riktigt starka föräldrar. <3 Heja oss!!!! Heja, heja, heja oss!
  • Virparitakarani
    Lillatjejen1992 skrev 2018-04-05 07:55:51 följande:

    Är det vanligt att kroppen blir helt off när man slutar ta letrozole? Hade 3 dagar längre mens än vanligt , ont i äggstockarna och nu mellanblödningar :(

    Fick inte tid hos läkaren förns om 2v.


    Har ni slutar helt att försöka med letrozol nu? Har för mig att du skrev det för en tid sen.

    Jag har inga erfarenheter av att sluta med tabletterna förutom vid graviditet. Men det känns som att det kanske inte har med dem att göra - de stoppar ju din östrogenproduktion något i de dagar du äter dem. Sen återgår kroppen till det normala och de är korttidsverkade.

    Däremot kan kroppen säkert bli lite kajko efter att man varit där och påverkat exempelvis ägglossning. Kroppen kan ju till exempel bli knepig efter preventivmedel just av den anledningen en tid efter att man slutar med dem.

    Detta är bara vad jag tror.

    Hur står läget till för er annars? <3
  • Virparitakarani
    Kajsa123 skrev 2018-04-08 16:51:55 följande:

    Men vad trist :( hoppas det tar sig denna cykel <3

    Stickningarna är borta nu, hade däremot lite molnande värk igår (ingenting idag dock) och huvudvärk till och från som hållt i sig i 3 dagar. Inbillar mig att blodkärlen blivit tydligare på brösten och denna gång har jag ont i hela brösten istället för bara bröstvårtorna. Blev helt andfådd av att gå till affärn, som bara ligger ca 100m bort, vilket jag aldrig blivit tidigare. Alla dessa småsakerna gör ju att man såklart att man får upp hoppet extra mycket, vilket tråkigt nog resulterar i den dubbla besvikelsen när mensen kommer. Men förhoppningsvis också den dubbla glädjen om det nu skulle ta sig?!

    Vet du förresten hur många kurer man gör innan man går över till IVF?


    Min läkare har sagt att detta med Letrozol kan man hålla på med länge. Det är inte dåligt för kroppen liksom. Men det som gör att man avbryter behandlingen är hur det psykiskt tar en liksom. Att det är påfrestande så sett.

    Men det verkar vara olika beroende på vart man går när det gäller hur länge man provar. Sen har det säkert också att göra med ens förutsättningar liksom.

    Intressant att du tog ovitrellen och ägglossningen kom så sent efter den. Jag testar aldrig men min läkare säger att den normalt sett kommer 36 h efter sprutan är tagen.

    Vet du mer om detta? <3
  • Virparitakarani
    Nilee84 skrev 2018-04-08 20:07:51 följande:

    Så din läkare säger att om man får ÄL med hjälp av Letro så kan man fortsätta länge? Min har egentligen inte sagt annorlunda men han är väldigt pro IVF. ?Så som du håller på med tabletter och sprutor nu så kommer IVF inte vara jobbigt för dig?. Jag är skeptiskt, försöker gärna med Letro ett tag till.

    ÄL dröjde lika länge efter Ovitrelle förra månaden. Jag tar den när blåsan är 17,18 mm. Tycker också det är konstigt, vi har ju fått höra att vi ska mysa inom 24 tim så vi har myst varje dag i en vecka typ för att pricka. Exhausting!! :)

    Heja till oss alla! Nu är iaf våren på väg!


    Äääh jag köper inte det där med att om man håller på med sprutor & så att man fixar IVF bara sådär. Med IVF ska man först stänga ner alla hormoner för att sen bygga upp igen. Sen plocka ägg och sätta in igen. Det är något helt annat än att ta några tabletter och sen spruta för ägglossning & då sköta resten hemma. Det är för mig oändligheter mellan dessa... Kör på med letrozol en stund till om du ändå får ägglossning. Finns ingen anledning att gå så långt som till IVF redan - tycker jag. Letrozol skadar inte kroppen. Man behöver inga pauser. Är bara psyket som kan ta stryk. Inget annat. Så har jag förr höra.

    Jag får ju som sagt flera dagar utsatta för mys då. Jag blir bara nojig att jag missar den om det är så att den inträffar senare än läkaren säger? Hur ska man veta??

    Jag litar ju på läkaren liksom. Men kan ägget alltså släppa senare än 36 h som de flesta & min läkare säger? Vi hade sex torsdag-tisdag. Ikväll känns det där nere igen och då vill man ju inte missa.

    Vad många tankar som rusar!
Svar på tråden Tredje kuren letrozole, någon som vill följas åt?