Inlägg från: buskar |Visa alla inlägg
  • buskar

    väcka barnet var 3:e timma??

    Vår.baby föddes lite för liten, han är.några dagar gammal och väger bara 2,6 kg. Barrnmorskan säger att vi måste väcka han var 3:e timma för att äta, nu när han är så pass liten.

    Han är.svårväckt och ddt känns fel att måsta väcka honom och rubba hans sömn.

    Någon som har erfarenhet av detta, hur gjorde ni?

  • Svar på tråden väcka barnet var 3:e timma??
  • buskar

    Tack allihop för bra svar

    Någon av er som tipsat om väckning som har större barn nu, har de problem med sömnen?

    Vi försöker amma och han äter, men vi har hittills kompletterat med ungefär 40 ml substitutmjölk, bara för att vara säker på att han får i sig mat.

    Vi funderar på att helt övergå, till amning men är osäkra på om det är tiläckligt

  • buskar

    Tack för svaren

    Hur lång tid.gick åt till att ge babyn mat? Just nu tar det uppemot en timme för.vårt barn att äta, vi tränar 30 min amning, och pumpar ut bröstmjäök som vi sedan ger honom i napp då amningen inte fungerar så bra ännu. Sedan skall det bytas.blöjar,

    så med varje uppvakning, matning, blöjbyte, osv har det gått 1 och en havtimme

    Så vi är i och babyn är i princip.vakna en och en halv timme, och sover en och en halv timme

    Väldigt påfrestande

    1. Hur gjorde ni?

    2. Hur lämge körde ni på detta schemat, dagar, veckor, månader? Såg att du majken33 höll på i 3 veckor, ni andra?

  • buskar

     


     


     


     


    Majken03 skrev 2017-09-01 11:18:00 följande:


    Oj ja då förstår jag att ni är trötta. Vår tjej somnade om direkt efter mat faktiskt. Och jag pumpade inte utan ammade bara. Jag tände aldrig nån lampa, hade en lite nattlampa tänd i hallen som lite led-ljus. Bytte bara blöja om hon hade bajsat. Allt för att bara äta, inte nån annan stimuli. Vi liggammade på nätterna i vår säng, sen somnade hon om i sin säng. Vid ca 3 mån började vi med ersättning, och då hade jag mätt upp rätt mängd vatten i termos o rätt mängd pulver i en burk. Ner i flaskan, skaka och så matade jag henne. Behövde inte tända lampan då heller. Om hon hade kissat igenom bytte jag blöja såklart o om jag kände att den var full. Men inte lixom ett rutinbyte mitt i natten bara för att. Och då bytte jag i våran säng, hade alltid pyjamas med dragkedja så det skulle gå lätt i mörkret.


    Nej, vi byter bara blöja vid behov, men blir ofta att när han äter, så bajsar han just efter åt, ibland i samband med att han äter. 


     


    Hur lång tid tog det att liggamma, 15 min?


     


     


    pigglet skrev 2017-09-01 15:51:46 följande:


    Det var nog ungefär samma med det andra barnet, någon vecka. När man ser på vägningen att det går åt rätt håll så brukar man få ok att sluta väcka, tror jag?


     


    Ja, det är vad vi har hört också, hoppas att vi kan göra så också.


     


     


    Snuttis2 skrev 2017-09-01 18:50:05 följande:


    Vi tog varannat tre timmars skift var o ansvarade för matningen o tillsynen. Sen kompletterade jag med amningen när den kom igång. Stödmatningen pågick ca 1,5 v innan vi kunde ta bort den o viktkurva har gått fint upp sedan dess. 


     


    Dock är det nog bara att vänja sig vid sömnbrist o annat för sedan amningen startade så äter vår son varannan timma istället : ) o det gäller dag som natt!!!


     


    Sova ca 2 h sen matning o blöjbyte o sedan insomning och så börjar det om : ) 


     


    Rådgör med bvc innan ni gör egna ändringar så ni ser att växer som han sig bör!!!


     


    Efter stödmatningen var 3dje timma, hur ofta matade ni sedan?


     


    Hur lång tid tog det att amma vi ett mattillfälle?


     


    Jo, sömnbrist är ju att räkna med, det är vi fullt medvetna om


     


    Varje timma??? Oj, hur länge ammar du då vid varje tillfälle?


     


     


    Poppy75 skrev 2017-09-01 19:31:33 följande:


     På natten hoppade jag alltså över en pumpning. Jag amningstränade inte alls på natten, hoppade över det två eller tre matningar. 


     


    När amningen kom igång ammade minst jag varannan timma på natten men då gick jag aldrig upp ur sängen. Bytte bara blöja om det var nödvändigt och det skötte min man. 


     


    Om det är något jag ångrar med vårt första år så är det att jag kämpade så med amningen. Jag tror inte att det var värt det. 


     


    Dygnsrytmen ändras hela tiden det första året så jag tror inte det är någon risk att vänja bebisen vid att äta var tredje timma.


     


    Bra, vi har också börjat hoppa över dumpningen nu på natten, underlättar. 


     


    Varför tror du inte det var värt med amning? Fungerar det inte nu, eller? 


     


     


    ssa123 skrev 2017-09-01 20:49:56 följande:


    Mata i 30 min är för länge.


     


    Då går det mer energi än vad som kommer in. Våran ministrumpa skulle äta 15-20 min.


     


    Låter som ni borde ringa till BB för tips och råd.


    Ok, vi kortar ner varje mattillfälle med 10 min på varje bröst. Och sedan 40ml komplettering med mammamjölk på flaska.


     


    ja, skall ta kontakt med BB.


     


     


    annabellelee skrev 2017-09-01 20:59:29 följande:


    Vi pumpade också. Det gjorde att jag knappt sov alls de första månaderna eftersom när jag inte ammade så pumpade jag, och när jag inte pumpade flaskmatade jag. Och sedan diskade jag flaskor. Och sen var det dags att börja amma igen. Det gick i ett alltså. Amningen kom igång efter ca 2 mån och efter 3 mån tvärvägrade han flaskan.


     


    Det kändes som vi hade världens jobbigaste unge men nu är han bara underbar!


     


    När han vägde ungefär 1,5kg, och när han ammade, hur lång tid gjorde han det, alltså per gång, 20 min? 


     


    Kompletterade ni med flaska också, i så fall, hur mycket?

Svar på tråden väcka barnet var 3:e timma??