• Anonym (TS)

    Betala på sambons ränta

    Hej!

    Som frågan lyder.. ska jag betala på sambons ränta för de lån hen har på SIN bostadsrätt som hen äger. Har betalat halva hyran + halva kostnader på allt annat (ex hemförsäkring, el etc...) + halva räntan på lånen (innan) ränteavdrag i ett tag nu. Vi har olika uppfattningar.

    Jag får ju inte ta del av något om/när lgh säljs.

  • Svar på tråden Betala på sambons ränta
  • Anonym (-)
    Lena skrev 2017-09-12 22:06:33 följande:

    Du bör betala efter ränteavdrag och inte innan eftersom de pengarna får han tillbaka


    Detta, vill han inte göra det ska du inte betala räntan.
  • Anonym (.)
    Guapa skrev 2017-09-14 11:30:29 följande:

    Det finns flera sätt att tänka här. Jag skulle dela in det i tre olika kategorier:

    1. "Snåljåpen" vill ha betalt motsvarande vad hen skulle kunnat fått ut vid en andrahandsuthyrning (delat på två). Det inkluderar möjlig maxränta + ett 10%-igt påslag för möblering etc. Snåljåpen tjänar därmed på sin partner.

    2. "Den rättvise" delar på alla faktiska kostnader (dvs avgift, ränta efter avdrag, el, försäkring osv. ) Amortering räknas som ett sparande och inkluderas inte. Den rättvise tjänar därmed inte på sin partner utan det går jämt upp.

    3. "Den romantiske" ser till relationen som helhet, parternas ekonomi i övrigt och fördelar kostnaderna därefter. Många romantiker tar hela kostnaden för räntan själv och delar bara på avgiften. Romantiker med god ekonomi kan tom låta sin parner bo helt gratis alt att ekonomin blir helt gemensam och frågan om ränta blir oväsentlig.

    Jag skulle väl säga att jag aldrig skulle bo ihop med en "snåljåp". En fördelning som den "rättvise" förespråkar är ofta det mest lämpliga om parterna inte är överens i övrigt eller om förhållandet är relativt nytt. För en långvarig relation tror jag dock att det bästa är att se till hela familjens ekonomi och inte fokusera på just räntan.


    Tycker du slog huvudet på spiken med detta välformulerade inlägg.

    Och precis som du säger så kan jag tycka att en långvarig relation så ser man mer på familjens hela ekonomi än enskilda utgiftsposter.
  • w123
    Anonym (Thomas) skrev 2017-09-14 09:04:42 följande:
    Jag tycker inte att man ska tjäna pengar på att bo ihop, man ska bo ihop för att man vill dela livet tillsammans.

    Jag tycker att den som äger lånet och lägenheten betalar vad det kostar. Dvs både amortering och ränta.
    Så om jag lyckas låna 6 miljoner till en bostadsrätt med riktigt låg månadsavgift (t.ex. 2000 kr), så bör jag betala mina 1000 kr av avgiften, samt 7000 kr i ränta och dessutom 10 000 kr i amortering. Summa 18 000 kr per månad. Om sedan bostaden går upp eller ner i pris vet vi inget om. Jag kan förlora miljoner vid försäljningen.

    Min sambo ska då betala 1000 kr i månaden?

    (Har man hyresrätt får man definitivt vara med och betala hyresvärdens ränteutgifter.)
  • Anonym (Thomas)
    w123 skrev 2017-09-14 12:38:00 följande:
    Så om jag lyckas låna 6 miljoner till en bostadsrätt med riktigt låg månadsavgift (t.ex. 2000 kr), så bör jag betala mina 1000 kr av avgiften, samt 7000 kr i ränta och dessutom 10 000 kr i amortering. Summa 18 000 kr per månad. Om sedan bostaden går upp eller ner i pris vet vi inget om. Jag kan förlora miljoner vid försäljningen.

    Min sambo ska då betala 1000 kr i månaden?

    (Har man hyresrätt får man definitivt vara med och betala hyresvärdens ränteutgifter.)
    Ja, du klarade det ju uppenbarligen innan du blev sambo.

    Du gör ett val som påverkar din ekonomi. Risken att förlora pengar är ju din risk, inte hennes.

    Om du tycker att din sambo ska betala hälften av räntan, ska hon då kunna ha synpunkter på hur mkt du amorterar?
  • Anonym (-)
    Anonym (Thomas) skrev 2017-09-14 12:58:16 följande:
    Ja, du klarade det ju uppenbarligen innan du blev sambo.

    Du gör ett val som påverkar din ekonomi. Risken att förlora pengar är ju din risk, inte hennes.

    Om du tycker att din sambo ska betala hälften av räntan, ska hon då kunna ha synpunkter på hur mkt du amorterar?
  • w123
    Anonym (Thomas) skrev 2017-09-14 12:58:16 följande:
    Ja, du klarade det ju uppenbarligen innan du blev sambo.

    Du gör ett val som påverkar din ekonomi. Risken att förlora pengar är ju din risk, inte hennes.

    Om du tycker att din sambo ska betala hälften av räntan, ska hon då kunna ha synpunkter på hur mkt du amorterar?
    Och min sambo klarade av att betala 8000 kr i månaden för den hyresrätt hon hade tidigare.

    Den hyran gick dessutom delvis till hyresvärdens räntekostnader - utan att min sambo kunde påverka amorteringstakten.

  • Anonym (Thomas)
    w123 skrev 2017-09-14 13:16:45 följande:
    Och min sambo klarade av att betala 8000 kr i månaden för den hyresrätt hon hade tidigare.

    Den hyran gick dessutom delvis till hyresvärdens räntekostnader - utan att min sambo kunde påverka amorteringstakten.
    OK.

    Jag tycker ändå att den som äger lägenheten ska betala för sitt eget lån.
  • Anonym (Sven Snygg)
    Anonym (Thomas) skrev 2017-09-14 13:21:25 följande:
    OK.

    Jag tycker ändå att den som äger lägenheten ska betala för sitt eget lån.
    Det gör han ju. Däremot ska räntan delas (el, vatten försäkring ska också med) för att man ska ha en rimlig boendekostnad.
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (Sven Snygg) skrev 2017-09-14 13:26:11 följande:
    Det gör han ju. Däremot ska räntan delas (el, vatten försäkring ska också med) för att man ska ha en rimlig boendekostnad.
    Fast jag anser att räntan är en kostnad för lånet, inte en boendekostnad som sådan. Har man inget lån har man ingen ränta. Räntan hänger ihop med investeringen.
  • Anonym (Sven Snygg)
    Anonym (Thomas) skrev 2017-09-14 13:29:25 följande:
    Fast jag anser att räntan är en kostnad för lånet, inte en boendekostnad som sådan. Har man inget lån har man ingen ränta. Räntan hänger ihop med investeringen.
    Utan lånet hade det inte funnits en bostad. Ts kan väl skaffa en egen billigare bostad i samma område om det nu är så att hon resonerar som dig.
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (Sven Snygg) skrev 2017-09-14 13:31:12 följande:
    Utan lånet hade det inte funnits en bostad. Ts kan väl skaffa en egen billigare bostad i samma område om det nu är så att hon resonerar som dig.
    Ja, var och en får ju göra det som passar dom bäst.

    Om en person köper en lägenhet för 2 miljoner kontant (arv), anser du att den som flyttar in som sambo ska betala utebliven avkastning till den som äger lägenheten?
  • Anonym (Sven Snygg)
    Anonym (Thomas) skrev 2017-09-14 13:33:48 följande:
    Ja, var och en får ju göra det som passar dom bäst.

    Om en person köper en lägenhet för 2 miljoner kontant (arv), anser du att den som flyttar in som sambo ska betala utebliven avkastning till den som äger lägenheten?
    Jag anser att när det finns en boendekostnad så skall den delas (minus avdrag). Sen anser jag att alla ska tänka sig för innan de låter någon flytta in i den bostad som man själv är ensamt ansvarig för ekonomiskt. Man ska definitivt skriva bostaden som enskild egendom.
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (Sven Snygg) skrev 2017-09-14 13:49:22 följande:
    Jag anser att när det finns en boendekostnad så skall den delas (minus avdrag). Sen anser jag att alla ska tänka sig för innan de låter någon flytta in i den bostad som man själv är ensamt ansvarig för ekonomiskt. Man ska definitivt skriva bostaden som enskild egendom.
    Det håller jag med om.

    En utebliven intäkt är ju också en kostnad, och i det här fallet hänger ju kostnaden (den uteblivna intäkten) ihop med lägenhetsköpet. Konstigt att du resonerar så olika...
  • Anonym (12345)
    w123 skrev 2017-09-14 13:16:45 följande:
    Och min sambo klarade av att betala 8000 kr i månaden för den hyresrätt hon hade tidigare.

    Den hyran gick dessutom delvis till hyresvärdens räntekostnader - utan att min sambo kunde påverka amorteringstakten.
    Klarar man fortfarande det så finns det ju ingen anledning för dig att köpa själv, då köper ni tillsammans och delar ägande och kostnader.
  • Anonym (AnonymMan)
    w123 skrev 2017-09-14 12:38:00 följande:
    Så om jag lyckas låna 6 miljoner till en bostadsrätt med riktigt låg månadsavgift (t.ex. 2000 kr), så bör jag betala mina 1000 kr av avgiften, samt 7000 kr i ränta och dessutom 10 000 kr i amortering. Summa 18 000 kr per månad. Om sedan bostaden går upp eller ner i pris vet vi inget om. Jag kan förlora miljoner vid försäljningen.

    Min sambo ska då betala 1000 kr i månaden?

    (Har man hyresrätt får man definitivt vara med och betala hyresvärdens ränteutgifter.)
    (Äntligen någon som ser på det på samma sätt som jag)

    Vad kostar en motsvarande hyresrätt på samma gata (om det ens finns några sådana längre)? Hyror brukar vara betydligt högre än en bostadsrätts månadsavgift.

    Hälften av denna hyra är rimligt, kolla bruksvärdet eller Skatteverkets genomsnittshyror. www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/fastighet/fastighetstaxering/deklarerahyreshus/genomsnittshyror/genomsnittshyrorlanforlan.4.71004e4c133e23bf6db8000107682.html
  • Anonym (AnonymMan)
    Anonym (TS) skrev 2017-09-12 21:57:34 följande:

    Hej!

    Som frågan lyder.. ska jag betala på sambons ränta för de lån hen har på SIN bostadsrätt som hen äger. Har betalat halva hyran + halva kostnader på allt annat (ex hemförsäkring, el etc...) + halva räntan på lånen (innan) ränteavdrag i ett tag nu. Vi har olika uppfattningar.

    Jag får ju inte ta del av något om/när lgh säljs.


    Hur stor del av förlusten kommer Du att stå får om det blir en sådan vid en eventuell försäljning?

    Norr om stan (Stockholm) byggs det galet mycket just nu, har bekanta som försökt sälja en fräsch villa i ett halvår, de har inte ens fått bud på den och de har tvingats sänka priset flera gånger.

    Det bästa är endera en 50/50 lösning (efter ränteavdrag), alternativt en lösning som fokuserar på att betala för hyran i förhållande till vad Ni tjänar var och en.

    Det tredje alternativet är att Du hittar ett eget boende och att Ni blir särbos.
  • Anonym (Sven Snygg)
    Anonym (Thomas) skrev 2017-09-14 13:56:38 följande:
    Det håller jag med om.

    En utebliven intäkt är ju också en kostnad, och i det här fallet hänger ju kostnaden (den uteblivna intäkten) ihop med lägenhetsköpet. Konstigt att du resonerar så olika...
    Jag resonerar inte olika. I det här fallet så FINNS en kostnad för lån. Det behöver betalas för att man ska kunna behålla bostaden.
  • Anonym (beror på)
    Anonym (AnonymMan) skrev 2017-09-14 19:19:24 följande:
    Vad kostar en motsvarande hyresrätt på samma gata (om det ens finns några sådana längre)? Hyror brukar vara betydligt högre än en bostadsrätts månadsavgift.
    OT, Nej, faktiskt inte. Där jag bor (centrala delar av Göteborg) är hälften av bostäderna ännu hyreslägenheter. Hyrorna för allmännyttans bostäder kanske lägre än för jämförbara bostadsrätter, men de bostadsrätter som finns är ofta nybyggda, köpta för lån av föreningen eller upprenoverade och har avgifter som kan vara dyrare än för hyreslägenheter. En nybyggd bostadsrättstvåa på centrala Hisingen ligger några tusen högre i avgift än vår centrala hyresfyra från fyrtiotalet, ev räntor och amorteringar icke inräknade.  Den springande punkten är att bostadsbristen gör det väldigt svårt att få en hyresbostad till och med i ytterområdena.

    Sedan finns förstås gamla föreningar ("riktiga bostadsrätter som byggts för att äga kollektivt, inte ombildats på spekulation) med riktigt låga avgifter. Dock ibland beroende på att medlemmarna blockerat underhåll för att hålla avgifterna nere och därmed säljpriserna uppe.

    De äldre föreningarna, där man byggde i syfte att äga kollektivt, bosparade och ofta skötte underhåll och städning bostadsrättsinnehavarna emellan hade givetvis lägre avgifter än samtidens utsugarvärdar, men idag när det finns både föreningar och byggherrar som bildar föreningar på spekulation finns det ofta höga räntekostnader i botten som drar upp avgifterna.
  • gröna

    Skulle aldrig falla mig in att låta en sambo betala på mina räntor.

    Räntan är en kostnad för min investering. Min investering, min vinst/risk.

    Dessutom har jag valt att inte amortera och istället lagt pengarna på annat. Därför har jag de räntekostnader jag har och det ska inte en sambo lastas för. Dessutom har min bostad ökat i värde och kanske ökar jag på lånet om jag vill köpa nåt. Det har inte sambon med att göra.

    Jag tycker din sambo verkar girig, i synnerhet med tanke på att han i slutändan kommer stå för mindre än halva räntekostnaden.

Svar på tråden Betala på sambons ränta