Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

    5-åring svårt med övergångar. Funktionsnedsättning?

    Min dotter hade med extrema problem med övergångar.

    Efter ett fantastiskt jobb med pedagogerna och en specialpedagog så lyckades vi få bukt på det.

    Hon är bara en tänkare. Hon behövde veta när hon skulle sluta och påbörja något annat.

    Använder sig förskolan av bilder vad som händer under dagen?

    Hos oss har dom exakt vad som händer efter vilket med är bra med förberedelsen. På så sett vet barnet redan när denna går in igenom dörren vad som ska hända under dagen.

    Som sagt be förskolan om en specialpedagog att jobba med pedagogerna. Vår jobbade med pedagogerna och inte med barnet. Utan hpn observerade mest och gav tips till hennes ordinarie personal.

  • Anonym (Lina)
    tessimessa skrev 2017-09-23 17:39:15 följande:

    När han hade en resurs jobbade de med det så att hela gruppen var med. Bilder och inför varje nytt moment återgick de till tavlan och bilderna och pratade om dem. Fungerade jättebra då! Men sen har som sagt resursen inte behövts och dessutom har de haft en del personalomsättning så jag tror inte att de gör det längre. 

    Som sagt, det är så svårt för jag vet ju att han kan. Han har inte samma problem här hemma. Det handlar om hur man "tar honom". Visst, alla pedagoger kan inte vara lika, men tycker att det är så synd bara att det behöver bli så här när jag tror att det hade kunnat förebyggas. Jag ska be om ett möte med sonens utpekade pedagog, som håller i utvecklingssamtal och så. Den jag pratade med nu sist har jag inte samma förtroende för tyvärr. Det känns som att hon tycker att sonen är envis helt enkelt.. och det är han ju, men hans problematik beror inte bara på att han är envis utan kan verkligen förebyggas.


    Om dom har haft ny personal hade jag bett om resursen igen för att förklara läget och jobba med pedagogerna igen.

    Om du inte har förtroende för hana nuvarande utpekade pedagog så byt. Alla kan inte gilla alla. Det är okej det gäller ditt barn då ska du känna dig trygg med att lämna han hos någon du litat på.

    Be om att införa gamla rutiner. Jag vet att din son inte är envis det är bara hans sätt att tänka. Tro mig jag vet min dotter är exakt likadan ?

    Stå på dig får du inte gehör av avdelningen så gå till rektorn.

    Hoppas det löser sig för er.
  • Anonym (Lina)
    tessimessa skrev 2017-09-23 21:08:15 följande:

    Förlåt en privat fråga - men hade din dotter andra svårigheter eller bara svårt med övergångar?

    På vilket sätt jobbade de med det på förskolan? Hade gärna fått lite tips och råd för här på förskolan känns det mest som att de jobbar lite med att förbereda honom och hoppas att tiden ska hjälpa med resten. Så finns det några konkreta saker att göra tar jag gärna emot tips.


    Beror ju på vad man menar.

    Hon hade svårt med talet. Sen hade hon svårt att leka med andra. De första åren var hon mest själv. Sen hade hon extrema problem med utbrott. Och då blev hon så arg att hon inte kunde sluta slåss. Detta gällde dock hemma och på förskolan. Talet släppte av sig själv. Innan brydde hon sig bara inte. Nu det enda vi gör är att upprepar ord som hon säger fel.

    Det med att hon är själv är självalt. Hon finner mer nytta av att lägga pussel än att umgås med någon i hennes ålder.

    Utbrotten är helt borta sen vi insåg det med förberedelse och framför allt berömma bra beteende och inte förminska känslorna runt det. Att bara säga det är okej att du är arg/ledsen men vi pratar om det när du är lugn igen. Sen då istället för att bråka om att hon inte tar på sog skorna. Så bara säger man vad bra att du tog på dig skorna. Istället för att "varför kan du inte bata ta på dig skorna när jag ber om det"

    Som sagt berömma det beteendet som blev bra är extremt viktigt med.

    Hoppas det är lite svar
Svar på tråden 5-åring svårt med övergångar. Funktionsnedsättning?