• gdgsfsfsf

    Jag betalar för allt och han sparar sina pengar

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, men skulle vilja se vad andra tycker om situationen jag och min sambo befinner oss i. Jag jobbar heltid, och min sambo jobbar även han heltid. Vi tjänar nästan lika, jag tjänar dock ca 2000 kr mindre än honom. (Jag tjänar ca 18, och han ca 20)

    Hyran delar vi på, men där tar det stopp. Jag betalar all mat, bådas bensin, och vill han köpa kläder så betalar jag för honom. Och för mig själv. Går hans bil sönder så är det jag som betalar bilverkstan, och samma sak om min bil behövs lagas.

    Jag har inga sparade pengar, alla mina pengar är helt slut några dagar innan löning, pga att det är jag som betalar allt. När jag har pratat med honom om att han kanske skulle betala för sig, så blir han sur. Han vill kunna spara sina pengar, säger han. För några dagar sedan berättade han för mig hur mycket hans sparkonto nu ligger på, och det var över 350 000 kr. Sen sa han (jag vet inte om det var ett skämt?) att han hade tänkt leva på mig tills han har kommit upp i 1 miljon på sparkontot och att han sen ska dumpa mig.

    Jag har ont i magen nu och undrar om det kanske är sanning det han sa. Jag hade gärna sparat lite pengar, men det är svårt när det är så mycket som ska betalas jämt. Känns tråkigt när jag vet att han lägger undan cirka 17-18 000 kr varje månad... Känns som att jag borde få ta del av hans sparkonto men han är tydlig med att det endast är hans pengar..

  • Svar på tråden Jag betalar för allt och han sparar sina pengar
  • gröna
    gdgsfsfsfss skrev 2017-10-01 12:07:32 följande:
    Vi har varit ett par i ca 10 år nu. Jag hade fast tjänst när vi blev tillsammans och han var arbetslös. Då försörjde jag honom också. Tillslut efter några månader fick han ett extrajobb som resulterade i en fast tjänst. Va bra tänkte jag, att nu kommer han börja att betala för sig. Han sa att han nu vet vad han kommer att få i lön varje månad och att han kunde gå med på att betala halva hyran. Men att jag skulle förstå att han måste spara resten av lönen eftersom att han aldrig har haft möjlighet att spara pengar innan. Då tänkte jag att jag kunde vara snäll och ge honom möjligheten att få spara lite.. jag trodde bara att det skulle gälla några månader men det är många år sedan nu. Han säger att det vore bara konstigt att ändra på nånting nu när han har kommit upp i sådan hög summa på sparkontot, att han vill fortsätta spara och se hur mycket han kan komma upp i. Jag vill tro att han en dag säger att han har bokat en resa för oss värd tiotusentals kr, eller att han har köpt ett hus till oss och att jag äger hälften för det är jag som gett honom möjligheten att spara pengarna. Kanske inte så troligt, men det är vad jag väljer att tro..
    Tänkte strunta i det först, men kan inte låta bli.

    Bara det att han inte frivilligt och på eget initiativ börjar betala sitt eget uppehälle när han väl tjänar egna pengar, bara där hade jag dragit örona åt mig. Varför vill man ha en man som inte tar ansvar för sig själv?

    Om man ska bemöta hans "argument":

    - Du måste inte alls förstå att han måste spara resten av lönen. Det är inte ditt ansvar eller uppgift att kompensera för att han inte har kunnat spara pengar tidigare. Varför skulle det vara det skulle jag vilja att han svarar på.

    - "Det är konstigt om ni skulle ändra på något nu" nej det konstigaste från början är att ni ens har detta upplägg.

    - Ja han vill spara men vill inte du det då? Varför är han vilja viktigare än din skulle jag också vilja att han svarar på.

    Med hans logik så är det din tur att spara nu och han betalar dina utgifter. För du har inte haft möjlighet att spara i 10 år. Det var ju hans eget argument.
  • gröna
    gdgsfsfsfsf skrev 2017-09-30 22:21:42 följande:
    Har inte kunnat svara då jag har jobbat fram till nu. Jag förstår att det låter väldigt märkligt, jag vet knappt själv hur det kan ha gått såhär långt...och att det låter påhittat förstår jag oxå... jag kan inte förklara det så bra, men varje gång jag tar upp detta med honom och berättar hur sjukt det är, så kan han prata sig ut ur det på något sätt. Och få det att låta vettigt, att det är jag som ska betala och att det är han som ska spara. Att det inte är något konstigt med det.
    Nån undrade om han aldrig själv gör några köp eller tankar bilen och jovisst, det gör han, när jag säger åt honom. Och för att jag "tvingade" honom (som han säger) så måste jag swisha över hur mkt det nu gick på. Även om han vet att det behövs köpas hem 2L mjölk så väntar han att köpa det tills jag säger åt honom. För då vet han att jag måste betala. Köper jag själv hem mjölk så är det ju ändå jag som betalar. Så oavsett så måste alltid jag betala 
    Och det här. Varför säger du åt honom att tanka sin egen bil?

    Jag röstar på "lämna" men skulle vara intressant om du först slutar betala allt och ser hur han reagerar. Köp bara mat till dig själv, ät ordentligt på jobbet eller nån annanstans och hemma bara äta en frukt eller nåt på kvällen som du har köpt med dig hem samma dag.
  • Fennyxx
    gröna skrev 2017-10-01 14:59:57 följande:

    Tänkte strunta i det först, men kan inte låta bli.

    Bara det att han inte frivilligt och på eget initiativ börjar betala sitt eget uppehälle när han väl tjänar egna pengar, bara där hade jag dragit örona åt mig. Varför vill man ha en man som inte tar ansvar för sig själv?

    Om man ska bemöta hans "argument":

    - Du måste inte alls förstå att han måste spara resten av lönen. Det är inte ditt ansvar eller uppgift att kompensera för att han inte har kunnat spara pengar tidigare. Varför skulle det vara det skulle jag vilja att han svarar på.

    - "Det är konstigt om ni skulle ändra på något nu" nej det konstigaste från början är att ni ens har detta upplägg.

    - Ja han vill spara men vill inte du det då? Varför är han vilja viktigare än din skulle jag också vilja att han svarar på.

    Med hans logik så är det din tur att spara nu och han betalar dina utgifter. För du har inte haft möjlighet att spara i 10 år. Det var ju hans eget argument.


    Det finns inga ingen argumentation att vinna. Om tråden är sann så är han bara en djupt osympatisk parasit. Det kan vara så att han är en extremt duktig manipulatör, men det är bara ytterligare en anledning att lämna relationen.
  • Ekonom10

    TS, vad är du rädd ska hända om du ställer krav på honom att faktiskt betala hälften av allt gemensamt samt sina personliga utgifter?

  • gröna
    Fennyxx skrev 2017-10-01 15:31:32 följande:
    Det finns inga ingen argumentation att vinna. Om tråden är sann så är han bara en djupt osympatisk parasit. Det kan vara så att han är en extremt duktig manipulatör, men det är bara ytterligare en anledning att lämna relationen.
    Var mest för TS att förstå att hans argumentation inte håller. Hon skrev ju att han får det att låta vettigt som de har det.
  • Noname00
    Swedman skrev 2017-10-01 13:53:50 följande:

    Det rätta sättet är 1) alla pengar in på samma konto. 2) betala alla räkningar, 3) sätt undan för mat o bensin, 4) spara gemensamt till en gemensam sak på ett annat konto. 5) roa er för resten.

    Det förfaringsättet kan inte ifrågasättas eftersom det är fullkomligt rättvist. 


    Varför är alla pengar in på samma konto enda rätta sättet?
  • nattuw
    gdgsfsfsfss skrev 2017-10-01 12:07:32 följande:
    Vi har varit ett par i ca 10 år nu. Jag hade fast tjänst när vi blev tillsammans och han var arbetslös. Då försörjde jag honom också. Tillslut efter några månader fick han ett extrajobb som resulterade i en fast tjänst. Va bra tänkte jag, att nu kommer han börja att betala för sig. Han sa att han nu vet vad han kommer att få i lön varje månad och att han kunde gå med på att betala halva hyran. Men att jag skulle förstå att han måste spara resten av lönen eftersom att han aldrig har haft möjlighet att spara pengar innan. Då tänkte jag att jag kunde vara snäll och ge honom möjligheten att få spara lite.. jag trodde bara att det skulle gälla några månader men det är många år sedan nu. Han säger att det vore bara konstigt att ändra på nånting nu när han har kommit upp i sådan hög summa på sparkontot, att han vill fortsätta spara och se hur mycket han kan komma upp i. Jag vill tro att han en dag säger att han har bokat en resa för oss värd tiotusentals kr, eller att han har köpt ett hus till oss och att jag äger hälften för det är jag som gett honom möjligheten att spara pengarna. Kanske inte så troligt, men det är vad jag väljer att tro..
    Det enda jag kan råda dig till är att läsa på om medberoende och eventuellt söka hjälp hos en självhjälpsgrupp. När man pratar om medberoende brukar det oftast handla om alkohol eller droger men samma beteende återkommer även i andra situationer.
  • Queennr1

    Skyll dig själv. Har riktigt riktigt svår att känna mina empati för någon som VÄLJER att låta sig utnyttjas.

    Ont i magen för att du är rädd att HAN ska dumpa DIG? Seriöst?

Svar på tråden Jag betalar för allt och han sparar sina pengar