• Aniiee

    "Allt" smakar bätter med...

    Nej, ni får inget "annat". Ni MÅSTE rösta på dessa.

    Men ni får gärna lägga till något annat om ni svarar =) Berätta vad ni röstade på och lägg till det där andra.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Allt" smakar bätter med...
  • ego

    Saknade verkligen ost...ALLT blir godare med ost ??

    Men svarade ändå citron. Köper citronjuice på enliters flaskor ????


    "Egentligen är jag en väldigt bestämd person. Det är bara mina hårtoppar som är kluvna."
  • klyban
    Nidhugg skrev 2017-10-03 19:05:00 följande:
    Lätt val
    Varför är det ett lätt val?
    hur många meter var det?
  • JTo
    klyban skrev 2017-10-04 00:08:38 följande:

    Varför är det ett lätt val?


    För att personen ifråga gillar anis?
  • klyban
    JTo skrev 2017-10-04 09:50:27 följande:
    För att personen ifråga gillar anis?

    Det kan jag förstå utan någon förklaring.
    Men tyckte stjärnanis var ett lite udda val, och ville veta hur man tänkte där.

    Inser många tar utanför listan, skulle nog säga salt det mest mångsidiga och så mycket mat som inte klarar sig utan.
    Och jag är inte ens en saltperson, utan jag har rätt lite salt i maten mot andra.

    Sen om man ska gå utanför saltet, så olika umami ingredienser.
    Här finns det ett par redan i listan, och ost är väl den som förekommit ofta utanför listan


    hur många meter var det?
  • Nidhugg
    klyban skrev 2017-10-04 11:06:55 följande:

    Det kan jag förstå utan någon förklaring.
    Men tyckte stjärnanis var ett lite udda val, och ville veta hur man tänkte där.

    Inser många tar utanför listan, skulle nog säga salt det mest mångsidiga och så mycket mat som inte klarar sig utan.
    Och jag är inte ens en saltperson, utan jag har rätt lite salt i maten mot andra.

    Sen om man ska gå utanför saltet, så olika umami ingredienser.
    Här finns det ett par redan i listan, och ost är väl den som förekommit ofta utanför listan


    Det ska du givetvis få veta; jag gillar toner av lakrits och speciellt i mat. De flesta måltider som använder mjölkprodukter kan man med glädje kasta i lite anis efter smak. Jag tycker att det lyfter en korvstroganoff till högre höjder exempelvis. Men man måste vara försiktig i sitt användande, anis kan lätt ta över en måltid.

    Finns massa härliga egenskaper hos anis och jag tänkte bifoga dem här:

    Anis (Pimpinella anisum) är en ettårig ört som tillhör familjen flockblommiga växter. Anisen kommer ursprungligen från trakterna kring Medelhavet men introducerades i Sverige på 1300-talet[1] och finns nu odlad och förvildad även i södra och mellersta Sverige. Namnet kommer ifrån det grekiska ordet ?????? som betyder dill. Anis blir ofta förväxlad med dill. Plantan kan användas som en grönsak, men detta är inte den huvudsakliga användningen. Stjälken påminner mycket om selleri.


    Vid destillering av anisfrukten utvinns den eteriska oljan anisolja, som används bland annat medicinskt. Det viktigaste verksamma medlet i anisoljan är anetol, som oljan består av till cirka 90 %. Doften av anis används även för att framställa parfym och liknande. Anisens frön används som kryddor i bröd, i likör och i andra spritdrycker, till exempel i absintAguardienteanisettarrakJägermeisterO. P. AndersonouzoPernodraki och Ricard och Skåne Akvavit. Anetol är mindre lösligt i vatten än etanol, varför vissa aniskryddade spritdrycker blir opaka när de späds ut med vatten.


    Anis har en smak som påminner om lakrits. Produkter med lakritssmak kan ibland innehålla anis som smakförstärkare eller ersättning för lakrits. Kinesisk stjärnanis innehåller också anethol, men är inte nära släkt med anis. Eftersom den har en liknande smak och arom har den i västvärlden blivit ett billigare alternativ till anis, för såväl bakning som likörproduktion.


    Kuriosa[redigera | redigera wikitext]
    Många papegojor tycker om doften av anis. Därför blandas det ofta in i fågelsand och gritt.
    Om pimpinella hos Bellman, se: Pimpinella.
    Anis och även fänkålsfrön ökar mjölkproduktionen hos ammande mödrar och kan lindra kolik hos spädbarn.
  • klyban
    Nidhugg skrev 2017-10-04 18:35:57 följande:
    Det ska du givetvis få veta; jag gillar toner av lakrits och speciellt i mat. De flesta måltider som använder mjölkprodukter kan man med glädje kasta i lite anis efter smak. Jag tycker att det lyfter en korvstroganoff till högre höjder exempelvis. Men man måste vara försiktig i sitt användande, anis kan lätt ta över en måltid.

    Finns massa härliga egenskaper hos anis och jag tänkte bifoga dem här:

    Anis (Pimpinella anisum) är en ettårig ört som tillhör familjen flockblommiga växter. Anisen kommer ursprungligen från trakterna kring Medelhavet men introducerades i Sverige på 1300-talet[1] och finns nu odlad och förvildad även i södra och mellersta Sverige. Namnet kommer ifrån det grekiska ordet ?????? som betyder dill. Anis blir ofta förväxlad med dill. Plantan kan användas som en grönsak, men detta är inte den huvudsakliga användningen. Stjälken påminner mycket om selleri.


    Vid destillering av anisfrukten utvinns den eteriska oljan anisolja, som används bland annat medicinskt. Det viktigaste verksamma medlet i anisoljan är anetol, som oljan består av till cirka 90 %. Doften av anis används även för att framställa parfym och liknande. Anisens frön används som kryddor i bröd, i likör och i andra spritdrycker, till exempel i absintAguardienteanisettarrakJägermeisterO. P. AndersonouzoPernodraki och Ricard och Skåne Akvavit. Anetol är mindre lösligt i vatten än etanol, varför vissa aniskryddade spritdrycker blir opaka när de späds ut med vatten.


    Anis har en smak som påminner om lakrits. Produkter med lakritssmak kan ibland innehålla anis som smakförstärkare eller ersättning för lakrits. Kinesisk stjärnanis innehåller också anethol, men är inte nära släkt med anis. Eftersom den har en liknande smak och arom har den i västvärlden blivit ett billigare alternativ till anis, för såväl bakning som likörproduktion.


    Kuriosa[redigera | redigera wikitext] Många papegojor tycker om doften av anis. Därför blandas det ofta in i fågelsand och gritt. Om pimpinella hos Bellman, se: Pimpinella. Anis och även fänkålsfrön ökar mjölkproduktionen hos ammande mödrar och kan lindra kolik hos spädbarn.

    Tack, jag vara bara nyfiken, för det känns verkligen inte som nått naturligt val.

    Men är det anis eller stjärnanis som du huvudsakligen menar, tänkte då du säger anis men stjärnanis på bilden.
    Och sen i texten huvudsakligen om anis.
    Sen att dom och fänkålsfrön delar samma aromämne, ändrar väl inte att du gillar alla tre väl?

    Jag är lite sådär på anissmaken, men jag äter den, och det är främst asiatiskt(5 kryddor som jag gör, även en del långkok typ pho) och bröd(anis)får plats i min matlagning.
    Även anisspriten är jag sådär på.

    Texten tagen ifrån shenet?
    Gillra den sidan på såna här saker och vad man gör med en ingrediens.


    hur många meter var det?
  • Nidhugg
    klyban skrev 2017-10-05 07:01:51 följande:

    Tack, jag vara bara nyfiken, för det känns verkligen inte som nått naturligt val.

    Men är det anis eller stjärnanis som du huvudsakligen menar, tänkte då du säger anis men stjärnanis på bilden.
    Och sen i texten huvudsakligen om anis.
    Sen att dom och fänkålsfrön delar samma aromämne, ändrar väl inte att du gillar alla tre väl?

    Jag är lite sådär på anissmaken, men jag äter den, och det är främst asiatiskt(5 kryddor som jag gör, även en del långkok typ pho) och bröd(anis)får plats i min matlagning.
    Även anisspriten är jag sådär på.

    Texten tagen ifrån shenet?
    Gillra den sidan på såna här saker och vad man gör med en ingrediens.


    Gick lite snabbt med bilden, det är givetvis anis jag menar. Bägge har lakritstoner men använder mig mest av mald anis. Fänkål äter jag mycket av, finns få saker som slår en bra coleslaw gjord på fänkål som bas till grillningen. Texten fann jag faktiskt på wikipedia och tyckte den var informativ och bra.

    Mvh Nidhugg
  • klyban
    Nidhugg skrev 2017-10-05 20:49:31 följande:
    Gick lite snabbt med bilden, det är givetvis anis jag menar. Bägge har lakritstoner men använder mig mest av mald anis. Fänkål äter jag mycket av, finns få saker som slår en bra coleslaw gjord på fänkål som bas till grillningen. Texten fann jag faktiskt på wikipedia och tyckte den var informativ och bra.

    Mvh Nidhugg

    Trodde först det var stjärnanis du gillade så mycket Tungan ute

    Ja, wikin var bra.
    Men det ser ut som det gör på shenet, i alla fall hur de brukar beskriva saker som dessa, där man pratar om mat, namn, substanser i den aktuella ingrediensen/växten eller vad det nu må vara.
    Det är en sida som är duktigt på berätta om många olika saker man använder en sak till.

    Så nu hoppar jag till shenet och se vad som står där om anis Skrattande
    Men det var inte så likt, så antar folk har hittat sina källor på andra ställen på wikin.
    Titta själv, kanske du hittar nått intressant användningsområde eller nått annat skoj du inte visste innan om anis.
    www.shenet.se/vaxter/anis.html


    hur många meter var det?
  • Nidhugg
    klyban skrev 2017-10-05 21:00:18 följande:

    Trodde först det var stjärnanis du gillade så mycket Tungan ute

    Ja, wikin var bra.
    Men det ser ut som det gör på shenet, i alla fall hur de brukar beskriva saker som dessa, där man pratar om mat, namn, substanser i den aktuella ingrediensen/växten eller vad det nu må vara.
    Det är en sida som är duktigt på berätta om många olika saker man använder en sak till.

    Så nu hoppar jag till shenet och se vad som står där om anis Skrattande
    Men det var inte så likt, så antar folk har hittat sina källor på andra ställen på wikin.
    Titta själv, kanske du hittar nått intressant användningsområde eller nått annat skoj du inte visste innan om anis.
    www.shenet.se/vaxter/anis.html


    Tack och bock för tipset, skall användas!

    Mvh Nidhugg
  • HelaGotland

    1 salt 2 peppar 3 vitlök 4 citron (röst) 5 röd chili 6 ingefära 7 sellerisalt 8 paprikapulver 9 fransk örtblandning 10 kanel

Svar på tråden "Allt" smakar bätter med...