Inlägg från: Anonym (Xxxxl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Xxxxl)

    Någon mer extremt överviktig som har ett viktmål till nästa sommar?

    Finns det någon mer än jag som väger skrämmande mycket men som nu har tagit tag i vikten o har ett stort viktmål till nästa sommar?
    O vad jag då menar med skrämmande mycket är minst 50 kg för mycket o uppåt.
    Själv har jag 120-130 kg att gå ner till normalvikt o till nästa sommar har jag som mål att minska minst 40 kg.
    Någon som vil sällskapa o kämpa med mig?
    Jag motioncyklar 30-60 min 4-5 ggr i veckan o försöker orka 5-10 min på min crosstrainer 2-3 ggr i veckan.
    Utöver det så stänger jag på musik på hög volym o dansar i vardagsrummet.

  • Svar på tråden Någon mer extremt överviktig som har ett viktmål till nästa sommar?
  • Anonym (Xxxxl)
    Anonym (jagmed) skrev 2017-10-13 22:20:45 följande:

    Jag. Jag har inte 120 kg att gå ner, men jag väger 120 kg, ungefär. Det var länge sedan jag vägde mig, men jag ska göra det imorgon. Jag vill gå ner till över gränsen av BMI, vilket i mitt fall är ungefär hälften av vad jag väger nu. Första delmålet är att gå ner 10% av vad jag väger nu, helst innan jul, vilket borde vara görbart.

    Jag tänkte börja med promenader och kalori-cykling, och jag sparar till en crosstrainer.


    Kaloricykling?
    Procenten har jag inte tänkt på men det kan ju vara ett bra mål inför jul.

  • Anonym (Xxxxl)
    Anonym (jagmed) skrev 2017-10-13 22:43:54 följande:
    Det är en variation av fasta. Man äter en dag 1/4 av sitt uträknade dagliga intag, 1-2 dagar hälften, och 1-2 dagar sitt vanliga, sedan baklänges så att säga, och så går det runt. Så här kommer min första cykel se uu, om jag väger 120 kg:

    Måndag: 645 kcal, alltså ungefär som 5:2 fasta
    Tisdag: 1291 kcal
    Onsdag: 2585 kcal
    Torsdag: 2585 kcal
    Fredag: 1291 kcal
    Lördag: 645 kcal
    Söndag: 1291 kcal
    osv

    Jag läste att man lyckas bättre med viktnedgång om man går ner 10% av sin vikt och sedan försöker vara viktstabil i ungefär hälften lika många veckor. Alltså om man går ner 10 kg så ska man gärna stå stilla i 5 veckor efter det innan man tar nästa 10%. Jag vet inte om det är sant, men jag gillade tanken.
    Det här var helt nytt för mig. Kanske kunde vara något.
  • Anonym (Xxxxl)
    Anonym (My) skrev 2017-10-13 22:57:53 följande:

    Hej, en till här, mycket att gå ner och tufft att hitta och hålla motivation.


    Hej.
    Hur mycket vill du gå ner o hur har du tänkt göra?
    Motivationen kommer o går men efter att jag nu blivit nekad hjälp från sjukvården så har paniken flyttat in o det är en stark motivation.

  • Anonym (Xxxxl)

    Vården har vänt mig ryggen helt för de anser att de har hjälpt eller kan inte hjälpa mig, för jag är inte mottaglig eller de har inte kompetensen som krävs för mig storlek.
    Jag gick på ätstörningsenheten för två år sen o visst ifrågasatte jag vissa saker o det var inte välkommet. Varför skulle jag börja äta socker o kaloririka produkter som jag lyckats sluta med för de triggade mitt tröstätningssystem?
    O mitt under behandling fick jag veta att jag hade cancer o då fick behandlingen läggas på is. När jag sen var färdigbehandlad från cancern, fick jag inte komma tillbaka för att de ansåg att jag avbrutit behandlingen. Cancer o dess behandling var ju ingen ursäkt.


    På vc tycker de att jag är för stor för att de ska kunna ge mig stöd o pepp.
    Jag fick en remiss skickad till en nyöppnad levnadsvanemottagning men de vill inte ta emot mig pga att jag har en ospec ätstörning o för att jag hade *avbrutit* behandlingen på ätstörningsenheten. O pga det så får jag heller inte magsäckoperation då jag troligtvis skulle gå upp i vikt igen efter en ev viktnedgång.

    Jag har ingen stöttning varken från sjukvården eller hemifrån....men jag har krav på mig att jag måste gå ner i vikt för som det är nu kan jag inte jobba o jag förlorar min sjukpenning i slutet av denna månaden.

    Jag vet inte var jag mer kan söka hjälp o stöttning.
    Pulverdiet har funkar för mig innan, har lyckats gå ner 40 kg med det, men jag har också gått ner 40 kg två gånger genom mat o träning, men då hade jag stöttning.
    Det svåraste med kosten är allt socker o kolhydrater.
    Jag lägger just nu tyngdpunkten på att äta regelbundet o på att äta riktig mat.


     

  • Anonym (Xxxxl)
    Anonym (jagmed) skrev 2017-10-15 17:46:45 följande:
    Fy vad surt. Inte klokt att de får göra så där.

    Du har inte råd att vända dig till någon privat coach?
    Låter hemsk o skriva det när det är min hälsa o liv det handlar om, men utan inkomst så måste jag snåla med de få kronorna jag har.
  • Anonym (Xxxxl)

    Har ni tränat något idag?
    Jag hade planerat att cykla men så tog latmasken över.
    Men nya tag. I morgon innan frukost ska jag cykla på motionscykeln 20 min, vilket brukar bli 5 km.
    Såg en motionscykel som jag skulle vilja ha. Den har en skärm o så kan man cykla omkring i olika miljöer.

  • Anonym (Xxxxl)

    Frukosten är det målet jag lyckas sköta bäst.
    Äter havregrynsgröt som jag blandar ner några jordgubbar o blåbär i.
    Äter också knäckebröd med ägg, några vindruvor o en halv clementin
    På helgerna steker jag ibland en omelett med ost o kalkonpålägg i bitar.
    Keso med varma bär, kokosflingor, lite osötad musli,
    Naturell yoggi med banan, kokosflingor, osötad musli.

  • Anonym (Xxxxl)

    5 km blev två mil i dag på motioncykeln. Började med 20 min innan frukost o sen 20 min innan lunch o så 40 min nu i kväll innan kvällsmaten.
    Nu har jag ont i skinkorna....någon som vet hur man stretchar rumpan?....o ryggen. Jag har sånt häng på min mage, när jag står upp så syns inte mina knäskålar pga att hänger, hänger över dem, så när jag sitter o trampar får jag påminna mig att räta upp ryggen för tyngden gör att jag kryper ihop.

    Maten är kämpig. När jag är ensam hemma så går det si o så o resten av måltiderna har jag svårt att avgöra vad som är normalstorlek.
    Att äta tills jag blir mätt funkar inte för jag är konstant hungrig.

    Jag vet att jag har många års kämpande framför mig o sen resten av livet, så 50 kg till nästa sommar är trädtoppen jag siktar på som första delmål, men alla kilon som jag går ner o lyckas hålla är kanonbra.


    Kom på ett sätt att kunna stretcha framsidan av låren idag. Jag kan inte ligga på mage eller stå upp o dra upp benen mot ryggen, men ikväll ställde jag mig med ryggen mot en stol o så satte jag upp ena foten på sitsen, böjde mig lite bakåt samtidigt som jag böjde på andra benet. Det blev en sträckning o låret som kändes. Man får hitta sina lösningar.

    Får hoppas att jag lyckas sova något i natt. Har ingen fungerande sömn men det kanske kommer.

    Kul att ni är här o peppar. :)

  • Anonym (Xxxxl)

    Mjukisbyxor skickar jag efter från Ulla Poopkens.
    Tröjor...egentligen klänningar som jag använder som tröjor...köper jag från Cellbes.
    Såg på fb  Vackrakurvigakvinnasshop , men jag har inte skickat efter något där ifrån. Jag behöver ha långa kläder som täcker mitt maghäng o det inte är inte lätt att hitta.

    Jag hade gärna tagit promenader, men det gör ont överallt när jag står o går o då är cykeln den motion o rörelse som jag kan göra just nu. Men promenader är något jag siktar på att kunna göra. Maten är viktigt, men det är kämpigt, men en dag i taget. En fördel är att jag inte kan åka o handla själv, dels så är det tungt att gå o sen dessa människor som ska stå o glo. Det har hänt att jag har ställt mig o spänt ögonen i dem o sagt att snart får de börja betala för underhållningen.

    Försök att inte tänka negativt om er när ni *syndar*.
    Ibland vinner ju tyvärr *röda hunden* som Bitte Jonsson skriver i sin bok.
    Ett snedsteg förstör inte resan om man reser sig o fortsätter kämpa.

    I dag satte jag mig på golvet för att se hur kämpigt det var att ta mig upp igen.
    Jag har ingen våg som går upp till min vikt o mina kläder är med resårband så genom dem kan jag inte se om det händer något med kroppsstorleken.
    Tänkte sätta mig på golvet igen om några veckor för att se om det blivit lättare att resa mig.

  • Anonym (Xxxxl)

    Vet inte varför jag inte kan citera.
    Plus size på Youtube ska jag se vad det är.
    Kul med tips.

    Vart köper man en bra bh?
    Jag har lagt ut en massa pengar på olika märken o olika affärer men jag kan inte använda någon av dem. Jag är storbystad o sen stor i omfång. Behöver ha någon med breda axelband o breda sidor som verkligen kan bära upp bysten.

  • Anonym (Xxxxl)

    Jag har varit lite *off* sista dagarna. Hade min kontroll efter cancern o det får mig att stressäta dagarna innan. Samtidigt sprack en tand så jag inte kunde äta utan drack då istället Nutrilett i väntan på tid till tandläkaren. Vart så sjukt hungrig de dagarna så jag drack för många o då ställde sig min mage på tvären.

    Jag hade besöken samma dag o lagom att mitt gynbesök var över, släppte bedövningen o ett besök på apoteket på sjukhuset ledde till att jag kom hem med en flaska munskölj, en D-vitamin burk, 2 chokladkakor, o 3 små påsar godis.
    Jag kunde lika väl ha gått åt andra hållet till kafeterian o köpt något vettigare, men jag hittar alltid på ursäkter för att förstöra för mig.

    Men nu är jag på banan igen. Det kom upp reklam inför ett jubileum i min hemstad nästa år som jag vill gå på o då i mindre storlek än idag, Jag har undvikit att åka hem i många år pga min vikt.


    Jag stod på min crosstrainer som jag för några år sen älskade att träna på. Stod mellan 1-15 h om dagen på den tiden.. Då var jag en vältränad klump på 120 kg som jobbade inom vården, tog en timmes promenad på vägen hem, åt lite o sen stod på maskinen.
    Nu klarade jag 6 min på lägsta  nivå o långsammaste fart innan både maskinen o min kropp protesterade för mycket.
    Kommer ta år innan jag klarar en timme igen så det är inget jag strävar efter just nu, men det var kul att stå på den igen så det får bli några minuter om dagen.

    Någon som börjat bäva inför julen, godiset o maten? Jag har inget stopp vad det gäller *unna mig* av godiset. Måste hitta det i år.


     

  • Anonym (Xxxxl)
    Anonym (under 100) skrev 2017-10-23 20:17:28 följande:
    Varmrökt lax
    kallrökt lax 
    spättafile
    räkor
    crabfish

    entrecote
    nötfärs
    högrev
    bacon
    kycklingfile
    chorizo
    rökt skinka
    saltrulle

    Avocado
    tomater
    citron
    rödlök
    gurka
    paprika
    broccoli
    rättika
    morötter
    vitlök
    champinjoner
    kantareller
    zucchini

    mango
    clementiner
    hallon
    blåbär
    päron

    majonnäs
    creme fraiche
    grädde
    fil
    mjölk
    brieost

    cashewnötter
    jordnötter
    torkade tranbär
    saltlakrits
    fläsksvålar
    Granola

    Det var det mesta jag tänkte handla hemför de närmaste veckorna. Tillkommer en del pålägg som jag brukar ha hemma. Köper alltid i den manuella disken och jag använder mycket pålägg till att dämpa suget. Är jag sugen så kan det hjälpa ganska bra att gå och ta ett par skivor skivat oxinnanlår och rulla ihop och äta. Det hjälper bra och är inte onyttigt precis. 
    Hade behövs recept på allt det där för det skiljer sig från det jag äter. :) 
  • Anonym (Xxxxl)
    Anonym (Hur lyckas man...) skrev 2017-10-23 06:40:33 följande:

    Gick riktigt dåligt i helgen. Blev både godis och peppar kakor. Nya tag idag. Hur har det gått för er.


    Jag har sovit nästan hela dagen så det har inte gått bra men inte dåligt heller.
    Får hoppas att jag tagit igen lite sömn nu för idag kunde jag inte hålla mig vaken.

  • Anonym (Xxxxl)
    Anonym (jagmed) skrev 2017-10-23 22:44:19 följande:

    Jag överlevde fösta veckan. Hurra för mig.

    Kämpa på ni andra.


    Bra jobbat. Solig


    Här går det lite upp o ner men en dag i taget.
    Jag kan inte väga mig...än....men min mage har börjat glida åt sidan när jag lägger mig o så har jag fått smågropar lite här o var. Ska prova att väga mig om en månad igen.
    Funderar på att försöka räkna kalorier igen men jag tycker det är så svårt.
    Hur räknar man ut hemmagjord köttfärssås tex?
    Men börja med att räkna frukosten o mellanmålen till en början iaf.

  • Anonym (Xxxxl)

    Jag *kom av * mig.
    Dansade wii o tänkte mig inte för utan försökte göra hopp o skuttrörelser o det klarade inte mina knäskålar o vrister av. Även ryggen sa ifrån.
    Julen är en känslomässigt jobbig högtid o hur jag än gör, så trillar jag dit.
    Är känsloätare.
    Men nytt år o nya tag o nu måste jag hålla mig på banan för jag var *tillfälligt sinnesförvirrad* eller dum...vet inte vilket som låter sundast :D....
    men jag hittade ett inlägg på insta som jag delade på min sida på Facebook o även i en grupp. Jag som aldrig brukar få några kommentarer eller *likes* fick nu en massa. Har närmare 500 *likes* o inlägget jag skrev var....


    " Jag lovar att inte äta godis från den 1 januari 2018 med lika många dagar som detta inlägg gillas med till o med 31/12."

    Så nu ska jag klara det o jag har nu även blivit nekad hjälp o stöttning från alla håll o kanter som jag kan komma på att be om hjälp hos.
    Gick en promenad med mitt barn tidigare i veckan o vart så arg på mig själv.
    I början av året kunde jag gå 3 km utan problem, nu hade jag blodsmak i munnen efter knappt en km. Är riktigt rädd, väger nu 200 kg, o känner hur kroppen lägger av. Men jag ska fixa detta, en dag i taget.


     

  • Anonym (Xxxxl)

    Är så otroligt arg o besviken på mig själv samtidigt som jag har panik över min otroligt långa väg att gå.
    I dag, för ett år sedan, kunde jag ta promenader på en halvtimme. Visst var det kämpigt men jag klarade det. Idag orkade jag inte mer än 7 minuter o då var jag tvungen att stanna två gånger för en snabb vila. O min rygg gjorde så vidrigt ont
    Min mage hänger ner till knäskålarna så den är jättetung att bära på

    7 minuter..... Gråter.....i kväll har jag dansat 23 minuter för att iaf få ihop 30 min rörelse.
    Jag är så otroligt låg ikväll men jag försöka få igång kämpar glöden igen.

  • Anonym (Xxxxl)

    Kikar in lite hastigt o bara talar om att jag inte har övergett tråden.
    Brottas med motgångar.
    Kämpa på alla duktiga så ska jag kämpa mig upp på banan igen.

  • Anonym (Xxxxl)

    Här har det gått  käpprätt åt skogen o jag väger mer än någonsin.
    Mitt barns pappa stressar sönder mig o mitt barn skäms så för mig att hon vill helst inte att jag ska gå ut o visa mig.
    Jag har strul med försäkringskassan o min ångest har ökat massor så jag känner mig stressad hela tiden, vilket gett mig värre sömnproblem än innan.

    För några veckor sedan vann jag naturdiet...bantningspulver o bars....för 3 veckor men det ledde till att mitt sockerbegär ökade o jag blev mer fixerad vid mat.
    Har inte ätit efter kl 22 på många år, men nu när jag oftast inte somnar innan 02 så blir det mat efter kl 22.

    Förra veckan vann jag en veckas träning på ett gym, vann samma pris för två år sen men kunde då inte utnyttja priset pga cancern. Denna gången kan jag inte pga min vikt. Är det inte ironiskt?
    Så jag fick tacka nej men jag passade på att fråga om det fanns någon möjlighet att de kunde hjälpa mig iaf. Om någon utav deras pt kunde komma hem ill mig o lägga upp en kost o träningsprogram. De skulle återkomma, men när det hade gått en vecka trodde jag det var kört.
    Idag ringde det en pt o ställde en massa frågor o han skulle prata med sin chef om de kunde göra något för att hjälpa mig. Han skulle ringa senare i veckan.

    Jag hoppas så att de kan hjälpa mig o att jag kan ta emot hjälpen utan att det krossar mig ekonomiskt. Jag kan stå helt utan ersättning om några veckor.
    Han frågade om jag var redo för att förändra mitt liv, för det skulle krävas massor av hårt arbete av mig.
    Det vore sjukt idiotiskt att inte ta tillvara på denna möjlighet, om jag nu får den, samtidigt är jag rädd för hur jag ska fixa detta. Jag har ingen som stöttar mig, har inga vänner eller något skyddsnät. Mitt barn kräver mer av mig nu än innan o har ingenstans att ladda mina batterier. Men....fixar jag detta så vore det himmelriket.
    Saknar att kunna gå ut på långpromenader, kunna sätta mig i min bil o bara köra dit jag vill, kunna röra mig utan att andas som om jag hade sprungit milen osv.

    Ingen kan beskylla mig för att jag har gett upp kampen mot kilona, det är min brist på ork, kunskap o glädje som saknas. Men kanske...kanske detta är början på livet tillbaka. 

Svar på tråden Någon mer extremt överviktig som har ett viktmål till nästa sommar?