Låta nioåring plugga högstadiematte
Låter som en bra idé!...har inte provat själv, men själv dog jag liksom lite inombords av grundskolans utantillärning...
Sen behöver man nog presentera den på ett bra och kul sätt!
Låter som en bra idé!...har inte provat själv, men själv dog jag liksom lite inombords av grundskolans utantillärning...
Sen behöver man nog presentera den på ett bra och kul sätt!
Alltså,
Min mamma lärde mig inte mkt extra matte (lite ekvationer då isf) men väl massa "annat". Det hjälpte föga mot tristessen vare sig att hon inte lärde mig särskilt mkt extra matte eller massa annat. Jag tror sammantaget om man är typ särbegåvad eller vad det heter, så hjälper det föga att inte stimulera intellektet hemma. Det gör inte skolan roligare för det. Därför att man kan redan så snart man sett det man ska lära sig.
Det som behövs är mer stimulans både hemma och i skolan. Tyvärr främst i skolan tror jag men i brist på det får man ta det hemma. Innan kreativiteten och lusten att lära vissnar och dör...
Tyvärr fattar inte alla lärare det.
Och abstrakt matte är något helt annat än konkret sifferräkning. Så det skadar inte att komplettera med det.
Jag själv trodde att jag inte var särskilt begåvad inom matte förrän i sena högstadiet. Men egentligen var det tvärtom. Blommade upp nånstans vid matte C och sen blev det bara lättare å lättare. Det är bara det att siffertragglande är så nedrans trist att jag inte pallade vara noggrann...
Ts jag tror du någonstans har en bra magkänsla för vad som är rätt. Du känner ju ditt barn!
Gör om och gör rätt.
Ditt inlägg går inte att besvara då du bygger halmgubbar, dvs argumentationsfel.
Tips, utgå inte från att din sanning är allmängiltig.
Gör om och gör rätt.
Ditt inlägg går inte att besvara då du bygger halmgubbar, dvs argumentationsfel.
Tips, utgå inte från att din sanning är allmängiltig.
Tråden har blivit mer än lovligt tramsig med meningslösa nyp hit och dit.
Men en sak håller jag med om. Nämligen att det är nödvändigt att nöta in rätt metod om det ska hålla i längden.
Tyvärr är det själsdödande för många om man redan kan ändå.
Jag har fallenhet för abstrakt matte och även huvudräkning på så sätt att jag kan hoppa över flera led och det blir rätt ändå. Jag har gehör och melodiminne och därför struntat i att traggla noter. Vilket jag ångrar idag.
Efter gymnasiet pausade jag med plugget och sedan vågade jag mig inte in på den fysikbana jag drömt om. Varför? Bristande metod. Men även brist på stimulans. Men det beror på min personlighet. Att jag är en sån som redan kan, intuitivt.
Men alla kan till en viss gräns. Även jag.
Hade någon sett mig i skolan och givit mig uppgifter på min nivå hade jag kanske orkat följa min dröm (har bra jobb ändå iofs men ni fattar).
Det har inget med vad mina föräldrar lärt mig utanför skolan, utan det handlar om min intuitiva inlärningsstil och intellektuella läggning. Jag är evigt tacksam för det jag lärde mig i hemmet. Utan det hade det ändå inte varit roligt att öva på det jag redan kan intuitivt, vilket är så det upplevs att öva ren metod. Innehållslöst.
Jag svarar inte för alla abstrakta tänkare där ute. Men det finns ändå rätt många av dem som är som jag. Låt glöden slockna!
Jag vet, och det är inte meningen att skrämma bort någon, jag blir bara less på kritik utan substans...
Det du skriver påminner om sonens pappa. Han har också fallenhet för matte men tyckte att skolan var aptrist. Fick dator tidigt hemma och lärde sig själv vilket har räddat hans karriär. Han lyckades aldrig plugga upp sina betyg och hoppade av högskolan på en rätt låg nivå. Men när jag läste matte på betydligt högre nivå kunde vi bolla problem och han begrep minst lika mycket som jag så han har en enorm inuition för matte. Men han fixar inte att plugga in nåt på ren vilja.
Jag tror att man idag behöver kunna det, och ha lite "grit", så jag hoppas kunna hitta en bra balans där sonen får nöta i skolan där det behövs men att vi kan göra saker hemma som gör att han tar sig genom den traggliga perioden och har förutsättningarna att bli riktigt bra sen när matten blir rolig.
Låt INTE glöden slockna skulle det ju stå...D'oh!
Intressant argumentationsteknik... det där när man å ena sidan vet hur en vilt främmande människa ska göra i en ganska generellt beskriven situation baserat på ytterligare generaliseringar, och å andra sidan samtidigt anser att människor med avvikande åsikter förmodas tro att alla fungerar som en själv.
Just sayin'
...förlåt off topic :)