• NELJ

    Låta nioåring plugga högstadiematte

    Hej,

    Min son går i trean. Han har alltid haft lätt för matte och kan lösa ekvationer, förstår upphöjt till, roten ur osv. Programmerar på en rätt avancerad nivå för sin ålder. Matten i skolan är mycket innantillärning som man ju också måste kunna men han tycker det är jättetråkigt. Vi har pratat med hans lärare flera gånger om att ge honom lite utmaningar men inställningen från henne nu är att han behöver träna multiplikationstabellen.

    Jag funderar på att köpa nån mattebok för högstadiet som vi kan jobba med hemma för att hålla intresset uppe. Men risken finns ju att skolmatten blir ännu tristare för honom. Har någon erfarenheter av liknande?

  • Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte
  • NELJ

    Ja, det här skulle ju vara ett komplement, inte en ersättning. Jag tänker att de kan ge honom möjlighet att träna mer abstrakt matte, problemlösning etc utöver nötandet i skolan.

    Själv har jag forskat på KTH och därmed läst mer matte än de flesta men är värdelös på huvudräkning och kan inte alla multiplikationstabeller som ett rinnande vatten så jag ser det som olika egenskaper.

  • NELJ
    Tow2Mater skrev 2017-10-14 18:21:14 följande:

    Hur är hans huvudräkning? Kan han visa läraren att han behärskar den, kanske hon/han blir mer villig att ge mer avancerade uppgifter. Min sons klass använder denna som jag tycker är toppen: xtramath.org


    Han är bra på huvudräkning, när vi har dötid i bussen eller bilen mm brukar vi köra mattegåtor i stil med 811-16+128. Det ska vara tre tal med och inte bara plus är "regeln". Fast jag försöker smyga i "problem" emellanåt som att det är 6 mil till Uppsala och nu kör vi 100 km/h osv.

    Men grejen är att i skolan måste de ju alltid ställa upp talen och visa hur de räknat så det hjälper honom föga. Hans lärare är bara insnöad på vad som kommer på nationella proven. Vad hände med att lära för livet liksom...?
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-14 19:43:37 följande:

    Grejen med matte är att man ska kunna bevisa hur man kommer fram till saker och ting och inte bara påstå att det är på ett visst sätt. Det funkar alltså på samma sätt som källkritiskt tänkande - hörsägner och påståenden är inget värt. Så att lära sig matte på ett korrekt sätt ÄR att lära för livet.

    Problemet om du köper läroböcker är risken rätt stor att han lär sig fel och det är ofta mycket svårt att lära om och lära rätt.

    Tycker du borde få honom, och dig själv, att acceptera att man inte alltid kan vara luststyrd och få göra det som är kul och hoppa över resten. Om han har så lätt för sig så borde du istället uppmuntra glädjen i att lära nytt, dvs att du uppmuntrar lärande på helt andra ämnen. Att du helt enkelt inte konkurrerar med skolan utan kompletterar den. 0


    Jag vet vad som är "grejen" med matte tack ;) och har aldrig sagt att han inte ska nöta in multiplikationstabellen. Men jag vill inte heller att han ska tröttna på matte för att det är enformigt i skolan.

    Jag uppmuntrar all slags lärande, skolan är viktig och det vet mina barn. Men jag håller inte alls med om ditt tänk att sluta utveckla matten för att han har lätt för det, tvärtom vore det orättvist mot honom att inte hjälpa honom att komma till sin rätt i ett område som han både tycker är kul och har fallenhet för. Det är så typiskt svenskt att alla ska vara medelbra, bara i sport är det ok att sticka ut. Du skulle väl aldrig sagt till en ung Zlatan att du är ju så duktig på forboll nu, är det inte dags att byta till simhopp?
  • NELJ
    Valkyria75 skrev 2017-10-14 20:05:51 följande:

    Din son låter som jag när jag var liten...

    Mitt tips är att INTE köpa högstadieboken nu. Du skjuter bara problemet framför dig.

    Leta istället annat material, som kanske dessutom är roligare. Om han inte gillar att traggla multiplikationstabellen nu, så lär det snabbt bli tråkigt att traggla högstadiets rutinuppgifter.

    Har du provat typ iq-testuppgifter som 'vilken är nästa figur?' eller talföljder. Där finns mycket att välja på. Och det är mycket roligare än grundskolans matteböcker. Och så låter du honom få kunna stöta på nya saker när han går på högstadiet istället för att redan läst och sett allt.


    Du kan absolut ha en poäng i det du skriver. Det jag egentligen skulle vilja ha är lekfulla pysselböcker som de som finns för barn som precis håller på att lära sig räkna men med mycket svårare tal. I själen är han ju ändå bara nio så det får inte bli för torrt och tråkigt heller.

    Men jag letade mig nyss in på en tjänst som skolan använder efter att ha läst Tow2maters inlägg. I barnens skola använder de något som heter Nomp och för 29 kr i månaden kan jag ha ett föräldrakonto och ge sonen "utmaningar". De kan han sen lösa på sin dator eller i telefonen. Jag ska testa hur det funkar. IQ-tester var en bra idé också, det finns ju mycket på nätet.

    Sen laddade vi nyss ned ett nytt programeringsspråk (Unity) som vi hittade lite bra tutorials till.
  • NELJ
    asdfgh skrev 2017-10-14 20:58:53 följande:

    Jag kämpade med huvudräkning och var helt övertygad om att jag var totalt kass på matte. När jag på ett placeringstest i 7an hamnade i den bästa gruppen trodde jag att något blivit fel (hade trott jag skulle hamna i den sämsta).

    På gymnasiet började vi äntligen med den typ av matte som jag förstår istället för baskunskaperna som jag kämpat så med att nöta in. Vad som även hände var att även om vi hade tillgång till miniräknare hade vi en stark tidspress som gjorde att om man knappade allt på miniräknaren så hann man inte med alla uppgifter. När jag tog studenten kunde jag gångertabellerna upp till 12x12 utan problem även om jag fortfarande inte kunde rabbla dem.

    Mitt tips är att jobba med mer komplexa grejer och jobba mot klockan. Ge tillgång till miniräknare och låt honom upptäcka hur mycket tid man förlorar på att släppa pennan, knappa på miniräknaren, ta upp pennan igen och skriva svaret. Det ger en motivation till varför man ska plugga "plutifikationstabellen"


    Jo, jag har också kämpat lite med att huvudräkningen inte alltid funkat som den ska. Jag har insett att jag tänker mycket bättre när jag får skriva samtidigt och kan se talen. Jag tyckte det var lite jobbigt förut men med åldern inser man ju att man inte måste bemästra allt. :)

    Intressant tips om miniräknaren. Överlag att träna på tid kan ju vara sporrande för honom.
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-15 16:24:01 följande:

    Desto större anledning att ta till sig av det jag säger. De forskare jag mött från KTH har inte varit imponerande...Va? Typsikt svenst och jante?

    Snarare typiskt svenskt att inte ta till sig argumentation utan skylla på jante när man inte får de svar man vill ha.

    Om du är lärare så kör egna lektioner med det arma barnet. Om du inte är det så tycker jag att du ska ta dig en allvarlig funderare på:

    A: Varför lärare har mångårig universitetsutbildning.

    B. Varför hemskolning inte är tillåten i Sverige.

    C. Varför du inte studerar till lärare så att du får en djupare insikt i lärandeprocesser så att du klarar av - på ett pedagogiskt riktigt sätt - drilla ditt barn i matematik.


    Okej... nu tar vi från början igen. Jag har aldrig sagt att jag ska köra lektioner med mitt barn eller "drilla" honom, inte heller att jag ska ersätta hans lärare. Jag vill bara göra det jag kan för att hålla hans intresse uppe.

    Jag håller inte med dig om att han borde "släppa" matten då han har fallenhet för det. Så länge övriga skolarbetet rullar på ser jag ingasomhelst nackdelar med att han utvecklar matte/programmering då han både har lätt för det och tycker att det är kul. Du har inte riktigt förklarat varför det skulle vara en dålig idé men du verkar bli väldigt provocerad.

    Och kommentaren om min akademiska bakgrund är ju bara barnslig. Överlag har du bara kommit med tyckande och förolämpningar. Har du något att bidra med så diskuterar jag gärna vidare men annars kan vi lägga ned nu tycker jag.
  • NELJ
    Trippelmamma76 skrev 2017-10-15 18:33:02 följande:

    Som sagt TS, det finns ställen där du kan få ha seriösa diskussioner i ämnet utan påhopp. Och ja, det är ofta stora svårigheter tyvärr med just lärares brist på kunskap och förståelse när det gäller särskilt begåvade elever. Sorgligt nog.


    Jo, jag har läst på den sidan och kontaktat dem. Tack igen för tipset. :)
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-19 21:56:24 följande:

    Jag vet precis vad särbegåvning handlar om. Det verkar inte riktigt vara det du lidit av därför att då hade du haft kapacitet att veta att man inte ska ha sig själv som norm. Att man inte har samma åsikt bara för att man har samma erfarenhet.

    Tyvärr är det oerhört många som kallar sig själva och sina barn för särbegåvade. Inte för att det är så utan för att man vill att det ska vara så.


    Det är mycket du vet precis hur det fungerar och står till. Men eftersom du är så duktig på det kanske borde du släppa det och träna lite på något annat. Som på att inte bli så provocerad av den här tråden. :) Ha en fortsatt fin vecka!
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-19 22:28:59 följande:

    Tja... Mycket är jag och mycket blir jag men jag blir inte provocerad av dig trots att du försöker ditt bästa. Inte heller blir jag provocerad av denna tråd eller att andra tycker olika. Jag projicerar heller inte mina känslor på andra, till skillnad från dig. Lär av mig och lev upp till dina egna ord mao.

    Nu när vi klarat ut det kan du svara på vad du har att bidra med i sakfrågan.


    Men snälla du, jag projicerar ingenting. (Vad skulle det vara? Du kommer med så vaga förolämpningar...) Jag tycker bara det är konstigt att du går på så hårt mot de, överlag konstruktiva, råd jag fått i den här tråden. Och eftersom du skrev att min son skulle sluta lära sig mer om matte och träna annat så fick jag lust att vara lite sakastisk när du gång på gång framhäver att du minsann vet bäst.

    Vad du eventuellt vet delar du dock inte med dig av. Bara att andra tänker fel. Så vi kan konstatera att pedagogik inte är ditt starkaste ämne. Jag vidhåller det jag skev tidigare att:

    "Överlag har du bara kommit med tyckande och förolämpningar. Har du något att bidra med så diskuterar jag gärna vidare men annars kan vi lägga ned nu tycker jag."

    Jag inser att jag frångått det jag skrev då om att lägga ned men jag tyckte det var lite trist att du hoppade in igen efter två dagar och kände dig tvungen att vara otrevlig mot personer som faktiskt bidragit med sina insikter och erfarenheter i denna tråd.
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-19 22:51:21 följande:

    Haha. Brist på självinsikt är det gott om.

    Säg mig hur kan du veta att jag blir provocerad? Du påstår att jag blir det, om du glömt det.

    Kan du läsa mina tankar?

    Knappast va?

    Så ... Ditt påstående beror på att du projicerar.

    Du utgår från dig själv och dömer andra efter dina egna förmågor helt enkelt.

    Så igen. Lär av mästaren och ta dina egna ord på allvar.


    Okej. Du kanske inte blir provocerad. Men i så fall är du helt enkelt bara oförskämd och otrevlig. Jag skulle ha valt provocerad av de två.

    Du vägrar ge mig konkreta råd och fortsätter bara att dissa andra. Därför ekar "mästaren" tomt. Gäsp.
  • NELJ
    Mirelle skrev 2017-10-19 23:44:08 följande:

    Tråden har blivit mer än lovligt tramsig med meningslösa nyp hit och dit.

    Men en sak håller jag med om. Nämligen att det är nödvändigt att nöta in rätt metod om det ska hålla i längden.

    Tyvärr är det själsdödande för många om man redan kan ändå.

    Jag har fallenhet för abstrakt matte och även huvudräkning på så sätt att jag kan hoppa över flera led och det blir rätt ändå. Jag har gehör och melodiminne och därför struntat i att traggla noter. Vilket jag ångrar idag.

    Efter gymnasiet pausade jag med plugget och sedan vågade jag mig inte in på den fysikbana jag drömt om. Varför? Bristande metod. Men även brist på stimulans. Men det beror på min personlighet. Att jag är en sån som redan kan, intuitivt.

    Men alla kan till en viss gräns. Även jag.

    Hade någon sett mig i skolan och givit mig uppgifter på min nivå hade jag kanske orkat följa min dröm (har bra jobb ändå iofs men ni fattar).

    Det har inget med vad mina föräldrar lärt mig utanför skolan, utan det handlar om min intuitiva inlärningsstil och intellektuella läggning. Jag är evigt tacksam för det jag lärde mig i hemmet. Utan det hade det ändå inte varit roligt att öva på det jag redan kan intuitivt, vilket är så det upplevs att öva ren metod. Innehållslöst.

    Jag svarar inte för alla abstrakta tänkare där ute. Men det finns ändå rätt många av dem som är som jag. Låt glöden slockna!


    Jag vet, och det är inte meningen att skrämma bort någon, jag blir bara less på kritik utan substans...

    Det du skriver påminner om sonens pappa. Han har också fallenhet för matte men tyckte att skolan var aptrist. Fick dator tidigt hemma och lärde sig själv vilket har räddat hans karriär. Han lyckades aldrig plugga upp sina betyg och hoppade av högskolan på en rätt låg nivå. Men när jag läste matte på betydligt högre nivå kunde vi bolla problem och han begrep minst lika mycket som jag så han har en enorm inuition för matte. Men han fixar inte att plugga in nåt på ren vilja.

    Jag tror att man idag behöver kunna det, och ha lite "grit", så jag hoppas kunna hitta en bra balans där sonen får nöta i skolan där det behövs men att vi kan göra saker hemma som gör att han tar sig genom den traggliga perioden och har förutsättningarna att bli riktigt bra sen när matten blir rolig.
  • NELJ
    zdudmwml skrev 2017-10-20 06:53:53 följande:

    Möjligt att du upplever mina svar som oförskämda. Det betyder inte att jag är det utan att det är du som inte gillar svaren. För du har faktiskt erkänt att du tolkar in saker som inte finns och det i sin tur är projicering. Att du inte vill kännas vid det är väldigt tydligt.

    Jag har gett konkreta råd, det är du som tjafsar, bråkar och är oförskämd för att jag inte ger dig medhåll. Är du inte beredd att få alla typer av svar ska du inte ställa frågor. Svårare än så är det inte.


    Efterkonstruktioner. Du inledde med att skriva vad du tycker att jag inte ska göra, dvs underhålla sonens intresse. När jag inte höll med kunde du inte motivera varför. Därefter har du spårat ur. Du slutade tjafsa med mig men fortsatte vara otrevlig och dryg mot andra i tråden.
Svar på tråden Låta nioåring plugga högstadiematte