• Anonym (Ahhh)

    Fyraåring som tar två timmar att lägga, blir galen!!

    Han har alltid haft svårt att vara stilla och att somna, redan som bebis fick vi vagga och vyssja i timmar för att han någonsin skulle sova. Nu har det gått fyra år och jag börjar bli tokig.

    Jag har varit sjukskriven och då gick det väl an att det tog två timmar varannan kväll (vi delar för att orka) men nu jobbar jag heltid och hinner bara äta middag och sen ska jag ligga där inne i ett mörkt rum resten av kvällen.

    Ok om han hade legat still men man kan inte läsa böcker för han varvar upp och ska bläddra och pilla med fötterna i boken osv. Har provat att släcka och massera/sjunga etc men han bara rullar runt runt och härjar och busar och ofta bli jag så irriterad så det är jobbigt, det börjar koka i mig. Just det att han rör på sig gör mig tokig, han surrar också och sjunger och håller på.

    Har provat att lägga honom i en vagn och gå en timme ute, funkar ej. Har provat få honom att somna i soffan medan jag läser eller kollar serier, funkar ej. Han bara varvar upp och springer runt runt. Om jag inte tvingar honom i säng skulle han lätt kunna vara vaken 48 tim utan att däcka.

    Nu är klockan 21.30 och jag har legat bredvid honom sen 19.50. Han har tvingat till sig att kissa tre gånger, dricka mjölk och busa under täcker oavbrutet. Jag har rytit ifrån men då blir han ledsen och säger att han inte kan logga still och att han blir rädd när jag är arg ????

    Går jag ut ur rummet är det ett himla springande och skrikande.

    Vad ska vi göra?!?

  • Svar på tråden Fyraåring som tar två timmar att lägga, blir galen!!
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mamma till två.) skrev 2017-10-24 08:43:33 följande:

    Man låser inte in ett barn.


    Hon får ju komma ut om hon Vill! Herregud vad folk överreagerar.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Em) skrev 2017-10-24 10:59:53 följande:
    Men barnet far inte illa snälla. Vi är ju precis där hela tiden . Hon sover alltid med stängd dörr vilket vi också gör. Sen att den är låst i någon timme. Hon bryr sig ju inte hon leker på sitt rum. Precis likadant som om den vore öppen.

    Så du tar i lite för mycket. Fastnar på att vi låser dörren. Vill hon något går hon ju upp eller ropar eller vad som helst. Inte så att vi inte hör eller är där. Misskötsel ? Nu tar du det väldigt långt. Är inte i närheten av det.
    Det är sjukt, felaktigt och underligt på så många olika nivåer samtidigt att det förstås finns all anledning att undra över vad mer som pågår hemma hos er rörande barnet. 
    Anonym (Em) skrev 2017-10-24 11:02:19 följande:
    Hon får ju komma ut om hon Vill! Herregud vad folk överreagerar.
    Så varför är dörren låst då?
  • Anonym (Em)
    Påven Johanna II skrev 2017-10-24 11:17:50 följande:

    Det är sjukt, felaktigt och underligt på så många olika nivåer samtidigt att det förstås finns all anledning att undra över vad mer som pågår hemma hos er rörande barnet. Så varför är dörren låst då?


    Det är ju i början för direkt när vi går ut springer hon efter bara för att hon kan alltså ingen speciell anledning. Kanske för att hon inte vill sova. Svårt att prata med henne. Då går hon bara upp en gång känner att dörren är låst och går tillbaka till sängen. Leker eller lägger sig direkt. Hade hon skrikit eller ropar efter oss hade man ju naturligtvis öppnat men det gör hon inte. Det blir som en psykologisk koppling för henne. Nu ska jag sova typ. Sen när hon somnat öppnar vi.
  • Anonym (Ahhh)
    Anonym (Em) skrev 2017-10-24 10:59:53 följande:

    Men barnet far inte illa snälla. Vi är ju precis där hela tiden . Hon sover alltid med stängd dörr vilket vi också gör. Sen att den är låst i någon timme. Hon bryr sig ju inte hon leker på sitt rum. Precis likadant som om den vore öppen.

    Så du tar i lite för mycket. Fastnar på att vi låser dörren. Vill hon något går hon ju upp eller ropar eller vad som helst. Inte så att vi inte hör eller är där. Misskötsel ? Nu tar du det väldigt långt. Är inte i närheten av det.


    Citat från dagensjuridik: "Pappan läste sagor för sin dotter och försökte få henne att somna i vettig tid för att själv kunna sova. När dottern vägrade att gå och lägga sig stängde han in henne på rummet för att få lugn och ro. Han döms nu av hovrätten för olaga frihetsberövande". DET ÄR OLAGLIGT! Ni kan dömas för det och i värsta fall förlora vårdnaden.

    Och jag undrar vad det är för sjukdom barnet har och vad den har med saken att göra? Att låsa in ett sjukt barn känns ju ännu värre.

    Att hon är lugnt är ingen garanti för att hon mår bra av det. Hon kanske bara måste hitta ett sätt att kunna hantera att hennes trygghetspersoner låser in henne. Får hon panik känns det ännu värre så hon kanske bara stänger av för att klara det. Och nu kanske har ignorerat hennes tidiga försök att ropa och nu sitter hon istället tyst och ensam för hon vet att ingen ändå kommer...

    Snälla, prata med henne istället. Hur ska ni annars kunna hantera framtidens problem? Vad ska ni göra när hon är 15 och vill göra nåt hon inte får, låsa in henne med handbojor?
  • Anonym (Ahhh)
    Anonym (en småbarnspappa) skrev 2017-10-24 10:22:33 följande:

    Låt bara vara uppe med dej, lek, prata eller läs en bok tillsammans, förr eller senare kommer han att somna, garanterat!

    Om du blir irriterad på ditt barn på det sätt som du själv beskriver har du troligen själv endel problem att ta tag i.


    Jo folk med barn som kan somna enkelt säger ofta det men hittills har han aldrig somnat av sig själv bara sådär. Det var i bilen när han var under 1 år men aldrig som en del barn som kan somna framför en film eller i en vagn. Då hade det ju varit nemas problemas :)

    Låter vi han vara uppe kan han hålla igång hur länge som helst. På nyårsafton tex var han uppe till kl, 01eftersom han vägrade sova och vi ville kolla på raketerna. Han lekte då hinner himla nöjt och sprang runt fram tills vi tvingade honom i säng då. Han behöver aktivt få hjälp med att bryta det han gör.

    Och jo jag vet att det är fel att bli irriterad. Jag vill ju sluta med det! Just nu har jag inte energi till att återgå till heltid efter en sjukskrivning, ta hand om hem, hund, barn och allt och natta två timmar. Då blir jag himla trött och tyvärr mer lättirriterad. En halvtimme vore helt ok för då hinner jag med mig själv en stund också!
  • Anonym (Ahhh)

    Vi förberedde honom igår på nya rutiner och han tyckte det var sådär men det är ju alltid jobbigt med förändring. fhan fick vara uppe länge och sen gick han in med min sambo till sovrummet. Dom låg och pratade ca 30 min och sen sov han! :)

    Idag var han inte heller speciellt trött utan vaknade sin vanliga tid.

    Vi provar detta ett tag nu och håller tummarna för att det fungerar. Det blir ju inte så mycket egentid till en själv men man slipper iaf ligga i ett mörkt rum och stirra!

  • Påven Johanna II
    Anonym (Ahhh) skrev 2017-10-24 11:50:52 följande:
    Jo folk med barn som kan somna enkelt säger ofta det men hittills har han aldrig somnat av sig själv bara sådär. Det var i bilen när han var under 1 år men aldrig som en del barn som kan somna framför en film eller i en vagn. Då hade det ju varit nemas problemas :)

    Låter vi han vara uppe kan han hålla igång hur länge som helst. På nyårsafton tex var han uppe till kl, 01eftersom han vägrade sova och vi ville kolla på raketerna. Han lekte då hinner himla nöjt och sprang runt fram tills vi tvingade honom i säng då. Han behöver aktivt få hjälp med att bryta det han gör.

    Och jo jag vet att det är fel att bli irriterad. Jag vill ju sluta med det! Just nu har jag inte energi till att återgå till heltid efter en sjukskrivning, ta hand om hem, hund, barn och allt och natta två timmar. Då blir jag himla trött och tyvärr mer lättirriterad. En halvtimme vore helt ok för då hinner jag med mig själv en stund också!
    Banta ner nattningen till den halvtimme du orkar med och låt honom vara uppe tills dess att den halvtimmen närmar sig. Prata med honom och gör överenskommelser om vad som kan vara lämplig sysselsättning för honom på kvällarna och, som någon sa, varva ner tillsammans innan sänggåendet.
    Anonym (Em) skrev 2017-10-24 11:25:00 följande:
    Det är ju i början för direkt när vi går ut springer hon efter bara för att hon kan alltså ingen speciell anledning. Kanske för att hon inte vill sova. Svårt att prata med henne. Då går hon bara upp en gång känner att dörren är låst och går tillbaka till sängen. Leker eller lägger sig direkt. Hade hon skrikit eller ropar efter oss hade man ju naturligtvis öppnat men det gör hon inte. Det blir som en psykologisk koppling för henne. Nu ska jag sova typ. Sen när hon somnat öppnar vi.
    Jag har redan sagt vad jag anser om saken.
  • Wolfie13
    Anonym (Ahhh) skrev 2017-10-24 11:54:28 följande:

    Vi förberedde honom igår på nya rutiner och han tyckte det var sådär men det är ju alltid jobbigt med förändring. fhan fick vara uppe länge och sen gick han in med min sambo till sovrummet. Dom låg och pratade ca 30 min och sen sov han! :)

    Idag var han inte heller speciellt trött utan vaknade sin vanliga tid.

    Vi provar detta ett tag nu och håller tummarna för att det fungerar. Det blir ju inte så mycket egentid till en själv men man slipper iaf ligga i ett mörkt rum och stirra!


    Va skönt! Låter ju verkligen bättre när ingen behöver bli irriterad :) Är ju inte omöjligt han sen kanske blir tröttare någon annan kväll ist, min son som somnar "senare" brukar typ kompensera det mot slutet av veckan och somna tidigt!
  • Anonym (Em)

    [quote=78129035][quote-nick]Anonym (Ahhh) skrev 2017-10-24 11:43:16 följande:[/quote-nick]Citat från dagensjuridik: "Pappan läste sagor för sin dotter och försökte få henne att somna i vettig tid för att själv kunna sova. När dottern vägrade att gå och lägga sig stängde han in henne på rummet för att få lugn och ro. Han döms nu av hovrätten för olaga frihetsberövande". DET ÄR OLAGLIGT! Ni kan dömas för det och i värsta fall förlora vårdnaden.

    Och jag undrar vad det är för sjukdom barnet har och vad den har med saken att göra? Att låsa in ett sjukt barn känns ju ännu värre.

    Att hon är lugnt är ingen garanti för att hon mår bra av det. Hon kanske bara måste hitta ett sätt att kunna hantera att hennes trygghetspersoner låser in henne. Får hon panik känns det ännu värre så hon kanske bara stänger av för att klara det. Och nu kanske har ignorerat hennes tidiga försök att ropa och nu sitter hon istället tyst och ensam för hon vet att ingen ändå kommer...

    Snälla, prata med henne istället. Hur ska ni annars kunna hantera framtidens problem? Vad ska ni göra när hon är 15 och vill göra nåt hon inte får, låsa in

    Jag fattar inte vad grejen är låter som om vi missköter henne vilket vi inte alls gör! Hon har världens bästa pappa som gör allt för henne. Hon vill ju vara på rummet och leka sen om dörren är öppen eller stäng förstår jag inte. Hon får INTE panik hon skriker i INTE hon ropar inte ens på oss. Alla föräldrar har väl sagt godnatt stängt dörren och gått där ifrån ? Om hon skulle ropa går vi ju till henne direkt, du lägger in egna ord . Det har INTE hänt att hon ropat och vi struntat i henne . Aldrig!! Har aldrig ens tänkt tanken att vi skulle behandlat henne illa pågrund av att låsa en dörr.. detta upprör tydligen folk. Då skippar vi låset men dörren vill hon ha stängd.

  • Wolfie13
    Anonym (Em) skrev 2017-10-24 12:43:26 följande:

    [quote=78129035][quote-nick]Anonym (Ahhh) skrev 2017-10-24 11:43:16 följande:[/quote-nick]Citat från dagensjuridik: "Pappan läste sagor för sin dotter och försökte få henne att somna i vettig tid för att själv kunna sova. När dottern vägrade att gå och lägga sig stängde han in henne på rummet för att få lugn och ro. Han döms nu av hovrätten för olaga frihetsberövande". DET ÄR OLAGLIGT! Ni kan dömas för det och i värsta fall förlora vårdnaden.

    Och jag undrar vad det är för sjukdom barnet har och vad den har med saken att göra? Att låsa in ett sjukt barn känns ju ännu värre.

    Att hon är lugnt är ingen garanti för att hon mår bra av det. Hon kanske bara måste hitta ett sätt att kunna hantera att hennes trygghetspersoner låser in henne. Får hon panik känns det ännu värre så hon kanske bara stänger av för att klara det. Och nu kanske har ignorerat hennes tidiga försök att ropa och nu sitter hon istället tyst och ensam för hon vet att ingen ändå kommer...

    Snälla, prata med henne istället. Hur ska ni annars kunna hantera framtidens problem? Vad ska ni göra när hon är 15 och vill göra nåt hon inte får, låsa in

    Jag fattar inte vad grejen är låter som om vi missköter henne vilket vi inte alls gör! Hon har världens bästa pappa som gör allt för henne. Hon vill ju vara på rummet och leka sen om dörren är öppen eller stäng förstår jag inte. Hon får INTE panik hon skriker i INTE hon ropar inte ens på oss. Alla föräldrar har väl sagt godnatt stängt dörren och gått där ifrån ? Om hon skulle ropa går vi ju till henne direkt, du lägger in egna ord . Det har INTE hänt att hon ropat och vi struntat i henne . Aldrig!! Har aldrig ens tänkt tanken att vi skulle behandlat henne illa pågrund av att låsa en dörr.. detta upprör tydligen folk. Då skippar vi låset men dörren vill hon ha stängd.


    Men försök inte ändra historien nu. Du skrev i en tråd om barn som inte vill sova och din lösning är att låsa dörren. Så hon inte kommer ut uppenbarligen! Varför låser man ens annars?

    Nånstans måste du ju förstå att man inte låser in folk, det är inte normalt. Det är inte ett ZOO ni sköter, utan ett hem! Där barmet har en rättighet att kunna lämna sitt rum och inte vara inlåst.
Svar på tråden Fyraåring som tar två timmar att lägga, blir galen!!