• Tzzz

    Dela på nätterna- är det för mycket begärt?

    Är fly förbannad. Har ett barn (snart 2 år) som är relativt svårnattad och som på sistone vaknat ofta om nätterna och vill ha närhet. Det är absolut inget bekymmer, men då jag jobbar nu och det blivit mycket avbruten sömn sista tiden så ville jag gärna sova en hel natt innan en lång arbetsdag imorgon. Jag nattade barnet (som jag alltid gör...) och hon vaknade när pappan gick och lade sig. Pappan gjorde ingenting och hon skrek och var orolig. Jag frågade varför han inte kan hjälpa till, utan någon respons. Lyckas natta om barnet, men hon vaknade igen och jag kände mig bara så less att jag sa till pappan "det får vara din natt inatt" och tog mina saker till soffan, behövde verkligen sova. Pappan "försökte" natta om barnet, men hon gallskrek och efter några få minuter kommer han ut till mig, sliter bort sängkläderna och säger "nu får du fan faktiskt hjälpa till!" och då brinner det i mitt huvud. JAG nattar och nattar om i stort sett VARENDA natt, är det för mycket begärt att få EN natts sömn?! Orkar inte med detta, har påpekat länge att jag behöver avlastning vid nattning och på nätterna, men han tar inga initiativ till detta och jag tar så såklart den "lätta" vägen för min och barnets skull. Då vet jag ju att åtminstone hon kommer somna, men jag kommer bli tokig snart. Vet att man inte ska räkna med mycket sömn som småbarnsförälder, men lite support om nätterna hade varit fint...

  • Svar på tråden Dela på nätterna- är det för mycket begärt?
  • Meriall

    Grejen är antagligen att han aldrig nattar så han vet inte hur man gör. Prata om detta på dagen när ni är pigga att det inte är okej att han gör så här. Att du förstår att det är svårt men att det inte håller att du gör allt.

  • Anotherone

    Under föräldraledigheten tycker jag det är rätt att den som är ledig tar nätterna eftersom hen kan sova på dagen med barnet. Men sen när man börjar jobba igen är det inte mer än rätt att man delar. Då är ju situationen samma för båda liksom!

    Men jag tror också att pappan behöver hitta sina egna rutiner med barnet.

  • Carambolan

    Jag tycker också att det här är något ni ska prata om på dagen, inte mitt i natten när båda är sura och griniga och barnet skriker i bakgrunden. Ett första steg kanske är att han börjar ta kvällsnattningarna så att de får chans att alls skapa en nattningsrutin istället för att ta det som en fight mitt i natten.

  • cb66

    Dela på nätterna, skaffa en riktig säng i barnets rum så den ene kan ligga där hela natten och den andre får sova, kör varannan natt så ni får sova en hel natt istället för halva nätter, gör ni inte detta får barnet aldrig ett lillasyskon

  • Erizajo

    Beror ju lite på, om barnet alltid blivit mattan av mamma så kanske det inte duger med pappa... kan vara mycket svårare för honom, borde ta en helg när nu båda är lediga och att han får ta läggning och allt!

  • mso

    Ekar de övriga som säger prata om det på dagen.

    Sätt er ner och skapa ett rättvist schema som fungerar för er båda. Där båda tar lika stort ansvar eftersom båda arbetar dagtid (så har jag förstått det iaf.)

    Vi körde t.ex. varrannan gång principen när barnen var små.
    Varrannan gång gick jag upp, varannan gång väckte jag maken så han gick upp. 

    Grannarna hade istället rullande schema att ena förälderna tog mån-tis, sov borta ons, tog sedan fre-lör, sov borta sön, medans andra föräldern då tog ons-tors, sov borta fre, tog sön-mån, sov borta tisdag. Känner att min beskrivning blir rörig här, men hoppas du förstår hur jag menar.

Svar på tråden Dela på nätterna- är det för mycket begärt?