• Thereisthat

    Kan vita män bli förtryckta?

    Det är ju egentligen tre frågor. Den första är om vita kan uppleva förtryck, vilket de självklart kan. Historiskt finns många exempel på förtryck som drabbat vita (nazism, kommunism, fascism, etc). Det pågår dessutom just nu förtryck av vita genom Sveriges utsugning av Norrland, där Norrland direkt producerar c.a 30% av våra exportvaror (indirekt rör det sig om det dubbla, minst) men får nästan ingenting tillbaka i form av socialt skydd. Det är nästan 50 gånger så stor risk att du dör av en hjärtinfarkt i Norrlands inland än i Stockholm, och kvinnor tvingas åka 14 mil på landsvägar för att kunna föda barn. Är det inte förtryck såvet jag inte vad som är det... Så visst kan vita förtryckas.

    Rasism kan självklart vita också drabbas av. Däremot tror jag att det ändå tillhör undantaget och är mindre vanligt i Sverige, men visst kan det förekomma.

  • Thereisthat
    Bjoer skrev 2017-11-20 11:08:49 följande:

    Om man ska ha lite perspektiv på det så har de ju också varit sämst i de länder där den vita mannen styr under vissa delar av historien.


    Vad tänker du på mer konkret? Tänker du på kolonialismen?
  • Thereisthat
    Digestive skrev 2017-11-21 08:51:09 följande:

    Egalitarism = en politisk doktrin.

    Är det tänkt att politikerna ska koka soppa på en spik bara för att Kreti och Pleti har svårt för ord?

    Egalitarism innehåller inga samhällsanalyser, inga metoder och medel att uppnå mål med eller ens en teori. Helt substanslöst och bortom all möjlighet till politisk organisering och praktik.

    Sluta ta fina ord och inbilla er att det blir och är politik bara ni uttalar dem. Det kan inte bli mer fördummat och Gudrun Schyman och kompani - inom politiken - bara rullar sig i skratt.

    En blind och fördummad folkopinion är maktlös. Så maktlös att ~75% av befolkningen i en DEMOKRATI kan påstå att de tar avstånd från "feminismen" i rent missnöje UTAN att minsta förändring syns - och precis och exakt så ser det ut, i dagens Sverige.


    Av rent intresse läste jag lite i en kollegas lärobok för sociologi och gick in på genusstudierna. Vad som stod där var nästan som en handbok för radikalfeminister:

    - Kvinnan förtrycks av den vita mannen

    - Män som grupp kontrollerar kvinnan

    - Patriarkatet hindrar kvinnor från att lyckas

    - Män använder härskarteknik mot kvinnor

    - Män vill stoppa feminism för att behålla det patriarkala samhället

    Osv.

    Det mest intressanta för mig som studerar kommunikation var att kolla källorna till allt det som påstods. Och där sprack det direkt! Inte en enda källhänvisning till någon forskning eller studie som bekräftar dessa påståenden. Däremot använde man hänvisningar till andra kapitel i boken där en förvånande stor majoritet hänvisade till kapitlet som tog upp "intersektionalitet" (behöver jag säga att inte heller detta kapitel hade några källhänvisningar värda namnet?)

    Och det här är symptomatiskt idag för debattklimatet i allmänhet och feminismen i synnerhet. Åsikter och ens egna verklighetsuppfattning räcker som källa! Fakta och forskning betyder ingenting om den säger emot dina åsikter! Det är en skrämmande utveckling jag ser idag.

    Jag kan säga såhär att jag själv är blå in i hjärtat! Röstar på moderaterna och står med glädje upp för kapitalismen. Men jag vet samtidigt att en fri marknad har nackdelar i form av ökade klasskillnader och att det förekommer hemska övergrepp mot skogsmarker och befolkningar som fria företag gör sig skyldiga till! Jag vet det eftersom att jag läser på och jag har inget emot att bli motbevisad emellanåt. Varför är det så jävla svårt för feminister att göra detsamma?
  • Thereisthat
    Digestive skrev 2017-11-21 11:25:00 följande:

    Ja, jag är beredd att hålla med om att den radikalfeministiska tesen och världsbilden bygger på ett undermåligt fundament i många fall där ideologin appliceras idag. Den kan dock nå, i min mening, viss legitimitet om vi exempelvis analyserar Saudiarabien eller en del länder i Afrika.

    Att dock hantera Sverige eller västvärlden som ett slags högnäste för ett direkt levande och systematiskt upprätthållt "Patriarkat" som akut måste bekämpas till varje pris och med alla medel - är i min mening att passera rimlighetens gränser med flera mil.

    Självklart finns det problem inom feminism och i vardera ideologi som följer men du som demokrat och liberal accepterar knappast att du bli utvärderad som socialist - vilket är EXAKT samma sak som att utvärdera feminister utifrån EN enda ideologi på området.

    Ingen feminist behöver vara radikalfeministisk. Precis som ingen demokrat behöver vara socialistisk.


    Du har faktiskt rätt i att alla feminister självklart inte måste vara radikalfeminister. Såklart finns det stora skillnader mellan olika feministiska fraktioner. Så touché! Touché!

    Däremot tycks det råda tvivel i vad feminismen faktiskt innebär. En del hävdar att det handlar om kvinnokamp. Andra hävdar att det handlar om jämställdhet. En del andra hävdar att det handlar om att krossa patriarkatet... På så sätt är feminister själva otroligt dåliga på att nå ut med sitt budskap.
  • Thereisthat
    Digestive skrev 2017-11-21 12:50:19 följande:

    En social rörelse för jämställdhet enligt såväl Svenska Akademien som Nationalencyklopedin. Varken mer eller mindre och på det här området verkar olika och specifika ideologier, precis som med övrig politik.

    De feministiska ideologierna är även intimt förgrenade med de klassiska, exempelvis liberalfeminism och modern liberalism har samma grundare (John Stuart Mill (och Harriet Taylor)).

    Feminister är inte eniga med ett och samma budskap och är inte det självklarheter när du väl har kommit fran till insikten, att det finns olika feministiska ideologier?

    Huvudideologierna är socialistisk feminism, liberalfeminism, anarkafeminism samt särartsfeminism (den konservativa hållningen) och skiljer sig genom samma idéströmningar som i övrig politik. Liberalfeminister håller i vanlig liberal anda det fria valet hos individen högt, och är således emot exempelvis kvotering och öronmärkt föräldraförsäkring (läs: statliga tvångs- och regleringsmedel) medan socialistiska feminister är de som propagerar för dessa metoder, och så vidare...

    Feminism är inget konstigt politiskt område - det är en lika självklar scen som i den övriga politiken - utan "mystiken" uppstår när vår grundskola inte redogör området ordentligt.

    Just radikalfeminism är en idéströmning som kan genomsyra alla feministiska huvudideologier förutom särartsfeminism. Är man dock inte en radikalfeminist så är man per automatik emot radikalfeminism rent ideologiskt.


    Bra! Äntligen någon som kan definiera uttrycket närmare.

    Men eftersom jag pluggar just kommunikation så är jag ändå rätt besviken på att feminismen inte är allmänt känd som politisk riktning utan den ses snarare som en ideologi. Och eftersom att de flesta uttalade feminister brukar ha en tendens att vara just radikala så förknippas feminismen oftast med radikalfeminismen vilket bidrar till människors negativa inställning till den.

    Jag vill att de mer liberala feministerna tar mer plats i medierna då det kan visa att feminismen finns i alla led och inte bara i Kakan Hermanssons manér.
  • Thereisthat
    Digestive skrev 2017-11-21 13:57:02 följande:

    Exakt och precis!

    Det är synd att medier sällan släpper fram övriga feminister men liberalfeminister är även och i regel mer intresserade av det politiska arbetet. Det kanske låter partiskt men man kan faktiskt räkna liberalfeminister som mer seriösa feminister, som ställer sig bortom mediajippon överlag. I riksdagen är det dock en helt annan femma! - och där får man även en helt annan bild av den feministiska arenan.

    I riksdagen så är det nästan helt jämt mellan liberala och socialistiska feminister. I stort är det samma läger som höger- och vänsterblocken (Liberalerna är det enda parti som ideologiskt vacklar i en del sakfrågor, exempelvis i frågan om öronmärkt föräldraförsäkring).

    Ett reellt problem är dock att det återfinns en hel del radikalfeminism även bland liberalfeminister men inte alls i samma utsträckning och inte heller lika extremt. Om folkopinionen dock vet hur de ska kommunicera med sina företrädare - och på ett politiskt förståeligt språk - så vore det inte alls svårt att lyfta fram icke radikala liberalfeminister.

    Moderaterna och Kristdemokraterna hade verkligen dragit nytta av en sådan utveckling (helt enkelt partierna som lutar åt en liberal- och konservativ hållning i stort) och de hade sluppit ducka för området offentligt. Det är partier som i högsta grad har feministisk politik men som har valt att utmönstra ordet "feminism" helt och hållet, på grund av stigmat som en förvirrad folkopinion ger det.

    Det är så bisarrt att vi inte får lära oss om sådant här i grundskolorna/gymnasiet. Inte ens när man faktiskt läser om John Stuart Mill och liberalism så uppdagas man om liberalfeminism, medan socialistisk radikalfeminism är det enda som rubriken "Feminism" beskriver i läroböckerna. Man kan verkligen fundera på varför det ser ut som det gör och varför läroböcker i grundskolan/gymnasiet, skiljer sig som natt och dag jämfört med läromedel som man använder i högskolorna (som exempelvis i ämnet sociologi, som du själv har refererat till).

    Vilka vinner på att svenska folket förknippar jämställdhet med socialistisk feminism och vilka ideologier bejakar metoder som intellektuell folkkontroll? Man kan bygga konspirationsteorier av mindre...


    Väldigt, väldigt bra inlägg! Synd att du inte kan höra det men du får applåder av mig! :)

    Jag håller med om allt till punkt och pricka! För jag kan erkänna att jag själv tillhör den där förvirrade opinionen som förknippar feminismen med socialistisk/radikalfeminism. Det beror nog på det du säger att det är oftast de som syns i medierna. Samtidigt så känner ju jag till många liberalfeminister som t.ex. Bahareh Andersson och Sakine Madon (har faktiskt haft privat kontakt med Bahareh Andersson via Facebook) så lite får väl det här vara en bakläxa till mig att inte ha fördomar.

    Frågan är ju den varför just radikalfeminister är de som syns i medierna? Jag är nog beredd att tro att 68-rörelsens invasion av mediehusen på 70-talet är en förklaring. Annars vet jag inte.
  • Thereisthat
    Digestive skrev 2017-11-21 14:45:27 följande:

    Skriver på mobilen så det kanske blir små konstigheter här och var.


    Nej tvärtom! Jag tycker att ditt budskap når fram på ett bra sätt.

    Jag tror delvis att det har att göra med ideologiska förtecken som socialistiska och radikalfeminister har en så stor roll i massmedierna. Men jag tror också att det finns ett större samhällsproblem som också kan vara en förklaring, nämligen segregationen mellan politiker och folk. Idag ser vi hur politiker i stor utsträckning kommer från medel- och överklasssen och de lever ofta i en skyddad miljö bortom vanliga människors vardag. Detta gör att föraktet mot politiker ökar vilket medför att hotbilden mot politiker också blir mer frekventa vilket får resultatet att "vanligt folk" inte vågar ge sig in i politiken (i synnerhet när det gäller kontroversiella ämnen som invandring och feminism) av ren rädsla. Detta har skapat ren vänskapskorruption där de som sitter vid makten tar in kompisar som kollegor, då dessa ofta kommer från samma skyddade miljö. Samma sak sker med journalister.

    Detta är dock inte en målmedveten utveckling utan det beror på en mängd olyckliga omständigheter på 70- och 80-talet (Jugoslaviska ambassaden, Västtyska ambassaden och inte minst Palmemordet). Det gjorde politiker och offentliga personer mer ängsliga och ledde till att öppenheten successivt försvann och idag är i det närmaste obefintligt.

    Tycker faktiskt (min borgliga ideologi till trots) att kommunisten Lars Werner spådde det hela bra efter Palmemordet (vid 03:09):



  • Thereisthat
    Digestive skrev 2017-11-22 15:00:34 följande:

    Effekten som du pekar på är säkerligen en bidragande faktor men jag är rädd för att det även kan finnas målmedvetenhet bakom utvecklingen, iallafall när vi pratar isolerat om just feminism. Det går dock inte att vifta bort det här fenomenet som bidragande faktor, varken i stort eller i mycket.

    Det finns helt klart en esoterisk kultur inom politiken, det ser man redan i riksdagen, och den är väldigt folkfrämmande.

    Hela fenomenet att ~75% av befolkningen kan ta avstånd från feminism i ett rent missnöje, utan att det sker minsta förändring, är i sig ett stående bevis för att folket och politiken har glidit isär. Hur vi har hamnat här har säkert flera förklaringar och jag tror att det ligger sanning i bådas närmanden.


    Jag tror att radikalfeminismen i sig är ett resultat av automatiseringen och den gryende digitaliseringen. Tack vare att vi på 70-talet gick från ett industri- till tjänstemannasamhälle så har kroppsarbetet, alltså det klassiskt manliga blivit mindre behövt och klassiska kvinnliga styrkor som sociala och omhändertagande sysslor värderats allt högre. Då det klassiskt manliga inte längre är behövd så skapas också ett förakt för det i de mest extrema fallen, vilket är det som jag tror har skapat radikalfeminismen.

    När det gäller massmedierna så tror jag att det har att göra med att medier har varit väldigt vänstervridna sedan 69 då TV2 startade, vilket gjort att de mest radikala feministerna fått mer utrymme där då oftast de är mer vänstervridna.
  • Thereisthat
    Digestive skrev 2017-11-23 01:24:00 följande:

    Det hände mycket på 70-talet men det var ingenting som jag personligen var med om, som 80-talist. Vågen av feminism under 70-talet hade ändå flera poänger och handlade bland annat om att frigöra sexualitet. Även om det var genombrottet för just radikalfeminism (som majoriteten inte verkar hålla så högt idag och häromkring) så kom det mycket gott i dess spår och ideologin var aktuell, det går inte att förneka.

    Jag tror att mycket av det vi har idag handlar om att 60-talisterna, ungdomarna som var med i revolten under 70-talet, är samma människor som idag sitter på höga samhällsposter - inom media, inom politiken, inom skolväsendet och så vidare. Det är svårt att släppa taget om sina glansdagar och jag tror att mycket handlar om att fortfarande känna sig aktuell, att man har svårt för att låta den här vågen ebba ut.

    Nu när revolten redan har sått ett ordentligt frö i vår västerländska kultur och som gror stadigt, om än i sin egen takt och inte heller överallt, så finns det näst intill bara extremer kvar att tampas med med samma glöd, för den generationens radikalfeminister. Från uppbrända BH:ar, som symbol för en sexuell frigörelse, förargas man med samma kraft idag över "Herr går man"-skyltar och menar att "Patriarkatet" är så levande i det fördolda att Sverige har stora grupper av män som leder pedofila djävulssekter bakom kulisserna. Och ja, det finns exempel på sådana extremer som på riktigt har flytt Sverige över till Norge, som tvingade förvirrade vårdtagare från kvinnojourer med på sin flykt, för att sådana sekter skulle ha varit ute efter dem alla här i Sverige.

    Just radikalfeminism är en ideologi med ett tydligt "Bäst före datum" och som till skillnad från övrig feministisk ideologi - där redan perspektiven på "jämställdhet" kan ältas i evigheter - bara har tesen om "Patriarkatet" som sitt enda existensvärde. Ett svagare och svagare "Patriarkat" betyder i sin tur att radikalfeminism blir mindre och mindre aktuellt.

    I en tid där individen tenderar att sätta identitetspolitik i första rum så kan det vara svårt att släppa sin egen. Jag tror att många som då - och som med all rätt - förde kampen under 70-talets revolt, numera har svårt att släppa taget om en identitet som de har haft under större delen av sitt liv. En världsbild som var så verklig, brinnande och aktuell... då.

    Ingen vill känna sig inaktuell. Vet man hur stark den olyckliga känslan kan växa sig så är det inte jättesvårt att föreställa sig hur radikalfeminister (en del utav dem) faktiskt vill trappa upp ett "könskrig" och inte ha sitt klimax bakom sig.

    Det finns mycket till det här. Feminism är trots allt och på många sätt och vis, den mest intima politik vi har. Det handlar om attityder, det handlar om rättvisa, det handlar om våra barn, det handlar om sex, det handlar till och med om vem som ska bli vår nya arbetskollega. Att känslor vaknar är inte konstigt. Därför tycker jag att det är så viktigt att politiken ligger så nära folket som möjligt, att majoritetens vilja för de viktiga problemen i en positiv riktning.


    Återigen väldigt bra skrivet. Håller med till punkt och pricka än en gång!

    Däremot är jag faktiskt intresserad av nya generationen radikalfeminister. Jag märker på de människorna att de faktiskt har en glöd i sin kamå och en längtan efter jämlikhet i sitt sinne så jag tvivlar inte på de goda ambitionerna. Är däremot ganska förvånad över hur oresonabla och oförsonliga de är och hur mycket hat de har i sig. Jag har lärt mig en sak och det är att hat aldrig någonsin lett till något gott.
  • Thereisthat
    JakobK skrev 2017-11-23 19:33:36 följande:

    Jag tycker alltid att när jag diskuterar med någon vars åsikter liknas vid en radikalfeminist så blir de alltid väldigt upprörda eller aggresiva om man kommer med ett annat synsätt än deras egna. Men det är väl därför de kallas radikala.


    Precis! Frågan är dock vad det är som gör dem så fruktansvärt upprörda av något så litet som att någon annan tycker annorlunda än en själv?
  • Thereisthat
    JakobK skrev 2017-11-23 20:34:40 följande:

    Jag vet inte, men jag tror att många radikalfeminister har haft dåliga erfarenheter av män under hela livet, t ex att de blivit våldtagna eller tafsade på många gånger, betydligt mer än de flesta andra kvinnor. Det kanske därför är väldigt känslomässigt laddat samtidigt som de för dem känns som att i stort sett alla män är på det här sättet då deras upplevelser är så. Så jag tänker att om en annan då ifrågasätter hennes extrema åsikter om män så kanske man även kritiserar hennes verklighetsuppfattning om män och även förminskar hennes dåliga erfarenheter av män (som våldtäkter och trakasserier).

    Har man sen man är liten fått uppleva att män omkring en är på ett visst sätt så är det svårt att ändra på den uppfattningen.T ex en kvinna som aldrig upplevt sexuella trakasserier, hennes bild av män kommer nog då vara att män i verkligheten är ganska snälla och bara ett fåtal som uppför sig illa (sådant som hon hört andra berätta om). 

    Intressantast vore förstås att höra vad en radikalfeminist har att säga om det.


    Ja så kanske det kan vara. Jag tror dock att de flesta radikalfeminister inte varit utsatta utan de hör hela tiden om en massa kvinnor som utsätts för våldtäkter och en massa vidrigheter av män vilket självklart gör dem förbannade. Denna ilska riktar sig då mot män som grupp då man anser att alla har ett ansvar i att se till att sånt här inte förekommer. Och då vi lever i en tid av sociala medier där s.k. "selektiv perception" är lättare att gödas med än att få en helhetsbild så ser man ingen förändring utan tror att allt är som det alltid varit.

    Lägg då också till att många radikalfeminister har gjort sin politiska åsikt till sin livsstil. Det gör att om du ifrågasätter deras världsbild så ifrågasätter du inte bara deras upplevelser, deras krav på att alla våldtäkter måste upphöra eller deras verklighetsuppfattning utan du kritiserar även deras livsstil och det blir personligt för dem.

    Som sagt, någon radikalfeminist får gärna komma in och bidra till debatten så slipper vi prata över huvudet på dem.
  • Thereisthat
    Digestive skrev 2017-11-24 16:46:35 följande:

    Jo, det är en intressant sfär då kontrasten bland radikalfeminister är verkligen påtaglig, mellan rimlig och extrem. Det är en sååå stor skillnad på att blott analysera utifrån idén om ett "Patriarkat" och på att helt uppslukas av idén. Den stora kontrasten finns inte riktigt bland övrig feministisk ideologi.

    Vi kan ta mig som exempel, en anarkafeminist. Jag anser att de traditionella könsrollerna är en icke fråga, det är inte ens intressant att diskutera om de springer ur natur eller konstruktion, för jag anser att jag vet vad som är destruktiva beteenden och attityder vilket som - och jag vill INTE väga upp dessa jämt, att exempelvis kvinnor ska börja bli mer hänsynslösa för att göra karriärer, utan det är ARBETSMARKNADEN som ska värdera upp SUNDA beteende attityder, medan skräpet ska bort helt och hållet. Vidare så står jag, som anarkafeminist, nära liberalfeminism och på det viset att individens frihet står i centrum - nej tack till kvotering och dylika tvångs- och regleringsmedel - och menar att jämställdhet bör springa ur folket, på folkets villkor, medan politiken enbart ska bana väg utifrån folkmakten.

    Om vi tar överstånde och gör det så extremt det någonsin kan bli! Börjar jag hata män? Nej. Börjar jag skrika om manliga konspirationer (läs: "Patriarkatet")? Nej. Det som skulle hända vore exempelvis ett utvecklat politikerförakt, misstro mot systemet och annat som går i spåren för extrem anarkism.

    Skillnaden är så stor mellan feministiska ideologier och speciellt resultatet vid extremer, ur ett sociologiskt perspektiv.

    Jag kan nämna flertalet sansade och förnuftiga radikalfeminister men det är inte dessa som får medialjus, det är dock en ideologi som kan ge häftiga svängar när det väl börjar gunga mot extremer.

    Sedan så förstår jag på ett emotionellt plan att extrem radikalfeminism kan locka många och då många offer för samhällets sämre sidor. Det är ett väldigt lätt steg att gå för människor som har svåra sår. Det är en väldigt stark gemenskap och världen blir lite lättare att hantera i svart och vitt.


    Nu när du säger det så känns det lite som att t.ex. Bahareh Andersson är rätt radikal i sin framtoning, utan att hon för den sakens skull är vänsterfeminist. Så det ligger mycket i det du säger.

    Jag tror också att det är lätt att göra sig själv hatisk och svartvit beroende på en eller flera dåliga erfarenheter av vilken grupp det än må vara. Jag tycker också som dig att det enbart resulterar i ett destruktivt liv och ett destruktivt beteende som i slutändan bara drabbar dig själv. Jag har blivit hjärtekrossad flera gånger i mitt liv, t.ex. Men om jag valde att börja hata kvinnor bara för den sakens skull skulle jag aldrig klarat mig på jobbet, jag hade aldrig klarat mig i sociala sammanhang och jag hade aldrig träffat någon bra kvinna eftersom jag aldrig gett mig själv möjligheten. Det är precis samma sak för de som hatar män pga en eller flera dåliga erfarenheter. De enda som drabbas är de själva och de enda som kommer att få ett svårt liv är de själva. Man kan krasst säga att genom att släppa in hatet i sitt liv så tillåter man förövarna vinna då det enbart är ditt eget liv som drabbas av det. Inte de!

    Så jag tror att manshat enbart är destruktivt för alla. Ingen gynnas av det!
  • Thereisthat

    Helt ärligt nu, ni som klagar på de mest radikala av feminister. Varför gör ni det? Detta är en ytterst liten, marginell grupp människor som har lyckats övertala ett fåtal idioter om att patriarkatet är på riktigt och akut (liksom 9/11-konspirationen har gjort). Visst, det är ingen hemlighet att de har en stor makt över media. Men vad gör det egentligen? Mediernagår bakåt idag, och ett ytterst litet antal människor ta svensk media på allvar öht. Vad tror ni egentligen att de ska göra?

    Och sen en till sak: varför tror ni att de radikaliserats så mycket de senaste åren? Jo, eftersom att de kämpar i motvind. De vet om att de saknar folkligt stöd och de vet om att deras ständiga försök att slå rot till ett genussamhälle går lika bra som hjärt- och lungräddning på ett lik. Och hur blir man när man ständigt kämpar i motvind och förstår att ens livsverk går i spillror? Jo, man blir desperat och i desperation agerar man inte rationellt. Således: den radikala feminismen gåråt helvete och därför är de mer aggressiva idag än innan. Så jag ligger knappast sömnlösöver att ett gäng hipsters från Södertörns högskola ska ta över Sverige. Det är snarare underhållningsvärde för mig.

Svar på tråden Kan vita män bli förtryckta?