• Anonym (Mamma mu)

    Äter ni 500 gram frukt och grönt varje dag?

    Gör ni det?


    Hade jag ätit frukt hade jag säkert kunna komma upp i det, men nu gillar jag inte frukt särskilt mycket och tycker det är mest utfyllnad som inte ger jättemycket näring egentligen (möjligen banan).
    Däremot äter jag bär och grönt, gärna i smoothie men även om det för ögat ser mycket ut tycker jag inte jag kommer upp i 500 gram.
    Det är svårt!

  • Svar på tråden Äter ni 500 gram frukt och grönt varje dag?
  • Anonym (?)
    lövet2 skrev 2017-10-31 12:26:45 följande:

    En frukt om dagen och inga grönsaker. Det blir inga 500 g.


    Man blir ju lite nyfiken på hur menyn ser ut då?

    Min minst gröna rätt är nog en stroganof-liknande korvgryta med chorizo men då använder jag ju åtminstone lök, krossade tomater och örter.

    Det skulle krävas riktigt mycket fantasi för mig att gå en hel dag utan att få i mig minsta lilla frukt eller grönt.
  • Anonym (Visste det)
    Stårschan skrev 2017-10-31 09:42:32 följande:

    Jag har nog aldrig hört någon påstå att de äter så mycket, bortsett från Roboflavin då.


    Du kan inte ha läst alla LCHF-trådar med mängder av personer som sektliknande upprepar mantran om hur SLVs kostråd har gjort dem feta och sjuka. Någon tapper rackare brukar påpeka att de mot all förmodan inte har följt kostråden utan har ätit annat än enligt dem. Då brukar det skrikas att de minsann ätit exakt enligt dem och att SLVs är inkompetenta och saknar vetenskaplig grund... Rätt underhållande faktiskt då det är precis tvärtom men det förstår de inte.
  • Stårschan
    Anonym (Visste det) skrev 2017-10-31 12:54:42 följande:
    Du kan inte ha läst alla LCHF-trådar med mängder av personer som sektliknande upprepar mantran om hur SLVs kostråd har gjort dem feta och sjuka. Någon tapper rackare brukar påpeka att de mot all förmodan inte har följt kostråden utan har ätit annat än enligt dem. Då brukar det skrikas att de minsann ätit exakt enligt dem och att SLVs är inkompetenta och saknar vetenskaplig grund... Rätt underhållande faktiskt då det är precis tvärtom men det förstår de inte.
    Nej, det har jag inte. Där någonstans har jag dragit gränsen för vad jag ids grotta ner mig i. Flört
  • Anonym (Visste det)
    Stårschan skrev 2017-10-31 12:57:31 följande:

    Nej, det har jag inte. Där någonstans har jag dragit gränsen för vad jag ids grotta ner mig i.


    Klokt val. :) Men saknar du underhållning en dag så kika in i dem tycker jag.
  • cosinus

    Ibland. De dagar jag äter mycket frukt. Ätit en banan idag i fil och knaprar nu på ett äpple. Total vikt 400 gram men då får man räkna bort skal och skrutt. Men säg 300 g då. Så 200 gram kvar.

    Då har jag barn som vill ha melon till mellis så nallar jag lite där och äter grönsaker till middagen så borde det vara klart sen.

    Men äter jag inte frukt någon dag är jag förmodligen inte i närheten.

  • Mrs Green

    Tror det. Jag äter inte mycket frukt för jag är allergisk mot det mesta förutom citrusfrukter och bananer, men jag äter helst vegetariskt så det blir mycket grönsaker. Och räknar man med t.ex. krossade tomater och baljväxter så äter jag definitivt över 500 gram om dagen. 

  • fornminne

    Ett halvt kilo om dagen!? Nej, snarare ett halvt kilo i veckan Om inte potatis räknas, då kanske jag kommer upp i det.

  • lövet2
    Anonym (?) skrev 2017-10-31 12:37:51 följande:
    Man blir ju lite nyfiken på hur menyn ser ut då?

    Min minst gröna rätt är nog en stroganof-liknande korvgryta med chorizo men då använder jag ju åtminstone lök, krossade tomater och örter.

    Det skulle krävas riktigt mycket fantasi för mig att gå en hel dag utan att få i mig minsta lilla frukt eller grönt.
    Kött, potatis, sås. Köttbullar, potatis, lingonsylt. Makaroner, köttfärssås. Ugnspannkaka. Typ så ...
  • Margaux

    Ja. Det gör jag tämligen lätt!
    Bara idag har jag redan kommit upp i det och klockan är inte ens 3. Jag äter ofta frukt eller smoothie i anknytning till träning och grönsaker som snacks eller till mat.

Svar på tråden Äter ni 500 gram frukt och grönt varje dag?