Inlägg från: Anonym (Svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt)

    Vilken politiker tycker ni är ärligast?

    I debatter gillar jag att lyssna på såväl Björklund som Sjöstedt just eftersom de har en relativt fair debattstil med ett genuint utbyte av åsikter. Även Kristersson verkar mån om att inte verka som en hal jä**l som säger ett men gör ett annat.

    Ska jag göra en analys av verkligheten, även om jag är rätt bra på att vara objektiv, blir det alltför mycket jobb...

  • Anonym (Svårt)

    Jag tror att många har väldigt svårt att skilja på sak/person/åsikter...

  • Anonym (Svårt)

    ...Dvs anser att de ärliga är de som bekräftar ens åsikter.

  • Anonym (Svårt)

    Jag tror att vi går mot ett ärligare politikerklimat. Uppfattar i vart fall på ytan partiledarna för V, L, S, C och numera även M som ganska ärliga. Men jag håller inte med någon om tillräckligt mycket för att känna att jag sympatiserar med partiet.

    V har en ganska mörk historia med kommunistiskt stöd men Sjöstedt känns ärlig. M är i huvudsak konservativa vilket jag inte är, men jag uppskattar Kristerssons sätt. Är väl själv någon slags odefinierat socialliberal.

    Partiledarna MP och KD får jag ingen ...kläm... på... och SD slingrar sig väldigt. Att Jimmie är tydlig och ärlig när det kommer till hans och partiets åsikter om invandring är inte tillräckligt för att anse honom som ärlig, enligt min mening.

  • Anonym (Svårt)
    Draken55 skrev 2017-11-16 10:59:57 följande:

    Jag kan också skilja på det, kanske handlar det om man är höger eller vänster? 


    Jag tror inte objektivitet hänger ihop med ens värderingar. Men många tror det, och hävdar att de är objektiva eftersom de har rätt åsikter. Jag skulle också vilja dra mig till att hävda att många som hojtar högt om hur objektiva de är samt lättvindigt tillskriver andra människor negativa egenskaper när de 'råkar' ha avvikande åsikt, i själva verket inte är det.

    Men man ska aldrig döma en främling! Jag känner ingen av er.
  • Anonym (Svårt)
    Abegayle70 skrev 2017-11-21 11:26:38 följande:

    Jag är judinna, du behöver inte försöka lära mig någonting i den frågan.

    Det är alldeles för vanligt att man gömmer sin antisemitism bakom sin påstådda antisionism.


    Min uppfattning (ödmjuk inför det faktum att Israel/Palestinakonflikten är långvarig och komplex och inte är något man som utomstående bara tar ställning till som DIF vs AIK)

    är att båda sidor kan röra till det i varsin motsatt riktning, dvs blanda sak och person, politik och folkgrupp etc. Den här konflikten är så djupt känslomässigt rotad hos många att många som kritiserar Israels politik anklagas för att vara judehatare, samtidigt som många som är pro Palestina inte vill se inslagen av terrorism etc heller, vilket å andra sidan kan uppfattas som antisemitism fast det handlar om att vissa har skygglappar för allt utom egna åsikter

    Samtidigt finns det också äkta antisemitism som är mer eller mindre förklädd, och förintelseförnekare... Mm mm etc etc.

    Liknande problem finns fortf exv bland vänstern när det handlar om att se hur monstruösa effekter kommunismen fick. Inte längre de flesta, men en del hamnar i självförsvar...

    Personlig åsikt och betraktelse!
  • Anonym (Svårt)
    Abegayle70 skrev 2017-11-21 12:32:23 följande:

    Man kan diskutera det här i det oändliga.

    Varför inte här?

    www.familjeliv.se/forum/thread/76236662-israelpalestina-konflikter-och-diskussioner

    annars blir det alldeles för OT. Tycker man kan föröka hålla sig till ämnet så gott det går.


    Det kan man!

    ...ang en del relaterade spinoffer tycker jag att man kan ge lite olika vinklar på för att bredda diskussionen. Jag tycker själv att mitt inlägg om djupa känslor för politiskt laddade ämnen är tillräckligt relaterat till frågan om politikers ärlighet, eftersom ämnet kom upp. Men jag fattar poängen.

    Någon djupare diskussion orkar jag ändå inte med i nuläget ändå :)

    Allt gott!
Svar på tråden Vilken politiker tycker ni är ärligast?