• dljh

    Vi som har BF runt nyår 2017

    Hej! Här är vi beräknade till 28/12 :) tycker det är lite spännande att se vilket år det blir.

    Får precis som många av er andra höra det där med att man får hoppas på att gå över tiden.

    Mitt svar blir alltid att det spelar ingen roll när barnet kommer, det viktigaste är att allt går bra :)

    Men visst hade det varit lite fräckt om man föder 1/1 kl 00.01 och det blir årets första barn :D

  • dljh

    Enligt sista mens, Bm och två ul i v7 och 13 så var jag beräknad till 24e men vid rul flyttades jag till 28e. Kändes skönt att inte flyttas så långt :)

    Hur tänker ni kring jul med julfirandet? Kommer ni åka iväg eller vill ni helst vara hemma?

    Här är planen att allt ska finnas i bilen (bb-väska, babyskydd mm.) vi ska fira julafton hos min mormor som bor lite mer tillgängligt än vi gör, med lika lång resväg åt de två sjukhusen vi har att välja mellan.

  • dljh

    Vi har ungefär 7 mil till båda sjukhusen från där vi bor.

    Vanligtvis brukar vi vara på förmiddagen hos svärmor också men vill inte heller fara runt till alla.

    Från mormor är det 3 mil till båda sjukhusen så det känns som att det blir bra.

    I år bestämde släkten att vi beställer julmat via catering annars brukar alla laga mat och ta med sig.

    Det är första barnet vi väntar, vi har bara 3 småbarn i släkten nu men dom familjerna firar på annat håll.

    Jag tänker att julen med släkten är bra då kan jag få sitta ner och bli ompysslad för en gång skull, jag är kock och brukar alltid vara den som hamnar i köket även på jul..men inte i år :)

  • dljh

    Ingen bebis ännu...men känns att det börjar närma sig :)

    Idag var jag till läkaren för en bedömning av min rygg och hur det skulle fungera med epidural om jag skulle vilja ha det..har en utväxt på dom kotorna som man annars lägger epiduralen mellan.

    Han gjorde även ett ultraljud med viktuppskattning på 3200 g i nuläget..lär bli en stor julskinka :D

    Det har kommit några bitar av slemproppen ibland, den är som riktigt segt tjockt snor ungefär. För mig har den varit gulgrön i färgen men kan också vara blodblandad eller rosa också..

  • dljh

    Nu sitter jag här och funderar på om vattnet har börjat sippra...varit vaken sen kl 4 och kände nyss att det blev väldigt blött, gick på toaletten och när jag satte mig kom det vätska! Torkade med papper och där var det blodblandad vätska!! Nu får vi bara vänta och se om det drar igång idag eller inte :D

    Beräknad 28/12 enligt Rul men 24-25/12 enligt sista mens och två ultraljud i v.7 och v.14

    Hur går det för er andra?

    God Jul!! :)

  • dljh

    Ja här blev det väldigt spännande! Känner fortfarande inte av några värkar eller sammandragningar men efter ett samtal till förlossningen så är vi nu på väg in för en kontroll, antingen får jag åka hem eller så blir det till att stanna kvar!! :)

    Är fortsatt lugn och har hunnit tänka igenom allt som behövdes till både eventuellt julfirande och förlossning, maken däremot är panikslagen haha

  • dljh

    Falsklarm haha kom in på förlossningen och gjorde en undersökning som visade att, den första av de två hinnorna som är runt bebis, har avgått och det var en teckningsblödning, så än kan det dröja (förhoppningsvis inte allt för länge) :)

    Nu blir det julfirande med familjen :)

    God Jul och mys ordentligt nu i slutspurten! :)

  • dljh
    Anonym (Malin) skrev 2017-12-24 13:14:51 följande:

    Så hade jag det med sonen. De var inte ens säkra på om hinnan gått sönder helt utan sa att de skulle sätta igång mig ett par dagar senare pga GBS-bakterie. Ett par timmar senare så sa det PLASK och jag fick en riktig sån där Hollywood-vattnet-går. :D och sen kom värkarna.


    För min del så hon att barnet fortfarande är skyddad genom fostersäcken och att det inte är någon som helst fara för infektioner.

    När jag försöker läsa till mig på nätet om vad som gäller när första hinnan har gått så finns det inte mycket fakta, men det finns gamla trådar här på familjeliv där alla som första hinnan gått på har blivit igångsatta efter ett par dagar.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra men så länge jag känner att allt är bra med bebis och hela tiden känner rörelser så kommer jag ta en dag i taget.

    Ryggen värker hela tiden förutom när jag ligger på sidan, känner ett tryck neråt som när man är kissnödig, så får se om det händer något nu i dagarna :)

    Ett par timmar efter att vi lämnat sjukhuset kom vi på att vi aldrig fick tillbaka journalmappen som man får hos Bm när man går på de vanliga kontrollerna...
  • dljh
    Mamma BB skrev 2017-12-26 10:36:01 följande:

    Hej alla! Jag hoppas att alla har haft en lugn och skön jul! Hur går det för er?


    Hej! Julen har varit lugn men också starten på förlossningen! :D har haft värkar sen igår kväll, än är dom hanterbara men ökar sakta men säkert i styrka :) BF 28/12

    Hur går det för dig? :)
  • dljh

    På julafton gick den yttre hinna på morgonen men blodblandade flytningar, på kvällen kom molande mensvärk som hållt i sig hela dagen igår.

    På morgonen och nästan hela dagen kom det gammalt blod som på eftermiddagen började blandas med lite mer färskt. Första värken kom runt 18 tiden och har trots värmekudde och alvedon hållt i sig. Med värkarna har även flytningarna blivit väldigt tjocka, trådiga och blodblandade (gissar att det är slemproppen som löser upp sig)

    Första symtom kom bara helt plötsligt :)

    Hoppas det kommer igång för er också snart! <3

    Passa på att bara ligga och sova/vila :)

    Kanske kan du be din man att massera vaderna och fötterna om det kan hjälpa mot myrkrypet, hoppas det blir bättre snart <3

  • dljh

    Här är en lång latensfas men äntligen börjar värkarna kännas mer och kommer mer regelbundet, hoppas på att det ska vara igång nu på riktigt så vi kan åka in nu på morgonen! :)

    Hur har ni andra det?

  • dljh
    Lisen84 skrev 2017-12-27 07:06:09 följande:

    Min slempropp har börjat lossna! Ej blod i dock.. så då antar jag att det kan ta någon vecka till innan det sätter igång..?! Ingen molvärk direkt.


    Min slempropp började släppa bitar för ca 2 veckor sedan, såg ut som snorkråkor typ haha

    Nu ligger jag på förlossningen, mina svaga värkar har varit effektiva, 4 cm öppen men fortfarande 1 cm kvar på tappen!! :)

    En bebis som antagligen kommer på beräknad dag 28/12 :D
  • dljh

    Ja jag blir kvar tills liten kommer :)

    I söndags på morgonen började det med att den yttre hinnan gick, den som bebis ligger i är hel fortfarande.

    På kvällen kom molande värk, som mensvärk, som hållt i sig hela tiden. Måndag kväll kom första värken så sedan dess har jag haft värkar mellan 10-30 minuter.

    Inatt vaknade jag kl 1 av lite starkare värkar och kl 3 var det 10 minuter mellan varje värk, väckte då min man att förbereda sig. Kl 3.45 var värkarna 3-4 st på 10 minuter.

    Ringde förlossningen och så att jag har värkar men att dom inte är så starka men kommer tätt. Dom tyckte jag skulle komma in 5.30 var vi på plats :)

    Det är fortfarande att jag bara behöver andas igenom vissa värkar, annars gör dom inte så ont ännu.

  • dljh

    Ja det är nog inga tvivel om att den kommer först imorgon, har varit inne 7 timmar och det har fortfarande inte hänt något mer...suck och pust....

    Vilar jag så har jag endast fåtal svaga värkar så jag måste röra mig mycket för att det ska komma igång..

    Enveten liten onge det här haha :)

    Så om du vill få igång det så är det bra att röra sig mycket ;) annars vila hehe

  • dljh

    Det var då inte en nyårsraket det här inte..först pinvärkar i 3 dygn med endast 1-2 timmars sömn per natt sedan julaftons morgon. När det väl igår natt drog igång på riktigt så blev det 28 timmar varav 25 timmar på förlossningen pga att barnarbetet avtog och det var för svaga värkar från det att vi kom in.

    Vid 19 igår kväll tog dom hål på hinnorna och äntligen började värkarna bli mer intensiva och regelbundna, var då redan innan öppen 4 cm..lustgas användes men efter 3 timmar var jag helt slut pga sömnbrist och för lite vila mellan värkarna..då fick det sättas in EDA och värkstimulerande dropp då det visade sig att jag inte öppnat mig alls på dessa 3 timmar...

    Fick äntligen vila lite innan det vid kl.4 inatt var dags att börja krysta...panik i slutet då hjärtljuden gick ner och det upptäcktes att navelsträngen var runt halsen. Fick då ta i allt jag kunde utan vidare pauser..sprack en del men ändå blev det inte så illa tack o lov.

    04.52 i morse föddes en "liten" flicka på 4010g och 52cm helt perfekt <3 Penny som hon ska heta föddes på sin beräknade dag :)

    Nu ligger vi på bb och återhämtar oss.

    Lycka till ni andra som har ännu inte fått era små knoddar :)

  • dljh

    Tack så mycket för gratulationerna <3 :)

    Ja kämpa fick jag göra men det var det obeskrivligt värt! :)

    Min underbara make vid min sida och en helt fantastisk personal på Östra sjukhuset som peppade och gjorde allt för att vi skulle ha det så bra som möjligt! :)

    Det är verkligen fascinerande vilka krafter man kan få när man ut något så underbart att kämpa för, lätt att jag vill göra om det :)

  • dljh

    Va spännande att gå in och läsa att det börjar hända grejer för så många av er! :) ryggont hade jag natten till måndag och måndag kväll kom första värken.

    Eftersom att jag hade så lång tid med värkar så har ju sömnen varit väldigt påverkad, nästintill obefintlig, så mitt tips är att ta alla tillfällen till att sova och vila :)

    Vi mår i alla fall bättre nu och lillan har sovit hela natten vilket har gett mig möjligheten att få sova ikapp några timmar också :)

    Hoppas ni snart kommer igång på riktigt! Nu är det ju väldigt spännande att se vilket år era små kommer! :D

Svar på tråden Vi som har BF runt nyår 2017