• Meriall

    Känner mig onormal och väldigt annorlunda

    Jag tänker inte heller asperger/autism (har jobbat med att diagnosticera det). Möjligen något drag men det har många utan att behöva diagnos. Men du behöver få ordning på sömnen för så lite sömn orsakar mkt problem. Irritation, tvångstankar etc.

    Dina intressen låter också vanligt för någon som är högbegåvad. För de med ast så brukar det vara i många många år samma specialintresse. Men kanske vore en idé för dig att göra ett mensa-test och hitta likasinnade om du kommer in så behöver du inte känna dig konstig :)

  • Meriall

    Att övertänka saker kopplar jag mer ihop med just hög begåvning/intelligens än med autism/asperger. Så försök att se det som något positivt, att du kan och automatiskt tänker ett steg längre. Däremot kan det vara bra att få prata med någon om det för att få perspektiv. Personen bakom dig kommer med största sannolikhet inte lägga märke till hur du går för den tänker på hur den ska hinna hämta barnen i tid efter jobbet, eller vad ska man laga till middag eller chefen lät lite sur på senaste mötet - sade jag något dumt då? Och om personen mot förmodan tänker på hur du går och det ser lite konstigt ut (vilket det förmodligen inte alls gör!) så är det större chans att personen tänker att "Hm hon sätter hälarna före tårna när hon går... men så gör ju inte jag! Ånej jag går kanske konstigt..." Så de flesta är 95% självfokuserade (som du också är) i sina tankar, kan vara bra att känna till :) 


     


    Att vara bra på att läsa av folk visar att du inte har asperger/autism. Då är man nämligen extra dålig på det, det är en stor del av själva diagnosen. 

Svar på tråden Känner mig onormal och väldigt annorlunda