Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Bromsarna på min Toyota...

    Om bilen är 9 år gammal är det ju i alla fall en bra sak att försäkra sig om när bromsarna byttes sist. 

    En Yaris har trummor bak och skivor fram. Att bromsarna ligger an lite grann om bilen har stått ett tag är inte ovanligt, men det ska lossna med ett knäpp i samband med att man rullar iväg. Allt annat - att man behöver köra lite fram o tillbaka, att man funderar på om handbromsen är åtdragen eller att det faktiskt skorrar när man kör iväg - är tecken på att bromsarnas skick bör ses över.

    Vad för "gummiringar" som "Skånepar" ovan pratar om är otydligt men antar att det som avses är damaskerna till bromskolvarna - eller till glidpinnarna i oken. 
    Trasiga/torra damasker = smuts direkt och bromsmekanismen stannar kvar i bromsat läge alt. återgår långsamt/kärvar. Då blir det byte av ok fram. Mindre billigt som regel.

    Om det kärvar bak kan det var snedslitna eller för slitna bromsbackar. Spelet blir för stort och de kan hamna på sniskan o kärva. 

    Kort sagt: Ta en titt på dina bromsar och när de byttes sist.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Skånepar skrev 2018-01-24 17:53:13 följande:

    Om du hade skiljt ett bromsok så hade du inte behövt fråga om gummiringarna.
     
    Jodå, det har jag. Jag har pillat en hel del med bromsar på minst tre av mina dåvarande och nuvarande bilar, men det var bra länge sen jag hade isär hela oket ska erkännas så det är mycket möjligt att jag glömt bort att det även finns tätningar av typen "ringar". I resonemanget ovan klumpar jag väl ihop begreppet till just "damaskerna", vilket ju är (om de är trasiga) största och vanligaste problemet att man får in skit i bromsarna och därmed kärvande ok/kolvar. Eller den korrosion som också uppstår då.

    Skönt att TS fått lite service på bromsarna nyligen.  
Svar på tråden Bromsarna på min Toyota...