• Anonym (Kul)

    Era godaste recept på köttfärssås?

    Här kan vi dela med oss av våra goda recept på köttfärssås, kanske kan bli inspiration till att prova ett nytt recept så det inte blir samma hela tiden? Iaf mitt recept på köttfärssås är:

    Fläskfärs

    Gul lök

    Skivad morot

    Majs

    Paprika

    Krossade tomater

    Ketchup

    Köttbuljong

    Örtkryddor, oftast timjan och oregano

    Salt och peppar

    Gör såhär:

    Fräs lök, paprika och morot i margarin. Bryn färsen tills den är genomstekt, häll i majsen, krossade tomater, ketchup och köttbuljong. Krydda med örtkryddor. Låt puttra i 15-20 min. Tillsätt salt och peppar efter smak. Servera med spagetti.

    Alla ingredienser tar man efter smak och tycke :)

  • Svar på tråden Era godaste recept på köttfärssås?
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2017-12-10 14:29:04 följande:

    Det blir oftast torkade.

    Det är väl bara på sommaren som man har egna.

    Har faktiskt timjan kvar, om nu den inte ramlat av nu när det blev

    lite kallt igen.

    Men tänkte att den skulle hamna i löksoppa i veckan och dom om den fanns kvar.

    Jag fördelar örterna att ha i halva mängden direkt, och resten mot slutet.

    Och varför jag tog detta beslut kommer jag inte längre ihåg.

    Men det blir bra, så fortsätter så.


    Okej förstår. Läste någonstans att örter kan bli lite bittra om man kokar de för länge men har inte märkt det själv när jag gjort långkok som köttfärssås eller tomatsoppa t ex så därför undrade jag :) brukar använda frysta.
  • Anonym (mor)

    Köttfärs, tomatpure salt och peppar.........mmmmmmm

  • klyban
    Rymdmoln skrev 2017-12-10 14:57:33 följande:
    Okej förstår. Läste någonstans att örter kan bli lite bittra om man kokar de för länge men har inte märkt det själv när jag gjort långkok som köttfärssås eller tomatsoppa t ex så därför undrade jag :) brukar använda frysta.

    Nä, bittert kan jag inte påstå att jag känt det blivit.
    Vet man säger liknande om torkade kantareller.


    hur många meter var det?
  • Mascaraklumpar

    Jag använder lök, svamp, morötter, tomatpuré, köttfärs, kalvfond, vitlök, en skvätt rödvin, svartpeppar och färska örter. 

  • modsey

    Steker rivna morötter, lök och palsternacka med nötfärs och lite fint fläsk.. Örtsalt lite vitpeppar och krossade tomater och hela på burk en dutt socker och gärna lite oxfond och rött vin. Koka länge som i ca 2 timmar minst. Smaka av och servera till nykokt pasta

  • MrsPJ

    Så här gör jag min köttfärssås :)

    Nötfärs

    Gul lök

    Vitlök

    Skogs champinjoner

    Finkrossade tomater

    Sambal Oelek

    Balsamvinäger

    Senap

    Acacia Honung

    Oregano

    Salt&peppar

    Smörsteker svampen skurna i "kvartar" (om de inte är gigantiska men personligen vill jag känna att jag tuggar på dom så gillar inte skivor) för sig och blandar ner det när färsen o löken är stekt. Ja sen är det bara att köra.

    Har absolut inte mått, går på känsla och smak. Honungen i sist dock. Svingod och mustig. Brukar börja med 2 msk balsamvinäger o 1 tsk sambal o senap ringlar jag bara i lite, honungen samma, ringlar i o smakar av. Den får ju gärna stå o puttra ett tag så bara prova sig fram.

  • Palestrina

    Jag bryner en gul lök och lite finhackad gul lök, gärna lite riven rotselleri också, och sedan nötfärs. Slår på krossad tomat, lite tomatpuré, häller i en skvätt av rött vin om jag har det, annars balsamvinäger, saltar med köttbuljong och en skvätt soja. Mycket svartpeppar, och därutöver smaksätter jag med vad jag känner för för dagen, t ex kakao eller lakrits. Anchochili eller något annat som ger smak men inte hetta. Salt eller örtsalt om den behöver mer sälta. Sedan puttrar den minst en timme, koktiden är det viktigaste för att den ska bli riktigt god.

  • Porslinsblomman

    Färs, krossade tomater, gul lök, vitlök, fond (kalv eller ox), tomatpuré, en nypa socker eller en tsk honung, salt, svartpeppar, oregano, en tsk kinesisk soja. Dessutom fryser vi alltid kanten som blir över när vi rivit slut en parmesanost. Har en burk med sådana i frysen, supergott att låta en sådan koka med i köttfärssåsen. Puttra minst 1 timma om tid finns.

  • LakritsMatte

    1 stor gul lök

    500g köttfärs helst vilt men vadsom går bra

    2 stora rivna morötter

    1 burk skivade champinjoner

    1 burk krossade tomater

    1 liten burk kalamataoliver

    1 dl chilisås

    2 msk tomatpuré

    Salt, peppar, timjan och dragon

    Smaka av med grädde

    Servera med pasta och parmesanost!

  • Tom Araya

    Vi gör lite på en höft, beroende på vad vi har hemma, hur många vi är o.s.v.

    Men så här brukar vi göra på ett ungefär...

    Ingredienser:
    (brukar räcka bra till 4, där två hos oss är riktiga matvrak, samt till 1-2 matlådor)

    -Köttfärs, ca 800-1000 g. Jag föredrar blandfärs eller nötfärs till detta.

    -1-2 gula lökar

    -2 frp krossade tomater (ca 600-800 g). Ibland använder jag den kryddade varianten, chili, vitlök eller örter, dock inte två av samma.

    -2-3 vitlöksklyftor

    -2 msk tomatpuré

    -1-2 msk soja (riktig kinesisk som ger smak och sälta).

    -1-3 krm Svartpeppar

    -2-4 msk chilisås

    -1-2 dl creme fraiche

    Spagetti (kör uteslutande Barillas, har dock dålig koll på mängd, kanske runt 800-1000 g)

    Så här gör jag:

    -Hackar och bryner löken i smör, lägger den i en gryta med en liten skvätt matolja och på svag till medelhög värme (vår stekpanna rymmer inte så mycket).

    -Steker köttfärsen. Ibland kryddar jag den lite med köttfärskrydda. Därefter öser ner den i grytan.

    -Vitlöken skalas och pressas. Ibland kör jag allt ner i grytan efter köttfärsen, ibland tar jag hälften i köttfärsen efter halva stektiden. (Mängden vitlök lite beroende på mängd köttfärs, hur stark man vill ha, de som äter och om jag använt vitlökskryddade tomater eller ej.)

    -I med de krossade tomaterna, tomatpurén, chilisåsen, vitlöken, pepparn och sojan i grytan och rör om ordentligt.

    -Låt puttra en stund och smaka av, ev mer av någon krydda. Jag använder helt och hållet soja istället för salt för att sälta sådana typer av rätter.
    Ibland har jag även i lite paprika- och chilipulver.
    Mängden chilisås och chilipulver kan varieras beroende på önskad styrka och om man använt chilikryddade tomater eller ej.

    -När du fått bra smak, lite styrka och bra avvägning mellan styrka och sälta tar jag i creme fraiche. Jag föredrar den feta till varma och kryddade rätter. Mängden kan varieras beroende på hur stark du vill ha den. Creme fraichen ger en rundare smak, en aning syrlighet, tar udden av den värsta sältan och styrkan så att den passar barn även om du kryddat rätt friskt och gör den mer krämig och såsig samt ger en tilltalande färg.

    -Låt bli ordentligt varm.

    -Spagettin kokas med lite salt enligt instruktionerna och utan konstigheter.
    Jag brukar skölja den lite och sedan hälla tillbaka i kastrullen med lite smör.

    -Färdigt att servera.

  • Anonym (Ok)

    Mitt snabbaste recept som blir helt ok är att fräsa köttfärs och hälla över Icas färdigkryddade krossade tomater med vitlök ????. Annars gillar jag köttfärssås med lök, riven morot & palsternacka samt buljong.

  • Anonym (god)

    Vet inte om det är den godaste, men såhär brukar jag göra:

    1 gul hackad lök
    1-2 rivna morötter
    ½-1 riven zuchini
    2-3 klyftor pressad vitlök
    400-500 g nötfärs.

    Fräs alltihop i fettet som kommer från försen, alltså inget extra fett. När köttfärsen är genomstekt i halvsmå "korn" så tillsätts 1 fpr krosstomat och 1 frp passerade tomater.

    Krydda med salt, svartpeppar, örtkryddor, en liten skvätt kalvbuljong.

    Låt koka ihop så länge som möjligt. 

  • Anonym (god)
    Anonym (god) skrev 2017-12-11 10:47:03 följande:

    Vet inte om det är den godaste, men såhär brukar jag göra:

    1 gul hackad lök
    1-2 rivna morötter
    ½-1 riven zuchini
    2-3 klyftor pressad vitlök
    400-500 g nötfärs.

    Fräs alltihop i fettet som kommer från försen, alltså inget extra fett. När köttfärsen är genomstekt i halvsmå "korn" så tillsätts 1 fpr krosstomat och 1 frp passerade tomater.

    Krydda med salt, svartpeppar, örtkryddor, en liten skvätt kalvbuljong.

    Låt koka ihop så länge som möjligt. 


    Just det, en skvätt grädde på slutet för att runda av smaken, ca ½ dl. 
  • Anonym (Klimpen)

    Jag favoritar tråden och läser mer senare. Blir ju hungrig!

    Jag gör en väldigt simpel köttfärssås själv: Köttfärs, gul lök, vitlök, krossade tomater, tomatpuré, fryst basilika, oregano och ev salvia.

  • optimist63

    En köttfärssås med lite sting i!
     6-700g blandfärs
    1 brk hela tomater som mosas i grytan.
    Oregano
    Svartpeppar
    Salt
    6-7 klyftor vitlök som pressas i.
    1-2 hackade röda chilifrukter.
    ca 1 liter vispgrädde.

    Så gott ihop med tagliatelle!

  • Rumpelstiltskins

    Jag har gift mig med en pipplig man och vi har en son som tagit fasta på hans egenskaper. Det är nästan omöjligt att göra mat och det går absolut inte att ha i några grönsaker. Grönsaker kan vara farligt vet ni väl? Solig

    Köttfärssåsen jag gör är därför såhär enkel:

    Valfri köttfärs  500g (blandfärs eller nötfärs)
    Ett paket taco spice mix
    En burk Taco Sauce
    1/2 burk Creme Fraiche 
    Salt
    Peppar
    Pressad Vitlök

    Steker köttfärsen och kryddar sedan med hela påsen Taco Spice mix, en pressad vitlöksklyfta, salt och peppar. Blandar därefter i burken med Taco Sauce och Creme Fraiche och låter puttra en stund på svag värme. Voila. Svinenkelt, svinbilligt och svingott enligt mina tråkmånsar till män Oskyldig

    Ibland är jag lite vild och har i finhackad lök. Det är okej för maken men mindre okej för sonen som tror att han ska dö om han upptäcker det.

  • MrsPJ
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-11 16:28:42 följande:

    Jag har gift mig med en pipplig man och vi har en son som tagit fasta på hans egenskaper. Det är nästan omöjligt att göra mat och det går absolut inte att ha i några grönsaker. Grönsaker kan vara farligt vet ni väl? 

    Köttfärssåsen jag gör är därför såhär enkel:

    Valfri köttfärs  500g (blandfärs eller nötfärs)

    Ett paket taco spice mix

    En burk Taco Sauce

    1/2 burk Creme Fraiche 

    Salt

    Peppar

    Pressad Vitlök

    Steker köttfärsen och kryddar sedan med hela påsen Taco Spice mix, en pressad vitlöksklyfta, salt och peppar. Blandar därefter i burken med Taco Sauce och Creme Fraiche och låter puttra en stund på svag värme. Voila. Svinenkelt, svinbilligt och svingott enligt mina tråkmånsar till män 

    Ibland är jag lite vild och har i finhackad lök. Det är okej för maken men mindre okej för sonen som tror att han ska dö om han upptäcker det.


    Då skulle de kanske gilla tacogratäng! Enda grönsaken i är majs men går ju att skippa om det förstör hela anrättningen haha. Du blandar 2,5 dl creme fraiche med 200 g Philadelphia ost o brer ut i en ugnsform. Sen ett lager tacosås blandat med krossade tomater, eller för all del 2 burkar sås. Sen tacofärs med en burk majs (eller utan), ost på toppen o in i ugnen på 200 grader tills osten smält. Servera med nachos om det gillas. Sviiiingott!
Svar på tråden Era godaste recept på köttfärssås?